Китайски, от Ловеч
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайски, от Ловеч

Гриша Ганчев (в средата) не без доза гордост показва на премиера бъдещата кола Made in Bulgaria <br />

Китайски, от Ловеч

След година и половина в България трябва да започне производството на 4 модела автомобили

Бойчо Попов
19397 прочитания

Гриша Ганчев (в средата) не без доза гордост показва на премиера бъдещата кола Made in Bulgaria <br />

© ЦВЕТЕЛИНА АНГЕЛОВА


Не Москвич, а Florid. Така може да звучи рекламата на новия българо-китайски автомобил, произведен в Ловеч. Точно 42 години след като в града беше произведен първият руски автомобил, беше направена първата копка на втория автоопит. Ноу-хауто отново идва от приятелска социалистическа страна - Китай. Разликата е, че сега инвеститорът е частен.

Първата копка на завода на местната група "Литекс" и китайската Great Wall Motors в Баховица постави ловешкото село в центъра на вниманието не само на български и китайски журналисти, но и на германски и британски телевизионни екипи. А дори и най-старите жители едва ли помнят по-голямо струпване на високопоставени гости, поне откакто през 1958 г. Тодор Живков обявява там Трифон Зарезан за национален празник на лозарите. На откриването присъстват премиерът Сергей Станишев, министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова, кметовете на Ловеч и Баховица, както и вицепрезидентът на китайския концерн Уанбау Чай, който си пожела "чрез този завод Great Wall да свърже Азия и Европа".

Самата първа копка беше направена с един час закъснение от предвиденото време. Собственикът на "Литекс комерс" (основен акционер в дружеството, което ще строи завода - "Литекс мотор корпорейшън"), Гриша Ганчев, нетърпеливо пристъпяше от крак на крак, разговаряше с местните журналисти и се смееше на веселите истории на ловешкия кмет Минчо Казанджиев. Преди пристигането на премиера китайската делегация разглеждаше с нескрит интерес носиите и накитите на строените под градинска шатра възрастни жени от местния самодеен фолклорен състав. А китайските оператори местеха през няколко минути стативите на камерите си под строгия надзор на правителствените охранители.

Защо в България

Според вицепрезидента на китайския концерн Уанбау Чай преговорите за производство в Европа са стартирали преди малко повече от година. Възможните места за инвестицията освен България са били Русия, Белгия и Словакия. Белгия е отпаднала заради много по-скъпата работа ръка и земя там. В края на 2008 г. Great Wall Motor се отказа от договорен вече джойнт венчър за производство на автомобили в Татарстан в Руската федерация. Обяснението е, че компанията не получила обещаните от руското правителство данъчни облекчения. И двете страни в смесеното дружество - китайската компания със 75% и татарстанската агенция за земята (с останалите 25%) наляха по 100 000 долара в проваления проект. Освен това руските партньори са поискали да получават по около 5000 евро за всяка произведена от завода кола. С тази такса руснаците щели да подпомагат собственото си автомобилостроене. Така на финала основната битка за инвестицията е между България и Словакия. Страната ни е била предпочетена заради по-ниските данъци. Освен данъчното законодателство предимство за България дали добрият бизнес климат, квалифицираната работна ръка и финансовата стабилност. Първоначалната идея бе заводът да бъде застроен край морски пристанищен център. Избра се обаче Ловеч, защото надделя местният патриотизъм и усилието да върнем на града старата му слава на столица на българската автомобилна индустрия, разказва Гриша Ганчев, президент на "Литекс комерс". Ловеч има и традиция в това производство – тук са се произвеждали самолетите "Лаз", а също автомобилите "Москвич". Градът се намира почти в географския център на България, близо е до столицата и до речно пристанище и разполага с необходимата инфраструктура.

Акционерите в проекта

Инвеститор в завода е "Литекс мотор корпорейшън", в която "Литекс комерс" държи 66%, а останалият дял е собственост на друга българска фирма - "Аутомобил продюс" на бизнесмена Николай Сотиров, който има няколко фирми, но не и нещо от мащабите на този проект. "Очаква се до няколко месеца китайският концерн да закупи десет процента от компанията, като този дял ще бъде придобит пропорционално от двата сегашни акционера", каза за "Капитал" изпълнителният директор на "Литекс мотор корпорейшън" Илия Терзиев. Заводът трябва да бъде отворен през октомври 2010 г. и в него първоначално ще се асемблират 4 модела на китайския концерн (виж карето). За главен мениджър на компанията е назначен проф. Харолд Лешке, бивш шеф на отдела "Иновативни дизайнерски проекти и корпоративен дизайн" в "Даймлер-Крайслер". По негова инициатива преди четири години в Сливен стартира проект за джанти на "Брабус" заедно със студенти от Технически университет - София.

Инвестиционният проект обаче има и проблеми и те са свързани основно с трудности по набирането на квалифицирани кадри. За да се улесни този процес, в ловешката Професионална гимназия по механоелектротехника и в Техническия университет ще се въведат специализирани програми за обучение на работници и инженери, съобщи кметът на града Минчо Казанджиев.

Числата зад завода

Предприятието ще бъде построено върху площ от 429 526 кв.м. Първоначалната инвестиция е в размер на 80 млн. евро, а впоследствие в зависимост от търсенето на моделите ще достигне 300 млн. евро. В завода ще работят до 1800 души, от тях до 400 ще са чуждестранни експерти от Германия, Япония, Южна Корея, Китай и Италия. Предприятието трябва да бъде отворено през октомври 2010 г. и в него първоначално ще се асемблират 4 модела на китайския концерн. Началният годишен капацитетът ще е 50 хиляди автомобила, като цените на базовите модели се започват от 7000 евро за градската кола тип седан. Тези цени обаче все още са ориентировъчни. Когато преди година се появиха първите слухове за възможен завод край Ловеч, се коментираше, че джиповете ще струват около 10 000 долара. По-късно цената се промени на 12 000 долара, а сега се говори за 12 500 евро.

Бизнес планът на "Литекс мотор корпорейшън" предвижда инвестицията да бъде изплатена за 12 години, но, както призна и Илия Терзиев, едва ли някой може да предвиди как ще се развият тенденциите в автомобилния бранш през следващите няколко години. Произведените коли ще отговарят на всички европейски изисквания за безопасност и опазване на околната среда. Продукцията ще бъде предназначена предимно за цяла Източна Европа. Според Терзиев фабриката ще разчита и на български поддоставчици за автомобилната промишленост, като в първите три години от дейността на завода 40% от частите за колите ще бъдат българско производство.

Китайският инвеститор

Great Wall Motor Company е най-големият производител в Китай на SUV (sport utility vehicle) автомобили. Компанията реализира 30% от продажбите си извън домашния пазар, като изнася колите си в около 80 държави. Общите годишни продажби през 2008 г. достигнаха 140 000 автомобила. Great Wall финансира експанзията си чрез листването си на борсата в Хонконг през 2003 г. Компанията стана най-големият автопроизводител по пазарна капитализация в Китай, въпреки че произвежда далеч по-малко коли от местните си конкуренти като Cherry. С набраните на фондовата борса 218 млн. долара Great Wall построи модерен завод в провинция Хъбей, на юг от Пекин. Освен в България колите на групата се произвеждат и в Украйна и Иран.

Амбициозните планове на компанията не свършват дотук. Работи се и по електрическа кола, а общите инвестиции до 2010 г. трябва да достигнат 10 млрд. юана (1.47 млрд. долара). Все още не е ясно как ще бъдат набрани тези средства, тъй като през миналата година беше отложено листването на производителя на другата голяма китайска борса - в Шанхай, което трябваше да набере около 138 млн. долара.

Въпреки че се гордее, че е "най-оригиналният" китайски автомобилен производител, навлизането на Great Wall на европейския пазар среща и трудности. През лятото на миналата година италиански съд наложи забрана на компанията да внася в Европейския съюз модела си GWPeri, който според експертите е точно копие на модела на Fiat Panda. През 2007 г. пък японският автопроизводител Toyota Motor Corporation се опалака, че дизайнът на модела седан Xuanli на Great Wall е имитация на Toyota Yaris, която започна да се предлага в Япония от декември 2006 г. И двата модела - Xuanli и GWPeri, няма да се произвеждат в завода в Ловеч.

"Времената на копирането отминаха", заяви преди няколко месеца пред германското списание Spiegel Уенлин Ксинг, вицепрезидент на китайската компания. "Сега вече имаме достатъчно пари, за да развиваме сами и да наемаме известни дизайнери", добавя мениджърът.

Не Москвич, а Florid. Така може да звучи рекламата на новия българо-китайски автомобил, произведен в Ловеч. Точно 42 години след като в града беше произведен първият руски автомобил, беше направена първата копка на втория автоопит. Ноу-хауто отново идва от приятелска социалистическа страна - Китай. Разликата е, че сега инвеститорът е частен.

Първата копка на завода на местната група "Литекс" и китайската Great Wall Motors в Баховица постави ловешкото село в центъра на вниманието не само на български и китайски журналисти, но и на германски и британски телевизионни екипи. А дори и най-старите жители едва ли помнят по-голямо струпване на високопоставени гости, поне откакто през 1958 г. Тодор Живков обявява там Трифон Зарезан за национален празник на лозарите. На откриването присъстват премиерът Сергей Станишев, министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова, кметовете на Ловеч и Баховица, както и вицепрезидентът на китайския концерн Уанбау Чай, който си пожела "чрез този завод Great Wall да свърже Азия и Европа".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

115 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    Бъко

    епа
    тва е - изгонихме рено, изгонихме ровър... другите не ни и щат.
    само китайцеите с най големите боклуци, дето ги правят от тенеке и дъвка, и за по-опасни даже от старите лади...

  • 2
    npaine avatar :-P
    NPaine

    На мен ли ми се струва или въпреки че времената на копирането са били отминали
    Флорид ~ Ярис
    http://img228.imageshack.us/img228/69/yaris3rp.jpg
    Ховер ~ Ленд Круизер ?
    http://www.premiumsuv.com/includes/images/Toyota_Landcruiser/index.jpg
    Въпреки това нека се радваме, дано да излезе нещо повече от производството на москвич, булгаррено, маестро и т.н.

  • 3
    Avatar :-|
    moje i da e za dobre

    Мисля че това за страната ни е добре, въпреки че ще удари по европата, ама ние от европата нещо голям келепир май нямаме. Който иска да развива производства у нас е добре дошъл. От китайците има какво да се научи и колкото по-рано толкоз по-добре.

  • 4
    Avatar :-|
    moje i da e za dobre

    Само да внимаваме те да не си докарат и работната ръка от там, че тогава ще се появи още едно малцинство в страната ни, което бързо може да стане и мнозинство.

  • 5
    Lost avatar :-|
    Lost

    И пак излиза по-скъпо от дачията която е доста успешна.

  • 6
    Avatar :-|
    Хилавия

    Това, което четем в статията като съдържание, го имаше преди 3 седмици във вестник "Ловешки глас". Много повече ме интересуваше, дали е готов архитектурният проект на завода, дали има разрешение за строителство, кога ще наливат основите, какъв е уставният капитал и т.н. Не бяха един и два проектите, при които цялта дъндъния завърши след 1-2 години с краткото съобщение във вестника, че "нито една банка не се заинтересува да го финансира".

  • 7
    Avatar :-?
    Странджата

    СКЪПООООООООООО!!!!!!
    Няма да си купя такава кола!!!!!

  • 8
    Avatar :-|
    Аз

    "Когато преди година се появиха първите слухове за възможен завод край Ловеч, се коментираше, че джиповете ще струват около 10 000 долара. По-късно цената се промени на 12 000 долара, а сега се говори за 12 500 евро."

    ПРЕДСТАВЕТЕ СИ ДО ПУСКА НА ЗАВОДА КОЛКО ОЩЕ ЩЕ ПОСКЪПНАТ>... А иначе е хубаво да имаме и такова производтсво де

  • 9
    Avatar :-|
    аз

    "а останалият дял е собственост на друга българска фирма - "Аутомобил продюс" на бизнесмена Николай Сотиров, който има няколко фирми, но не и нещо от мащабите на този проект"

    Тоя пък отде се взе???

  • 10
    klecho avatar :-|
    klecho

    Това същия Гриша Ганчев ли е? Изсветляване, избледняване или... вкостеняване?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.