С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 17 апр 2009, 13:13, 8345 прочитания

Да купиш създателя си

До дни българският сайт за анкети BuzzDash ще придобие своя американски оригинал за 500 хил. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пловдив, Хитлер, интернет и Обама са четири привидно несвързани теми. Но с малко повече въображение може да напишете свързана история. През 2009 г. Бисер Димитров, бившият директор на Комбината за периферни устройства в Пловдив по времето на социализма, инвестира в български онлайн портал за анкети в реално време. Сайтът се асоциира с Барак Обама, тъй като се твърди, че по време на кампанията бъдещият президентски екип активно използва американския оригинал на сайта за проучвания на общественото мнение по интернет. Рекламната кампания в България разчита на билбордове с ликовете на Бенито Мусолини, Адолф Хитлер и Йосиф Сталин под наслов "Те говорят, ти слушаш". Скандализираната Столична община тутакси нарежда свалянето на рекламите. Изведнъж българският BuzzDash обявява, че купува своя американски оригинал. Не беше толкова трудно да се навърже историята, нали?

Отначало


BuzzDash.bg е нов сайт за проучвания на общественото мнение в интернет. Там всеки може да създава и попълва кратки анкети, с не повече от пет възможни отговора. Въпросниците могат да се поставят и на други сайтове в мрежата. В първите десет дни регистрираните потребители на портала надхвърлят 1000. Дейвид Гъргин, политически съветник на администрациите на Никсън, Рейгън и Клинтън, създава оригинала на българския сайт в САЩ през 2006 г. По данни на компанията проучванията през 2008 г. привличат общо 40 млн. гласувания. Сайтът така и не намира своя печеливш бизнес модел и преди дни оттам съобщиха, че той спира работа поради липса на финансиране.

Водим преговори за покупка на американския Buzzdash от февруари, казват от българската компания. Оттам очакват да сключат сделка до дни, а вероятната цена е 500 хил. долара. Финансирането идва "от заемни средства". "Очакваме възвръщаемост до 2 години", казва Иво Гиздарски, съсобственик на BuzzDash.bg. "Първо дойде идеята за купуване на BuzzDash.com. Но като всяка голяма сделка преговорите и в този случай се проточиха по-дълго, отколкото ни се искаше. Затова решихме паралелно да направим и buzzdash.bg", допълва той. Плановете са от трибуната на домейна .com сайтът да се наложи в Европа и Азия, заяви Милко Георгиев, ръководител на българския проект.

Дялове в "Бъз Даш" ООД са разделени поравно между Иво Гиздарски и Бисер Димитров. Първият е съдружник и участва в управлението на "Строймаркет", "Аби консулт" и "Сън медиум", показва справка в Търговския регистър. Бисер Димитров е популярна фигура от близкото соцминало. Освен покрай комбината за периферни устройства в Пловдив името му се свързва със скандалите около ДЗУ и проекта "Нева" (виж карето). До редакционното приключване на "Капитал" той не отговори на нашите въпроси.



Къде е бизнесът

Сега единствената конкуренция на BuzzDash са анкетите в българските новинарски портали. Но те са създадени от редактори, а не генерирани от потребителите. Милко Георгиев е уверен в успеха на BuzzDash, защото според него "в България има поляризиране на мнения". Той не очаква сайтът да започне да печели веднага. BuzzDash първо ще се опита да придобие масовост и после ще тества бизнес модели. Скоро анкетите на сайта ще се появят и във вестниците "Дневник" и "Труд". Именно партньорството с офлайн медии може да се окаже най-печелившо за BuzzDash, смятат експерти. Така например от екрана на телевизора скоро могат да ви призовават да изпращате sms-и със своя глас. След време компаниите могат да плащат за специални проучвания на сайта подобно на онлайн фокус групи. Фирмите могат да проверят струва ли си да пускат нов продукт, преди да инвестират в него. Иво Гиздарски дава следния пример: "В [сайта] "Кока-Кола" може да разбере дали следващия път да оцвети костюма на Дядо Коледа в жълто."

Освен това хората, които попълват най-много анкети, могат да получат точки за лоялност и срещу тях да купуват виртуални предмети, обясняват от компанията. Няколко специалисти коментираха за "Капитал", че този модел не работи, защото стимулирането да се отговаря на тестове разваля тяхната представителност. Към края на годината на BuzzDash.bg ще се появят и рекламни банери.

BuzzDash иска да привлече общественото внимание. Засега сайтът се справя с тази задача повече от добре. Остава да намери начин и да печели.

Кой е Бисер Димитров?

Според Търговския регистър 60-годишният Бисер Димитров e едноличен собственик на "Бел Тел телефонен завод", "София софтуер солюшънс", член е на съвета на директорите на "Инкомс - контактни елементи" и т.н. По информация на в. "Дневник" той е женен за сестрата на Пламен Вачков, сегашният председател на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения (ДАИТС). Бисер Димитров е сред бившите директори на българското подразделение на IBM (1977 - 1981). Отново според в. "Дневник" през 1989 г. той е арестуван и осъден за присвояване на 11 000 лв. През 1990 г. е амнистиран и напуска България.  Шест години по-късно френски съд го оправдава по обвинение за измама, свързано с фирмата за производство на дискове Gigastorage. Сега Димитров живее в САЩ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 184 прочитания

Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund Печалбата на SoftBank пада с 99% заради загубите от Vision Fund

Изпълнителният директор Масайоши Сон загърбва плановете си за втори фонд след отчетените загуби

17 фев 2020, 240 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Никълъс Джефри: Започваме да инвестираме в малки технологични фирми

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Зараза за 300 млрд. долара

Китай и страните от региона ще пострадат най-много от вируса, но ако разпространението продължи по-дълго, западните икономики също ще понесат сериозни щети

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10