С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
3 6 мар 2009, 15:01, 3723 прочитания

Голямото закотвяне

Концесиите на три дунавски пристанища заседнаха в съда и министерство на транспорта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Отдаването на пристанище на концесия напоследък е задача с повишена трудност за Министерството на транспорта. Процедурите се точат с години, а продължителните съдебните спорове около тях се приемат за нещо естествено и неизбежно. А в момента ведомството е в процес на избор на три частни оператора на пристанища по р. Дунав.

За капак освен всичките бюрократични и съдебни трудности се прибави и световната финансова криза, която принуждава компаниите да са все по-внимателни и трезви в желанията си да стопанисват и да инвестират в нещо за бъдещ дълъг период от време. И кандидатите логично спаднаха. В последната процедура за пристанище Сомовит бяха подадени само две оферти. Другите започнати неотдавна конкурси - за Видин и Лом, пък са на средата на неизвестното. Така трите дунавски обекта много вероятно ще се сдобият с нови стопани точно когато товарите, минаващи през тях, и съответно приходите за операторите намаляват драстично.


Последните ще станат първи

Едно от малкото пристанища, за които се търси концесионер и вероятно е близо до финализиране на процедурата, е терминалът в Сомовит, на 40 км северно от Плевен. През януари оферти са подали само две фирми - "София мед" и "Октопод С", по информация на източници, близки до процедурата. Както при всички предишни конкурси от министерството отказват каквато и де е информация, позовавайки се на текстове за конфиденциалност в Закона за концесиите. Ведомството все още не е класирало офертите, но пак според запознати, предложенията са близки. Очаква се победителят да бъде избран до седмици.

Кандидатите за пристанището вече са свързани с дунавските товарни съоръжения. Варненското дружество "Октопос С", което се занимава с търговия със зърно, спечели при първата процедура за Сомовит, но съдът отмени избора. "София Мед" пък е част от гръцко-американската група "Сиденор". Нейно дъщерно дружество беше сред кандидат-концесионерите за пристанище Видин.



На пристанището се разтоварват главно зърно и въглища, като товарооборотът му на година е от порядъка на 200 хил. тона. С инвестиции то може да се използва и за други индустриални товари.

Първата процедура за концесията му започна през 2005 г. Тогава оферти подадоха десет фирми. Изборът на "Октопод С", собственост на Светлозар Дичевски, беше обжалван от конкуренти заради процедурни нарушения при конкурса и той беше отменен и се стигна до нова концесия. Междувременно компанията "Слънчев дар", в която влиза "Октопод С", спечели през 2007 г. концесията на пристанището в Оряхово. "Слънчев дар" отново е собственост на Дичевски и също се занимава със земеделие и основно с търговия със зърно в Централна и Северна България, като е била основен товародател на пристанището в Оряхово. Самата процедура за концесия на съоръженията в Оряхово не минава гладко. Правителството определи "Слънчев дар" за печеливш в конкурса още през ноември 2005 г. Другият кандидат - гръцката GEK, обаче обжалва това решение във Върховния административен съд (ВАС). През 2006 г., макар и отхвърлена от тричленен състав на съда, жалбата беше уважена от петчленка и в резултат магистратите отмениха избора на варненската фирма. През май 2007 г. обаче кабинетът отново посочи същото дружество за печеливш в конкурса, на което не последва реакция от страна на конкурентите.

Пак "Слънчев дар" беше и сред кандидатите и за пристанище Свищов. След неуспешно обжалване от страна на варненската фирма в крайна сметка концесията там беше спечелена обаче от "Драгажен флот Истър".

Затънали в съдебни решения

Докато по отношение на концесията на пристанище Сомовит има някакво развитие, процедурите за портовете във Видин и Лом са затънали в съдебни дела и в обсъждания от страна на комисии. Така например пет месеца не се оказаха достатъчни за изпълнителната власт в лицето на транспортното министерство да се произнесе официално за бъдещето на пристанище Видин, след като Върховният административен съд тотално заплете процедурата по отдаването му на концесия.

През декември 2007 г. консорциум "Пристанищен комплекс Видин" беше избран от правителството за концесионер на пристанището. Водещ инвеститор беше металургичният завод "Стомана индъстри" в партньорство с германския пристанищен оператор "Праймессер Бетайлигунгс". Участникът, класиран на второ място - Параходство "Българско речно плаване" (БРП), част от "Химимпорт", реши да обжалва решението пред ВАС и съдът отстрани победителя със странен аргумент, че не е пристанищен оператор. Абсурдността на решението идва оттам, че няма изискване кандидатът задължително да е оператор, като може да бъде или спедитор или производител на товари. По-странното обаче е, че и другите два участника - БРП и "Обединение Фирман порт", също не са пристанищни оператори. А съдът отказа да приложи същия аргумент към втория и третия.

Така топката остана в полето на министерството, където комисия трябваше да вземе решение какво ще стане с процедурата и с избора на кандидат. Пет месеца по-късно обаче официалната информация на министерството е, че групата все още не е взела решение и предстои среща през март. По неофициална информация обаче най-вероятно ще се стигне до анулиране на процедурата. Това най-вероятно означава нова съдебна битка и едва тогава - нов конкурс.

В сферата на правосъдните институции се намира и процедурата по отдаването на второто по значение пристанище на Дунав след Русе - Лом. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени решение на конкурсната комисия за недопускането на консорциума "Бри порт" с участието на "Брикел", собственост на Христо Ковачки, и върна процедурата на етап на разглеждането на оферти. Върховният административен съд (ВАС) пък в края на миналата година върна казуса в полето на антимонополния регулатор за ново произнасяне. Нищо чудно, когато това се случи, решението отново да стигне до магистратите.

За пристанището се борят и "Кремиковци трейд" - фирма, в която непряко участие има Васил Божков. Третата, по-слаба, оферта е на "Интерпорт" и е подадена от бившия собственик на "Кремиковци" Валентин Захариев.

Междувременно от пристанището в Лом обявиха, че товарите, преминали през него от началото на годината, са намалели рязко на база първите месеци на миналата година. Докато през януари и февруари 2008 г. в пристанището са били обработени 165 000 тона товари, за същото време на тази година те са едва 65 000 тона. Намаляването на товарооборота ще е и основна грижа на всеки един нов оператор на пристанище. Но ако се съди по темповете, с които портовете се отдават на концесия, съвсем реална е възможността световната финансова криза да приключи преди края на процедурите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 246 прочитания

Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души 2 Потребителите на Revolut в България надхвърлиха 100 хил. души

Компанията е наела JP Morgan и планира да проведе нов кръг от финансиране за 1.5 млрд. долара

15 окт 2019, 1343 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Сър Андрю Кан: Най-важно е да се подобри бизнес средата

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм