Гъсти облаци над SkyEurope
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гъсти облаци над SkyEurope

Компанията очаква бъдещ инвеститор, който няма да се уплаши от дълговете й.

Гъсти облаци над SkyEurope

Словашката авиокомпания поиска съдебна защита от кредиторите си

4286 прочитания

Компанията очаква бъдещ инвеститор, който няма да се уплаши от дълговете й.

© sky europe


Атмосферата около словашката SkyEurope постепенно се нажежава и обещава трудно и напрегнато лято за една от най-големите нискотарифни авиокомпании в Централна и Източна Европа. Градусът на напрежението достигна връхната си точка в понеделник, когато тя поиска съд в Братислава да й осигури защита от нейните кредитори, за да може ръководството да реорганизира дълговете и дейността на фирмата.

По време преструктурирането словшката компания заяви, че ще спазва съществуващите договори с доставчиците си и те ще получават редовно заплащане за услугите, които предоставят, а билетите на клиентите й са валидни. Уточнението бе необходимо, след като в понеделник следобед неин самолет бе задържан от управата на парижкото летище "Орли" заради неплатени месечни такси според австрийската агенция АРА. Това е изключително рядка мярка, е заявил говорител на летището. До редакционното приключване на броя самолетът не беше напуснал "Орли".

Няма проблеми в работата на компанията, полетите се изпълняват всекидневно и няма промяна в разписанието на полетите от и за България, уточни за "Капитал" Красимир Танев, директор продажби в SkyEurope. В момента компанията изпълнява полети по дестинациите София - Виена, лети и между Бургас и Виена, Прага и Братислава. От централата в Братислава също потвърдиха, че не са правени промени в разписанията, и обещаха, че няма да бъдат отменяни полети.

Мрачно лято за SkyEurope

Проблемите на компанията съвсем не са от вчера. Те са свързани с огромните й дългове и с това, че от създаването си през 2001 г. тя така и не успя да излезе на печалба. През последните седмици натискът върху нея постоянно се усилваше. Чрез реклами в печата чешката компания Beyond Interactive, с която си партнира от 4 години, призоваваше кредиторите да отправят искания към авиокомпанията за връщане на задълженията й. Словашката информационна агенция SITA смята, че именно този натиск е принудил SkyEurope да поиска съдебна защита от кредитори, която ще важи за целия Европейски съюз и ще спечели време за ръководството да преструктурира компанията и да я направи по-привлекателна за евентуален нов инвеститор.

Към 31 март 2009 г. нетният дълг на SkyEurope Holding, която е собственик на 100% от SkyEurope Airlines, възлиза на 59.4 млн. евро, уточниха от компанията. Един от големите й кредитори е основният акционер в нея - фондът York Global Finance. Той притежава 29.93% от акциите на SkyEurope Holding (Focus Capital Investments има 9.74%, а останалите се търгуват на борсата). Още от края на миналата година словашката компания започна да договоря отсрочки на задълженията си към York. Последната едномесечна отсрочка бе постигната на 15 юни, когато бе крайният срок за изплащането на заема от 15 млн. евро, отпуснат през декември 2007 г., и на 10 млн. евро, отпуснати през септември 2008 г.

По всяка вероятност именно финансовите проблеми на SkyEurope са довели и до прекратяване на договора за лизинг на шест самолета Boeing 737 от страна на лизинговото дружество GECAS. В началото на годината машините са били върнати заради закъснения в лизинговите вноски, твърди агенция Dow Jones. В момента компанията разполага с 10 самолета в своя авиопарк, с 4 по-малко, отколкото преди година.

Надежди за финансова глътка въздух се появиха в края на миналата година и бяха свързани с регистрирания в Гибралтар фонд Longstock SAPO Limited. Той предостави мостов кредит в размер на 10 млн. евро със заявлението, че впоследствие може да влезе и като акционер в компанията. Но това така и не се случи. Идеите за нов инвеститор обаче не са повехнали.

Неотдавна изпълнителният директор Джейсън Битър заяви, че SkyEurope се нуждае от финансова инжекция на стойност около 20 млн. евро. Той намекна, че се водят преговори с трима инвеститора, двама от които са от Източна Европа. На запитване на "Капитал" говорител на компанията потвърди, че е заявен интерес от една инвеститорска група, без да уточни коя е тя.

Участта да си пионер

В много отношения от SkyEurope гордо отчитат пионерската си мисия - тя е единственият листван на борсата нискотарифен превозвач в Централна Европа (от 2005 г. акциите й се търгуват във Виена и Варшава), а вече е и първият, прибегнал до защита от съда, за да се спаси от краха. В компанията обаче не го казват с притеснение, а по-скоро с гордост, очаквайки, че в законовия срок от девет месеца и половина ще успеят да намерят верния път към печалбите.

Още от първия полет през февруари 2002 г. нискотарифният превозвач трупа негативни финансови резултати и оцелява главно благодарение на кредити. За първите три месеца на годината компанията отчете нетна загуба в размер на 15.1 млн. евро и продажби на стойност 31.9 млн. евро, които са с 32% по-малко, отколкото за аналогичното тримесечие на предишната година.

През последните две години SkyEurope се преструктурира и съсредоточи дейността си около три летища - в Братислава, Прага и Виена. Няколко губещи дестинации бяха премахнати. Като резултат словашкият превозвач успя от месец на месец да подобри фактора натоварване на полетите си през последните шест месеца (това е съотношението между броя на пътниците и броя на наличните седалки в самолетите). През лятото компанията обяви, че ще обслужва 33 дестинации в 16 държави. По принцип през лятото словашкият превозвач намалява маршрутите, които се използват главно за бизнес пътувания, и увеличава курсовете, които обхващат популярни туристически дестинации и се използват от летовниците, уточниха от компанията.

От компанията се надяват тя да излезе по-силна след преструктурирането. Точно това вече се случи на редица авиокомпании от САЩ, където само преди четири години част от най-големите авиокомпании за вътрешни полети - United Airlines, Delta, Northwest, работеха в процедура по фалит. И трите превозвача излязоха от периода по-малки, но и финансово по-здрави. Въпросът е дали американският опит ще бъде приложен успешно и в Словакия.

Ниски цени срещу кризата

По принцип оцеляването на нискотарифните превозвачи в кризата е по-лесно, защото не са изложени на рисковете от спада в товарните превози и полетите на дълги разстояния, твърди Геоф ван Клаверен от Wxane BNP Paribas.

И все пак някои се справят по-трудно от други. Полската компания CentralWings, дъщерно дружество на полския национален превозвач LOT, се върна през миналата година в лоното на компанията майка като чартърен оператор.

Лидерът сред нискотарифните превозвачи в Европа - ирландската Ryanair, отчете за миналата година първата си загуба от 20 години насам. Колоритният директор на компанията Майкъл О'Лиъри прогнозира "кървава баня" тази зима сред конкурентите, тъй като управляваната от него компания се готви да отговори на кризата, като свали цените с 20%, за да запълни местата в самолетите си. Въпреки загубата си компанията не се чувства притеснена и планира да разширява самолетния си парк от 181 до 202 броя през лятото и до 244 през следващото лято. Спокойствието на О'Лиъри се подхранва от внушителния резерв от 2.3 млрд. евро в брой в баланса на Ryanair.

Унгарската Wizz Air засега се справя относително успешно с кризата. Тя успя да завземе пазарен дял и увеличи броя на превозените пътници до почти 6 милиона през 2008 г. (докато SkyEurope превози 3.1 милиона за изминалата финансова година). Директорът на частната унгарска компания Йозеф Варади заяви неотдавна пред Reuters, че тя не се нуждае от външен капитал. Най-важният фактор сега е цената на билета, обяви формулата на успеха на Wizz Air Йозеф Варади. На изложението в Париж този месец компанията сключи с производителя на самолети Airbus договор за покупка на 50 самолета от А320 на стойност около 3.8 млрд. долара. Тя разполага с авиопарк от 24 самолета и възнамерява да го удвои през следващите две години, отнемайки от пазара на конкурентите си SkyEurope, easyJet и Ryanair. Вероятно амбициите й не са въздух под налягане, защото за първите пет месеца на годината компанията превози с 30% повече пътници, отколкото за същия период на 2008 г.

Макар че easyJet увеличи броя на превозените пътници с 1.8% през първите пет месеца, кипърецът от гръцки произход Стелиос Хаджийоану, чието семейство контролира 38% в базираната във Великобритания компания, неколкократно критикува ръководството на easyJet заради хаотичното разрастване и за договора с Airbus за покупка на 109 самолета до 2012 г. Според Хаджийоану компанията не се нуждае от повече от 180 самолета (авиопаркът й е 170 броя) и затова настояваше за промяна на договора с Airbus.

Атмосферата около словашката SkyEurope постепенно се нажежава и обещава трудно и напрегнато лято за една от най-големите нискотарифни авиокомпании в Централна и Източна Европа. Градусът на напрежението достигна връхната си точка в понеделник, когато тя поиска съд в Братислава да й осигури защита от нейните кредитори, за да може ръководството да реорганизира дълговете и дейността на фирмата.

По време преструктурирането словшката компания заяви, че ще спазва съществуващите договори с доставчиците си и те ще получават редовно заплащане за услугите, които предоставят, а билетите на клиентите й са валидни. Уточнението бе необходимо, след като в понеделник следобед неин самолет бе задържан от управата на парижкото летище "Орли" заради неплатени месечни такси според австрийската агенция АРА. Това е изключително рядка мярка, е заявил говорител на летището. До редакционното приключване на броя самолетът не беше напуснал "Орли".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.