С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
78 14 ное 2008, 14:48, 13220 прочитания

Детройт е на смъртен одър

Автомобилното сърце на Америка бавно спира да бие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За средностатистическия американец Детройт не е просто 11-ият по големина град в страната. Той има легендарен статус. Синоним е на щатската автомобилна индустрия и нейната мощ. А както всички знаем, Америка живее на четири колела... Представете си обаче какво би станало, ако изведнъж Детройт фалира. Ефектът от това далеч няма да се ограничи с рекордна безработица в близо 5-милионния метрополис и ще предизвика верижна катастрофа за цялата американска икономика. Подобен сценарий изобщо не е изключен, след като трите детройтски автомобилни гиганта - General Motors (GM), Ford и Chrysler, изпаднаха в най-лошото си финансово състояние от десетилетия.

Забавяне от 45 минути беше достатъчно за анализаторите да оповестят края на автомобилна икона от ранга на General Motors. Точно толкова закъсняха данните за третото тримесечие на автомобилния гигант, което почти хвърли пазара в паника. Експертите помислиха, че се подготвя фалит, и започнаха да точат ножовете. Е, групата не обяви банкрут, но цифрите сочат, че е много близо до него.


GM отчете загуби за милиарди и съобщи, че скоро ще привърши кешовите си резерви. Подобно е положението с номер две сред американските автомобилни компании - Ford, който също е с огромни загуби. В плачевно състояние е и най-малкият производител от Голямата тройка - Chrysler. И трите групи разбират, че единственото им спасение е бързото отпускане на държавна помощ, затова лобират здраво за нея. Те осъзнават, че са прекалено големи и важни за националната икономика (too big to fail), за да бъдат оставени в лапите на своите кредитори. Те се надяват да бръкнат в "кацата с меда" - кризисния план на Конгреса на стойност 700 млрд. долара. Обявеният като спасителен пояс за финансовата система пакет от мерки е основна цел и на автомобилната индустрия, която вече получи уверения, че може да разчита на нисколихвени заеми за 25 млрд. долара.

Цената на фалита

Финансовата криза удари особено силно автопроизводителите, чийто бизнес е силно зависим от заеми. Кредитните пазари в момента са замръзнали, а много банки значително намалиха или дори спряха отпускането на пари. Резултатът от този застой е, че производителите и доставчиците на части също не могат да получат свежо финансиране. От своя страна и автомобилните дилъри нямат пари, с които да финансират дейността си. В същото време за потребителите е все по-трудно да получат кредит за закупуване на нов автомобил.



Кредитната криза удари производителите във възможно най-лошия момент. Заради скъпия петрол и намаляващите продажби те се опитват да променят стратегията си и да преминат към по-икономични коли от европейски тип. За това обаче също са нужни пари. Голямата тройка страда и от договорените схеми за здравно и пенсионно осигуряване на бивши и настоящи служители (виж карето). Те оскъпяват с около 2000 долара всеки автомобил произведен нов автомобил.

Ситуацията достигна критична точка в началото на ноември, когато акциите на GM паднаха до най-ниското си ниво от 60 години (виж графиката). Голямата тройка съобщи, че през третото тримесечие е "изгорила" милиарди долари в брой, за да се задържи на повърхността. Рейтинговите агенции също понижиха оценките си за въпросните американски компании.

Автомобилният сектор ще бъде и един от първите тестове за новия президент на САЩ Барак Обама, който встъпва в длъжност през януари. "Автомобилите са гръбнакът на американското производство и критична част от опитите да ограничим зависимостта си от чуждия петрол", заяви демократът на първата си пресконференция след избирането си.

Според анализаторите основният въпрос, който стои пред държавата, е дали може да остави автомобилните си производители да фалират. "Това е много напрегната ситуация, но цената, която федералното правителство трябва да плати, за да остави живи тези компании, е много по-ниска от ефекта върху икономиката, в случай че фалират", коментира пред британския вестник Daily Telegraph Дейвид Коул, президент на Центъра за изследване на автомобилната индустрия (Center for Automotive Research). Според експерти ефектът на доминото ще засегне американски доставчици, дилъри и сервизи, като унищожи милиони работни места (виж карето). Безработицата ще достигне двуцифрени показатели. Някои анализатори смятат, че ако Голямата тройка започне процедура на фалит (известна в САЩ като Chapter 11), същото ще трябва да направят и международните подразделения на компаниите, независимо колко успешни са те.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 464 прочитания

Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите Отварянето на достъпа до банковите данни не предизвика революция във финансите

Индустрията се модернизира на ниво бизнес процеси и платформи, споделиха участниците в конференцията "Банките и бизнесът"

14 ное 2019, 862 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Греъм Уестън: Различни сме - печелим от кризата

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10