Война в небето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Война в небето

Авиокомпаниите прилагат всевъзможни стратегии, за да намалят загубите и да продължат да летят.<br />

Война в небето

Авиокомпаниите свалят цените и съкращават полети, за да се справят с кризата

3704 прочитания

Авиокомпаниите прилагат всевъзможни стратегии, за да намалят загубите и да продължат да летят.<br />

© reuters


Никога досега самолетните билети не са били толкова евтини и това е една от малкото добри страни на кризата. Съобщенията за нови и невъзможни доскоро оферти валят буквално като пролетен дъжд.

Зад примамливите цени обаче се крие свирепата борба на авиокомпаниите за всеки клиент. Превозвачите са принудени да търсят начин да оцелеят за втори път през това десетилетие. Първият беше след терористичните атаки в Ню Йорк на 11 септември 2001 г., когато страхът и паниката доведоха да рязък спад на пътуванията по въздуха. Сега бизнесът беше ударен последователно от скъпите горива (до средата на миналата година) и последвалата икономическа криза.

"Настоящата криза преформатира индустрията", заяви в края на март директорът на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Джовани Бисиняни. Той я нарече най-тежката от 60 години насам за сектора с оборот от 530 млрд. долара. ИАТА очаква индустрията да отчете нетна загуба в размер на 4.7 млрд. долара през 2009 г. (двойно повече от очакваните през декември 2.5 млрд. долара) спрямо загуба от 8.5 млрд. долара за 2008 г. Асоциацията не вижда скорошно разсейване на облаците на хоризонта. Тя обяви, че прогнозира съществен обрат в сектора да настъпи едва през 2011 г., макар че известно просветляване може да се забележи още в края на тази година.

Анализът на сектора показва, че най-големи поражения кризата нанася върху пътуванията в бизнес класа и върху товарните превози, докато много хора все още не са склонни да се откажат от плановете за семейна почивка. През януари пътниците в бизнес класата са намалели с 16.7%, а превозите на товари – с 23.2%.

"Условията в сектора сега са възможно най-неблагоприятни", зави директорът на British Airways Уили Уолш, преди да отчете оперативна загуба на ръководената от него компания за 2008 г. в размер на 218.8 млн. долара. Европейският лидер, френско-холандският съюз Air France-KLM, неотдавна предупреди, че няма да успее да реализира печалба през 2009 г. и че очаква оперативна загуба от 200 млн. евро за финансовата си 2008 г. Германската авиокомпания Lufthansa отчете спад на нетната печалба през 2008 г. с 65% до 599 млн. евро. Air Canada, която в началото на века беше принудена да обяви фалит, за да се справи с кризата в сектора след 11 септември 2001 г., сега отново затъва и загуби 1.03 млрд. долара през 2008 г. С негативен резултат е и австрийската Austrian Airlines Group със загуба от 429.5 млн. евро за миналата година.

Не всички обаче успяват да оцелеят. Вече 40 компании (повечето от които малки) са приземени завинаги през последната година и половина.

Индустрията е в интензивното

Бисиняни лаконично описва ситуацията: "Пред авиокомпаниите има две основни предизвикателства – да спестят пари и да намерят равновесието между полетите и спада в търсенето". За целта в последните месеци те усилено съкращават дестинации, намаляват броя на използваните самолети, уволняват персонал, стремят да предложат по-атрактивни цени и прибягват до всевъзможни стратегии за икономии.

Борбата за запълване на всяко свободно място в самолетите доведе до разразяване на ценова война между Qantas, сингапурската Singapore Airlines, близкоизточната Emirates и хонконгската Cathay Pacific, твърди австралийското издание Courier-Mail. Те понижиха цените с до 50%. Това обаче води след себе си и други проблеми. Смятаната за една от най-добре управляваните авиокомпании в света Cathay Pacific (която миналата година отчете рекордна загуба от един милиард долара) се опита всячески да запълни местата в икономичната класа, но предупреди, че може да прибегне до продажба на активи, за да получи свежи капитали. В стремежа си да финансира суперевтините билети Qantas съкращава 1750 служители. По някои вътрешни дестинации цените са изравнени с тези на нискотарифната й компания Jetstar. Заради незапълването на съществуващия авиопарк Qantas отложи доставката на 4 от закупените 16 супер джъмбо самолета А380 от Airbus.

Финландският превозвач Finnair пък залага на друга стратегия за икономии. Освен по-ниски цени и намаляване на броя на полетите от средата на април около 700 от общо 800 пилота ще започнат да излизат в неплатени отпуски за по една седмица, съобщи Reuters. С надежда да се намалят загубите, които за миналата година възлизат на 56 млн. евро преди данъци, в принудителен отпуск между една седмица и три месеца ще излязат и всички 700 служители от кетъринговия отдел. И тук причината е спад на търсенето - за да спестят пари, клиентите в бизнес класата се преориентират към по-евтината икономична класа, което значително намалява необходимостта от кетъринг на борда на самолета.

Аналогична стратегия прилага и една от най-големите азиатски компании - Singapore Airlines. Тя поиска част от служителите й да си вземат неплатен отпуск. От 1 май превозвачът въвежда и по-къси работни месеци за мениджмънта и за наземния персонал и замразява заплатите на ръководния състав. През февруари компанията обяви, че ще намали полетите с 11%. Тя остави на земята 17 самолета (от флота си от над 100), след като успя да запълни под 70% от местата в самолетите си в сравнение със средно 72.7% през последното тримесечие на 2008 г.

Съкращаването на полети обаче крие риск някои от големите летища като "Хийтроу" в Лондон, "Орли" в Париж, "Линат" в Милано да отнемат слотове (място и време за кацане), ако авиокомпаниите ги използват по-малко от 80% от времето. Това може да се окаже още по-пагубно за авиокомпаниите, поради което те продължават да летят дори да са на нетна загуба и отказват да приземят самолетите си дори една трета от местата в тях да са празни, обяснява Дейвид Олив от канадското издание Toronto Star.

Промени с различна скорост

От настоящата криза най-тежко е състоянието на авиокомпаниите от азиатско-тихоокеанския регион, където загубите според ИАТА ще достигнат 1.7 млрд. долара през 2009 г., тъй като местните авиокомпании дават бавен отговор на срива в търсенето. В региона то се очаква да намалее с 6.8%, а полетите да спаднат с едва 4%.

Засега най-добре се справят представителите на Северна Америка (виж графиката), тъй като те бързо съумяват агресивно да намаляват капацитета, което означава по-малко самолети във въздуха и на по-малка честота. Най-големият превозвач в САЩ Delta Air Lines Inc. още през миналата година светкавично реагира на отчетения спад в трафика от 6.5% и намали с 6.5% използвания капацитет. След като сериозно пострадаха при кризата в началото на века, повечето американски компании станаха по-гъвкави и разумни в своята експанзионистична политика и сега съумяват бързо да отговорят на новата действителност.

Единственият оазис, където търсенето на авиационни услуги не се очаква да намалее, ще бъде Близкият изток, но въпреки това местните авиокомпании няма да могат да излязат на печалба, защото продължават разточително да разширяват капацитета си.

Според ИАТА големите европейските авиокомпании бавно реагират и понижават капацитета, заради което ще бъдат "наказани" със съвкупна загуба от 1 млрд. долара (виж графиките). Загубите на представителите на европейския сектор отчасти ще се дължат на сложните финансови операции, до които мнозина от тях прибегнаха, за да се предпазят от ценовия риск, когато петролът достигна миналата година рекордните 147 долара за барел (1 барел = 158.9 литра). Именно тези контракти сега не позволяват на някои превозвачи, като например френско-холандския гигант Air France-KLM, да се възползват напълно от поевтиняването на горивата, когато цената на суровия петрол е около 50 долара, отбелязва Toronto Star.

През тази година разходите на авиокомпаниите за горива според разчетите на ИАТА ще намалеят с 31% до 116 млрд. долара спрямо 2008 г., което ще позволи на фирмите да бъдат по-гъвкави в ценовата си политика.

Евтиното още е на мода

Под ударите на кризата най-много са изложени авиокомпаниите, които реализират голяма част от приходите си от превоза на товари и от пътуванията във високия ценови сегмент, а не тези, които разчитат на туристическите пътувания, каквито са предимно нискотарифните превозвачи. "Нискотарифните компании са по-защитени", смята Джеф ван Клаверен от BNP Paribas.

На туристическото изложение в Берлин през март представителите на British Airways и Lufthansa признаха пред Reuters, че все повече клиенти от бизнес класата не само се ориентират към икономичната класа, но и предпочитат нискотарифните компании. Въпреки че са по-защитени от кризата, т.нар. нискотарифни превозвачи също търсят начини да оптимизират разходите си. Техният бизнес модел е изграден върху по-ниска рентабилност. Затова са по-чувствителни при повишаване на разходите или намаляване на приходите, отколкото традиционните компании.

В търсенето на стратегии за оптимизиране на приходите и разходите лидер е ирландският превозвач Ryanair. След като през февруари се превърна в първата европейска авиокомпания, която разреши на пътниците да разговорят по мобилните си телефони по време на полет срещу определени такси, колоритният директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри стигна до идеята да събира такса и за тоалетните в самолета. Той предложи всяко посещение в тях да се таксува с една лира. Ексцентричният О’Лиъри изчисли, че подобна стратегия би увеличила приходите на компанията с около 15 млн. лири, които той смята да прехвърли върху клиентите си под формата на още по-евтини билети. И макар идеята му да звучи доста нелепо, едва ли е разумно тя да се подминава с пренебрежение, като се има предвид, че под ръководството на О'Лиъри Ryanair се превърна в най-голямата нискобюджетна компания в Европа и напук на кризата не планира да отчита загуби.

Никога досега самолетните билети не са били толкова евтини и това е една от малкото добри страни на кризата. Съобщенията за нови и невъзможни доскоро оферти валят буквално като пролетен дъжд.

Зад примамливите цени обаче се крие свирепата борба на авиокомпаниите за всеки клиент. Превозвачите са принудени да търсят начин да оцелеят за втори път през това десетилетие. Първият беше след терористичните атаки в Ню Йорк на 11 септември 2001 г., когато страхът и паниката доведоха да рязък спад на пътуванията по въздуха. Сега бизнесът беше ударен последователно от скъпите горива (до средата на миналата година) и последвалата икономическа криза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.