Новият брой: Накъде след вота
Close

За Бога, братя, не купувайте

Източноевропейците обръщат все по-голямо внимание на социалната ангажираност на компаниите при решението какво да потребяват

"Когато живеех в САЩ, предпочитах капучиното на "Старбъкс", въпреки че е по-скъпо, защото подкрепям социалната насоченост на компанията - например фактът, че купуват кафето си директно от малките производители в страни от третия свят вместо от големите дискаунтърски вериги", споделя Гергана Ефремова от българския филиал на Braun & Partners Network. Компанията й се занимава с консултантска дейност именно в сферата на корпоративната социална отговорност (КСО), като през август тази година съвместно с GfK проведе първото регионално проучване на потребителските нагласи спрямо КСО практиките на бизнеса в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Според резултатите социалната ангажираност на компаниите тепърва ще заема все по-важно място в поведението на потребителите при избора на продукти и услуги.

Във фокуса на изследването попадат България, Унгария и Полша, като и в трите страни е отчетена значителна осведоменост и заинтересуваност по тези въпроси. Най-високи очаквания към компаниите, но и най-ниска удовлетвореност от представянето им показват българите - 58.1% от тях са напълно съгласни с твърдението, че бизнесът трябва да се интересува не само от интересите на акционерите си, но и от тези на други заинтересувани страни - например служители, местни общности, потребители, граждански организации, както и околната среда. За Унгария и Полша тези проценти са съответно 48.3% и 46.4%. "Ако се погледне обаче сумарният дял на напълно съгласните и на донякъде съгласните участници, се вижда, че резултатите са почти еднакви - по около 70% от запитаните във всяка от трите страни", коментира Рита Лукас, консултант в Braun & Partners Bulgaria. Според нея характерно за бившите социалистически страни е това, че преди хората са очаквали социална ангажираност от страна на държавата, но тъй като сега това не се случва, те започват да се организират и да го правят сами, като същевременно изискват такава ангажираност и от бизнеса.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Анонимен

    Първото изречение обрича цялатата статия - реклама.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал