Откритие след 25 интервюта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Откритие след 25 интервюта

Красимир Янев няма опит в интернет бизнеса. Той идва от DHL, където работи 12 години.<br />

Откритие след 25 интервюта

"Нет инфо.БГ" ще се ръководи от чужд за сектора мениджър

Андриан ГЕОРГИЕВ, Калина КАЛЧЕВА
5892 прочитания

Красимир Янев няма опит в интернет бизнеса. Той идва от DHL, където работи 12 години.<br />

© Надежда Чипева


Технологичният сектор се нуждае от своите евангелисти. Дори и знаковите фигури обаче в един момент трябва да се оттеглят. Тогава започва трудното и дълго търсене на подходящ наследник. Местният казус беше кой ще замени Виктор Пенев, изпълнителен директор на "Нет инфо.БГ", една от първите компании на онлайн пазара. Отговорът дойде тази седмица и се казва Красимир Янев.

Куриерът в интернет

Виктор Пенев и Любен Белов създават заедно "Нет инфо.БГ" през 1998 г. Днес групата включва новинарския сайт vesti.bg (новото име на netinfo.bg), видеопортала vbox7.com, пощата abv.bg и т.н. През 2008 г. Sanoma Magazines International купи 82% от българския онлайн лидер, като споразумението е до 2011 г. компанията да придобие 100% от "Нет инфо.БГ". Сделката за целия капитал се оценява на 20 млн. евро по неофициална информация. След нейното сключване Любен Белов напуска компанията.

Сега Виктор Пенев също излиза от начинанието по лични причини. Той няма да е вече изпълнителен директор, но все пак запазва своите акции до 2011 г. През миналата година консолидираните годишни приходи на "Нет инфо.БГ" надвишават 5.2 млн. лв. или ръст от 33%.

Търсенето на нов мениджър на "Нет инфо.БГ" започва преди около година. Преди избора на Красимир Янев от фирмата разглеждат над 100 кандидатури. "Търсим добър мениджър за работа с хора, добър визионер и стратег", каза през януари за "Капитал" Виктор Пенев. Оказва се, че по-добрият вариант е да се търси човек извън интернет бранша. Все пак медийният и рекламният сектор не са толкова многолюдни, обяснява Пенев.

Така се стига до срещата с Красимир Янев, бивш мениджър на "DHL България". С него се провеждат неворятно високия брой от 25 предварителни срещи, включително и с представители на чуждия собственик. Той е на 46 години, като 4 от тях е ръководил куриерската компания в България, Македония, Сърбия и Черна гора. Поема поста през 1996 г., когато в България вече се усещат признаците на икономическата криза. Въвежда непопулярни мерки, една от които намаляване на заплатите с цел запазване на персонала, спомня си бивш негов служител. Красимир Янев е категоричен, че със сигурност сега това няма да последва "Нет Инфо.БГ" въпреки "приликите" в икономическите условия. "Няма причини към момента да има съкращения", допълва Пенев.

"Красимир Янев умее да балансира между хората", разказва друг негов колега от "DHL България". Преди това е работил като инвестиционен мениджър в БНБ и финансов директор в Българо-американски инвестиционен фонд. Като франчайз мениджър създава представителството на Pepsi в България (не "Агрима").

Именно доказаните умения на администратор и организатор надделяват над липсата на опит в интернет бизнеса. Свежият поглед често ражда нови бизнес модели и продукти, както отбелязва Сет Годин в своята книга Purple Cow: Transform your business by being remarkable. Има и лоши примери. Тери Семел, изпълнителен директор на Yahoo между 2001 и 2007 г. имаше предишен опит в гиганта Time Warner. След незадоволителните резултати той беше принуден да напусне Yahoo.

Дългосрочно решение

Красимир Янев аргументира лаконично смяната на сектора - ново предизвикателство. Политиката на "Нет инфо.БГ" остава същата, няма планове за преструктуриране, каза той в първия си работен ден. Целите са ясни - запазване на миналогодишния ръст в приходите от над 30% и лидерството на "Нет инфо.БГ".

Двете теми, за които конкурентите на компанията я сочат с пръст, са видео клиповете с неуредени авторски права във vbox7.com и капитализирането върху новинарско съдържание от други медии. Относно видеото от компанията коментират, че, стига да получат сигнал веднага, премахват достъпа до въпросния клип. За новините - "ако отговорът е създаване на повече новинарско съдържание, тъй като ние в момента освен чужди източници, създаваме и собствено съдържание, то тогава ще го правим", казва Виктор Пенев.

Преобладаващото мнение в сектора е, че компанията е достатъчно добре структурирана, за да я ръководи чужд за бранша мениджър, който да се фокусира върху бизнес развитието. Това означава, че може би в бъдеще по-голяма роля ще имат ръководителите на средно ниво, които сега отговарят за реклама и продажби, продукти и услуги, финанси, маркетинг и проучвания. Липсата на натрупани търкания на новия мениджър с другите от сектора също ще е от полза, когато на дневен ред дойде формирането на така необходимата браншова организация на интернет сектора.

Отвъд кризата

"Нет инфо.БГ" се бори на пазара на интернет реклама, който за миналата година по неофициални данни възлиза на около 18 млн. лв. Това са приходите само на българските интернет компании. Отделно български фирми са купили реклама чрез чужди играчи като Google за около 7 млн. лв. Прогнозите за тази година са да има ръст между 20% и 30%. Втората половина на годината ще е ключова, тъй като тогава реално ще се усети кризата в България, смята Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.БГ".

Технологичният сектор се нуждае от своите евангелисти. Дори и знаковите фигури обаче в един момент трябва да се оттеглят. Тогава започва трудното и дълго търсене на подходящ наследник. Местният казус беше кой ще замени Виктор Пенев, изпълнителен директор на "Нет инфо.БГ", една от първите компании на онлайн пазара. Отговорът дойде тази седмица и се казва Красимир Янев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Pro Human Group

    Велико!Браво!

  • 2
    Avatar :-|
    Камен

    Откъде намерихте "неофициалната" информация, че тази фирмица струвала 20 млн. евро? Ако оборотът й е 5 млн. лева, никой фонд не би платил 40 млн. лева, или 8 пъти оборота! 8 пъти печалбата може би сте имали предвид.

  • 3
    Avatar :-|
    ЮРИ ДО камен

    Абе човече при ценообразуването понякога няма логика.Има много други фактори които могат да формират цената:влияние,уникалност,ехнологии,ноу-хау.Как ютюб.ком,без да е бил на никаква печалба 2006 г. е продаден на гугъл за 1,6 млрд.долара,как сайта фотобукет.ком е продаден на нюз корпорейшън за 250 000 000 долара,как еди кой си нейзвестен футболист от Бразилия примерно го купуват от Барса примерно за 10 млн.евро,а?

  • 4
    kbderror avatar :-?
    kbderror

    Аз съм съгласен с поголямата част от статията и най вече с това че когато имаме правилната огранизация и управленски качества нещата се случват.

    @3
    Съгласен съм с теб защото не винаги цената на един бизнес се определя от от неговите показатели и неговата бъдеща печалба (Капитал писа наскоро по ?), (пък и не винаги те отчитат всички фактори.) именно примерите които си дал показват това.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK