С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 23 яну 2009, 16:08, 9540 прочитания

Нови звезди

Четири вериги луксозни хотели гледат към София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ето два на пръв поглед противоречиви факта: Първо, петзвездните хотели в София отчитат годишен спад в заетостта от 7%, естествено заради световната криза. Второ, четири нови международни вериги активно се интересуват от навлизането на пазара и водят преговори с конкретни потенциални партньори.
Причината да го правят точно в този кризисен момент е, че искат да използват спада на пазара, за да си осигурят място на него. Освен това луксозен хотел не се строи за седмици и така моментът на отваряне на обектите може като нищо да съвпадне със съживяването на икономиката.

Кой идва

Първата новина идва от Intercontinental Hotels Group, която се подготвя да навлезе с марката си Intercontinental в София. Веригата трябва да управлява хотел на "Интернешънъл кепитал груп", която е собственост на управлявания от Георги Велчев фонд "Сигма кепитъл". Хотелът ще е на "Цариградско шосе", на мястото на бившия комплекс "Ропотамо". Веригата има предварително споразумение с инвеститора, а договорът ще бъде финализиран след разрешенията за строеж, каза управляващият дружеството Веселин Данев. Очаква се да е в рамките на тази година.
Marriott от няколко години проучва бизнеса. "Да, определено се интересуваме от пазара. Не можем да съобщим с кого преговаряме заради клауза за конфиденциалност", съобщи за "Капитал" Карлтън Ървин - старши вицепрезидент в Marriott International. "Веригата би могла да влезе с три от марките си - Marriott hotels, Renaissance hotels и Courtyard", каза той. От компанията очакват да подпишат споразумение в близко бъдеще и е възможно да стане още тази година, както сами обясниха. "Финансовата криза не би спряла инвеститорите с дългосрочни намерения", посочи още Ървин. По информация на "Капитал" един от проектите, за които веригата води напреднали разговори, е бъдещият "Милениум" на строителната компания НИКМИ до НДК.
"В краткосрочен или средносрочен план", така друга международна верига - Hyatt, вижда навлизането си в България. Вицепрезидентът на Hyatt International Оливер Бергер заяви за "Капитал", че пазарът има интересен потенциал за развитие. Веригата ще навлезе, след като идентифицира подходящия проект - на ключово място в центъра на София. Източници от пазара съобщиха, че от компанията за пореден път са идвали тук през последните седмици на 2008 г.
Швейцарската Mоеvenpick Hotels&Resorts също търси възможност да стъпи у нас. Компанията оглежда центъра на София и района около летището. Иска да има хотел от 200 стаи с конферентни зали и ресторанти, съобщи старши вицепрезидентът на веригата Филип Мертенс.
Появата на нови международни вериги се тълкува разнопосочно от представителите на пазара. Според едни сега моментът е много подходящ за инвестиции, защото терени и сгради могат да се купуват евтино. Други пък смятат, че заради кризата финансовият ресурс или го няма, или е скъп и това ще измести строежа на нови хотели за след години.
"В момента инвеститор, който има финансиране, може да купува терени на ниски цени", коментира мениджърът на "Хилтън" - София, Жак Брюн.
"Вярваме в потенциала на пазара да навлизат нови вериги. Когато даден проект има подкрепата на международната марка, може да се намери и финансиране", заяви Веселин Данев от "Интернешънъл кепитал груп".
По-скептичен е генералният мениджър на "Холидей инн" Ани Петрова. "Ако не беше финансовата криза, пазарът щеше да бъде готов да посрещне новите през 2010-2011 г. Сега навлизането им ще се забави".


Луксозната конкуренция

Когато и да стъпят на пазара, новите вериги със сигурност ще променят характера на петзвездния бизнес в града. Отварянето на нови хотели ще увеличи конкуренцията и тогава още повече ще влияят факторите като ключово разположение, перфектно обслужване и висок стандарт.
А това със сигурност ще засегне бизнеса на сега работещите шест петзвездни хотела в София (виж инфографиката). От тях само "Гранд хотел София" не е част от чужда верига, а "Холидей инн" не е в центъра на града. По критериите на българската агенцията има още два хотела с пет звезди - "Анел" и "Арена ди Сердика". По цени първият се конкурира с четиризвездните обекти. "Арена ди Сердика" е в по-особената категория бутик хотел. Дори и да говорим за осем луксозни бизнес хотела, София е значително по назад от Виена и Прага, където се конкурират по над 20 такива обекта.
Допреди кризата столичните хотели съвсем не можеха да се оплачат от липса на гости. Дори запазването на стая за вторник и сряда често е невъзможно, защото това са най-силните дни за бизнес хотелите. Случва се дори един хотел да търси стаи за гостите си при свой конкурент, твърдят от бранша. Средно добри са понеделник и четвъртък, а в петък и през уикенда заетостта пада рязко.
София все още не е типичната бизнес дестинация, каквито са повечето европейски столици. Има какво да се желае от качеството на обслужване и от цялостния продукт, затова пък и цените са на по-ниско ниво дори от другите източноевропейски столици. Много от петзвездните марки отсъстват и като цяло пазарът е малък.
Това обяснява защо бизнесът на петзвездните хотели изостава от другите държави по основните мерители - средна цена на нощувка и среден приход от наличните стаи - RevPar. До средата на миналата година средната цена на стая в София е била 109 евро, а във Виена и Прага - около 160 евро (без закуска и ДДС). София е изпреварена дори от Букурещ със средна цена около 140 евро.
Като малък и неразвит пазар доскоро той растеше непрекъснато (виж графиката). През миналата година трендът се обърна и почти всеки месец заетостта и цените падаха. Средно за 2008 г. те са се стопили със 7% спрямо 2007 г. Спадът е в синхрон с всички останали дестинации - заетостта в Европа през ноември 2008 г. е паднала с 10% спрямо година по-рано.
През слабите периоди бизнес хотелите прибягват до различни подходи, за да си гарантират заетост. Някои смъкват цените, а други приемат туристически обиколни групи. И двата подхода крият рискове. Когато хотел смъкне цената, след това трудно би се върнал на предходните нива. Затова те би трябвало да търсят баланса между заетостта и цената. Приемането на групи пък има имиджов ефект - неловко би било костюмиран бизнесмен да се сблъска на лоби бара с уикенд турист с раница на гърба.
"Хотелите от световните вериги имат осигурен бизнес до 20-30% от централизираните резервационни системи. Самостоятелните хотели трябва сами да наваксат разликата. Ние сме силни на местния пазар, работим активно с директни договори и туроператори. Тенденцията пред независимите хотели е да оптимизират сайтовете си, за да увеличат онлайн резервациите през търговците на едро", коментира Жулиета Серафимова, зам.-генерален мениджър на "Гранд хотел София".

Зад фасадата

Големината на луксозния хотелиерски бизнес в София може да се измери по няколко показателя. Единият е по броя на заетите легла през миналата година. Ако приемем, че всички хотели имат близо 1250 легла и те са на разположение през цялата година, при средна заетост на хотелите от около 57% (до данни на самите хотели), то през 2008 г. в тях са реализирани малко над 260 хил. нощувки - т.е. около 26 млн. евро. Тази сума дава между 50 и 65% от приходите на хотелите. На второ място са постъпленията от конферентна дейност и храна. Неслучайно "Шератон" инвестира в нова зала за 700 посетители - за да си гарантира още приходи. Някои хотели търсят средства и от други източници, нетипични за хотелиерския бизнес. Пак "Шератон" отдаде част от приземните си етажи под наем на луксозни бутици.
Финансовите отчети за 2008 г. ще станат готови чак през март. Но и от данните за 2007 г. личи, че печалбите в сектора не са големи, или направо липсват. Освен разходите им за традиционната им дейност, повечето от тях (без Гранд хотел София) имат големи задължения. Това обяснява защо през миналата година собствениците на "Кемпински" и "Радисън" опитаха да ги продадат. Моментът съвпадна с финансовата криза и до сделки не се стигна.
2009 г. няма основание за оптимизъм. Прогнозата на консултантската компания "Делойт" е, че заетостта в Европа ще падне с около 10%. Това вероятно ще се случи и в България, защото и тук се разчита на бизнес посетители, а компаниите продължават да съкращават разходите си и пращат служителите си към по-евтини хотели.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Marriott пет звезди

Прочетете и това

Cordeel инвестира 52 млн. лева в логистичен център за Orbico в София Cordeel инвестира 52 млн. лева в логистичен център за Orbico в София

Комплексът до Северната тангента ще е 36 хил. кв. м и трябва да е готов през пролетта на 2021 г.

12 дек 2019, 1645 прочитания

Най-търсени в OLX през декември са PlayStation 4, iPhone X и маратонки Nike Най-търсени в OLX през декември са PlayStation 4, iPhone X и маратонки Nike

Играчки и сувенири ще подарят за Коледа 74% от потребителите на платформата за обяви

12 дек 2019, 914 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Дървен пазар

Държавата определи такива правила за търговия с дървесина, че предприятията от сектора може да фалират

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10