Скачай в моята кошница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скачай в моята кошница

Скачай в моята кошница

Три световни вериги за храни пробват да купят местни търговци

Зорница Маркова
10090 прочитания

© Shutterstock


"Банката на народа", това е амбициозната цел на британската Tesco. В това не би имало нищо чудно, ако Tesco беше кредитна институция, а тя всъщност е търговска верига, която вече предлага и финансови услуги. Световната криза промени всичко. Всеки прави всевъзможното, за да привлича купувачи, да закрепи (а в някои случаи да спаси) финансовите си резултати. Американските магазини например затрупаха пазара с "какофония от ценови промоции", както писа през последните месеци Financial Times, германските компании Edeka и Rewe обявиха, че ще развиват най вече магазините за стоки с намаления (Discount Stores), за да отговорят на търсенето на клиентите към по-евтин асортимент.

В този момент България отново стана интересна за някои от най-големите търговски вериги за бързооборотни стоки в света и през последните месеци те започнаха да проучват пазара, да се свързват с местни компании и да им предлагат сделки.

Поне три чужди вериги от началото на годината са разглеждали възможността да купят някои български магазини, съобщиха източници на "Капитал". Два от ритейлърите нямат бизнес в страната и евентуалното стъпване ще е дебют. Третата верига от тази година има магазини, изгражда нови, но както личи, иска да придобие свой конкурент, за да достигне бързо водеща позиция.

Защо сега

Въпросът, който мнозина биха си задали, е защо по време на криза и в момент, в който потреблението се свива, нови играчи искат да развиват международната си дейност. Всъщност тъкмо кризата е причината за подобен подход. Когато на зрелите пазари продажбите намаляват или в най-добрия случай се задържат на нивата от предходната година, търговците имат възможност да увеличават приходите си, като стъпват в страните с бизнес, който все още се развива. Tesco например иска да разширява международната си дейност именно поради тази причина. От годишните финансови резултати на групата за 2008 г. става ясно, че общите й приходи са пораснали с около 15% и достигат близо 60 млрд. паунда. В същото време продажбите на групата в чужбина са пораснали с 30 на сто. При обявяването на данните през април директорът по международните операции Филип Кларк обяви пред FT, че тази година фокусът ще е насочен към развиващите се пазари, например Южна Корея и Китай.

Като най-атрактивни в момента се смятат страните от Близкия и Далечния изток, Бразилия и Латинска Америка, но не е за пренебрегване и пазарът в Централна и Източна Европа. Този извод се потвърждава и от традиционното вече изследване на A.T.Kearney за търговията по света (The 2009 A.T.Kearney Global Retail Development Index). "Докато световната търговия беше ударена тежко, развиващите се пазари са все още атрактивни", се казва в материала. Търговските вериги в развитите пазари, каквито са САЩ и Западна Европа, отчитат спад в потребителското търсене и все по-ожесточена борба на конкуренцията за пазарен дял, твърди изследването. Според доклада на Deloitte за търговията по света тенденцията в страни като Китай и Русия е противоположната - търговците в новите пазари отбелязват и ще продължат да постигат двуцифрени ръстове.

Тези два извода са в основата на стратегията на редица големи международни компании да търсят достъп до нови пазари. Още повече че по време на кризата бизнесът във всички сфери е подценен и сега е моментът, когато инвеститорите могат да купуват на занижени цени. Достатъчно е да имат кеш, а това в повечето случаи не е проблем за компаниите, които всеки ден имат постъпления в магазините си.

И защо България

Действително атрактивността на България е далеч под тази на пазари като Русия или Китай. В индекса на A.T.Kearney страната е на 21-во място от общо 30 държави с потенциал за инвестиции в търговията. България дори отстъпва с пет позиции в сравнение с миналата година. Въпреки това има няколко причини инвеститорите да харесват и възможностите на българския пазар. Най-същественият плюс е, че т.нар организирана търговия (всички формати и видове търговски вериги) е едва около 30% от всички продажби на бързооборотни стоки. Тенденцията е за ръст на дела на веригите и именно от този плюс ще искат да се възползват и новите играчи. Другата положителна точка в полза на България е, че страната заема стратегическо място за транспорт и логистика. Така вериги, които имат бизнес в Румъния, Гърция и Турция, по естествен начин ще искат да увеличат територията си на влияние. Например Delhaize присъства в Румъния и Гърция; Carrefour работи и в трите държави и в България; Tesco стъпи в Турция от 2003 г. и има над 60 магазина вече. За всички тях е логично да искат да заработят в България.

Освен това съвсем скоро пазарът ще се понасити с отварянето на магазините на новите чужди вериги като Lidl, Plus и Penny. Тогава навлизането, особено на зелено, може да загуби смисъла си.

Кой иска да напълни кошницата

Ако Tesco например стъпи на пазара в България, това ще промени изцяло бизнес средата. Причината е, че е номер три в света, номер две в Европа и номер едно във Великобритания (според най-новото изследване на Deloitte за веригите). И тя иска да стъпи, а доказателството е, че преди няколко месеца е проявила интерес към българския пазар, научи "Капитал". По собствена инициатива и чрез посредник Tesco се е свързала с един от големите български търговци с покана за среща. От предложението става ясно, че чуждата верига има интерес към част от капитала на българската компания. Среща обаче не се е състояла.

За момента британската верига няма да предприема други действия и ще изчака няколко месеца, за да стане ясно как ще се развие политическата и икономическата ситуация в България.

Официално от централата на Tesco не потвърдиха информацията за интерес към пазара. "Не коментираме слухове и спекулации. Ние проучваме възможностите навсякъде по света", каза пред "Капитал" мениджърът за връзки с компанията Макс Къртис. Отговорът всъщност не би могъл да бъде друг, тъй като Tesco е публично дружество и всяка неофициална информация би повлияла на движението на акциите.

И белгийци за цвят

Най-голямата белгийска търговска група - Delhaize, е другият нов кандидат, вперил поглед към възможностите на малкия български пазар. Инициативата на белгийците към страната не е за първи път. Преди близо две години те са опипвали пазара и са водили разговори с потенциални партньори. До сделка не се е стигнало.

Сега веригата е дала мандат на консултанти в България, които да им предлагат подходящи вериги за купуване. Имало е вече срещи с някои от фирмите в България, съобщиха източници на "Капитал". В момента топката е в ръцете на белгийската компания, която трябва да реши доколко предложенията от България се вписват в концепцията й за разрастване.

От офиса и на белгийската верига отрекоха да имат интерес. И тя, както Tesco, е публична. В деня, в който "Капитал" получи отговорите, белгийският вестник L'Echo цитира изпълнителния директор Пиер-Оливър Бекерс с потвърждение на интереса към българския пазар. Веригата има бизнес в Гърция и Румъния и иска да е сред топ три на търговците в този регион, съобщава още изданието.

Както Tesco, така и Delhaize биха били склонни да стъпят в България с по-малки магазини дори и само в София, а след това да развият мрежата си. Евентуална първа покупка би служила за базата, върху която да разрастват бизнеса си. За момента се отхвърля вариантът двете компании да започнат дейността на зелено, както направи един от основните им конкуренти на международно ниво - френската Carrefour.

Устрем към първото място

Всъщност именно Carrefour е третата международна верига, която би имала интерес да придобие свой конкурент в България. Търговецът отвори първия си български магазин в Бургас през тази година, подписала е договори за наем с търговски обекти и партньори в различни градове в страната, но засега това не е достатъчно, за да се озове там, накъдето се е насочила - към първото място. Преди отварянето на първия магазин мениджърът на веригата Жан Антоан обяви на среща при доставчици, че в близките години иска да е номер едно. Затова френската компания е избрала да расте по двата начина - като отваря свои нови магазини и като придобива обекти на конкуренти. Вече са отправяни предложения за среща с потенциални партньори, съобщиха източници на "Капитал", но за конкретно споразумение е все още твърде рано. Предложения за разговори са отправяни към вериги като "Фантастико" и "Пикадили", откъдето обаче не пожелаха да коментират информацията.

От офиса на Carrefour също не коментираха по причина, че предстои смяна на мениджмънта за България, а това може да доведе до промяна в конкретните действия и стратегии.

Но...

Както се вижда от действията на новите вериги, те се интересуват най-вече от варианта да купят някоя от съществуващите компании. Изборът обаче не е голям, да не кажем почти никакъв. Ако гледат компаниите с българска собственост, те трябва да харесат някого измежду "Фантастико", "Европа", "Фамилия", CBA, "Ена", 345, "Елемаг", "Промаркет"... С изключение на "Фантастико", които до момента са отблъсквали всевъзможни оферти за закупуване, останалите са или прекалено малки, или с неатрактивни локации и неатрактивен бизнес модел. Тогава остава вариантът новите международни компании да се насочат към други чуждестранни конкуренти на българския пазар. Повечето от тях обаче не са съгласни да продават бизнеса си точно в този момент, защото той е подценен. Затова колкото и да има интерес към пазара (което е положително), шансът скоро да има сделка е по-скоро нулев (което е не толкова положително). Или поне не тази година.

Автор: A.T.Kearney

"Банката на народа", това е амбициозната цел на британската Tesco. В това не би имало нищо чудно, ако Tesco беше кредитна институция, а тя всъщност е търговска верига, която вече предлага и финансови услуги. Световната криза промени всичко. Всеки прави всевъзможното, за да привлича купувачи, да закрепи (а в някои случаи да спаси) финансовите си резултати. Американските магазини например затрупаха пазара с "какофония от ценови промоции", както писа през последните месеци Financial Times, германските компании Edeka и Rewe обявиха, че ще развиват най вече магазините за стоки с намаления (Discount Stores), за да отговорят на търсенето на клиентите към по-евтин асортимент.

В този момент България отново стана интересна за някои от най-големите търговски вериги за бързооборотни стоки в света и през последните месеци те започнаха да проучват пазара, да се свързват с местни компании и да им предлагат сделки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    shwarzspeht avatar :-|
    Клюводървец

    Има надежди за Българският потребител.Влизането на Била и Кауфланд в България съществено промениха културата в търговията на дребно.Още големи търговци-добре за бедният Българин.

  • 2
    Avatar :-|
    Софиянец

    "С изключение на "Фантастико", които до момента са отблъсквали всевъзможни оферти за закупуване, останалите са или прекалено малки, или с неатрактивни локации и неатрактивен бизнес модел."

    Доста несериозно мнение. В 345 например подредбата, избора и качеството е на по-високо ниво отколкото във Фантастико. Да не говорим, че качеството на облужване във Фантастико е ПОТРЕСАВАЩО НИСКО. Избягвам да пазарувам в тази верига именно защото всеки път се чувствам виновен, за това че съм обезпокоил касиерката или някой от помощниците с това, че съм магазина им.
    И май наистина не сте влизали във Фантастико на Театър София..дори тъпите квартални бакалии изглеждат по-чисти, по-подредени и продавачите са по-усмихнати.

  • 3
    Avatar :-|
    think

    Стискам палци някой да купи веригата Европа - най-ужасния и слабозареден супермаркет със служители, избирани с конкурс за неефективност, лошо настроение и скандалджийство!

  • 4
    Avatar :-|
    да

    като описвате Фантастико и Европа, описвате средностатистически български служител в търговията - ниски заплати (защото просто нивото е такова), текучество, малко и "лош" материал

  • 5
    siolen avatar :-|
    siolen

    Няма начин във "Фантастико" да се задържи амбициозен служител - ниски заплати, глоби за стока с изтекъл срок на годност (не че служителя я е поръчал, ама фирмата никога не е в загуба), глоби ако не се продадат определено количество "промоционални стоки" (затова тези стоки се купуват "доброволно" от служителите) ... и т.н. и т.н. ....

  • 6
    dimomih avatar :-|
    twoface

    Ако Софиянец не е доволен от Фантастико, то аз мога да кажа същото за 345!!! В магазина на Веслец до Дондуков персоналът е просто потресаващ! Никога на съм попадал на толкова лошо обслужване...всеки ден... Жалко, че е единствения магазин до офиса! Надявам се, че някой ден и БГ собствениците ще се научат, че е важно служителите им да са любезни...

  • 7
    Avatar :-|
    веригоман

    до №1
    "Още големи търговци-добре за бедният Българин"- май е по-правилно да се каже
    Още големи търговци-добре ще ограбим бедният българин.

  • 8
    Avatar :-|
    джо

    Не знам какво не му харесвате на фантастико, аз с най голямо удоволствие пазарувах преди от това на витошка до южния, а сега след като се приместих и в това на стрелбище въпреки че е малко по скъпо. 345 също не е лошо особенно сега след като му посвалиха цените, но никога не съм живял близо то такъв.

    Безпорно най потресаващия магазин е Европа, там социализма не си е отишъл още.

  • 9
    Avatar :-|
    въпрос

    магазините "Европа" не бяха ли на олигарха Ковачки?!

  • 10
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    А що не споменавате регионалните вериги, които са в рамките на един-два града. Ако придобият 2-3 такива ей ти 1 млн потребителя


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK