Детройт е на смъртен одър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Детройт е на смъртен одър

Реорганизацията в Голямата тройка може да е болезнена, но поне фалитът ще бъде избегнат.<br /> <br />

Детройт е на смъртен одър

Автомобилното сърце на Америка бавно спира да бие

Константин НИКОЛОВ
13368 прочитания

Реорганизацията в Голямата тройка може да е болезнена, но поне фалитът ще бъде избегнат.<br /> <br />

© Reuters


За средностатистическия американец Детройт не е просто 11-ият по големина град в страната. Той има легендарен статус. Синоним е на щатската автомобилна индустрия и нейната мощ. А както всички знаем, Америка живее на четири колела... Представете си обаче какво би станало, ако изведнъж Детройт фалира. Ефектът от това далеч няма да се ограничи с рекордна безработица в близо 5-милионния метрополис и ще предизвика верижна катастрофа за цялата американска икономика. Подобен сценарий изобщо не е изключен, след като трите детройтски автомобилни гиганта - General Motors (GM), Ford и Chrysler, изпаднаха в най-лошото си финансово състояние от десетилетия.

Забавяне от 45 минути беше достатъчно за анализаторите да оповестят края на автомобилна икона от ранга на General Motors. Точно толкова закъсняха данните за третото тримесечие на автомобилния гигант, което почти хвърли пазара в паника. Експертите помислиха, че се подготвя фалит, и започнаха да точат ножовете. Е, групата не обяви банкрут, но цифрите сочат, че е много близо до него.

GM отчете загуби за милиарди и съобщи, че скоро ще привърши кешовите си резерви. Подобно е положението с номер две сред американските автомобилни компании - Ford, който също е с огромни загуби. В плачевно състояние е и най-малкият производител от Голямата тройка - Chrysler. И трите групи разбират, че единственото им спасение е бързото отпускане на държавна помощ, затова лобират здраво за нея. Те осъзнават, че са прекалено големи и важни за националната икономика (too big to fail), за да бъдат оставени в лапите на своите кредитори. Те се надяват да бръкнат в "кацата с меда" - кризисния план на Конгреса на стойност 700 млрд. долара. Обявеният като спасителен пояс за финансовата система пакет от мерки е основна цел и на автомобилната индустрия, която вече получи уверения, че може да разчита на нисколихвени заеми за 25 млрд. долара.

Цената на фалита

Финансовата криза удари особено силно автопроизводителите, чийто бизнес е силно зависим от заеми. Кредитните пазари в момента са замръзнали, а много банки значително намалиха или дори спряха отпускането на пари. Резултатът от този застой е, че производителите и доставчиците на части също не могат да получат свежо финансиране. От своя страна и автомобилните дилъри нямат пари, с които да финансират дейността си. В същото време за потребителите е все по-трудно да получат кредит за закупуване на нов автомобил.

Кредитната криза удари производителите във възможно най-лошия момент. Заради скъпия петрол и намаляващите продажби те се опитват да променят стратегията си и да преминат към по-икономични коли от европейски тип. За това обаче също са нужни пари. Голямата тройка страда и от договорените схеми за здравно и пенсионно осигуряване на бивши и настоящи служители (виж карето). Те оскъпяват с около 2000 долара всеки автомобил произведен нов автомобил.

Ситуацията достигна критична точка в началото на ноември, когато акциите на GM паднаха до най-ниското си ниво от 60 години (виж графиката). Голямата тройка съобщи, че през третото тримесечие е "изгорила" милиарди долари в брой, за да се задържи на повърхността. Рейтинговите агенции също понижиха оценките си за въпросните американски компании.

Автомобилният сектор ще бъде и един от първите тестове за новия президент на САЩ Барак Обама, който встъпва в длъжност през януари. "Автомобилите са гръбнакът на американското производство и критична част от опитите да ограничим зависимостта си от чуждия петрол", заяви демократът на първата си пресконференция след избирането си.

Според анализаторите основният въпрос, който стои пред държавата, е дали може да остави автомобилните си производители да фалират. "Това е много напрегната ситуация, но цената, която федералното правителство трябва да плати, за да остави живи тези компании, е много по-ниска от ефекта върху икономиката, в случай че фалират", коментира пред британския вестник Daily Telegraph Дейвид Коул, президент на Центъра за изследване на автомобилната индустрия (Center for Automotive Research). Според експерти ефектът на доминото ще засегне американски доставчици, дилъри и сервизи, като унищожи милиони работни места (виж карето). Безработицата ще достигне двуцифрени показатели. Някои анализатори смятат, че ако Голямата тройка започне процедура на фалит (известна в САЩ като Chapter 11), същото ще трябва да направят и международните подразделения на компаниите, независимо колко успешни са те.

Бездънна яма

Въпреки националните основания за спасяване на автомобилната тройка, не са малко и гласовете срещу подобни мерки. Доводите са достатъчно ясни: трите компании са управлявани лошо, произвеждат коли, които не се купуват, правят прекалено много отстъпки на профсъюзите и заслужават да страдат заради досегашните си провали. В свой коментар авторитетният вестник Wall Street Journal признава, че на важни компании като автомобилните производители трябва да се помогне. Изданието обаче подчертава, че спасителният пояс трябва да бъде "хвърлен" само след сериозни ангажименти от страна на Голямата тройка. WSJ призовава за освобождаване на целия мениджърски екип, за анулирането на всички текущи акционери и за назначаването на политически необвързани директори, които да разполагат с широки правомощия да преструктурират GM, Ford и Chrysler. Тези мерки ще означават тотална реорганизация и прекратяване на всички съществуващи договори и споразумения с профсъюзи, доставчици и автодилъри. Промените ще са болезнени, но със сигурност са по-добрият вариант от фалит.

"Огромна грешка ще е да се даде празен чек на GM и останалите. Компаниите ще изхарчат парите и ще поискат още", коментира WSJ. Изданието припомня, че не сегашната финансова криза е причина за състоянието на гигантите от Детройт. GM, Ford и Chrysler губят милиарди от години - още когато икономиката беше в цветущо състояние, а продажбите на коли достигнаха рекордни равнища. Но разходите за производство и осигуровки са прекалено високи за доброто функциониране на групите. Например структурата на General Motors датира още от славните 60 години на ХХ век, когато компанията държи половината от американския пазар. В момента делът й е 20%. На всички е ясно, че групата не може да си позволи да поддържа осем марки в САЩ (Cadillac, Buick, Pontiac, Chevrolet, GMC, Saturn, Saab и Hummer). Въпреки това бордът на директорите продължава да се придържа към тази структура и са нужни значителни мениджърски промени, коментира Wall Street Journal.

Подобно е положението и на Ford и Chrysler, които ще трябва да платят същата цена, ако искат държавна помощ. Ако дяловете на сегашните акционери във Ford бъдат анулирани, това ще означава края на контрола от страна на фамилията Форд. В Chrysler, която е единствената непублична компания от Голямата тройка, пък властва инвестиционният фонд Cerberus, чийто борд на директорите включва бившия финансов министър Джон Сноу и бившия вицепрезидент Дан Куейл. Държавната помощ при запазване на управлението на трите компании и без ангажимент за реформи ще означава наливане на пари в бездънна яма. Което пак ще доведе до предизвестен край - фалита на Детройт.

Голямата тройка и значението й за щатската икономика

Голямата тройка от Детройт е жизненоважна за американската икономика. Де факто всеки щат и общност в САЩ зависят от автомобилната индустрията. General Motors, Ford и Chrysler пряко дават работа на 240 000 американци. Компаниите осигуряват здравна помощ за почти 2 млн. души и осигуряват парите на 775 000 пенсионери. Трите гиганта косвено са отговорни за още около 5 млн. работни места на доставчици, сервизи и автодилъри във всичките 50 щата. Само GM има над 6000 представителства за продажби на територията на страната, където работят 344 000 души.

Според Центъра за изследване на автомобилната индустрия (Center for Automotive Research), ако производството и служителите на Голямата тройка паднат с 50%, ще бъдат закрити около 2.5 млн. работни места, а държавата ще загуби приходи за 108 млрд. долара през следващите три години. GM, Ford и Chrysler осигуряват около 70% от автопродукцията в страната, а през миналата година са купили от местни производители части за 156 млрд. долара. Трите компании са най-големият купувач в САЩ на стомана, алуминий, желязо, мед, пластмаса, гума и компютърни чипове. С автомобилния сектор са свързани около 4% от БВП на САЩ.

Автор: Капитал

За средностатистическия американец Детройт не е просто 11-ият по големина град в страната. Той има легендарен статус. Синоним е на щатската автомобилна индустрия и нейната мощ. А както всички знаем, Америка живее на четири колела... Представете си обаче какво би станало, ако изведнъж Детройт фалира. Ефектът от това далеч няма да се ограничи с рекордна безработица в близо 5-милионния метрополис и ще предизвика верижна катастрофа за цялата американска икономика. Подобен сценарий изобщо не е изключен, след като трите детройтски автомобилни гиганта - General Motors (GM), Ford и Chrysler, изпаднаха в най-лошото си финансово състояние от десетилетия.

Забавяне от 45 минути беше достатъчно за анализаторите да оповестят края на автомобилна икона от ранга на General Motors. Точно толкова закъсняха данните за третото тримесечие на автомобилния гигант, което почти хвърли пазара в паника. Експертите помислиха, че се подготвя фалит, и започнаха да точат ножовете. Е, групата не обяви банкрут, но цифрите сочат, че е много близо до него.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

78 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Някой

    Ще е интересно да се напише, че GM е и най-големият купувач на Виагра - през 2006-та са похарчили 17 млн. долара за виагра. При търговска цена от 17-18 долара на хапче - сметнете си сами колко Виагра са си напазарували :)

  • 2
    Avatar :-|
    Miro Hero

    От американска гледна точка дали Тойота ще произвежда и продава в САЩ, или Форд, е все тая. Освен това японците нямат пенсионните и здравни разходи като американските компании, нито имат профсъюзи, които са изключително мразени от политиците, заради набъркването им в голямата политика. Тоест, в момента е много изгодно Голямата тройка да бъде оставена да умре, само че трябва някакси да стане по-бавно, за да не се създаде вакуум на тяхно място. Те така или иначе отиват на умиране, въпросът е колко скъпо ще струва пазенето им на животоспасяващи системи. От друга страна политически е изгодно за демократите да не им помагат сега /въпреки че Обама говори обратното/, защото ще изпаднат в неплатежоспособност до няколко седмици, и ще са негатив и на без това отиващият си републикански президент, вместо да тежат на Обама, когато белнат корема след две години.

  • 3
    Avatar :-|
    3

    Царят е мъртъв, да живее царят!
    Старата технология умира, да живее новата технология!

  • 4
    Avatar :-|
    Джони

    До колкото си спомням, още през лятото Дженеръл Мотърс обявиха 37 милиарда долара загуба /най-голямата в световната корпоративна история/, та въпроса дали забусите от изкуствените системи на които ще бъде сложен няма да са доста повече от ползите дост се дискурира, макар и под сурдинка.

    Е, при нас ние сме видяли и такова нещо - родния "гигант" дето трови и мърля цяла София е струвал много повече, от колкото е дал на обществото....
    За голямо съжаление....

  • 5
    shwarzspeht avatar :-?
    Клюводървец

    Благодарение на GM,Ford,Crysler,по света има металургия,машиностроене,автомобилостроене,елктрониа,хидравливлика и т.н.Пак ще я има.В страната ни колите които се карат са производни на горните марки.Другото е бла,бла,.................

  • 6
    antonk avatar :-|
    Anton K

    Автоиндустрията в САЩ трябва да бъде погребана, преди да възкрестне.
    Няма дръг начин.

  • 7
    galinberbenkov avatar :-|
    Галин Бербенков

    Chapter 11 не е процедура на фалит!!!! Именно, чрез нея се дава закрила на компанията, която ползва поправката, от нейните кредитори докато реорганизира дейността си. Ако не успее да постигне целите защитени пред Конгреса, тогава влиза в процедура по фалит.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11,_Title_11,_United_States_Code

  • 8
    Avatar :-|
    трошляков

    Чета статията и в един момент губя връзката и се питам, за какво ставаше въпрос, за Детройт или за Кремиковци: лошо управление, грешни стратиегически решения, агресивни синдикати, подкупни синдикални лидери, получени помощи в миналото, прахосани без ефект, така щото сега се искат нови...

  • 9
    Avatar :-|
    до 5-ия

    Недей така бе моето момче. Не са измислили те автомобила, нито са най-добрите, нито най-конкурантноспособни. Иначе нямаше да я докарат до туканка...Просто дълго време вътрешният пазар е бил най-важният. Сега се действа по-глобално, а те не са в час. Ако фалират, американците ще работят за чужда фирма, която пак ще поръчва при доставчици...Пазарният им дял няма да остане свободен, спокойно...

  • 10
    Avatar :-|
    Рейгън

    Какви коли, какъв Детройт, какви пет лева- проблемът им не е Детройт, а как ще се разпадне империята, градена на самолоносачи и неоколониални послушни режими,чрез които изпомпваха национални икономики по света и поддържаха безхаберния начин на живот на кредит на всичко и във всичко. За кратко наречено американска мечта,ябълката и прочие пинизи.
    Светът има интерес не от спасяване на Детройт, а от безамплитудно и без сътресения разпадане на този модел на държава, какъвто процес е тръгнал неудържимо.
    И недай ,Боже, Путин да катализира процеса на създаване на местно ДПС или ги излъже в натрисане във война в Иран или конфликт между Сирия,Ливан и Израел , с любезното участие на Хизбулла....
    Тогава стой - та гледай, ама не от първи ред.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK