Жълтият жерав кацна в София*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жълтият жерав кацна в София*

Заповядайте на преглед! Томас Щюгер (вдясно) приема първия клиент на Lufthansa Technik Sofia.<br />

Жълтият жерав кацна в София*

Германско-българско дружество започва да ремонтира самолети до столичното летище

Бойчо Попов
6776 прочитания

Заповядайте на преглед! Томас Щюгер (вдясно) приема първия клиент на Lufthansa Technik Sofia.<br />

© Цветелина Ангелова


Когато преди около година Томас Щюгер, управител в германския концерн за поддръжка, поправка и основен ремонт на самолети Lufthansa Technik, каза пред журналисти, че на 28 октомври следващата година дъщерното дружество - Lufthansa Technik Sofia, ще посрещне първия си клиент, едва ли някой му вярваше. Тогава до новия терминал на столичното летище имаше само един стар хангар. В крайна сметка обаче Щюгер се оказа прав - прочутите с точността си германци спазиха графика и жеравът кацна в София. Оказа се, че новият ремонтен център, който е петият за германската компания, е бил построен за рекордно кратко време.

В новото предприятие, което е смесено дружество между Lufthansa Technik с 80% и "Бългериан авиейшън груп" (БАГ) с 20%, бяха инвестирани над 20 млн. евро. БАГ е собственик на "България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер" и е свързана с варненската икономическа група ТИМ. В съотношение 80:20 двамата партньори са разпределили инвестициите.

България се е конкурирала за инвестицията на германския концерн с всички европейски страни, както и със съседните страни, Русия и Украйна, твърди Томас Щюгер. И е спечелила по три основни причини: ниските разходи за заплати, наличието на специализирани кадри заради Техническия университет, както и цялостното развитие на авиационния бранш в страната. Освен това тук концернът е намерил и партньор в лицето на БАГ. "Винаги търсим локални партньори, защото те познават страната и в повечето случаи имат свои собствени самолети, които също можем да обслужваме", каза Щюгер.

В ремонтната база ще работят 370 инженери, механици и други. Мениджърът обясни, че средните равнища на заплати в Lufthansa Technik Sofia са около пет пъти по-ниски от тези на германските служители. Според механик на компанията, пожелал анонимност, стартовата заплата е 1000 лв. за първите шест месеца, като договорите са сключени за срок от пет години. Изискванията към механиците са били за завършено средно специално образование, както и владеене на английски или немски език. Всеки от назначените служители е преминал през шестмесечно теоретично обучение в София, последвано от практически тренинг в някой от другите четири подобни центрове за същия период.

Lufthansa Technik

Lufthansa Technik Group има над 30 бази за поддръжка и производство и повече от 250 000 служители по целия свят. Концернът, базиран в Хамбург, е едно от петте поделения на Lufthansa Group. Приходите за 2007 г. на ремонтното поделение възлизат на 3.6 млрд. евро. Европейските филиали са в Берлин, Малта, Шенън (Ирландия), Будапеща, а сега и в София. Има и филиал в Малайзия. В дружеството работят над 18 хил. служители.

Центърът в София

Базата в София се простира в хале с площ от 6 хил. кв.м. Инвестицията е била предимно в съоръжения за халето, в оборудване с инструменти и работни материали, както и в обучение на работници. В столичната база ще се извършва поддръжка от типа D-Checks, т.е. възможно най-тежките видове ремонти. При тях самолетите се разглобяват почти напълно и излизат като нови. За един подобен ремонт според Томас Щюгер са необходими около 20 000 работни часове, или иначе казано - около месец. Засега дейността в София стартира с една поточна линия. На нея започва ремонт на Airbus A321, собственост на Lufthansa. В бъдеще на две ремонтни линии ще бъдат обслужвани клиенти от Европа, Близкия изток и Северна Африка, а самолетите могат да бъдат от сериите Airbus A320 и Boeing 737, включително Boeing 737 Classic и Boeing 737 NG (Next Generation).

Преди година германските инвеститори считаха, че вложението ще бъде изплатено още през първата година от работата си, защото "дейностите по поддръжката ще нараснат неимоверно". Сега обаче нещата са се променили. Според Томас Щюгер смесеното дружество да излезе на печалба в края на втората година, като на година в София ще може да се модернизират по 24 самолета. Авиокомпаниите в региона, които решат да ползват услугите на новия център, ще спестяват около 150 хил. долара от всеки ремонтиран самолет. Според Щюгер всяка летателна машина подлежи на ремонт на пет-шест години. Досега D-Checks на самолетите от региона са правени в чужбина, като практиката е авиоремонтната база да се посочва от лизингодателя, а полетът дотам е оскъпявал услугата.

След софийската инвестиция германският концерн обмисля да разшири своята дейност в страната, като е възможно да бъдат изградени ремонтни мощности и във Варна.

* По света Lufthansa е наричана жерав заради изобразената птица в логото

Когато преди около година Томас Щюгер, управител в германския концерн за поддръжка, поправка и основен ремонт на самолети Lufthansa Technik, каза пред журналисти, че на 28 октомври следващата година дъщерното дружество - Lufthansa Technik Sofia, ще посрещне първия си клиент, едва ли някой му вярваше. Тогава до новия терминал на столичното летище имаше само един стар хангар. В крайна сметка обаче Щюгер се оказа прав - прочутите с точността си германци спазиха графика и жеравът кацна в София. Оказа се, че новият ремонтен център, който е петият за германската компания, е бил построен за рекордно кратко време.

В новото предприятие, което е смесено дружество между Lufthansa Technik с 80% и "Бългериан авиейшън груп" (БАГ) с 20%, бяха инвестирани над 20 млн. евро. БАГ е собственик на "България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер" и е свързана с варненската икономическа група ТИМ. В съотношение 80:20 двамата партньори са разпределили инвестициите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    az

    Za 1000 lv. njama da zadarzhat mnogo hora, vse pak Sofia. Ima interessna diskussia vav karieri.bg za Lufthansa Technik..

  • 2
    Avatar :-|
    Ko4a

    "около 20 000 работни часове, или иначе казано - около месец".
    Аз мисля,че 20000 часа са около 830 дни,но както и да е.

  • 3
    Avatar :-P
    блиндяев

    нооо... нека им дадем малко шанс сепак... да предположим че нема да оставят един човек да работи по един айроплан цели 830 дни...:)

  • 4
    Avatar :-|
    До Ko4a

    смяташ така, сякаш по самолета ще работи само един механик. Има се предвид явно човекочасове общо за самолет, а по него няма да работи само един човек, така че са доста по-малко от 830 дни.

  • 5
    Avatar :-|
    aussie

    Това е добра инвестиция.
    Означава ли например че немския самолетен механик взима 2500 евро заплата? Си-и-и-илно се съмнявам!
    Поне се надявам да не летя на първите няколко ремонтирани в София самолети докато се учат бачкаторите :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.