Мнооого хапчета на пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мнооого хапчета на пазара

Мнооого хапчета на пазара

През 2008 г. продажбите на медикаменти достигнаха 1.6 млрд. лв

Деси Николова
5127 прочитания

© Shutterstock


2008 г. беше успешна за България. Още по-успешна бе тя за фармацевтичните фирми. Въпреки започналата в края на миналата година икономическа криза компаниите от този бранш отчетоха рекорден двуцифрен ръст на продажбите за 2008 г. Реализирани са медикаменти на обща стойност 1.6 млрд. лв. Това означава 13.9% увеличение на продажбите на лекарства спрямо 2007 г., показва годишният доклад на световния доставчик на данни за фармацевтичния пазар IMS Health.

Миналата година хората са купили лекарства за 1.03 млрд. лева, или 65% от общото количество реализирани медикаменти. За разлика от останалите европейски страни България е държавата, в която обществените фондове (здравното министерство, здравната каса и болниците) покриват най-малък дял от необходимите лекарства. В европейските държави средният дял, който се покрива от фондовете е 83%.

Без изненади

В класацията на най-големите фармацевтични компании през последните години няма съществени размествания. Тя традиционно се оглавява от "Актавис", следвана от "Софарма". Техните продажби обикновено надвишават 100 млн. лв. Двете компании произвеждат генерични медикаменти (аналози на научните изобретения след изтичането на патента им) в почти всички терапевтични области. В момента продуктовото портфолио на Актавис включва 234 медикамента и 90 продукта, за които не се изисква рецепта. "Софарма" произвежда 150 лекарства.

"Актавис България" посрещна 2009 г. като лидер на българския пазар не само по отношение на продажби и представяне на нови продукти (24 без рецепта и 15 по лекарско предписание), а и по отношение на инвестиции в производствените си мощности. Твърдо съм убеден, че "Актавис" ще запази и затвърди лидерските си позиции в България, защото предлагаме най-богатото продуктово портфолио у нас", коментира изпълнителният директор на компанията Илия Пашов. Новост в класацията е изместването на досегашния 10-ти - инсулиновата компания Novo Nordisk, на 11-о място. На нейно място в класацията влиза немският концерн Bayer, който през последната година имаше изключително активна маркетингова политика. "Дължим успеха си на това, че сме максимално ориентирани към клиента. Опитваме се да посрещнем най-специфичните му нужди и да отговорим на най-високите му очакванията. Борим се за успех на всяко ниво", коментира Ренато Келер, мениджър на Bayer-Schering за България. Според анализа на IMS 60.1% (около 955 млн. лв.) от продажбите се падат на оригиналните компании (произвеждащи лекарства с патент). Генеричните компании са водещи по брой продадени опаковки - над 209 млн., или 56.2% от продадените в аптеките и използваните в болниците опаковки с лекарства.

За тази година обаче се очакват драстични размествания в пазарните дялове на компаниите. Асоциацията на оригиналните фармацевтични компании обяви, че в България няма да се продават около 400 медикамента заради натиска от страна на държавата това да става по най-ниската цена в ЕС. Ако част от тези продукти имат генерични аналози, те ще заемат тяхната пазарна ниша. Има обаче медикаменти, които нямат заместител. Има значение и кой ще купи "Актавис". Неговият сегашен собственик, исландският бизнесмен Тор Бьорлгофсон, продава фармацевтичния си бизнес.

Големите губещи

Създадената в края на 2005 г. "Софарма трейдинг" вече е пазарен лидер по доставките на медикаменти за болниците и аптеките. Досегашният първи - "Хигия", в момента заема четвърто място. Въпреки разместването в класацията четирите най-големи дистрибутора ("Софарма трейдинг", "Либра", "Стинг" и "Хигия") са сравнително близки по пазарен дял. Заедно те държат над 81% от доставките.

Промяна в класацията би могла да има в зависимост от това кой ще е новият собственик на "Хигия", която е от групата на "Актавис" и също се продава. Според анализа на IMS за разлика от производителите и аптеките дистрибуторите продължават да са големите губещи на пазара. Доходността на повечето от тях е незначителна или отрицателна заради отложеното плащане на медикаменти в болниците. Към края на 2008 г. болниците дължат на търговци на едро 200 млн. лв. за медикаменти. Повечето аптеки пък поръчват продукти по няколко пъти на ден и това също увеличава разходите на дистрибуторите.

По-малко аптеки

Продължава тенденцията да намалява броят на аптеките. През миналата година в България са затворени 100 обекта повече, отколкото са отворени. В момента медикаменти се продават в 4100 аптеки. За сметка на това 2008 г. е една от най-рентабилните - средната стойност на една продадена опаковка е 6.45 лева при 6 лв. през 2007 г. Средният оборот на аптеките се е увеличил от 270 000 на 324 000 лв. годишно. Принос за това имат продажбите на медикаменти, които растат с 14% спрямо предишната година. С много по-голям растеж са и продажбите на хранителни добавки - 29.7%. Официално регистрираните продажби на хранителни добавки надхвърлят 130 млн. лв.

Не е ясно дали добрите резултати на фармацевтичните фирми ще се запазят и през тази година. Ако бюджетът изпитва затруднения, не ги чакат добри дни. Още повече ако безработицата се увеличи и доходите намалеят. При всички случаи очакваният растеж няма да е двуцифрен.

Фотограф: Капитал

2008 г. беше успешна за България. Още по-успешна бе тя за фармацевтичните фирми. Въпреки започналата в края на миналата година икономическа криза компаниите от този бранш отчетоха рекорден двуцифрен ръст на продажбите за 2008 г. Реализирани са медикаменти на обща стойност 1.6 млрд. лв. Това означава 13.9% увеличение на продажбите на лекарства спрямо 2007 г., показва годишният доклад на световния доставчик на данни за фармацевтичния пазар IMS Health.

Миналата година хората са купили лекарства за 1.03 млрд. лева, или 65% от общото количество реализирани медикаменти. За разлика от останалите европейски страни България е държавата, в която обществените фондове (здравното министерство, здравната каса и болниците) покриват най-малък дял от необходимите лекарства. В европейските държави средният дял, който се покрива от фондовете е 83%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    N

    Като гледам имам голям принос към ръста на пазара - все болни и възрастни пациенти ми се падат :-)

  • 2
    Avatar :-|
    мислещ

    Болни и възрастни пациенти, които поради оскъдни средства купуват най-евтините продукти( сирене, мляко, хляб, понякога кренвирши), вредящи на здравето им... После лекарите им предписват лекарства( за какво???)...
    Нито се влияе на последствията... а причината... поне до края на живота им никой не може да я отстрани..( липсата на средства за по-качествен живот.)
    ( не искам да обезсърчавам лекраите, но това е положението.)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK