Не е толкова лошо да си телеком
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не е толкова лошо да си телеком

&quot;Индустрията трябва да разбере, че вече няма големи източници на приходи&quot;.<br />

Не е толкова лошо да си телеком

Новият изпълнтелен директор на "Мобилтел" Андреас Майерхофер ще налага много, но по-тесни услуги

Андриан Георгиев
4155 прочитания

&quot;Индустрията трябва да разбере, че вече няма големи източници на приходи&quot;.<br />

© Цветелина Николаева


Бизнесът беше горещ. Инвестираха се много пари, правеха се още повече, пазарът растеше от само себе си, компаниите разполагаха със сериозни рекламни бюджети, участваха в различни социални каузи, а развитието на технологиите правеше бъдещето да изглежда още по-розово.

Сега обаче времената са други. От една страна, потребителите непрекъснато искат намаление на цените. От друга страна, регулаторът под натиск от Брюксел настоява за по-ниски цени. Естествено инвеститорите търсят възвращаемост на парите си, а трябва да се финансира и технологичното развитие. Никой няма право на грешка, защото изостане ли, конкуренцията ще го отвее. На пръв поглед изглежда, че да си телекомуникационна компания вече не е никак лесно.

Всъщност не е толкова лошо да си телеком, убеден е Андреас Майерхофер, който от 1 юли е новият изп. директор на "Мобилтел". Предишният мениджър Йозеф Винацер напуска компанията след четири години начело.

Смяна на върха

За причините за смяната има две версии - официална и неофициална. Първата гласи, че след седем години извън Австрия Винацер е предпочел да се върне в родината, още повече че договорът му е изтичал в края на юни. Според по-конспиративната теория обаче той се е прицелил в позицията изп. директор на Telekom Austria Group (TAG), собственикът на "Мобилтел". През март 2009 г. напусна най-висшият мениджър на компанията - изпълнителният директор Борис Немшич, който отиде в руския оператор Vimpelcom. Според анализатори неговият наследник Анес Амертсрайтер, който между другото работи две години (2005 и 2006) като маркетинг директор на "Мобилтел", има силни търговски умения и ще се опита да се фокусира върху продажбите. Напусналият Винацер по-скоро е бил в близки отношения с Немшич и не е очаквал развитие в кариерата си при новия мениджмънт, твърдят някои източници от телеком средите.

По подобие на компанията майка, където Амертсрайтер е едновременно начело на мобилното и фиксираното звено на TAG в Австрия, в България Майерхофер ще съчетае новия си пост с досегашния си на маркетинг директор. Така телекомът реагира на занижените си очаквания за приходи. Според Ройтерс, при положение че постъпленията на цялата група за първото тримесечие падат с 5% на годишна база, понижението в България за същия период е 18% заради по-големия брой клиенти на евтини абонаментни планове. "Високият риск за обезценяване на българската валута и влошаващите се икономически условия в Сърбия (местният Vip mobile е собственост на TAG) поставят под опасност заложените постъпления на TAG", заявяват анализатори на Erste Bank и пред Austria Presse Agentur. Ситуацията едва ли ще се подобри, предвид че тази година ще има спад на цените на едро, зададен от Комисията за регулиране на съобщенията, и по-ниски ставки за роуминг, наложен от Европейската комисия.

Повече и по-тесни услуги

Телекомуникационният сектор в България не беше изненадан от назначението на Майерхофер. Говори се, че компанията майка го готви за главен мениджър от доста дълго време. Поглед към автобиографията на Майерхофер доказва това. Между 2004 и 2006 г. той ръководи маркетинговите операции на словенския Si.mobil (част от TAG), преди да бъде назначен на водещия пост в телекома. Пътят на Майерхофер в "Мобилтел" отново минава през две години като главен маркетинг мениджър, преди да поеме управлението на българската компания. В това време "Мобилтел" пусна много нови услуги и излезе от образа само на телеком оператор.

"Преди мениджърите бяха разглезени, защото всичко растеше нагоре като брой клиенти, изговорени минути и приходи", споделя Майерхофер и допълва: "Сега трябва да се научим да работим при по-нисък ръст". "Затова ще налагаме много, но по-тесни услуги", разяснява той своята стратегия. Това са отделни микросегменти като видеонаблюдение, навигационни услуги и т.н. Една от новите надежди на "Мобилтел" е QUARTO - кабелна телевизия, доставяна през мрежите на LAN доставчици.

Майерхофер категорично не вярва в сериозен ръст в приходите от гласовата телефония. "Идеята е да компенсираме с приходи от пренос на данни и най-вече от доставяне на високоскоростен интернет през мобилен телефон. Ще продължаваме да инвестираме все повече в безжичния интернет", казва той. Другият коз на "Мобилтел" е бизнесът със стационарни телефони, на който операторът навлезе преди година. Компанията се надява, че наскоро въведената преносимост на стационарните номера ще разклати позициите на БТК на този пазар (98% дял). Най-вече в бизнес сегмента.

Така разказани, перспективите пред "Мобилтел" са много. Явно наистина не е толкова лошо да си телеком.

Бизнесът беше горещ. Инвестираха се много пари, правеха се още повече, пазарът растеше от само себе си, компаниите разполагаха със сериозни рекламни бюджети, участваха в различни социални каузи, а развитието на технологиите правеше бъдещето да изглежда още по-розово.

Сега обаче времената са други. От една страна, потребителите непрекъснато искат намаление на цените. От друга страна, регулаторът под натиск от Брюксел настоява за по-ниски цени. Естествено инвеститорите търсят възвращаемост на парите си, а трябва да се финансира и технологичното развитие. Никой няма право на грешка, защото изостане ли, конкуренцията ще го отвее. На пръв поглед изглежда, че да си телекомуникационна компания вече не е никак лесно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    disk

    "Високият риск за обезценяване на българската валута и............."

    Tova izre4enie zaslujava otdelna statia mai


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.