Онлайн маркетингът настъпва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн маркетингът настъпва

Онлайн компанията &quot;Дир.БГ&quot; с изпълнителен директор Владимир Жеглов вероятно разчита да вдигне цената си след пускането на Direct<br />

Онлайн маркетингът настъпва

Пазарът на интернет реклама в страната се оживи

Андриан ГЕОРГИЕВ
5832 прочитания

Онлайн компанията &quot;Дир.БГ&quot; с изпълнителен директор Владимир Жеглов вероятно разчита да вдигне цената си след пускането на Direct<br />

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Сякаш напук на кризата, обхванала финансовите пазари, онлайн рекламата в България продължава да расте. И то бурно. Това разкриват прогнозите в рекламния сектор. Тази индустрия работи по два модела - продажба на излъчвания на банери (pay-per-view) и натискания върху платени линкове (pay-per-click). В момента нови проекти набират скорости в двете направления.

Първият проект е сътрудничеството между гиганта Yahoo и онлайн предприятието "Инвестор.БГ", обявено тази седмица. Българската фирма ще доставя рекламни банери в електронната поща Yahoo Mail, както и в останалите услуги и сайтове на американската компания. Сред тях е платформата за изпращане на съобщения в реално време Yahoo Messenger и още много други. Банерите ще бъдат показвани само на посетители от България.

"Тук имаме силни позиции", коментира за "Капитал" Марвин Лиао, директор "Развитие на международните продажби" в Yahoo. Данни на компанията показват, че през септември в България всички услуги на американския онлайн партньор са били използвани от 1.7 млн. уникални потребители. Само електронната поща е привлякла 903 хил. посетители за въпросния период. Според източници от сектора обаче тези числа може би са леко завишени.

Досега пет рекламодателя са се възползвали от посредничеството на "Инвестор.БГ", за да излъчат своите послания от сайтовете на Yahoo. Сред клиентите са български представители на марки като Nivea, Dove, Renault, Orbitel и JetCredit.

Какво видя Yahoo в България

Приходите от интернет реклама в България възлизат на 12 млн. лв. през 2007 г., сочат данните на "Инвестор.БГ". Тази година се очаква те да достигнат между 18 и 22 млн. лв. Около 3-4% от всички български рекламни бюджети отиват за интернет. В Западна Европа обаче този дял вече достига 15%. Затова Yahoo в лицето на Марвин Лиао очаква силен ръст на българската онлайн реклама през следващите няколко години.

Споразумението с Yahoo би трябвало да даде тласък на "Инвестор.БГ", в чието портфолио от сайтове до момента нямаше електронна поща. С рекламен носител като Yahoo Mail компанията ще покрива и тази ниша. В момента българската фирма развива близо двадесет сайта, сред които едноименният investor.bg, новинарският dnes.bg, мрежата за запознанства aha.bg и т.н. От друга страна, 2008 г. беше драматична за Yahoo. С всеки изминал ден Google увеличава преднината си в сферата на онлайн рекламата. Все пак Yahoo продължава да държи дистанция от гиганта Microsoft, който се опитва да я закупи. През тази година компанията стъпи на пазарите в Нигерия и Израел и разшири присъствието си в Индия и Румъния. Турция също е много важна за Yahoo, като според Любомир Леков, изпълнителен директор на "Инвестор.БГ", "за нея [Yahoo] ние попадаме между два много важни пазара".

Direct срещу AdWords и AdSense

Докато Yahoo и "Инвестор.БГ" се фокусират върху показването на банери, един проект на "Дир.БГ" се насочва към модела pay-per-click. Това е рекламната мрежа Direct, разработена от десетилетния български портал "Дир.БГ". Новият проект се цели в онези малки и средни фирми, които обикновено нямат финансовата възможност да получат своите 15 минути рекламна слава чрез традиционните комуникационни канали. В повечето случаи техните бюджети са твърде скромни, за да окупират телевизионния ефир. Затова много от тях се насочват към интернет. Софтуерът на Direct прави връзката между малките фирми и сайтовете (доставчици на съдържание), където се публикуват техните реклами. Сред доставчиците на съдържание, с които "Дир.БГ" са сключили договори, са dnevnik.bg, odit.info (и двата собственост на "Икономедиа", издател на вестниците "Капитал" и "Дневник"), actualno.bg, sladur.com, dariknews.bg, порталът dir.bg и други.

Концепцията на Direct е микс между Google AdWords и AdSense - реклами, съобразени с контекста и съдържанието на сайта, където се появяват. Визуално те приличат много на каретата на Google AdWords с важната разлика, че българският продукт дава възможност за вмъкване на изображение. Подобно на Google рекламните карета се появяват, когато ползвате търсачката на "Дир.БГ", наречена diri.bg. Direct е ограничена единствено за територията на страната, като рекламодателите плащат само когато интернет потребители с български произход кликват върху техните линкове. Това издава сериозна заинтересуваност у посетителите от рекламирания продукт или услуга. Рекламодателите плащат 120 лв. за 1000 клика. Клиентите на Direct могат да насочват рекламите по категории уебсайтове и тематични рубрики. В момента софтуерът сканира заглавията и етикетите на публикациите (т.нар. тагове) и зарежда най-адекватните спрямо тях реклами. До края на годината Direct ще започне да проучва и самото съдържание на текста. Всеки път когато натиснете платения линк, рекламодателите плащат на "Дир.БГ" по 12 ст. на клик. По-голямата част от парите отиват за уебсайтовете, където се публикуват рекламите.

Прави впечатление, че мрежата включва най-разнородни сайтове - от микробележника 160.bg, през сайта за запознанства sladur.com до новинарския dnevnik.bg. Така че аудиторията на Direct е най-разнообразна и вероятно по този начин се цели масовост. За да се нарече успешен проект, мрежата се нуждае от много сайтове партньори. Сред тях са компаниите "Уеб медиа груп" и "Аз медиа", които скоро ще сключат договори с Direct, обяснява Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.БГ".

Така компанията смята да вземе дял от българския пазар на кликове. Този тип реклама също расте и тази година ще стигне до 2 млн. лв., прогнозира Иван Иванов, изпълнителен директор на агенцията за интернет маркетинг Zed digital Cybermark и един от създателите на "Дир.БГ".

Според Иван Иванчев, който е един от собствениците на Easy Trader - най-голямата българска рекламна мрежа за продажба на кликове, контекстуална реклама като Direct е трудна за реализиране в малка страна като България. "Тук няма достатъчно уникално съдържание [към което адекватно да се свързва рекламата]", убеден е Иванчев. Засега наистина Direct изпитва трудности с точното таргетиране, но това може да се обясни също с малкия брой рекламодатели в момента. Влизането на Yahoo и пускането на Direct e поредното доказателство, че българският интернет пазар остава привлекателен за инвестиции. Скоро може да се очаква навлизането на още рекламни мрежи. Сред новите попълнения е httpool, която до този момент не е обявила своите тарифи и сайтовете, с които ще работи.

Сякаш напук на кризата, обхванала финансовите пазари, онлайн рекламата в България продължава да расте. И то бурно. Това разкриват прогнозите в рекламния сектор. Тази индустрия работи по два модела - продажба на излъчвания на банери (pay-per-view) и натискания върху платени линкове (pay-per-click). В момента нови проекти набират скорости в двете направления.

Първият проект е сътрудничеството между гиганта Yahoo и онлайн предприятието "Инвестор.БГ", обявено тази седмица. Българската фирма ще доставя рекламни банери в електронната поща Yahoo Mail, както и в останалите услуги и сайтове на американската компания. Сред тях е платформата за изпращане на съобщения в реално време Yahoo Messenger и още много други. Банерите ще бъдат показвани само на посетители от България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-P
    А. Георгиев &quot;Най-големите смешки в събота сутрин&quot;

    Искрено се смея на:
    * "онлайн рекламата в България продължава да расте... бурно... Това разкриват ПРОГНОЗИТЕ в рекламния сектор."
    * "продажба на излъчвания на банери (pay-per-view) и натискания върху платени линкове (pay-per-click)" - никой ли не продава банери на РРС?
    * "онлайн ПРЕДПРИЯТИЕТО "Инвестор.БГ" - предлагам Любо Леков за "Герой на труда", а на А. Г. да ползва "онлайн групата "Инвестор.БГ".
    * "Българската фирма ще ДОСТАВЯ рекламни банери в електронната поща Yahoo Mail" - 2 контейнера за този месец, 3 за следващия, и т.н. - предлагам на А. Г. "ще продава рекламни банери".
    * "Тук имаме силни позиции", коментира за "Капитал" Марвин Лиао" - и по-силни можеше да са, ако Yahoo Mail имаше превод на български (например "новобранецът" Gmail има).
    * "Според източници от сектора обаче тези числа може би са леко завишени." - аха, да пробваме за начало с делене на 2, може и с 4.
    * "...в чието портфолио от сайтове до момента нямаше електронна поща. С рекламен носител като Yahoo Mail компанията ще покрива и тази ниша." - бе май не се споменава за локализиране на Yahoo Mail? Или А. Г. не е разбрал нещо, или не е разбрал нищо.
    ...

    От втората част - пак най-доброто:
    * "... с които Dir са сключили договори, ... [е] порталът dir.bg и други."
    * "Direct е ограничена единствено за територията на страната, като рекламодателите плащат само когато интернет потребители с български ПРОИЗХОД кликват върху техните линкове." - ми аз, кат' съм цигане, и кат' накликам платения линк, ш' върнат ли парите на малките и средни фирми?
    * [следващото изречение] "Това издава сериозна заинтересуваност у посетителите от рекламирания продукт или услуга." - аха, ти на мен, цигането, сичкото ми дай, я съм сериозно заинтересуван.
    * "Засега наистина Direct изпитва трудности с точното таргетиране, но това може да се обясни също с малкия брой рекламодатели в момента." - догадката на автора май е, че като станат повече рекламодателите, все някой ще е нацелил таргета?

    ... а можеше да е само no comment


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK