Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Детройт е на смъртен одър

Автомобилното сърце на Америка бавно спира да бие

Реорганизацията в Голямата тройка може да е болезнена, но поне фалитът ще бъде избегнат.<br />
<br />
Реорганизацията в Голямата тройка може да е болезнена, но поне фалитът ще бъде избегнат.<br />
<br />
Реорганизацията в Голямата тройка може да е болезнена, но поне фалитът ще бъде избегнат.<br /> <br />    ©  Reuters
Реорганизацията в Голямата тройка може да е болезнена, но поне фалитът ще бъде избегнат.<br /> <br />    ©  Reuters
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За средностатистическия американец Детройт не е просто 11-ият по големина град в страната. Той има легендарен статус. Синоним е на щатската автомобилна индустрия и нейната мощ. А както всички знаем, Америка живее на четири колела... Представете си обаче какво би станало, ако изведнъж Детройт фалира. Ефектът от това далеч няма да се ограничи с рекордна безработица в близо 5-милионния метрополис и ще предизвика верижна катастрофа за цялата американска икономика. Подобен сценарий изобщо не е изключен, след като трите детройтски автомобилни гиганта - General Motors (GM), Ford и Chrysler, изпаднаха в най-лошото си финансово състояние от десетилетия.

Забавяне от 45 минути беше достатъчно за анализаторите да оповестят края на автомобилна икона от ранга на General Motors. Точно толкова закъсняха данните за третото тримесечие на автомобилния гигант, което почти хвърли пазара в паника. Експертите помислиха, че се подготвя фалит, и започнаха да точат ножовете. Е, групата не обяви банкрут, но цифрите сочат, че е много близо до него.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
78 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Някой

    Ще е интересно да се напише, че GM е и най-големият купувач на Виагра - през 2006-та са похарчили 17 млн. долара за виагра. При търговска цена от 17-18 долара на хапче - сметнете си сами колко Виагра са си напазарували :)

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Miro Hero

    От американска гледна точка дали Тойота ще произвежда и продава в САЩ, или Форд, е все тая. Освен това японците нямат пенсионните и здравни разходи като американските компании, нито имат профсъюзи, които са изключително мразени от политиците, заради набъркването им в голямата политика. Тоест, в момента е много изгодно Голямата тройка да бъде оставена да умре, само че трябва някакси да стане по-бавно, за да не се създаде вакуум на тяхно място. Те така или иначе отиват на умиране, въпросът е колко скъпо ще струва пазенето им на животоспасяващи системи. От друга страна политически е изгодно за демократите да не им помагат сега /въпреки че Обама говори обратното/, защото ще изпаднат в неплатежоспособност до няколко седмици, и ще са негатив и на без това отиващият си републикански президент, вместо да тежат на Обама, когато белнат корема след две години.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    3

    Царят е мъртъв, да живее царят!
    Старата технология умира, да живее новата технология!

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Джони

    До колкото си спомням, още през лятото Дженеръл Мотърс обявиха 37 милиарда долара загуба /най-голямата в световната корпоративна история/, та въпроса дали забусите от изкуствените системи на които ще бъде сложен няма да са доста повече от ползите дост се дискурира, макар и под сурдинка.

    Е, при нас ние сме видяли и такова нещо - родния "гигант" дето трови и мърля цяла София е струвал много повече, от колкото е дал на обществото....
    За голямо съжаление....

    Нередност?
  • 5
    shwarzspeht avatar :-?
    Клюводървец

    Благодарение на GM,Ford,Crysler,по света има металургия,машиностроене,автомобилостроене,елктрониа,хидравливлика и т.н.Пак ще я има.В страната ни колите които се карат са производни на горните марки.Другото е бла,бла,.................

    Нередност?
  • 6
    antonk avatar :-|
    Anton K

    Автоиндустрията в САЩ трябва да бъде погребана, преди да възкрестне.
    Няма дръг начин.

    Нередност?
  • 7
    galinberbenkov avatar :-|
    Галин Бербенков

    Chapter 11 не е процедура на фалит!!!! Именно, чрез нея се дава закрила на компанията, която ползва поправката, от нейните кредитори докато реорганизира дейността си. Ако не успее да постигне целите защитени пред Конгреса, тогава влиза в процедура по фалит.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11,_Title_11,_United_States_Code

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    трошляков

    Чета статията и в един момент губя връзката и се питам, за какво ставаше въпрос, за Детройт или за Кремиковци: лошо управление, грешни стратиегически решения, агресивни синдикати, подкупни синдикални лидери, получени помощи в миналото, прахосани без ефект, така щото сега се искат нови...

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    до 5-ия

    Недей така бе моето момче. Не са измислили те автомобила, нито са най-добрите, нито най-конкурантноспособни. Иначе нямаше да я докарат до туканка...Просто дълго време вътрешният пазар е бил най-важният. Сега се действа по-глобално, а те не са в час. Ако фалират, американците ще работят за чужда фирма, която пак ще поръчва при доставчици...Пазарният им дял няма да остане свободен, спокойно...

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    Рейгън

    Какви коли, какъв Детройт, какви пет лева- проблемът им не е Детройт, а как ще се разпадне империята, градена на самолоносачи и неоколониални послушни режими,чрез които изпомпваха национални икономики по света и поддържаха безхаберния начин на живот на кредит на всичко и във всичко. За кратко наречено американска мечта,ябълката и прочие пинизи.
    Светът има интерес не от спасяване на Детройт, а от безамплитудно и без сътресения разпадане на този модел на държава, какъвто процес е тръгнал неудържимо.
    И недай ,Боже, Путин да катализира процеса на създаване на местно ДПС или ги излъже в натрисане във война в Иран или конфликт между Сирия,Ливан и Израел , с любезното участие на Хизбулла....
    Тогава стой - та гледай, ама не от първи ред.

    Нередност?
Нов коментар