"Нишата не беше усвоена." Подобно е обяснението за пазарния успех на много стартиращи компании. Това е и мотивът, който кара собствениците на AutoForums.BG да създадат първата нишова онлайн рекламна мрежа у нас. Въпреки че проектът засега не е голям, появата му е добър знак за раздвижване в сферата на българската интернет реклама и е иновативен подход за българския онлайн бизнес.
Малко или много
"Нишовите медии с конкретни аудитории и достъпни цени за присъствие са наистина добро решение за по-малките фирми", смята и Жюстин Томс от Az-media, в чието портфолио присъстват доста тясно таргетирани сайтове. В това число попада и ludimladi.bg, насочен към аудитория над 55 години. Според Иван Иванов от Zed Digital Cybermark пък интересът към подобни профилирани сайтове в България е от няколко години, но процентът, който те взимат от общите рекламни бюджети онлайн, остава малък.
Проблемът, пред който са изправени подобни малки вертикални сайтове или тематични форуми, е именно че са малки. Това винаги води след себе си и трудности. "Често зад нишовите сайтове стоят хора, които ги правят за удоволствие и хоби. Те нямат представа как биха могли да публикуват реклами на сайта, нито пък как да ги остойностят", обяснява Иван Иванов от Zed Digital Cybermark.
Подобни интернет страници често остават и извън онлайн метриките, което е равнозначно на заличаване от общата интернет карта, която рекламодателите виждат. Именно затова в глобален мащаб е честа практика да се сформират рекламни мрежи от тематично подобни сайтове, които да се грижат за общите приходи. Нищо революционно, но едва наскоро подобни нишови онлайн рекламни инициативи направиха по-уверени крачки на българския пазар.
Автоентусиасти
В края на май тази година се появява AutoForums.BG - рекламна мрежа, обединяваща в един канал 30 автомобилни форума. Проектът е интересен не само като обединяващ тематични медии, но и като проект, работещ с онлайн социални общности. Възможностите за директен маркетинг в такива социални мрежи са големи - включително със спонсорирани теми за въпроси към рекламодатели и т.н. Освен това подобни мрежи успяват да задържат потребителите си за по-дълго време.
Зад AutoForums.BG стои младата интернет компания User Media. Месечно порталите, включени в AutoForums.BG, отчитат 350 хил. уникални посещения и над 17 млн. импресии по данни на агенцията за проучвания на онлайн аудитория Gemius за месец май. С други думи, всеки 10-и онлайн потребител в България е посетил един от тях. Преди да се включат в рекламната мрежа, малко от тези форуми са печелили от онлайн реклама, въпреки че са атрактивен канал за тясно таргетирани маркетингови послания. Окрупняването в мрежа обаче решава проблеми като трудно управление на кампаниите, измерването на аудиторията, липса на опит в продажбите и т.н.
Амбициите на User Media са свързани не само с посредничество при продажбата на рекламни площи, но и със създаване на допълнително съдържание. Предстои редизайн на автопортала Tuning.BG (със 17 хиляди уникални посещения дневно), който наскоро бе придобит с помощта на външен инвеститор, както и създаване на тематична социална мрежа.
Други ниши
Тук идва мястото на наистина тясно специализираните сайтове. Интернет има преимуществото да предлага и на специфични браншови медии достатъчно популярност, за да се самоиздържат. Такъв е примерът с 4-годишния онлайн каталог с полиграфическа тема - Polygraphy.info. Деси Тодорова, съоснователка на сайта, разказва, че проектът се издържа не само от банерна реклама, но и от платени абонаменти за достъп до богатия фирмен каталог. Така съдържанието на сайта компенсира по-малкия обхват на аудиторията му.
"Нишата не беше усвоена." Подобно е обяснението за пазарния успех на много стартиращи компании. Това е и мотивът, който кара собствениците на AutoForums.BG да създадат първата нишова онлайн рекламна мрежа у нас. Въпреки че проектът засега не е голям, появата му е добър знак за раздвижване в сферата на българската интернет реклама и е иновативен подход за българския онлайн бизнес.
4 коментара
Отлична идея.
Бих препоръчал на User Media да не се захващат със собствено съдържание, защото веднага възниква въпросът за конфликт на интереси. Ако имам сайт в ниша конкурентна с тяхна собствена (не външна) медиа - става много съмнителна работата.
Иначе - успех!
Тепърва ще се открива стойността на онлайн рекламата. Единствения проблем който аз виждам пред нишовите онлайн бизнеси е размера на пазара. и въпреки че пазара расте, в един момент ще достигне пределите си, които за България за съжаление няма да са много големи. Именно тогава ролята идва и ролята на проекти които обединяват нишовите бизнеси. Добра идея. Успех
Проблема с подобни мрежи е, че се правят от млади хора, без особенно финансови възможности.
Банките пък не финансират подобни проекти и всичко се прави на мускули.
За фирмите и техните собствeници, коrто нямат нужното време или бюджет, за да избистрят от първия път присъствието си в интернет, YellowPages.bg пусна нов продукт Бизнес Интернет Страница.
Нужно е да попълните единствено една бланка, след което вие получавате бизнес интернет страница с основните неща, за които ще прочетете тук или другаде.
Успех.
http://search.yellowpages.bg/?cy=69