Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 30 апр 2009, 12:30, 10519 прочитания

Телефонна любов

БТК ще развива мобилния си оператор, като купи веригата 2be

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
2be or not 2be*? Така би изглеждала дилемата на Хамлет в съвременен чат вариант. В българския - вероятно това е бил въпросът, който е вълнувал мениджърите на БТК в безсънните нощи преди да осъществят сделката за покупка на магазините за телефони и техника 2be.

За възможни преговори между двете компании се говореше отдавна и новината за приключването им бе очаквана. Закупуването на веригата ще позволи на БТК да разшири "от раз" дистрибуторската си мрежа, която е малка в сравнение с конкурентите мобилни оператори и е разположена в недотам удобни за клиентите локации. За продавача сделката е шанс да излезе от бизнеса с продажба на телефони. Според анализатори маржът на печалба в него не е особено апетитен.


Собственик на бизнеса, познат под търговската марка 2be, е "Кимимпекс търговия и лизинг". Най-голям дял в нея -  45%, има основателят на "Техномаркет" Николай Китов. Другите съдружници са изпълнителният директор на 2be Станислава Арнаудова и Теодора Михайлова. И двете държат по 27.5%.

"Смисълът на всяка верига е да изгради добра мрежа и след това да се влее в по-голяма структура. В този момент съвпаднаха гледните точки и очаквания на двете компании", обясни мотивът за продажбата Николай Китов. И допълни, че все още не е решил в какъв проект може да вложи получените средства от продажбата на този свой бизнес.

Сделката е получила "да" от управителния съвет на БТК и е внесена за одобрение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Цената е все още неизвестна, но според източници на "Капитал" става въпрос за двуцифрено число в милиони левове. Предвид факта, че продажбата се случва в момент на криза, телекомът е успял да издейства доста по-изгодна цена от тази, която е искана преди време. В началото на 2007 г. от 2be са преговаряли с друг купувач за около 28 млн. евро. Преди месец Арнаудова не потвърди информацията за сериозни преговори, като коментира, че вече са отхвърлили няколко предложения.

Всички говорят




Предмет на сделката е само българската мрежа на 2be. Създателите й си запазват македонското подразделение на веригата. След изкупуването на българските обекти ще започне и ребрандиране на мрежата на 2be, като магазините ще придобият визията на БТК. Някъде това вече започна да се случва, дори преди КЗК да одобри сделката. Цялостната интеграция трябва да приключи до края на годината, уточняват от БТК. С покупката на 2be телекомът ще придобие 112 обекта (част от които собствени, част - под наем) и така ще удвои броя на магазините си до 240. Засега БТК не смята да променя числеността на персонала на 2be. Оттук нататък магазините ще предлагат продуктите и услугите само на телекома. Няма яснота дали Рибока, рекламният герой на 2be, ще оцелее след обединението.

От БТК уточняват, че е планирано изграждането и на нови 20 обекта. Според Милена Михайлова, директор "Корпоративни комуникации" в БТК и "Вивател", придобиването на компания с вече развита дистрибуторска мрежа е много по-лесният и евтин вариант за достигане до клиентите.

"С бизнес стратегията си да създава агресивно ритейл мрежа 2be просто не остави друг избор на БТК. Особено ако собственикът на третия GSM oператор иска да настигне конкурентите си", смята Виктор Манев, управляващ съдружник в консултантската компания "ММ консулт".

Веригата е втората по големина след Germanos, която e част от групата на "Глобул". Третата по големина верига на пазара - Handy, работи само с "Мобилтел". Изключителни дистрибутори на най-големия мобилен оператор са още "Технополис", "МСвят" и франчайзът им "Мпорт".

Мобилни продажби

Веригата за мобилни технологии 2be е на пазара повече от 12 години. Миналата година веригата стъпи с 13 магазина и на македонския пазар, като се очаква до края на 2009 г. броят на обектите там да надхвърли 30. Общата инвестиция в тях е 2 млн. евро. Доскоро 2be продаваше карти за предплатени услуги на "Мобилтел", както и абонаментни планове и телефони на "Глобул" и "Вивател". Преди няколко месеца обаче договорът на веригата с първия оператор е изтекъл и не е бил подновен. След решението за продажбата на 2be на БТК е бил прекратен и контрактът с Germanos, чрез който веригата е предлагала абонамент към "Глобул". Основни конкуренти на продадената компания са Germanos, Handy, Internity, "МСвят" и Jeff.

В последните месеци на българския пазар на мобилни телефони има спад в продажбите с между 20 и 30%. Това се дължи на наситеността на пазара (142% проникване на мобилната телефония) и затягането в потребителското кредитиране. От BNP Paribas "Лични финанси" (бившето JetCredit) вече не отпускат лизинг за мобилни телефони, а конкурентите им от TBI Credit са затегнали значително обема на отпусканите за тази техника средства. А по неофициални данни 70% от продажбите на мобилни апарати в страната са на изплащане, така че тази тенденция се отразява пряко на продажбите на веригите.

От месеци се твърдеше, че на пазара ще има раздвижване и че се водят разговори за смяна на собствеността на някои от най-големите вериги. Освен 2be се спрягат и имената на "МСвят", Jeff и Hendy. По мнение на консултанти и компании от сектора продажба на телефони трудно могат да привлекат фонд за дялови инвестиции или стратегически купувач, тъй като възвращаемостта в сектора е ниска. Последното придобиване в сектора беше през миналата година, когато гръцкият собственик на втория мобилен оператор "Глобул" - ОТЕ, придоби 100% от веригата Germanos. Преди това, в края на 2006 г., френската Avenir Telecom закупи веригата "Да, Да!", чиито магазини сега  работят под марката Internity. Очакванията на играчи на пазара на мобилни технологии са оттук нататък всеки GSM оператор да има по две вериги - една собствена и една външна, което означава наличие на не повече от шест вериги общо. Ако прогнозите са верни - не е изключено в скоро време да има и нови сделки на пазара.


* Да бъдеш, или да не бъдеш!
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Монбат" започва подготовката на нов завод във Враца "Монбат" започва подготовката на нов завод във Враца

Дъщерно дружество е подало инвестиционно предложение за производство на биполярни батерии

8 апр 2020, 1464 прочитания

Геновева Христова, "Лигна груп": Продължаваме да доставяме мебели на пазарите в Германия и Франция Геновева Христова, "Лигна груп": Продължаваме да доставяме мебели на пазарите в Германия и Франция

Най-важното е да не спираме, защото производството се рестартира много трудно, казва съдружничката във фирмата пред "Капитал"

8 апр 2020, 754 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Последния завой на Pontiac

General Motors закрива легендарната марка, за да оцелее

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10