Forza Chrysler!*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Forza Chrysler!*

Forza Chrysler!*

Италианската група Fiat ще придобиe 35% от американската автомобилна компания

Маргарита НАСЕВА
2572 прочитания

КОГАТО преди четири години Серджо Маркионе пое управлението на Fiat, почти фалиралата тогава италианска компания се нуждаеше по-скоро от магьосник, за да стъпи на краката си. Две години по-късно усилията му бяха оценени като успешни. Сега италианецът се наема да повтори чудото, този път с американската автомобилна икона Chrysler, като по този начин се надява да осигури и бъдеще за Fiat.

В началото на седмицата двете компании съобщиха, че са постигнали необвързващо споразумение за стратегически съюз. Когато сделката бъде осъществена през април, Fiat ще притежава 35% от Chrysler, ще има достъп до производствената и дистрибуторската база на Chrysler в САЩ, в замяна на което ще предостави на бъдещия партньор технологията за икономични автомобили и задграничните си пазари. И за двете компании сделката би представлявала втори шанс - за Fiat да се върне на американския пазар, който напусна през 1983 г. заради слаби продажби и лоша репутация на качеството на автомобилите (продажбите на луксозните марки Ferrari и Maserati не бяха прекратени), а за Chrysler - отново да повери бъдещето си на европейски партньор. Първият опит бе направен през 1998 г., когато германската Daimler плати 36 млрд. долара, за да създаде автомобилен брак, но всичко завърши с шумен развод през 2007 г. Тогава фондът с дялово участие Cerberus Capital Management купи 80.1% за 7.4 млрд. долара с надеждата да възроди американската корпоративна икона. Амбициите му обаче не се оправдаваха. На пътя на новия собственик се изпречиха неочаквани препъникамъни - скъпият петрол, зависимостта на Chrysler от пикапите и спортни автомобили, спадащите продажби в САЩ. През миналата година продажбите на Chrysler на най-важния за нея пазар - американския, се понижиха с 30%. На него компанията реализира 90% от продукцията си.

В момент, когато думите фалит и оцеляване дебнат големите автомобилостроители иззад всеки ъгъл, споразумението между Chrysler и Fiat разбуни духовете и породи въпроса

Кой ще спечели повече

На пръв поглед всички печелят. Съюзът се оценява като изгоден най-вече защото не е свързан с конкретни финансови ангажименти. Той получи овации от анализаторите въпреки липсата на яснота какво ще се случи с дела от 19.9% на Daimler в Chrysler, ще получи ли Fiat ефективен контрол и места в ръководните органи на Chrysler, как и кога ще започнат да се продават моделите на Fiat в САЩ и най-важното какви ще бъдат икономиите от партньорството.

Според Reuters сделката дава на италианската фирма евтин билет за огромния американски пазар, който остава най-големият в света независимо от спада в продажбите напоследък. Споразумението, което според запознати, цитирани в медиите, ще даде достъп до 10% от производствените мощности на Chrysler в Северна Америка, ще разчисти пътя за сбъдване на амбициите на директора на Fiat Серджо Маркионе. През декември той призна, че италианската индустриална гордост е прекалено малка, за да оцелее без партньор. В интервю за Automotive News Europe Маркионе прогнозира, че само шест автомобилостроители ще преживеят кризата, но не изрази увереност, че Fiat ще бъде сред тях. Говорител на компанията не отрече пред Bloomberg възможността Fiat да увеличи дела си над първоначалните 35% до 55%.

Въпрос на оцеляване

За Chrysler партньорството вероятно е ключът към оцеляването. В края на миналата година компанията получи спешна държавна помощ от 4 млрд. долара, които й позволиха да оцелее поне до март. Групата може да разчита на още средства, но трябва да докаже, че е жизнеспособна компания. Eдно от основните условия на американската администрация е преминаване към по-екологични и икономични автомобили.

За целта очевидно Chrysler ще разчита на технологиите на Fiat. Според агенция Reuters американската компания ще има достъп до всички производствени платформи на Fiat с изключение на линията за Ferrari. Chrysler се надява да се възползва и от дистрибуторската мрежа на бъдещия си партньор. Излизането на нови пазари ще намали зависимостта на Chrysler от свиващия се американския пазар. Сред силните страни на Fiat са дистрибуторските мрежи в Русия, Китай и Южна Америка. Освен това през 2007 г. модели на компанията бяха определени като едни от най-малко замърсяващите сред превозните средства на топ 10 автомобилостроители в Европа, според фирмата за пазарни проучвания JATO Dynamics.

Не на последно място сделката бе определена като изгодна и за собственика на Chrysler. Тя позволява на Cerberus да намали финансовото си участие и евентуално да се оттегли от една проблемна инвестиция. След приключването на сделката и получаването на одобрението на американското правителство, Chrysler ще бъде мажоритарна собственост на европейски компании. Денис Вираг, президент на Automotive Consulting Group, смята, че по този начин Cerberus се надява да прехвърли отговорността за финансирането на Chrysler върху Fiat. Маркионе вече доказа, че знае как да постига амбициите си, след като за две години успя да върне Fiat от ръба на фалита. Въпросът е дали ще успее да повтори успеха си.

*от итал. - Chrysler напред!

Директорът Серджо Маркионе вижда бъдеще за Fiat на пазара в САЩ
Източник: Reuters

КОГАТО преди четири години Серджо Маркионе пое управлението на Fiat, почти фалиралата тогава италианска компания се нуждаеше по-скоро от магьосник, за да стъпи на краката си. Две години по-късно усилията му бяха оценени като успешни. Сега италианецът се наема да повтори чудото, този път с американската автомобилна икона Chrysler, като по този начин се надява да осигури и бъдеще за Fiat.

В началото на седмицата двете компании съобщиха, че са постигнали необвързващо споразумение за стратегически съюз. Когато сделката бъде осъществена през април, Fiat ще притежава 35% от Chrysler, ще има достъп до производствената и дистрибуторската база на Chrysler в САЩ, в замяна на което ще предостави на бъдещия партньор технологията за икономични автомобили и задграничните си пазари. И за двете компании сделката би представлявала втори шанс - за Fiat да се върне на американския пазар, който напусна през 1983 г. заради слаби продажби и лоша репутация на качеството на автомобилите (продажбите на луксозните марки Ferrari и Maserati не бяха прекратени), а за Chrysler - отново да повери бъдещето си на европейски партньор. Първият опит бе направен през 1998 г., когато германската Daimler плати 36 млрд. долара, за да създаде автомобилен брак, но всичко завърши с шумен развод през 2007 г. Тогава фондът с дялово участие Cerberus Capital Management купи 80.1% за 7.4 млрд. долара с надеждата да възроди американската корпоративна икона. Амбициите му обаче не се оправдаваха. На пътя на новия собственик се изпречиха неочаквани препъникамъни - скъпият петрол, зависимостта на Chrysler от пикапите и спортни автомобили, спадащите продажби в САЩ. През миналата година продажбите на Chrysler на най-важния за нея пазар - американския, се понижиха с 30%. На него компанията реализира 90% от продукцията си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK