Терминал "Х"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Терминал "Х"

Министерство на транспорта все още няма ясна идея какво да прави с терминала<br />

Терминал "Х"

"България ер" има амбиции да наеме дългосрочно стария терминал на Летище София

Калина Горанова
9348 прочитания

Министерство на транспорта все още няма ясна идея какво да прави с терминала<br />

© Надежда Чипева


Ако има българска компания, която може да се похвали с успешни придобивки в сферата на авиацията, то това е публичният холдинг "Химимпорт". През 2006 г. той прекръсти дъщерното си дружество "Балкан хемус груп", чрез което приватизира "Хемус ер" през 2003 г., на "Бългериън авиейшън груп" (БАГ) и започна да го оформя като секторен подхолдинг. В началото на 2007 г. , БАГ спечели търга за националния превозвач "България ер". През пролетта на 2008 г. влезе официално в концесията на морските летища във Варна и Бургас. Холдингът изкупи акциите на "Молет", която държеше 40% от концесията, докато останалите 60% са собственост на немския летищен опаратор Fraport. Досега за 2009 г. новата покупка "Химимпорт" е "Ер Бан" - въздушният превозвач на ДЗИ, в чийто парк влизат предимно хеликоптери за медицинска помощ.

Изглежда, след тези придобивки групата вече се чувства натясно сбутана между конкурентите на новия терминал на столичната аерогара. Поне за това говори предложението на "България ер" към летище София да вземе под наем за срок от 15–20 години стария терминал, който сега се ползва от нискотарифните компании. "Предложението е за ползване на целия Терминал 1 или под формата на дългосрочен наем, или наем срещу инвестиции, но в никакъв случай не и концесия", обяснява Александър Керезов, прокурист на БАГ и зам.-председател на управителния съвет на "Химимпорт". По думите му терминалът към момента се нуждае от доста сериозни инвестиции и ако се избере вторият вариант, те би трябвало да се приспадат от наема.

Какво иска "Химимпорт"

"Смятаме, че е нормално, ако искаме българската авиация в лицето на "България ер" да придобие нормален европейски вид, да има терминал, който да обслужва полетите само на националния превозвач", коментира Керезов. Самолетите на превозвача към момента кацат на новия терминал. Ако обаче компанията успее да наеме стария, се предвижда дейността й да се съсредоточи именно там. Идеята на "България ер" е да стопанисва изцяло терминала. Към момента компанията например не чекира пътници, тъй като гишетата са на летище София. "Ако наемем терминал 1, тогава всички работещи там ще са служители на "България ер". Сега пътниците не са длъжни да знаят, че на гишетата ги обслужват служители на летището и че ние не носим отговорност за тях", коментира Керезов.

Ако "България ер" успее да наеме терминала, ще се стигне до промени за двата наземни оператора на летището и за някои от авиокомпаниите. Към момента на стария терминал кацат нискотарифните превозвачи, като наземното обслужване се извършва от летище София. Вторият оператор, Swissport ,обслужва само Wizz Air и има няколко офиса на терминала, за които плаща наем на летището. Националният превозвач пък има лиценз за самообслужване и изпълнява сам някои от дейностите по наземната обработката на самолетите си. Лицензът й не позволява да предоставя подобни услуги на други авиокомпании. От дружеството твърдят, че подобни намерения нямат. "Дали авиокомпаниите, които към момента кацат на стария терминал, ще останат на него, или ще се преместят на новия, ще се решава от самите превозвачи. Ако останат обаче, ще трябва да заплащат услугите на нас", обяснява Керезов.

И какво е разбрала държавата

Към момента предложението все още се обмисля от летището, което би трябвало да се обърне за съгласие и към своя принципал - Министерството на транспорта. Там обаче все още няма ясна идея какво точно да се прави със стария терминал на летището.

"Официално запитване при мен не е пристигало", заяви министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Той отхвърли идеята, че е възможно да се започне процедура по отдаването на целия терминал на концесия, въпреки че с промените в Закона за гражданското въздухоплаване (който вече е на вниманието на депутатите и се планира да бъде приет преди разпускането на парламента) ще може да се отдават обособени части, а не само цяло летище, както беше досега (виж карето).

"Летище София има заеми за пистата и за новия терминал, които трябва да изплаща, и то има нужда от приходите от Терминал 1, които няма да има възможност да събира, ако го отдадем на концесия. В момента дирекция "Концесии" в Министерството на транспорта не работи по нищо, свързано с летище София", увери министърът.

Така обаче остава възможността терминалът да бъде нает. Между идеите на превозвача и министерството обаче се наблюдава определено разминаване. В министерството до момента е обсъждан единствено вариантът да се отдаде под някаква форма само част от Терминал 1 (предишните помещения за пристигащи пътници, преди да бъде построена отделна сграда за тях), която от години не се използва освен за своеобразен склад. Източници от министерството обясниха, че не е обсъждана идеята целият терминал да се отдава на една компания, била тя и национален превозвач. Разминавания между ведомството и "България ер" има и по отношение на сроковете. Законът за държавната собственост ограничава срока за наем до 10 години.

По всичко личи, че допирните точки между двете страни за бъдещето на терминала тепърва ще се търсят и вероятно решението ще остане в ръцете на следващия министър.

Летища на парче

С промените в Закона за гражданското въздухоплаване, които в момента се обсъждат в Народното събрание, ще стане възможно да се отдават на концесия не само цели летища, но и отделни части от тях. "Става въпрос да съществува законова възможност да се изграждат инфраструктурни съоръжения във връзка с авиационната дейност като технически бази, учебни центрове, хангари и т.н.", обяснява Людмил Манасиев, директор на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта. Това засяга основно летищата Русе, Горна Оряховица и Пловдив. Опитите да се отдаде летището в Русе на концесия се провалиха на два пъти. За Горна Оряховица към момента приключват анализационните процедури. По отношение на летище Пловдив след измененията на закона е възможно частта, която е на МТ, да бъде отдадена.

Ако има българска компания, която може да се похвали с успешни придобивки в сферата на авиацията, то това е публичният холдинг "Химимпорт". През 2006 г. той прекръсти дъщерното си дружество "Балкан хемус груп", чрез което приватизира "Хемус ер" през 2003 г., на "Бългериън авиейшън груп" (БАГ) и започна да го оформя като секторен подхолдинг. В началото на 2007 г. , БАГ спечели търга за националния превозвач "България ер". През пролетта на 2008 г. влезе официално в концесията на морските летища във Варна и Бургас. Холдингът изкупи акциите на "Молет", която държеше 40% от концесията, докато останалите 60% са собственост на немския летищен опаратор Fraport. Досега за 2009 г. новата покупка "Химимпорт" е "Ер Бан" - въздушният превозвач на ДЗИ, в чийто парк влизат предимно хеликоптери за медицинска помощ.

Изглежда, след тези придобивки групата вече се чувства натясно сбутана между конкурентите на новия терминал на столичната аерогара. Поне за това говори предложението на "България ер" към летище София да вземе под наем за срок от 15–20 години стария терминал, който сега се ползва от нискотарифните компании. "Предложението е за ползване на целия Терминал 1 или под формата на дългосрочен наем, или наем срещу инвестиции, но в никакъв случай не и концесия", обяснява Александър Керезов, прокурист на БАГ и зам.-председател на управителния съвет на "Химимпорт". По думите му терминалът към момента се нуждае от доста сериозни инвестиции и ако се избере вторият вариант, те би трябвало да се приспадат от наема.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    kk

    От гледна точка на обслужването новият терминал предлага много по-добри възможности от старият. Полетите на България Ер са много малко за самостоятелен терминал и собствен персонал (който обслужва само тях). Целта явно е да се печели от инфраструктирата на терминала, която да се отдава под наем на другите авиокомпании и евентуално да се получи право за обслужване (а не само за самообслужване ).

  • 2
    Avatar :-|
    m

    Съгласен съм че полетите на България Ер са малко. Освен това новият терминал е доста по-удобен и красив, не виждам защо искат да се преместят на стария. По-скоро да договорят с летище София определен брой гейтове на новия терминал които постоянно да обслужват техни полети, така правят големите компании.

  • 3
    the_top_dog avatar :-P
    незнайния войн

    ТИМ-нетата удрят здраво и хапят на месо.
    БЪЛГАРИЯ ЕЪР разчиташе на фактка, че е сравнително по-евтина от Бритиш Еъруес примерно...Е да, де ...ама не !
    Щото дойдоха нови нискотарифни авиокомпании, които хеп са по евтини - хем имат по нови самолети. За справка - най-стария самолет в УИЗЕЪР (по данни на сайта им) е на 3 г. И хората почнаха да се дърпат от България ЕЪР. Най-силен е спада в линията ВАРНА-СОФИЯ. Там УИЗ ЕЪР го набутаха на БЪЛГАРИЯ ЕЪР , така да се каже - четвъртит.
    И понеже вече сме в ЕС и е трудно да изгонят нискотарифните превозвачи, ТИМ-нетата действат както могат - взимат летището на нискотарифните. Естествено ще им дадат възможност да летят , демокрация е все пак - ще имат прекрасни удобни лотова - 3.30 през ноща.

  • 4
    Avatar :-|
    Пепи

    Това категорчино не бива да се допуска. Единствената им цел ще е да изритат конкурентите от low cost , които постепенно им взеха пазара до ключови дестинации като Лондон , Рим , Милано, Мадрид.
    Ще им наложат непосилни такси и ще ги изгонят.

  • 5
    Avatar :-|
    Sol

    Всъщност самолетите с които Wizz оперира от София са по на 2 години.
    ЕаsyJet пък лети от София с чисто нова машина.
    БГ еър доколкото знам докараха три нови Airbus и чакат четвърти.
    Конкуренцията просто им разказа играта и трябваше да инвестират, иначе не става. ;-)))
    Затова и се опитват през задната врата да се борят с конкурентите , като им вземат Терминал 1
    Ако това стане цените ще се увеличат сериозно и е възможно НТА да се ориентират към отдалечени евтини летища например Пловдив.

  • 6
    Avatar :-|
    Xm

    България Ер имат в момента 3 бр. А319 и 3 бр. А320 и май чакат още 1, два от самолетите им са 3 годишни, другите чисто нови. (за еърбъсите става дума, разни боинги и ба146 са друга бира)

  • 7
    Avatar :-P
    Мама

    А човек се чуди как ще си плащат наема за старият терминал ,като и в момента имат огромни задължения от близо година не плащат нищо на летище София ,но заповедта от партията е тия не ги закачаите те са си наши.Последната ми информация беше за около 30 мл. лв но от тогава минаха повече от 2 месеца.Идват избори и както се очертава Доган може и да няма такова влияние ,и ще почнат едни верижни фалити та на цялата ТИМ .И после защо ги стреляли?

  • 8
    Avatar :-|
    Eye

    Я колко любезни и позинтивно-информативни станаха Капитал към ТИМ от около месец-два насам. Лошо няма. Но какво ли е станало? :)

  • 9
    Avatar :-|
    Емо

    "..."България ер" има амбиции да наеме дългосрочно стария терминал на Летище София"

    или

    ТИМ има интерес да хване нещо от бизнеса на лоукост превозвачите, защото вижда, че нещата вървят на зле.

  • 10
    Avatar :-|
    ха!

    Каква е разликата м/у наем и концесия?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK