На полусъединител
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На полусъединител

Във фабриката на Grammer се произвеждат седалки и за автобуси, камиони и дори трактори.<br />

На полусъединител

Българските производители на авточасти пострадаха от кризата, но са оптимисти за бъдещето

Бойчо Попов
12172 прочитания

Във фабриката на Grammer се произвеждат седалки и за автобуси, камиони и дори трактори.<br />

© Assen Tonev


"Всяка антилопа се събужда сутрин с мисълта, че трябва да бяга по-бързо от най-бързия лъв или ще бъде изядена. Сутрин лъвът се събужда с мисълта, че трябва да бяга по-бързо и от най-бавната антилопа, иначе ще умре от глад. Така че пазарният успех на фирмата в днешно време зависи и от това доколко сме бързи и работим ли качествено и без грешки. Ако не ставаме все по-добри, скоро ще престанем да бъдем добри."

По този начин Огнян Василев, директор по качеството на EPIQ Electronic Assembly, коментира състоянието на поддоставчиците за автомобилната индустрия.

Междинни спирания

В Ботевград, където компанията има три завода, се намира две трети от производството на цялата група. Досега инвестицията на дружеството е повече от 20 млн. евро, а приходите за 2008 г. са над 268 млн. лв. Компанията се развива добре, една от малкото високотехнологични инвестиции в страната е, често е давана и за пример по отношение на някои управленски практики. Обаче... световната криза не я подминава. В началото на януари ЕПИК 1 и ЕПИК 2 преминаха на непълен работен график с официална заповед на ръководството. Като резултат служителите получаваха с около 30% по-ниски заплати. Причината според дружеството обаче не е пряко световната криза, а са намалени доставки от поддоставчици.

"От януари насам намалихме числеността на персонала съвсем малко. Предпочетохме да плащаме на служителите, дори да не работят на пълна заетост, за да ги запазим при нас. През последните няколко месеца имаме неочаквано големи поръчки към някои от клиентите ни, а след втората половина на годината очакваме да има значително подобрение на пазарната ситуация. Но предкризисните равнища ще бъдат достигнати едва след 1-2 години", заявиха от компанията.

Други двама от по-големите играчи в тази индустрия, френската компания Montupet, която има завод в Русе, и японската Yazaki в Ямбол, изглежда, не изпитват затруднения и не се оплакват от липса на поръчки. Преди няколко месеца в русенския завод започна серийно производство на глави на цилиндър за двигатели за Dacia. Това е част от дългосрочния договор на дружеството със собственика на румънския производител - френската Renault. Според мениджъра човешки ресурси Ивелин Димитров, пробите и тестванията на новия продукт са отнели пет месеца. В момента продължават изпитанията и пробните серии на части за двигателите на Renault и Audi.

Yazaki също работи със стратегически партньор. От началото на тази година фабриката стартира проекта си за производство на кабелни системи за модела Renault Scenic. Освен това се произвеждат кабели и за всички модификации на Renault Megane. "И двата модела се радват на голямо търсене в Европа и затова от февруари досега успяхме да удвоим обема на поръчките към нас", казва генералният директор Уве Абрахам. Той предвижда оборотът на компанията да се повиши от 18 млн. евро през 2008 г. на 53 млн. евро през настоящата и ще увеличи броя на служителите си от сегашните 2850 на над 3000 през следващите няколко месеца.

Път, осеян с неравности

Не всички производители на авточасти обаче пътуват гладко в кризата. Сред пострадалите производители на авточасти в България е швейцарската компания "Оскар Рюег", която в Стара Загора сглобява елементи за осветителните системи на автомобили. "Почувствахме осезаемо кризата от ноември насам", каза за "Капитал" Цветомира Христова, административен управител на "Оскар Рюег България". Компонентите, които се произвеждат там в момента, са предназначени предимно за Audi, Volkswagen и Daimler. През ноември спадът на поръчките бе около 15% и тъй като производството във фабриката е предимно ръчно, през последните месеци се е наложило и пропорционално намаляване на персонала. Сега обаче мениджмънтът отчита намаление на поръчките с около 50% спрямо предкризисните равнища. Oт януари досега са съкратени 6% от персонала и е преминато към четиричасов работен ден, за което служителите получават 50 на сто от трудовото си възнаграждение и още до 120 лв. допълнително.

"В момента изживяваме време, изпълнено с безпрецедентни предизвикателства. Автомобилната индустрия, основния пазар на Melexis, пострада особено тежко от световната финансова и икономическа криза. 2008 г. е белязана от незадоволителни резултати за компанията", признава и Диана Димитрова, финансов директор на "Мелексис България". Цялостно финансовата година е донесла 9% по-малко приходи спрямо предходната. През четвъртото тримесечие продажбите са се свили силно в резултат на намаленото търсене на автомобили и съответното намаляване на нивата на складовите наличности на нашите клиенти. Оперативната печалба на групата е спаднала от 20% на 16%, което означава 29.6 млн. евро по-малко. Мениджмънтът на компанията е решил да намали глобално персонала си с 10% по програма, започната през октомври миналата година и на практика приключена през януари. "Българският клон също даде своя принос. Периодично се спира производството във всичките ни 3 фабрики за срокове от няколко дни до 2.5 седмици. Това беше направено и в София. Максимално използваме възможностите за намаляване на работното време за всичките си служители в Германия и Белгия, но за съжаление в България няма такива държавни програми", разказва Димитрова. Това според нея би трябвало да позволи на "Мелексис" да реализира спестявания, да подобри брутните печалби в дългосрочен план и да осигури генерирането на достатъчно оборотни средства през следващите няколко тримесечия.

Още една възможност

Все повече световни производители на части за автоиндустрията търсят начин да произвеждат и за други браншове, за да намалят по този начин рисковете за бизнеса си. Този пример е подет и от част от българските компании. Германският производител на седалки Grammer, който произвежда автомобилни седалки в Трудовец например, прави и седалки за автобуси, камиони, трактори... Днес мениджмънтът се опитва да избегне съкращения на част от 570-те си служители, като ги изпраща в други отдели на компанията. ЕПИК пък отдавна разчита и на други технологични браншове. Компанията разработва елементи за телекомуникациите ("Сони"), битова индустрия ("Тефал", "Ровента", "СЕБ груп", "Калор" и др.) и санитарно-медицинска техника (IEM, "Tефал"). Melexis също не разчита само на автомобилостроенето. Около 70% от продажбите на компанията се генерират от автомобилната индустрия, а останалите 30% се дължат на телекомуникационния, медицинския и индустриалния пазар. "Ние също работим по въвеждането на нови продукти, през есента се предвижда да се въведе в експлоатация нова поточна линия в различен бранш", казва и Цветомира Христова от "Оскар Рюег България".

Така се оказва, че в кризисните времена добрите мениджъри стават все по-изобретателни в търсенето на нови възможности пред бизнеса. И може би точно това ще ускори края на кризата.

Какво е най-важно за инвеститора

И корейски компании имат интерес към инвестиции в заводи за авточасти в България - от посолството на страната са поръчали на Камарата на електротехниката в България да изготви анализ на предприятията, свързани с автомобилната промишленост, съобщи председателят на камарата Румен Атанасов. Интересът на корейците обаче все още е на начален етап.

Според анализ на Deloitte Consulting при определяне на ново производство от този бранш инвеститорите взимат под внимание най-вече политическите и икономическите рискове, наличието на квалифицирана работна ръка, езиковата компетентност на населението, инфраструктурата, корупцията и едва на последно място – данъчни преференции. Данните са важни и за България, тъй като според допитване на A.T. Kearney до 180 мениджъри на компании от сектора в целия свят, близо 40% имат намерение да преместят производствените си капацитети в други страни, а още около 15% са склонни на подобно решение.

"Всяка антилопа се събужда сутрин с мисълта, че трябва да бяга по-бързо от най-бързия лъв или ще бъде изядена. Сутрин лъвът се събужда с мисълта, че трябва да бяга по-бързо и от най-бавната антилопа, иначе ще умре от глад. Така че пазарният успех на фирмата в днешно време зависи и от това доколко сме бързи и работим ли качествено и без грешки. Ако не ставаме все по-добри, скоро ще престанем да бъдем добри."

По този начин Огнян Василев, директор по качеството на EPIQ Electronic Assembly, коментира състоянието на поддоставчиците за автомобилната индустрия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Прочетено между редовете

    Извадка от статията:

    "Максимално използваме възможностите за намаляване на работното време за всичките си служители в Германия и Белгия, но за съжаление в България няма такива държавни програми", разказва Димитрова.

    >>> С други думи, ако имаше такива, да са оставили отворени заводите по други държави, а тук да цицат от данъкоплатеца. Слава Богу че няма, но радостта ми не е пълна, защото политици обикалят и обещават такива чудотворни решения - хем не работиш, хем взимаш заплата

  • 2
    Avatar :-|
    Николов

    Господин Попов, лъвът се събужда с мисълта, че трябва "да бяга по-бързо и от най-БАВНАТА антилопа"-лично той ми го е казвал...:)

  • 3
    Avatar :-|
    l1

    интересно защо има гладни лъвове и фалиращи предприятия?!...........

  • 4
    Avatar :-|
    pr4

    Защото много лъвове прекарват деня си в мислене за антилопи, вместо да действат

  • 5
    Avatar :-|
    Ну, Погоди

    "Според анализ на Deloitte Consulting при определяне на ново производство от този бранш инвеститорите взимат под внимание най-вече политическите и икономическите рискове, наличието на квалифицирана работна ръка, езиковата компетентност на населението, инфраструктурата, корупцията и едва на последно място – данъчни преференции."

    Това означава, че политиката на евтина работна ръка, със силно занижено подготовка и качество на производителността е дълбоко погрешна. И всички които ни лъжат, че тази политика носи успех на Българската държава, са измекяри, които търсят по-леснен начин да отчитат политически и икономически успехи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.