Сделки във въздуха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сделки във въздуха

Сделки във въздуха

С нов бум на обединения авиокомпаниите търсят изход от финансовата буря

Маргарита НАСЕВА
2475 прочитания

Колкото повече, толкова повече. Европейските авиокомпании очевидно се надяват в любимото изречение на Мечо Пух да намерят спасение от финансовата буря, ставайки все по-големи и все по-големи. В основата на поредната вълна на консолидация са европейските представители - нискотарифният гигант Ryanair, британската British Airways и германската Lufthansa, които имат амбицията да поставят нов стандарт в световната индустрия.

Ryanair връхлита с нова оферта над Aer Lingus

В понеделник най-голямата нискотарифна компания в Европа, ирландската Ryanair, изненадващо отправи нова оферта за поглъщане на националния превозвач Aer Lingus. Ryanair вече притежава в него 29.8% и сега предлага 1.40 евро за акция, обещавайки безоблачно бъдеще за ирландския си конкурент, който през настоящата година затъна в блатото на загубите. Новата оферта оценява Aer Lingus на близо 748 млн. евро, с 25% повече от цената на акциите при затварянето на борсата в последния работен ден на ноември и двойно по-малко в сравнение със сумата, която Ryanair бе готова да плати преди две години. Предишният опит на Ryanair да качи на борда си Aer Lingus бе осъществен през 2006 г., малко след приватизацията на Aer Lingus, но тогава Ryanair не успя да спечели на своя страна правителството (което притежава 25.1% от акциите) и служителите (14.2% от акциите). Те навремето всячески се стремяха да не допуснат работодател да им стане директорът на Ryanair Майкъл ОЛиъри, известен със слабостта си към икономии и съкращения. Тогава сделката бе блокирана и от европейските антитръстови власти заради опасността Ryanair да получи монопол върху голяма част от полетите от Дъблин.

Според ОЛиъри Aer Lingus няма да може сама да се справи с настоящата криза. "Тя е прекалено малка и отдалечена и непрекъснато се топи", смята той. През първата половина на 2008 г. оперативната й загуба възлезе на 22.3 млн. евро в сравнение с печалба от 2.6 млн. евро за същия период на 2007 г.

Въпреки загубите Aer Lingus има апетитни активи - слотовете за линии на дълги разстояния на лондонското летище "Хийтроу". Те ще затвърдят позицията й на една от най-големите международни авиокомпании в Европа наред с Air France-KLM, British Airways (ВА) и германската Lufthansa. Макар че анализаторите нарекоха офертата на Ryanair към Aer Lingus опортюнистична, акциите на ирландския превозвач закриха сесията в понеделник (1 декември) в Дъблин с повишение от 14%, докато акциите на Ryanair загубиха близо 3%. Повечето анализатори са на мнение, че този път Ryanair има по-големи шансове за успех. Според Менъс Крани от MF Global Spreadsin ОЛиъри е избрал много подходящо време за сделката - ирландското правителство отчаяно се нуждае от свежи постъпления, а Aer Lingus се бори с необходимостта от нови съкращения на персонала и с бързо намаляващите приходи.

ВА във вихъра на консолидацията

Новината от седмицата за поредния опит за консолидация пак долетя от Британските острови. Гигантът British Airways обяви, че преговаря за сливане с австралийската компания Qantas Airways. Анализаторите побързаха да похвалят бизнес логиката в сделката, тъй като многобройните дестинации на Qantas в Далечния изток ще бъдат добре дошли за ВА и ще й позволят да съкрати разходите. От друга страна, сливането ще позволи на Qantas здраво да стъпи на европейския пазар и би й помогнало да се справи по-леко с последствията от кризата - намаляващите полети и поевтиняващите акции. Пред сделката все още съществуват множество неясноти - как точно ще бъде осъществено сливането, австралийското правителство не желае да се откаже от мажоритарния си дял. Съществува и законодателното ограничение, че чуждестранната собственост в Qantas не може да надвишава 49%. Въпреки това въодушевлението на инвеститорите изпрати акциите на ВА на двумесечен връх в началото на седмицата.

Вritish Airways упорито преследва своята цел да бъде движеща сила в консолидацията на авиоиндустрията. Тя вече води преговори за сливане с испанската Iberia за създаване на третата по големина авиокомпания в света. Анализатори обаче предупреждават, че преговорите с Iberia може да се провалят, тъй като финансовата криза отвори огромен дефицит в размер на 1.5 млрд. брит. лири в пенсионния фонд на ВА, а акциите на британската компания се представят по-лошо в сравнение с тези на испанската, откакто сделката бе обявена на 29 юли т.г. Ако обаче и двете сливания с участието на ВА се осъществят, ще бъде създадена най-голямата авиокомпания в света между ВА, Iberia и Qantas с рекордните 270 млрд. пътникокилометра, която ще изпревари American Airlines с нейните 222.8 млрд. пътникокилометра.

Ще останат само четири

Неотдавна в интервю за канадския вестник The Globe and Mail директорът на Ryanair Майкъл ОЛиъри прогнозира, че настоящата рецесия вещае края за множество малки и независими компании като Aer Lingus. "До две-три години те ще загубят независимостта си и ще бъдат принудени да си намерят партньори. Тогава небето над Европа ще се контролира от четири големи компании - Ryanair, Lufthansa, Air France-KLM и BA." ОЛиъри дори прогнозира, че основният му нискотарифен конкурент - easyJet, няма да оцелее след задаващата се консолидационна вълна.

Има анализатори обаче, които не споделят мрачните прогнози на OЛиъри за съдбата на малките превозвачи. "По-лесно е да се справиш с рецесията, отколкото с високите цени на горивата", смята Хауърд Уийлдън от лондонската компания BGC Partners. Неотдавна JPMorgan прогнозира, че авиокомпаниите догодина ще могат да реализират печалби, ако цената на петрола се движи между 50 и 70 долара за барел (1 барел = 158.9 литра).

Факт е обаче, че консолидацията в небето вече се осъществява на високи обороти. Неотдавна Lufthansa придоби дялове в британската bmi, Brussels Airlines и Austrian Airlines и се сочи като най-вероятен купувач на държавния дял в австрийския превозвач. Според австрийската информационна агенция АРА сделката ще бъде обявена още тази година и осъществена до пролетта на 2009 г. Изпадналата в неплатежоспособност Alitalia пък се слива с местния си конкурент Air One, а Air France-KLM се надява да купи миноритарен дял в новата Alitalia.

Ryanair обеща безоблачно небе над Aer Lingus
Източник: Reuters

Колкото повече, толкова повече. Европейските авиокомпании очевидно се надяват в любимото изречение на Мечо Пух да намерят спасение от финансовата буря, ставайки все по-големи и все по-големи. В основата на поредната вълна на консолидация са европейските представители - нискотарифният гигант Ryanair, британската British Airways и германската Lufthansa, които имат амбицията да поставят нов стандарт в световната индустрия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    брент-а

    "По-лесно е да се справиш с рецесията, отколкото с високите цени на горивата", смята Хауърд Уийлдън от лондонската компания BGC Partners.

    Петрола е на най-ниски нива от години, ХЕЛОУ Капитал!!!

  • 2
    Avatar :-|
    До #1

    Няма противоречие в изказвантето на британеца, според когото на авиокомпаниите сега им е по-лесно именно ЗАРАДИ ниските цени на петрола и ВЪПРЕКИ тежката рецесия.

    Поздрави,
    Автора


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK