Сайт по сайт...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сайт по сайт...

Сайт по сайт...

Нишовите рекламни мрежи си пробиват път и в България

Калина Калчева
3922 прочитания

© Антония Тилева


"Нишата не беше усвоена." Подобно е обяснението за пазарния успех на много стартиращи компании. Това е и мотивът, който кара собствениците на AutoForums.BG да създадат първата нишова онлайн рекламна мрежа у нас. Въпреки че проектът засега не е голям, появата му е добър знак за раздвижване в сферата на българската интернет реклама и е иновативен подход за българския онлайн бизнес.

Малко или много

"Нишовите медии с конкретни аудитории и достъпни цени за присъствие са наистина добро решение за по-малките фирми", смята и Жюстин Томс от Az-media, в чието портфолио присъстват доста тясно таргетирани сайтове. В това число попада и ludimladi.bg, насочен към аудитория над 55 години. Според Иван Иванов от Zed Digital Cybermark пък интересът към подобни профилирани сайтове в България е от няколко години, но процентът, който те взимат от общите рекламни бюджети онлайн, остава малък.

Проблемът, пред който са изправени подобни малки вертикални сайтове или тематични форуми, е именно че са малки. Това винаги води след себе си и трудности. "Често зад нишовите сайтове стоят хора, които ги правят за удоволствие и хоби. Те нямат представа как биха могли да публикуват реклами на сайта, нито пък как да ги остойностят", обяснява Иван Иванов от Zed Digital Cybermark.

Подобни интернет страници често остават и извън онлайн метриките, което е равнозначно на заличаване от общата интернет карта, която рекламодателите виждат. Именно затова в глобален мащаб е честа практика да се сформират рекламни мрежи от тематично подобни сайтове, които да се грижат за общите приходи. Нищо революционно, но едва наскоро подобни нишови онлайн рекламни инициативи направиха по-уверени крачки на българския пазар.

Автоентусиасти

В края на май тази година се появява AutoForums.BG - рекламна мрежа, обединяваща в един канал 30 автомобилни форума. Проектът е интересен не само като обединяващ тематични медии, но и като проект, работещ с онлайн социални общности. Възможностите за директен маркетинг в такива социални мрежи са големи - включително със спонсорирани теми за въпроси към рекламодатели и т.н. Освен това подобни мрежи успяват да задържат потребителите си за по-дълго време.

Зад AutoForums.BG стои младата интернет компания User Media. Месечно порталите, включени в AutoForums.BG, отчитат 350 хил. уникални посещения и над 17 млн. импресии по данни на агенцията за проучвания на онлайн аудитория Gemius за месец май. С други думи, всеки 10-и онлайн потребител в България е посетил един от тях. Преди да се включат в рекламната мрежа, малко от тези форуми са печелили от онлайн реклама, въпреки че са атрактивен канал за тясно таргетирани маркетингови послания. Окрупняването в мрежа обаче решава проблеми като трудно управление на кампаниите, измерването на аудиторията, липса на опит в продажбите и т.н.

Амбициите на User Media са свързани не само с посредничество при продажбата на рекламни площи, но и със създаване на допълнително съдържание. Предстои редизайн на автопортала Tuning.BG (със 17 хиляди уникални посещения дневно), който наскоро бе придобит с помощта на външен инвеститор, както и създаване на тематична социална мрежа.

Други ниши

Тук идва мястото на наистина тясно специализираните сайтове. Интернет има преимуществото да предлага и на специфични браншови медии достатъчно популярност, за да се самоиздържат. Такъв е примерът с 4-годишния онлайн каталог с полиграфическа тема - Polygraphy.info. Деси Тодорова, съоснователка на сайта, разказва, че проектът се издържа не само от банерна реклама, но и от платени абонаменти за достъп до богатия фирмен каталог. Така съдържанието на сайта компенсира по-малкия обхват на аудиторията му.

"Нишата не беше усвоена." Подобно е обяснението за пазарния успех на много стартиращи компании. Това е и мотивът, който кара собствениците на AutoForums.BG да създадат първата нишова онлайн рекламна мрежа у нас. Въпреки че проектът засега не е голям, появата му е добър знак за раздвижване в сферата на българската интернет реклама и е иновативен подход за българския онлайн бизнес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    понг

    Отлична идея.

    Бих препоръчал на User Media да не се захващат със собствено съдържание, защото веднага възниква въпросът за конфликт на интереси. Ако имам сайт в ниша конкурентна с тяхна собствена (не външна) медиа - става много съмнителна работата.

    Иначе - успех!

  • 2
    Avatar :-|
    http://BusinessWorkshop-BG.com

    Тепърва ще се открива стойността на онлайн рекламата. Единствения проблем който аз виждам пред нишовите онлайн бизнеси е размера на пазара. и въпреки че пазара расте, в един момент ще достигне пределите си, които за България за съжаление няма да са много големи. Именно тогава ролята идва и ролята на проекти които обединяват нишовите бизнеси. Добра идея. Успех

  • 3
    Avatar :-(
    Диман

    Проблема с подобни мрежи е, че се правят от млади хора, без особенно финансови възможности.
    Банките пък не финансират подобни проекти и всичко се прави на мускули.

  • 4
    Avatar :-P
    YellowPages.bg

    За фирмите и техните собствeници, коrто нямат нужното време или бюджет, за да избистрят от първия път присъствието си в интернет, YellowPages.bg пусна нов продукт Бизнес Интернет Страница.
    Нужно е да попълните единствено една бланка, след което вие получавате бизнес интернет страница с основните неща, за които ще прочетете тук или другаде.
    Успех.

    http://search.yellowpages.bg/?cy=69


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.