Сделка или не
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сделка или не

Словенската мечта на Мишкович остава мираж<br />

Сделка или не

Словенският Mercator се продава. Но четирите оферти разочароваха сегашните собственици

Цветелина Манолова
3438 прочитания

Словенската мечта на Мишкович остава мираж<br />

© Надежда Чипева


Продажбата на почти половината от капитала на една от най-големите по оборот търговски фирми в Югоизточна Европа би трябвало да звучи като примамлива възможност.

Обявеният през ноември търг за 48.34% от словенската компания за търговия на дребно Mercator, която е и сред 250-те най-големи търговски фирми в света, обаче е на път да докаже тъкмо обратното. Дали заради глобалната икономическа криза или просто заради не особено ясните и още по-малко атрактивни правила на продажбата, предварителните оферти се оказаха, меко казано, разочароващи за собствениците на акциите.

Четирима на щанда

По неофициални информации в състезанието участват четири оферти и нито една от тях не е подадена от голяма западна търговска фирма въпреки предварителните очаквания. Две от предложенията идват от частните фондове (private equity funds) Blackstone и CVC Capital Partners. В играта участват също словенският бизнесмен Игор Лах (който официално е вторият по богатство човек в страната) и "дежурният" кандидат за Mercator, сръбският олигарх Мирослав Мишкович чрез неговата фирма "Делта холдинг". Освен Мишкович обаче никой от другите спрягани имена в търга все още не е потвърдил участието си, а причината за това е нежеланието на собствениците на Mercator да бъде разкривана каквато и да било информация около продажбата.

Според коментарите на словенските медии най-вероятната причина за липсата на интерес са натрупаните неяснотии около продажбата и възможните усложнения, свързани с това. Предлаганите 48.34% от Mercator са собственост на четири словенски фирми Infond Holding (25%), Pivovarna Lasko (8.4%), Pivovarna Union (12.3%) и Radenska (2.57%), които са свързани помежду си (Infond Holding е собственик на Pivovarna Lasko, а тя от своя страна на останалите две). Четирите фирми от доста време си имат проблем с Комисията за защита на конкуренцията, която ги обвини в прекалена вертикална концентрация. Когато обяви продажбата на дела в Mercator в началото на ноември, собственикът на Infond Holding и Pivovarna Lasko Бошко Шрот каза, че това се прави не заради финансови затруднения покрай икономическата криза, а защото "държавата упражнява терор срещу Pivovarna Lasko чрез пазарния регулатор". Според Шрот единственият начин компанията да разреши този проблем е продажбата на акциите. Според запознати обаче разрешение от комисията да продаде дела си в Mercator има само Infond Holding и то е получено по-рано за друг потенциален купувач, австрийската Raishop Holding, с която така и не бе постигната сделка. За да могат да продадат заедно дяловете си в Mercator, четирите фирми собственици трябва да получат ново разрешение от регулатора.

Авторитетният словенски ежедневник Dnevnik коментира, че Шрот си е оставил "доста простор за маневриране" и изобщо не е сигурно дали в крайна сметка ще продаде акциите в Mercator. Според условията на търга може да бъдат продадени и по-малко от 48.34%, а продавачите си запазват правото да прекратят тръжната процедура по всяко време и без обяснение. Със сигурност обаче на Бошко Шрот предстои трудно решение, тъй като имената на потенциалните купувачи се оказаха доста разочароващи.

Какво им е на кандидатите

Единствената фирма сред кандидатите, която се занимава с търговия, е "Делта холдинг" на Мишкович, но пък той съвсем не е желан в Словения. През последните де стина години Мишкович нееднократно се опитва да стъпи на словенския пазар със собствена фирма или посредством покупката на някоя словенска търговска компания, но всичките му опити удариха на камък. В Словения, която води силно протекционистка политика в полза на местните компании, едва ли биха се примирили най-голямата фирма в страната да попадне в ръцете на чужденец. Председателят на управителния съвет на Mercator Жига Дебеляк вече коментира, че във фирмата по-скоро биха искали дяловете да бъдат откупени от държавата, вместо да бъдат продадени на чужденец. Подобни мнения се чуха и от страна на много словенски политици. Дебеляк също така изказа притеснения, че конкуренти на Mercator (какъвто е Мишкович например) може да имат достъп до отчети и планове на компанията. Заради финансовата криза, самият Мишкович също може да има затруднения с финансирането на сделката. На "Делта холдинг" вече се наложи да иска отсрочка за плащането по сделка за придобиване в босненската Република Сръбска. Фондовете също не са желани купувачи за Mercator, защото не са ангажирани директно с търговия, а освен това едва ли биха останали в компанията дългосрочно. Не особено ласкавата слава, която има като приватизационен магнат Игор Лах и интересите му основно към апетитните имоти на Mercator, а не търговията, също го правят не особено желан. За Дебеляк и работещите в Mercator притеснителен е и фактът, че евентуалната покупка на 48.34% от акциите на фирмата ще даде на купувача право да изкупи и останалия капитал на компанията, а това може да доведе до сериозни промени. Групата Mercator има 21 000 служители, а през миналата година имаше приходи от 2.7 млрд. евро.

Доколко сериозно Бошко Шрот и фирмите му планират да продадат дяловете си, или това е просто опит за натиск срещу пазарния регулатор, ще стане ясно в следващите две фази на търга. За Infond Holding и Pivovarna Lasko при всички случаи обаче ще е доста трудно да вземат обратно парите, които вложиха при купуването на акциите на Mercator преди две години. До 2007 г. двете компании постоянно увеличаваха дела си в търговското дружество. Оттогава обаче акциите на Mercator поевтиняха с над 50% и в момента пазарната й капитализация е 633 млн. евро.

Mercator - новият на пазара

Словенската верига може да се окаже, че е една от най-бързите в навлизането си на българския пазар. Тя обяви още през 2006 г., че гледа към България, но започна реално да подготвя стъпването си тук през миналата година. В началото на 2008 г. "Меркатор" канеше различни заинтересовани местни вериги на разговори, като им предлагаше да ги купи. Паралелно с това словенската компания започна да подписва договори за наемането на помещения - предимно в моловете. Така първият й готов магазин трябва да бъде в мола на полската GTC в Стара Загора. Очаква се молът да отвори през есента.

В края на следващата година "Меркатор" ще има и магазин в София - в "Мега мол", който вече се строи в "Люлин". Веригата планира да влезе и в още един комплекс на GTC - мола им в Бургас. Освен че търси терени за магазините си, веригата вече сформира и висшия си търговски екип.

Активен и агресивен

Характерно за сръбската "Делта" е, че която и друга верига да придобие, в повечето случаи тя запазва марката, а не я асимилира с някой от своите брандове. Това беше подходът й и в България. "Делта" купи 85% от българската "Пикадили" през есента на 2007 г. За краткия период до момента новият собственик успя почти да удвои броя на магазините, достигайки близо 20. "Пикадили" има вече национално покритие и продължава да се разраства с не по-бавен темп въпреки финансовата криза. Така например компанията допреди месец нямаше магазини в Пловдив, а скоро ще има три.

През миналата година "Пикадили" въведе и нов формат - "Пикадили експрес". Това са малки магазини от типа "удобни", разположени в центъра на града или на ключови улици в по-отдалечените райони. В момента има два такива магазина и планове за отваряне на много нови. "Делта" подготвя да открива и магазини "Темпо". Те са във формата на дискаунт магазините, но по визия много наподобяват кеш енд кери (с високи пространства над рафтовете), заети от складови наличности. Първият "Темпо" трябва да се появи още през тази година в широкия център на София.

Продажбата на почти половината от капитала на една от най-големите по оборот търговски фирми в Югоизточна Европа би трябвало да звучи като примамлива възможност.

Обявеният през ноември търг за 48.34% от словенската компания за търговия на дребно Mercator, която е и сред 250-те най-големи търговски фирми в света, обаче е на път да докаже тъкмо обратното. Дали заради глобалната икономическа криза или просто заради не особено ясните и още по-малко атрактивни правила на продажбата, предварителните оферти се оказаха, меко казано, разочароващи за собствениците на акциите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.