Сайтовете ще се броят наесен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сайтовете ще се броят наесен

Сайтовете ще се броят наесен

Борбата за надмощие между двете онлайн метрики навлиза в решителната си фаза

Калина Калчева
7070 прочитания

© Shutterstock


За какво давам парите си? По време на криза този въпрос става жизненоважен. Когато става дума за интернет реклама, отговорът обикновено е свързан с обективните проучвания на онлайн аудиториите. За да са склонни клиентите да дават парите си за онлайн маркетинг, въпросните изследвания трябва да се правят по ясни, прозрачни и стандартизирани критерии.

В България такива проучвания се извършват от две специализирани агенции - Gemius и Nielsen Online. Доскоро обаче те "картографираха" две обособени парчета от българския интернет и съответно не включваха в анализите си по един от големите играчи на интернет пазара у нас. Напоследък обаче все повече интернет групи предпочитат да присъстват и в двете метрики. Означава ли това, че скоро една от тях ще се наложи като по-ефективна и използвана?

Чисто сравнение

Измерването на онлайн аудиторията (като демография, брой импресии, време за ползване на сайт и т.н.) е важно за онлайн бизнеса най-малкото защото приходите от реклама са основният източник на пари. Чрез подобни проучвания рекламните агенции и рекламодателите могат да планират ефективно присъствието си онлайн, като се възползват от предимствата на интернет - по-тясно таргетиране, богатство на рекламните формати, управление на кампаниите в реално време и може би най-важното по време на криза - ниските цени. Единната система за измерване би имала предимството да даде ясен критерий за сравнение на онлайн групите и в крайна сметка да увеличи доверието на рекламодателите в интернет рекламата, която, въпреки че стремително нараства, все още държи малка част от общия рекламен медия микс (под 5%). "Имаме ли единна метрика, можем да разчитаме, че обемът на пазара ще стане по-голям", обяснява Веселин Ангелов от агенцията Gemius.

Именно затова подписаният през февруари 2008 г. договор между 8 големи онлайн издатели ("Нетинфо.БГ", "Инвестор.БГ", "Дарик нюз", "Икономедиа" - издател на "Капитал" и други) и международната агенция Nielsen Online в лицето на българския партньор "Ноема" бе приет с нескрит оптимизъм. Споразумението целеше да създаде единна онлайн метрика, но на практика това не се случи. Причината бе, че в резултатите на Nielsen Оnline липсва една от най-големите онлайн групи - "Дир.БГ", която предпочете да работи само с конкурентната агенция Gemius. Тази метрика обаче също не беше пълна, защото в нея не присъстваха сайтовете на най-големия играч в сектора - "Нетинфо.БГ".

Освен разделено българското интернет пространството се оказа и измервано по различни показатели. Докато Gemius твърди, че чрез нейната методика дава данни за реални потребители, Nielsen Online измерва броя уникални браузъри (чрез които се влиза в интернет). Пряката конкуренция на различните технологии за измерване бе донякъде полезна, защото предостави избор на бранша, който можеше да оцени два коренно различни продукта. Петя Терзиева, директор "Маркетинг комуникации" на bTV, обяснява, че в началото медията е имала абонамент и за двете метрики с цел да се избере по-добрата технология. "Работихме и с двете метрики до края на 2008 г., но се оттеглихме от Nielsen заради това, че казусът с vbox7.com [бел. авт. - става въпрос за спор около неуредените авторски права на някои от видеоклиповете, които са качени на сайта] не беше разрешен. Не е разрешен и до днес. Отделно от това в ситуация на криза е крайно неразумно да се плащат пари на 2 онлайн метрики, които мерят едно и също нещо", добавя тя.

Наличието на две паралелни конкурентни метрики в дългосрочен план обаче едва ли ще е благоприятно за бранша. Липсата на единен критерий за сравнение затруднява (или поне увеличава) работата на рекламните агенции и обърква някои от големите рекламодатели. "Работата с една метрика е за предпочитане, защото така вариантите за объркване на клиент и агенция са по-малко", казва Иван Иванов от агенцията на онлайн маркетинг Zed Digital Cybermark. За хората от бранша е ясно, че в сегашната ситуация участието само в една от метриките не помага на ръста на рекламните приходи. Затова голяма част от тях като "Дарик нюз", "Икономедиа", Sanomа, "Meйл.БГ " работят и с двете агенции.

Докато през миналата година по-висок ръст на нови клиенти имаше Nielsen Online, сега все повече онлайн групи правят тестови измервания за работа с технологията на Gemius. В момента Nielsen Online измерва около 180 български сайта, а Gemius - около 300. Тестови измервания на втората агенция текат с онлайн групи като NEG (собственик на bg-mammа.com), WMG (Web Media Group) и т.н. Това обаче все още не значи, че дадена метрика има повече шансове да доминира като обединяваща сектора и да се окаже краен победител.

Под една метрика

Фактът, че от май тази година най-голямата българска интернет група "Нетинфо.БГ" прави тестови измервания с Gemius, обаче е стъпката, която може да промени сегашната ситуация. Интересен аспект от провежданите тестове е и фактът, че vbox7.com също участва в тях. Разговори за евентуално официално включване в метриката на Gemius все още предстоят. При успех и договор между "Нетинфо.БГ" и агенцията за онлайн измервания на практика всички големи интернет групи ще бъдат съпоставими. "Ако тестовете приключат добре и "Нетинфо.БГ" трайно остане в Gemius, смятам, че те ще започнат да се оформят като метриката с по-голям обхват", коментира Иван Иванов от Zed Digital Cybermark.

Според Маргарита Боева от "Ноема", партньор на Nielsen Online в България, при наличието на две метрики подобни тестове са нормални. Тя добавя, че в момента Nielsen Online не отчита загуба на клиенти, но признава, че тази година няма такъв наплив на новоприсъединили се към метриката онлайн групи, какъвто имаше през 2008 г. поради забавянето на целия бранш. "Ноема" обаче работи активно върху качеството на предлаганите услуги, включително нивото на клиентско обслужване, твърди Боева. В началото на годината е било извършено намаляване на цените на услугите на компанията чрез по-прецизното им образуване. Досега цените на "Ноема" бяха по-високи от тези на Gemius, но пък данните, получени от агенцията, ставаха собственост на клиентите.

И Веселин Ангелов от Gemius, и Маргарита Боева от "Ноема" обаче смятат, че в бъдеще ще се наложи избор на една метрика, което естествено ще подпомогне развитието й. Очакванията им до голяма степен се базират на актуалните слухове, че текат разговори за създаване на браншово обединение на играчите в българския онлайн бизнес. "Нещата според мен са предрешени. Идва момент, в който трябва да се избира. Според мен това, което трябва да стане и ще стане, предполагам тази есен, е да се направи браншово сдружение (joint industry committee)", коментира Веселин Ангелов от Gemius.

Когато става дума за въпросното сдружение, често се споменава и името на изпълнителния директор на "Дир.БГ" Владимир Жеглов като евентуален негов инициатор. Идеята не е нова. От две години периодично в бранша се говори за създаване на браншова организация, която да се присъедини към авторитетното международно сдружение на онлайн издатели и маркетингови агенции IAB (Interactive Advertising Bureau). Самият Владимир Жеглов коментира за "Капитал", че е въпрос на време всеки тип бизнес да осъзнае общите си интереси, които обединяват участниците в него. "Такъв момент май вече е назрял и никога досега интернет издателите не са били толкова близо до обединение", допълва той.

Дори и такова обединение да се появи скоро, това не значи, че то ще избере една от двете конкурентни метрични агенции. Това е и мнението на Владимир Жеглов, който коментира за "Капитал", че първо трябва да се видят общите интереси, те да се приемат от участниците в евентуална браншова организация и тогава да се пристъпи към избор на методология и конкретна фирма за измерване на онлайн аудиториите. Всъщност, както обикновено, самият пазар ще отхвърли или задържи някой от конкурентите. Въпрос на математика, също както и работата на самите метрики.

Управление на кампании в реално време

И двете метрични агенции са започнали работа по или вече имат продукт, който да измерва ефективността на рекламните кампании в рамките на много различни платформи/сайтове. Такива продукти са добре познати по света и е по-скоро изненадващо, че не се използват от рекламодателите в България. Gemius предлага подобен продукт от началото на годината, като досега го е използвала с над 20 големи рекламодатели. "Ноема" от своя страна ще предлага подобни услуги от септември.

За какво давам парите си? По време на криза този въпрос става жизненоважен. Когато става дума за интернет реклама, отговорът обикновено е свързан с обективните проучвания на онлайн аудиториите. За да са склонни клиентите да дават парите си за онлайн маркетинг, въпросните изследвания трябва да се правят по ясни, прозрачни и стандартизирани критерии.

В България такива проучвания се извършват от две специализирани агенции - Gemius и Nielsen Online. Доскоро обаче те "картографираха" две обособени парчета от българския интернет и съответно не включваха в анализите си по един от големите играчи на интернет пазара у нас. Напоследък обаче все повече интернет групи предпочитат да присъстват и в двете метрики. Означава ли това, че скоро една от тях ще се наложи като по-ефективна и използвана?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    Avatar :-P
    Един луд

    Българинът трябва да си смени чипа и да осъзнае, че интернет рекламата е доста мощно и полезно средство, но не в ганьовския му вариант :) Аз лично познавам три-четири магазина с наистина уникални стоки, чиито собственици обаче предпочитат да си кютат само с клиентелата в София, да не влагат грам средства за сайтовете си и поне някакво подобие на интернет магазин да направят, да едва след това да очакваме и да се рекламират?! Да, да бе...

  • 2
    Avatar :-|
    Cardinal Richelieu

    Нещо много дразни този термин "пийпълметрия" - звучи като транскрибиран от латиница на кирилица, само дето май на английски май никой практически не го ползва. Отидете на сайта на Нилсен - не вярвам да го намерите. Имате ли представа кой го е въвел в употреба и поради що ни го набиват в главите за щяло и нещяло?

  • 3
    Avatar :-|
    =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

    Знаейки как работи по принцип Ноема, мога със затворени очи да се доверя на Гемиус като по-точни. Не е важно само какви неща предлагаш, но и хората, които работят. А в Ноема и не малко други агенции качествените служители или от давна са напуснали поради ниското заплащане, което им дават или са претрупани от работа, защото агенцията не иска да си наеме служители (по-ефтино е да наемеш един, който да работи за 3-ма и да плащаш 1 заплата). Така, че следващия път клиентите могат да си зададът един въпрос: дали дадена агенция ще им предложи качество, като служителите й работят по 15 часа на ден 7 дена в седмицата?

  • 5
    Avatar :-|
    Наблюдател

    Макс, MAX, Maxim, Максим... ;)
    Все същите стари "обекти" в нови кревати..

  • 6
    cipisec avatar :-|
    cipisec

    Към автора: цитата " "Ноема" от своя страна ще предлага подобни услуги от септември." е грешен; Нилсън може и да предлага, но Ноема - не :)
    Към Кардинал Ришельо и =-(в период) - ако Нилсън и КомСкор не са имена за измерване на аудитория - не знам кой е...

  • 7
    Avatar :-|
    йое

    Не знам, аз отскоро (година някъде) следя главно дневник и капитал за новини и анализи. Като плюсове отчитам и уважавам факта, че са безплатни (за потребителя), както и това, че има система за оценяване на коментарите. Като много сериозен минус виждам определена политическа насоченост (особено изразена в последно време), която някак не подхожда на сериозен новинарски сайт.

    Просто новинарските медии трябва поне да се стремят да са обективни. Нищо против симпатизантите на синята коалиция, Мартин Димитров и Иван Костов, но дир.бг/дарик, при всичките им кусури, поне казват новините каквито са, без (кой знае какви) политически съзнателни/подсъзнателни внушения.

    Мнението ми има само за цел да помогне на сайта. Защото в тоя бизнес нещата се случват много бързо и според мен е въпрос на време и дир.бг и дарик и другите да си ръчнат една системка за оценка на коментарите. И тогава политическата насоченост на дневник/капитал ще стане сериозно бреме.

    Естествено, много потребители може би (даже вероятно) няма да са съгласни с мен. При все това, съвсем реално възнамерявам в най-скоро време да се прехвърля към друг сайт ако не спре това промиване на мозъци.

    Само за справка, случайно избрана, една от последните статии на капитал:
    http://www.capital.bg/show.php?storyid=757387

    Заглавието: "Мнозинството на баба Горка"
    Буквално лъха на огромно недоволсво от това че Бойко Борисов не е навит да си легне комфортно със сините, да друсне една коалицийка с Мартин, да даде 2-3 министерски поста (колко му е) на сините и България е "спасена".

    Края:
    Следваща страница >> "Офертата на Бойко Борисов"

    Само погледнете кавичките и ще разберете за какво иде реч. Тея кавички казват повече от 1 печатна страница. Защо оферта е в кавички? Та това си е напълно реално, сериозно предложение. Тея кавички сякаш изразяват някакво недоволство, някаква ирония и зле прикривано разочарование.

    И така е с много статии на сайта.
    Най-вероятно никой няма да прочете тоя коментар и това е ОК за мен. Все пак не живеем в Иран, има огромно количество други медии/сайтове/вестници... ...
    Това е хубавото на демокрацията, всеки има право на мнение ;)

  • 8
    minavasht avatar :-P
    Минаващ

    Четейки статията, човек ще се помисли че Урчин няма почва у нас.

    Как мислите, една рекламна агенция на кой би вярвала - на местни "играчи", които официално са в топли отношения с един или друг контент провайдър или на неутрална 3-та страна?

  • 9
    Avatar :-|
    vaskoni

    до йое (7)

    Не мога да разбера защо под една много интересна и със специализирана насоченост статия трябва да се вкарат отново политически коментари! Аз също чета онлайн изданията на Икономедия "Дневник" и "Капитал". Нормално и неизбежно е всяка новинарска групировка да има своите политически и икономически "пристрастия", но ми се струва, че това в най-малка степен може да се каже тези издания, защото всичко е много интелигентно и ненатрапващо се направено. Също така, ако четеш внимателно, ще откриеш и различните лични пристрастия на отделните автори. Но, ако го нямаше това, новините трябваше и щяха да бъдат просто един бюлетин на изброени събития без никакъв коментар (не съм сигурен дали няма тогава пък да прозреш пристрастие в начина им на подреждане например :).
    Дебатите, които се водят под статиите на "Капитал" и "Дневник" показват, че те провокират и мисленето, и чувствата на читателите. Може би си повлиян от тъмносинята "дружина", която оказва натиск във форумното поле, но това е нещо друго, а и тя среща сериозен отпор...
    Не мога да се съглася, йое, и с конкретното ти тълкуване на кавичките на "Офертата на Бойко Борисов". Ти или си спрял до тях и не си отворил следващата страница, или се опитваш да заблудиш аудиторията. На следващата страница:
    http://www.capital.bg/show.php?storyid=757387&sp=1#storystart
    няма никакви кавички и като културен човек предполагам може да приемеш, че при цитиране на заглавие не е лошо да се поставят кавички, каквото вероятно е и направено. Трябва да ти кажа, че примерно в първото израчение на втората страница: "Офертата на Бойко Борисов меко казано, изненада съпредседателите на "Синята коалиция" Мартин Димитров и Иван Костов, които се надяваха да им бъде предложено коалиционно споразумение за съвместно участие в управлението и най-малко две министерски кресла в новия кабинет.", за мен може пък да лъха много фина ирония именно към претенциите на СК. Въпрос на интерпретация!

    Както виждаш, йое, някой е прочел твоя коментар и наистина това е хубавото на демокрацията - правото на мнение и на избор! Аз пък оставам тук, защото освен информация "Капитал" и "Дневник" за мен са и забавление...

    Извинявам се за дългия пост, който си е направо офтопик!

    Статията е интересна и поставя проблеми, които трябва да намерят решението си в най-близко време! Поздравления на авторката!

    Гласувах за рейтинга на тази статия с оранжевия бутон над заглавието. Можете да го направите и вие...

  • 10
    the_core avatar :-?
    The Core

    Темата е интересна и същевременно всичко писано е доста повърхностно и силно едностранчиво. Какво имам пред вид:
    ...."Измерването на онлайн аудиторията (като демография, брой импресии, време за ползване на сайт и т.н.) е важно за онлайн бизнеса най-малкото защото приходите от реклама са основният източник на пари"....
    А дали това "съдържателно измерване" взема пред вид доколко "таргет групата" ВЪОБЩЕ има настроение и желание да гледа рекламите?
    И по-нататък - ако въобще ги гледа (или вижда?) доколко ги взема на сериозно? По "нашите земи" има примери на драконовски глупости , но никой май не си взема поука...
    Тези дни излезе следизборен анализ че партиите например са можели да минат с около 10% от рекламите. Т.е. - похарчили са 9 ПЪТИ повече от нужното (и разумното). Предполагам че положението е подобно с всички останали сфери на рекламния пазар.
    Най-главният проблем е че броят на "играчите" на този пазар расте квадратично с рекламните бюджети на фирмите но няма нищо общо с пазара - грубо казано това е един перманентен процес на изнасилване на пазара и потребителите.
    Резултат - при електронните медии - смяна на програмата по време на реклама, в Интернет - елементарни филтри, който отсяват святкащите и примигващи досадници по страниците.
    Попитайте един шофьор, пристигащ в София или Бургас например колко от над 1000-та билборда по пътя са го впечатлили и би пробвал продукта? Обзалагам се че отговорите ще се колебаят между 0 и 1.
    И като обобщение - смисълът на рекламата е доста повече от "адресиране (заливане, засипване) на таргет групата с голямо количество качествени послания"... Дори и да са качествени, това винаги води до ДОСАДА!

  • 11
    Avatar :-|
    ds

    глупости на таркалета

    единственият "брояч" на който рекламодателите имат доверие е Гугъл аналитикс.

    Всички други целят изкривяване на данните в полза на големите играчи (платци).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK