Бисквитките са си мои
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бисквитките са си мои

Това са бисквитите, за които спорят &quot;Захарен комбинат Пловдив&quot; и &quot;Победа&quot; - Бургас<br />

Бисквитките са си мои

Комисията за защита на конкуренцията започна да налага големите глоби от новия закон

Зорница Маркова
7744 прочитания

Това са бисквитите, за които спорят &quot;Захарен комбинат Пловдив&quot; и &quot;Победа&quot; - Бургас<br />

© Надежда Чипева


Ксерокс, веро, нескафе, чаени бисквити. Общото между четирите е, че са търговски марки. През годините те до такава степен са се наложили на пазара и са добили популярност, че в един момент са се превърнали в нарицателно на продукта, който се крие зад тях. Именно последните - чаените бисквити, се оказаха в центъра на спор между два от най-големите производители на захарни изделия в България - "Захарен комбинат Пловдив" и бургаският "Победа". Конфликтът им стигна до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която в понеделник глоби пловдивската фирма със солена санкция от малко над 200 хил. лв. Това е първият случай на наказание за нелоялна конкуренция по вече новите законови правила. Те бяха приети преди месеци, но сега излизат първите решения с новите високи глоби.

Кой е измислил чая с бисквити

И двете компании произвеждат чаени бисквити от края на 60-те години, като до момента опаковките им са се променяли многократно.

През 2003 г. "Захарен комбинат Кристал" регистрира марката "Чаени" в Патентното ведомство, а през 2007 г. прехвърля търговската дейност, а с това и марката, на дъщерната си компания "Захарен комбинат Пловдив". Следва обновяване на продукта с нова опаковка и повече реклама.

"Победа" също има своите чаени бисквити и инвестира в техните опаковки, реклама, дистрибуция.

През есента на миналата година пловдивският производител завежда дело срещу "Победа" пред Софийския градски съд с обвинение за нерегламентираното използване на марката. Решение на съда все още няма. Въпреки това от "Захарен комбинат Пловдив" изпращат писмо до всички свои дистрибутори и ключови клиенти, с което ги информират за заведеното дело. В писмото пловдивската компания призовава търговците "да не се ангажират с продажбата и дистрибуцията на бисквити с търговска марка "Чаени" от други производители. В противен случай те щели да се превърнат в "нарушител на гореописаното нарушение".

Директорът на "Захарен комбинат Пловдив" Петьо Стойков мотивира действията си пред "Капитал" с обяснението, че има запазена марка с всички права над нея. "Инвестирали сме, работили сме и сме си защитили интелектуалната собственост. В същото време има друга фирма, която ни краде марката", каза той.

Реакцията на "Победа" не закъснява. Разбрали за изпратеното писмо до търговците, бургаската фирма изпраща свое тълкуване на ситуацията. Техният отговор звучи така: "За да има нарушение на правата на собственика на комбинирата марка, използването й трябва да е във вида, в който е регистрирана. Видно от опаковките на нашите чаени бисквити, "Победа" АД не само че не използва марката на "Захарен комбинат Пловдив", но и дори няма сходство между шрифта, цвета и външния вид." С други думи, конкурентът от Пловдив не можел да има претенции само заради изписването на думата "чаени" на опаковката.

Като бумеранг

Почувствали се засегнати, от "Победа" подават жалба в КЗК. "Считаме, че това е директен акт на нелоялна конкуренция, който ни донесе много негативи", каза мениджърът на бургаската компания Михаил Чоролеев. Той разказа, че заради писмото на конкурента много от търговските вериги и дистрибуторите са отказали да приемат чаените бисквити на "Победа" до изясняването на случая. Също така компанията е била проверявана и от Икономическа полиция. Като цяло казусът оказвал негативно въздействие не само върху пазарните позиции на продукта, а и върху имиджа на компанията. И то по време на криза.

По подобен начин разсъждава и КЗК: писмото на "Захарен комбинат Пловдив" съдържало верни, но изопачени факти. То е изпратено, без съдът да се е произнесъл по казуса, и на "Победа" се приписвали недоказани обвинения. Писмото е недобросъвестно и към всички негови получатели, казват още от антимонополната комисия. В него те са предупреждавани, че ще станат съучастници в "нарушение", което още не е доказано.

"Победа" отвръща на удара и по друга линия. Първо иска Патентното ведомство да заличи марката "Чаени", но получава отказ. В допълнение регистрира втора марка - "Чаени бисквити", и така на практика си осигурява законовото право да поставя спорната дума върху опаковките си.

В крайна сметка за фирмата - инициатор на спора, остава само една солена глоба. По този повод мениджърът на "Захарен комбинат Пловдив" коментира: "Аз имам права, дадени от държавата, а в същото време ме обявяват за нарушител и ме глобяват." Той ще обжалва решението на антимонополния орган.

По нови правила

Тепърва историята с чаените бисквити ще се развива и изходът от нея е неизвестен. Какъвто и да е краят обаче, той със сигурност ще се отрази на бизнеса, ако не на двете, поне на едната страна по спора. Причината е, че казусът се решава по нови правила, определени в изцяло новия закон за защита на конкуренцията от есента на миналата година. Това обяснява и необичайно високата глоба, която "Захарен комбинат Пловдив" отнесе - малко над 200 хил. лв. Тя е изчислена по нова методика, според която всяка компания, проявила се като нелоялен конкурент, трябва да плати глоба до 10% от годишния си оборот. Ако има смекчаващи вината обстоятелства, глобата може да бъде намалена. В случая захарният производител трябва да плати 0.5% от продажбите си за миналата година, които общо са за малко над 41 млн. лв.

До момента за нелоялна конкуренция комисията налагаше най-често глоби, които бяха почти безболезнени за фирмите. Затова те не се чувстваха мотивирани да си търсят правата чрез регулативния орган. Сега тенденцията може да се промени и новите глоби да събудят интереса на компаниите към възможностите, които дава законът. Не е изключено обаче някои дружества да се обръщат към КЗК без обективен повод, а само от желанието си да навредят на конкурентите си. Ако мине.

Глоба и за конфитюр

Голяма глоба отнесе още една компания от захарния бранш. Ден след като КЗК обяви решението си по казуса с чаените бисквити, комисията съобщи за още един нарушител. Вносителят на конфитюри с марката "Бонжур" - "Ампарел", получи също глоба от около 200 хил. лв. Искането за санкцията е на френския производител на сладка Andros, който е собственик на марката Bonne Maman. Според французите конфитюрите "Бонжур", които се произвеждат от гръцката Halvatzis, имитирали техните сладка. КЗК уважи искането на Andros и наложи санкция на вносителя на "Бонжур" за България. Въпреки че компанията не е производител, тя е трябвало да предотврати имитацията на продукта на българския пазар, като договори различна опаковка, става ясно от решението на антимонополния орган.

Ксерокс, веро, нескафе, чаени бисквити. Общото между четирите е, че са търговски марки. През годините те до такава степен са се наложили на пазара и са добили популярност, че в един момент са се превърнали в нарицателно на продукта, който се крие зад тях. Именно последните - чаените бисквити, се оказаха в центъра на спор между два от най-големите производители на захарни изделия в България - "Захарен комбинат Пловдив" и бургаският "Победа". Конфликтът им стигна до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която в понеделник глоби пловдивската фирма със солена санкция от малко над 200 хил. лв. Това е първият случай на наказание за нелоялна конкуренция по вече новите законови правила. Те бяха приети преди месеци, но сега излизат първите решения с новите високи глоби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    santa_claus avatar :-|
    Santa_Claus

    Аз съм регистрирал ТМ МАРМАЛАД :)

  • 2
    bloodymirova avatar :-|
    Bloodymirova

    Гениално заглавие :))

  • 3
    goodman69 avatar :-|
    goodman69

    Авторката има доста да учи:
    - какво е това търговска марка;
    каква е разликата между словна и комбинирана марка;
    - как се прехвърля марка ( с лицензионен договор, който се вписва в Патентното ведомство);
    Можела е просто да отвори сайта на ПВ - www.bpo.bg - и щеше да разбере кой какви марки има регистрирани, а не да пише на принципа "чул-недочул и разбрал-недоразбрал".
    А е можела да се обърне и към независим експерт за коментар.
    Щом и е трудно да прецени може ли някой да иска монопол върху чаените бисквити.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK