Новите коли на народа

Най-евтиният автомобил в света е предвестник на нова ера в индустрията

Когато преди няколко години индийската група Tata обяви, че подготвя най-евтиния автомобил в света, водещите мениджъри в индустрията с нескрита подигравка нарекоха бъдещата кола "велосипед на четири колела". Преди да видят "Беднякът милионер", изглежда, западните автопроизводители въобще не осъзнаваха, че средностатистическия индиец, така или иначе вози цялото си семейство на мотоциклета си, защото не може да си позволи автомобил над 5000 долара. Дори и преди кризата. Така като на шега западните мениджъри пропуснаха промяната на бизнесмодела в собствения си бранш за пореден път, но вече въобще не им е до смях. В края на март Tata Motors представи модела си Nano, който скоро ще се продава на индийския пазар за около 120 000 рупии (2360 долара). Купувачите са полудели в очакване, а медиите го наричат "новата порода автомобил на 21 век", олицетворяващ философията за малка, лека и евтина кола.

Световните гиганти наваксват с реалността и не смятат да изостават от тенденциите. Някои от тях отдавна предлагат low cost модели, но те още са далеч от цената на Nano. Прогнозите сочат този сегмент от пазара като основен двигател на автомобилния сектор през следващите години. Според гeрманския производител на части Bosch до 2010 г. евтините автомобили под 7000 евро ще достигнат дял от 13% от пазара, или около 10 млн. коли. Причините за такъв растеж са ясни: търсенето на нововъзникващите пазари нараства, докато развитите икономики се забавят все повече и клиентите на тях вече търсят по-евтини коли.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
54 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Жоро
    • - 16
    • + 34

    Аз пък за 5000 евро бих си купил стара немска (истинска) кола отколкото някаква китайска играчка и съм сигурен ще старата немска ще надживее новия китайски боклук. Да не говорим че няма да мине нито един тест за сигурност в Европа.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    maria
    • - 26
    • + 18

    много е симпатичнааа! със сигурност ако се продава тук ще искам такава!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    За ТРАБАНТА
    • - 9
    • + 37

    На малкия пръст на нашият ТРАБАНТ, от преди 50 години НЕ може да ни стъпи... С един век ги бяхме изпреварварили! НЕостава нищо друго, освен да пусниме отново - великата и с нищо НЕзаменима лека кола ТРАБАНТ!

    Нередност?
  • 4
    didi8 avatar :-|
    Doge
    • - 15
    • + 26

    Opel Corsa 90 ks

    10800 ЛВ.

    Дата на производство февруари 2005 г.
    Тип двигател Дизелов
    Vw Polo 1.2,16v

    9999 ЛВ.

    Дата на производство януари 2003 г.
    Тип двигател Бензинов
    Ford Fiesta 1.4 tdci

    5100 EUR

    Дата на производство май 2004 г.

    Тез трите примерно ще надживеят тоз индийски трабант с мнооого

    Нередност?
  • 5
    mumi avatar :-|
    mumi
    • - 3
    • + 4

    Най-страшната тайна

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    за революция
    • - 5
    • + 14

    Добре е да се появят нови играчи на автомобилния пазар. Китай и Индия са икономики с които високоразвитите държави все повече ще се съобразяват. В тези две държави живее 1/3 от населението на земята. Правителсвата им и едрия бизнес имат огромни ресурси с които ще развият собствени технологии. Сега произвеждат евтино и некачечесвено, но така е в началото. След време бизнеса им ще премине на по-високо ниво и ще произвеждат по-качесвени продукти. Високо развитите държави имат глобални корпорации. Без съмнение Китай и Индия ще създадат такива с качество на световно ниво. Към тези две държави бих добавил и Бразилия, която също разполага с огромни ресурси. Въпроса е ние какво произвеждаме? Дори плодовете и зеленчуците ни са вносни.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    FTD
    • - 5
    • + 4
  • 9
    ecolomix avatar :-|
    Ecolomix
    • - 12
    • + 8

    До #1 и #4

    Не разбирам защо сравнявате стари немски коли с нови "Тати". Всеки, който знае нещо за пазара на коли знае, че цената на колата спада с 20-30% веднага след момента на първата продажба и после продължава да пада.

    Ако Тата-та струва 2000 евро нова, то колко ще струва след 1г.? 1000 долара. Къде са Корсите на 1г. за такива пари?

    Нередност?
  • 10
    plamen_randjev avatar :-|
    plamen.randjev
    • - 8
    • + 19

    Защо никой не споменава, че гаранцията на тази Тата е 18 месеца или 30 хил. км. Водещите производители дават гаранция от 36 месеца или 100 хил км, а някои и повече. А тези, които се противопоставят на сравнението на стара немска и нова индийска кола не са прави. Колата си е кола и една немска кола на 5 години е по-добра от една Тата по АБСОЛЮТНО всеки показател, затова изборът поне тук в Европа е ясен.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал