Какво са парите между приятели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво са парите между приятели

Какво са парите между приятели

Социалните мрежи знаят много за нас, но все още не печелят от това

Андриан ГЕОРГИЕВ
7299 прочитания

© Капитал


Те имат милиони потребители. Услугите им са безплатни. Инвеститорите вярват в тях и, по-важното, продължават да им наливат пари. Това са социалните медии - Facebook, MySpace, Digg и т.н. Въпреки че непрекъснато набират популярност, интернет компаниите са много уязвими. Те нямат изчистен бизнес модел, с който да печелят от своята клиентска база.

По-сериозно, моля

Гигантът AOL знае това най-добре. Корпорацията обмисля продажба на сайта за социални контакти Bebo само година след като го купи за $850 млн., информира techcrunch.com. Аудиторията на портала не расте с планираните темпове, дори намалява. Digg е още една социална медия в застой. Нейните потребители сами сортират новинарския поток, като гласуват за различните информации. Най-популярните линкове се появяват на първа страница. През миналата година Digg привлича $8.5 млн. приходи, но инкасира загуби от $5.3 млн. И тук спасението се нарича външни инвестиции. От създаването на Digg през 2004 г. инвестициите в сайта достигат $40 млн.

Популярният сайт за социални контакти Facebook пък съществува от пет години. Всеки месец 200 млн. уникални потребители от цял свят осъществяват запознанства и обменят снимки чрез него. Но Facebook не печели почти нищо от всичко това. Инвеститорите изобщо не са смутени, те досега са вложили $400 млн. в сайта. С парите Facebook купува предимно сървъри, които да поемат растящия брой потребители. Компанията не е публична, но прогнозата е, че през 2008 г. тя регистрира значителни финансови загуби.

В момента социалните медии печелят предимно от реклами на Google Adsense, коментира Иван Иванчев, мениджър на агенцията за продажба на кликове EasyTrader. Това са линкове с текст или картинка, прехвърлящи към сайта на рекламодателя. Новите медии печелят именно от продажбата на кликовете, реализирани от техните потребители. По всичко личи обаче, че това не стига.

Но защо? "[Социалните медии имат] големи разходи, свързани предимно с огромната технология и персонал, необходим за поддържането на услугите", отговаря Иванчев. "От друга страна тези сайтове не са специализирани, а са насочени към изключително широка аудитория, което означава, че premium [банерна] рекламата в тях е трудно продаваема", допълва той. Липсата на ясен бизнес модел също пречи.

Българските социални медии

се намират в същата ситуация, коментираха от уебгрупата "Нет Инфо.БГ". Те са собственици на видеопортала vbox7.com и държат 50% от фирмата собственик на svejo.net, който е нещо като български вариант на Digg. Засега приходите от реклама не стигат, за да излязат сайтовете на печалба, заявиха от компанията.

Все пак има победители. Около социалните медии вече се образува екосистема от софтуерни разработчици, които печелят от тях. Те създават забавни програми, най-вече игри и тестове, предназначени за потребителите на тези сайтове. В тях са вградени реклами, които се излъчват, докато потребителите играят. Най-популярните приложения за MySpace докарват на разработчиците между $3 и $5 млн. месечно, сочат неофициални данни. "Пазарът на виртуални стоки има голям потенциал", коментира за "Капитал" Ро Чой, вицепрезидент в RockYou, компания - производител на софтуерни приложения за няколко социални медии. Само годишните приходи на Facebook от собствената му система за виртуални продажби възлизат на 45 млн. долара, сочи неофициална информация.

Разплащането през мобилен телефон, въведено от компанията Zong, също има голям потенциал. Чрез нейния софтуер хората купуват "виртуални стоки" в рамките на социалната мрежа, като например каубойска шапка за 5 цента. Силата на Zong е в глобалния обхват на услугата й. Нейните потребители трябва да въведат само своя мобилен номер. Фирмата Offerpal практикува подобно решение. Тя приканва потребителите на сайтовете за социални контакти да попълват продуктови проучвания. Срещу това участниците получават виртуални пари. След това с тях могат да си купят други "стоки", съществуващи само под формата на виртуални.

StumbleUpon също е сайт, подобен на Digg. Той съхранява сайтове, които потребителите му са оценили като интересни. Те имат в своя браузър бутон Stumble, който изкарва пред хората интернет страници според личните им интереси, изразени лично от тях по-рано. Част от сайтовете са на рекламодатели. На практика те купуват трафик от StumbleUpon. Неговите прогнозни печалби за 2008 г. са около $6 млн., според блога Mashable. Така с по-малка аудитория и оттам с по-малко разходи StumbleUpon генерира постъпления почти колкото Digg, коментира блогът.

Отворете прозорците

За да зарадват инвеститорите, губещите социални медии постоянно експериментират с каквото могат. Digg работи върху вътрешна система, която показва реклами в контекста на новините, разкриват блогърите на TechCrunch. Новото при нея е, че потребителите ще могат да гласуват къде да попадне рекламата и колко трябва да струва един клик. От друга страна, за да изкарат пари, сайтовете за социални контакти може би трябва да се отворят повече. Сега, ако сте регистрирани в LinkedIn, не може да изпратите съобщение до приятел в MySpace. Потребителите на Facebook например не могат да препращат помежду си съобщения, писани от друг. В момента преносът на данни е затворен, за да може хората винаги да се връщат в "техния" социален сайт. От това печелят страници като Friendfeed, които събират съобщенията от различните сайтове на едно място. Някога доставчиците на онлайн поща също са ограничавали изпращането на електронни съобщения по подобен начин, но това се е променило. Иван Иванчев описва отварянето по следния начин - "услугите на Facebook и други мрежи ще бъдат интегрирани в безброй интернет страници и на практика хората ще общуват с контактите си през всеки сайт, който ползват в своето ежедневие".

В момента има няколко проекта за свободен пренос на контакти и съобщения през няколко сайта, но те са в начална фаза. Дали обаче в отварянето към света има повече бизнес? Предстои да разберем. Друга посока на развитие е появата на все по-нишови социални медии. Ако например сте банкер, може да се запишете на сайт за банкери, където знаете, че ще попаднете на хора като вас. Рекламодателите само това чакат, за да насочват своите послания към точно определени аудитории.

Вече никой не оспорва твърдението, че социалните медии знаят много за нас. Време е обаче те да започнат не само да трупат лични данни, но и пари. Защото инвеститорите няма да чакат дълго.

Те имат милиони потребители. Услугите им са безплатни. Инвеститорите вярват в тях и, по-важното, продължават да им наливат пари. Това са социалните медии - Facebook, MySpace, Digg и т.н. Въпреки че непрекъснато набират популярност, интернет компаниите са много уязвими. Те нямат изчистен бизнес модел, с който да печелят от своята клиентска база.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Бай

    Имах профил във Фейсбук и го закрих. Стигнах до извода, че тези "социални мрежи" са само заместител на истинския човешки контакт лице в лице. Общуването в тях е фалшиво и непълноценно. Какво от това, че имах 35 "приятеля"?! Стига се до девалвация на понятитео за приятелство, вместо приятел да е човек на когото вярваш и разчиташ, приятел става някой, който фигурира в списъка ти. Затова съветвам всеки, който има нужната сетивност за възприемане на реалността, да зареже компютъра и да отиде да пие една бира навън с хората, както смятам да направя и аз сега!

  • 2
    Avatar :-|
    фф

    Бай, с твоите 35 приятеля не си могъл да усетиш предимството на социалната мрежа. Попътувай, направи приятелства в чужбина и после ще те питам как би ги поддържал без "заместител на истинския човешки контакт".

  • 3
    vassilev12 avatar :-|
    Стефан Василев (vassilev12)

    Социалните мрежи имат голям потенциал - те събират много информация за потребителите си и един ден могат да я продават (и сигурно го правят)
    Представете си, докато преглеждате в свежо заглавията, се спирате на определени от тях. Това ако се регистрира някъде и така Вашият профил се оформя не само като име в мрежата а като личност с интереси. Този профил може да се използва в много направления, но може да носи пари за собствениците на мрежата. Например при влизане в профила може да излизат специално насочени реклами в зависимост от интереса (това се продава по-скъпо от простите кликове на гоогле)
    Освен това идат избори....
    Наскоро се регистрирах в ФБоок, и докато се регистрирах ме питаха толкова въпроси че направи ми стана неприятно. Не бяха задължителни отговорите, но се издразних. Не съм много активен там за сега...

  • 4
    Avatar :-|
    D&G

    Фейсбук е голяма шпиономания, много ме съмнява всичката тази информация за хората, която всеки от Гуугъл може да прочете без да е ригстриран в мрежата - нещо не е наред, аз се въздържам от тях засега, изчаквам да мине модата-еуфория и оставам с джиесема, имейлите, скайпа, айсикюто и месинджъра, за да се свържа с хората на които държа ;-))))

  • 5
    Avatar :-|
    INSPIRIDO

    Едно различно предложение:

    http://project.lantern.googlepages.com/

  • 6
    Avatar :-|
    da

    #4 е прав

  • 7
    abcde avatar :-|
    abcde

    Не разбирам. А печалбата от продажба на лични данни с цели директен маркетинг? Макар че по време на криза бюджетите за комуникация се свиват, а с това и бюджетите за закупуване на персонална информация...

  • 8
    Avatar :-|
    decata na 60-te, 70-te i 80-te

    Посвещава се на децата на 60-те, 70-те и 80-те години
    на 20-ти век


    Ако сте били дете тогава, като погледнете назад, ще ви бъде трудно да
    повярвате, че сте успели да доживеете днешния ден. Ние се возехме на
    коли без предпазни колани и без въздушни възглавници. Креватчетата ни
    бяха оцветени в ярки бои с голямо съдържание на олово. На шишенцата с
    лекарства нямаше секретни капачета, вратите често не се заключваха, а
    шкафовете в къщи не се заключваха никога. Пиехме вода от улични
    чешмички, а не от пластмасови бутилки. На никого дори не би му
    хрумнало да кара колело с каска. Ужас, нали!


    С часове си правехме самоделни колички от дъски и лагери, намерени на
    някое бунище, и едва когато вече летяхме по нанадолнището си
    спомняхме, че сме забравили да им сложим спирачки. Сутрин излизахме от
    къщи, играехме по цял ден и се прибирахме, когато запалваха уличното
    осветление – там където го имаше. И през цялото това време никой не
    можеше да разбере къде сме. Нямаше мобилни телефони, представяте ли
    си!


    Няколко човека ядяхме един сладолед и пиехме лимонада от една и съща
    бутилка - и никой не умря. Нямахме компютри, 3D игри, компактдискове,
    GSM-и, 160 канала кабелна телевизия, интернет и на тълпи ходехме на
    кино, защото нямаше дори видео!


    Затова пък имахме приятели. Излизахме от къщи и ги намирахме. Ако
    някой ни трябваше, отивахме у тях и се виждахме с него. Просто така,
    без предварително обаждане! Сами в този жесток и опасен свят. Без
    охрана. Как изобщо сме оживели?
    Измисляхме сами игрите си, крадяхме череши и ги ядяхме с костилките –
    и на никой костилките не му прорастваха в корема. През междучасията се
    пръскахме с вода от многократни спринцовки и бутилки от „Веро". Нашите
    постъпки си бяха наши собствени и ние бяхме готови за последствията.
    Порязвахме се, ходехме в синини и натъртвания или си чупехме кокалите
    – но никой никого не съдеше. Смятахме, че за всичко сме си виновни ние
    самите. Представата, че можеш да се откупиш от ченгетата или да се
    скатаеш от казармата практически не съществуваше. Родителите от онези
    времена винаги вземаха страната на закона, можете ли да си го
    представите:

    Да-а-а, такива бяхме, а ето какви станахме:

    01. Без да искаш въвеждаш пин кода си на микровълновата.

    02. Не си играл на пасианс с истински карти от години.

    03. Не можеш да си намериш колата на паркинга, освен ако не я повикаш
    с алармата.

    04. Баба ти говори повече за Есмералда и Рич, отколкото за собствените си деца.

    05. Знаеш повече за проблемите на Брад Пит, отколкото за тези на
    собствения си брат.

    06. Чуваш по новините, че 50 човека са били взривени и сменяш канала,
    защото не е нищо ново.

    07. Сваляш си обувките, преди да влезеш... в самолета.

    08. Имаш списък с 15 телефонни номера, за да се обадиш на 3 членното
    си семейство.

    10. Най-добрият приятел на човека вече не е кучето, а мобилният телефон.

    11. Звъниш си всяка сутрин... за да си намериш мобилния телефон.

    12. Тъпо ти е, че не можеш да звъннеш и на дистанционното на
    телевизора, като изчезне.

    13. Чудиш се на къде да насочиш мебелите си в стаите, където нямаш телевизор.

    14. Не знаеш ничий телефон наизуст, дори собствения си, защото всички
    са ти в GSM-a.

    15. Да си забравиш GSM-a в къщи е драма. Единственото по-страшно е да
    го загубиш!

    16. Децата ти играят футбол всеки ден... пред компютъра.

    17. 10 годишния ти племенник не може да говори много, но може да чати перфектно.

    18. 10 годишния ти племенник пише по-бързо на клавиатурата, отколкото говори.

    19. Не си модерен, ако вече си на повече от 20 и още не си спал с
    някой от твоя пол.

    20. Ако си на тинейджърски купон, можеш да пикаеш навсякъде, но не и в
    тоалетната. Тя е само за секс.

    21. Повечето хора родени около 1990 вече са правили повече секс от теб.

    22. Ако слушаш песни, чиито текст има смисъл, значи или си прекалено
    стар или прекалено гей.

    23. Цената на квадратен метър в центъра на столицата ти е по-ниска от
    цената на квадратен сантиметър в любимия ти уебсайт.

    24. Сложил си парола на файла с паролите си.

    25. Пращаш е-мейли на колегата в съседния офис.

    26. Като причина да не поддържаш връзка с роднини и приятели изтъкваш,
    че нямат е-мейли.

    27. Проверяваш си е-мейла по 5 пъти на ден, но нямаш време да
    поговориш с майка си повече от веднъж седмично.

    28. Ако не получаваш поща вкъщи повече от седмица, се чувстваш
    пренебрегнат, макар да получаваш редовно само глупави реклами. Ако
    обаче не получиш никакъв е-мейл за повече от ден-два, даже спам-ът
    започва да ти липсва.

    29. Мразиш да пишеш с химикал, защото няма спелинг чек (проверка на правописа).

    30. Използваш си телефона повече за писане, отколкото за говорене.

    31. Оплакваш се, че на GSM-ът ти нямаш "copy" - "paste".

    32. Купил си си дигитална камера, за да правиш колкото си искаш снимки
    и сега имаш толкова много, че нямаш време да ги гледаш.

    33. Спираш пред къщи с колата и използваш GSM-a, за да провериш дали
    няма някой вкъщи, за да ти помогне с покупките.

    34. Ядосваш се на приятелите ти, че закъсняват с 5 минути и още не са
    ти звъннали на GSM-a.

    35. Децата ти не искат да ядат храна, която не е танцувала по телевизията.

    36. Ставаш сутрин и влизаш в Интернет, преди да влезеш в кухнята да си
    направиш кафе.

    37. Колкото повече си разпределяш времето, толкова по-малко ти остава.

    38. Слагаш наклонени усмивки, дори когато пишеш с химикал

    39. Накланяш си главата на една страна, когато се усмихваш

    40. Четеш това и клатиш глава, и се усмихваш.

    41. Дори още по-лошо, знаеш на кого точно ще препратиш тази статия.

    42. Прекалено си зает, за да забележиш, че на този списък му липсва номер 9.

    43. Даже се връщаш назад, за да видиш, наистина ли няма номер 9.

    44. А сега се усмихваш. Хайде, препрати го на приятелите си, знам че ти се иска!

  • 9
    Avatar :-|
    Херман Хесе "Сидхарта"

    " ...Лицето му все още бе по-умно, по-одухотворено от другите лица, но той все по-рядко се усмихваше и чертите му една след друга започваха да приличат на чертите на богатите хора, чийто вид издава неудовлетвореност, болнавост, неприязън, леност, и безсърдечие. Постепенно го обзе душевната болест на богатите."
    "...Той бе обсебен от силата на света, на насладите, на леността и най-сетне от силата на алчността - порока, който бе смятал за най-безумен и бе отхвърлял и презирал най-много от всички пороци. И собствеността, и имотът, и богатството го бяха обсебели, сега те не му изглеждаха вече игра и дрънкулки, а се превръщаха в окови и бреме."

  • 10
    Avatar :-|
    support

    #4 и #8 са прави!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK