Смяна в гардероба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Смяна в гардероба

Смяна в гардероба

Дългоочаквани модни марки ще отворят магазини до месеци

Зорница Маркова, Яна Бодурова
16399 прочитания

© Shutterstock


Море, узо и Олимп са трите думи, с които Гърция се асоциира по целия свят. Само в България името на Гърция има и четвърто значение - магазини.

Хиляди жени от България помъкват всяка година мъжете и децата си до Солун, за да разгледат новата колекция на Zara и да си купят мебели от Ikea. Правят го не защото много им харесва да пътуват четири часа само за няколко нови дрешки, а защото в България изборът на мода все още е твърде ограничен.

Е, още малко и тези шопинг екскурзии ще спрат. Скоро и на българския пазар ще се появят големите модни марки, които отдавна са развили търговската си мрежа в Западна Европа, а от няколко години присъстват в Румъния, Гърция и Сърбия. Това ще стане с откриването на двата големи търговски центъра в София - "Хермес парк" на "Цариградско шосе" (известен като мола на Carrefour) и "Сердика" на германския инвеститор "ЕЦЕ Проектмениджмънт" на "Ситняково", както и с някои по-големи молове в другите градове като Grand Mall Varna.

Двата търговски центъра в София са с размери, каквито досега още няма на българския пазар, и в тях е договорено да стъпят десетки нови марки както за София, така и за цялата страна.

Кой идва

Само след по-малко от година в София трябва да има магазини на дългоочакваните Zara и голяма част от портфолиото на испанския гигант Inditex, ще стъпят облеклата GAP, козметиките Sephora, Peec&Cloppenburg (виж карето). Ще има и обекти на германската New Yorker, която вече работи в някои други градове в България и се готви да дойде и в София. Сред другите новодошли на пазара са и обувките Deichmann, дрогериите DM, полската група LPP, която има общо осем вериги, а в България влиза с шест от тях. Групата се смята за еквивалент на испанската Inditex, но с бизнес, който е концентриран основно в Източна Европа.

Сред новите са и две вериги за спортни стоки - словенската XYZ на Sportina Group и френската Decathlon, която в момента събира екип в България.

Между търговците, които сега навлизат на пазара или пък разширяват присъствието си, се отличават няколко типа. Част от тях са обявили плановете си за българския пазар още преди кризата да започне. Икономическите проблеми в световен мащаб ги заварват в момент, в който те вече са отворили един-два магазина или са договорили такива и са поставени в ситуацията, в която не би било разумно да се откажат, тъй като вече са инвестирали средства. Такива например са дрогериите DM, обувките Deichmann, облеклата LPP.

Решението да продължат експанзията си, вместо да я замразят, е обусловено от още една характеристика - повечето от веригите в групата на активните са в ниския и средния ценови сегмент. Тяхната бизнес концепция съвпада с прогнозата по време на криза да нарасне търсенето именно на по-евтините стоки. Това е и вторият тип на новите вериги за България - дискаунтърите за дрехи и обувки.

"Някои от новите за България вериги имат дълга история зад гърба си, преживели са доста кризи и знаят как да се справят с тях. Такива са предимно германските компании. Те не страдат от липса на пари за експанзия. Използват и тенденцията да се търсят все повече стоките в ниския и средния ценови клас", обясни ситуацията Павлина Никова от консултантската компания Forton, която е специалист в отдаването на площи в търговските центрове.

Кризата като възможност

Самите търговци също споделят нагласата да посрещат кризата като възможност, вместо като заплаха. "Асортиментът ни се състои от стоки от всекидневно естество и предлагаме ценови нива, подходящи за кризата. Следваме поставените преди кризата планове за експанзия, в момента имаме пет магазина, а до дни ще имаме два нови обекта в София. До края на годината ще отговорим още четири-пет магазина. В средносрочен план ще имаме между 50 и 70 магазина", каза ръководителят на експанзията на германската верига DM Drogeriemarkt Валентин Василев.

Най-вероятно именно кризата и възможностите, които произлизат от нея, са накарали веригата Sephora да поднови дейността си по навлизане в България. Правата за страната се държат от гръцката Marinopoulos, която вкарва тук още марките Marks&Spencer, Carrefour, Starbucks, държи правата и на GAP и Banana Republic. Козметичната верига трябваше да стъпи на пазара още при първата вълна на моловете, когато заработиха Mall of Sofia и City Centre Sofia. Тогава обаче заради неизгодни за нея условия компанията се отдръпна. По този начин изпусна да бъде първият международен козметичен играч в България и на нейно място се появи Douglas. Източници на "Капитал" съобщиха, че Sephora отново се връща на българския пазар и ще се стреми да завоюва бързо конкурентни позиции.

Една от предпоставките за по-лесно навлизане на пазара е отрезвяването, което настъпва или се очаква да настъпи в отношенията между инвеститорите в търговските центрове и бъдещите им наематели. Макар някои търговци да са на мнение, че все още наемодателите са с надвишени очаквания, вече има случаи, при които моловете са склонни на компромиси. За да запълнят търговските центрове, които в момента се строят, някои инвеститори преминават на схемата за подоходен наем без твърдо фиксирана сума. За такъв модел особено настояват големите ритейлъри, които са желани навсякъде и на практика са в силната позиция. Например Inditex.

И стъпка назад

За разлика от всички горни примери обаче има и немалко вериги, които са замразили плановете си за българския пазар или поне са ги забавили.

"Някои вериги, които планираха да стъпят на българския пазар, промениха решението си и отложиха влизането си. Същите тези вериги обаче дадоха индикации, че ще започнат да преразглеждат замразяването на развитието си в България през 2011 г.", разказа Марианна Васева, лизинг мениджър в търговския център "Сердика".

Най-показателният пример за такива вериги е C&A, която беше сформирала екип тук, но заради сложната икономическа среда и финансови трудности спря навлизането си в България. Със забавено влизане са и други вериги - германската Takko Fashion, спортната Hervis и др. По-бавно от предварително обявеното действат и GAP и Banana Republic.

При някои забавянето е продиктувано от промяна в плана на самия търговец. При други причината е във възможностите на пазара.

"Заради възникналата криза плановете ни от края на миналата година се промениха. Не защото нямаме желание да инвестираме тук, ние навлизаме с ясна програма и цели. Причината за забавянето е в местните инвеститори и наемодатели", коментира директорът на полската LPP за България Явор Владинов. Все пак въпреки очакванията, че при криза търговците ще имат големи обороти, и ние усещаме цялостно забавяне в темпа на развитие", каза той.

Самостоятелни и зрели

Независимо от кризата, забавянето на някои и отказването на други за пръв път на българския пазар ще се появят ритейлъри, които стъпват директно, а не чрез представители и фирми, които държат правата за франчайз. Такива са Inditex и LPP, новите германски марки, които влизат. В тази група е и операторът Peec&Cloppenburg, който вече е подписал за столичните молове "Сердика" и "Хермес парк" и в чиито магазини в Европа се предлагат над 300 световни марки. "Концепцията на магазините на P&C в България ще бъде същата като тази в други страни в Източна Европа. Клиентите им ще се радват на голямо разнообразие на марки от които да избират", каза Марианна Васева от "ЕЦЕ Проектмениджмънт".

Фактът, че големите търговци вече влизат самостоятелно, означава, че за пръв път те приемат българския пазар за сигурен и стабилен. "Пазарът започна с куфарните търговци, премина през представителите и франчайзьорите и сега навлиза в следващата фаза - веригите влизат самостоятелно", каза Павлина Никова. В другите страни в региона това вече се е случило. Там търговците постепенно са започнали дори да купуват доскорошните си представители. До сделки през следващите година-две тук няма да се стигне, но пазарът ще се промени в положителна посока, смята тя. Причината е, че като влизат самостоятелно, големите търговци работят с много по-големи обеми, по-стабилни са и могат да предлагат далеч по-конкурентни цени от досегашните.

Действително кризата отказа мнозина да стъпят в България. В същото време отвори възможността пред другите, които се чувстват силни и стабилни. Това ще помогне на българските потребители да харчат по-малко пари за шопинг пътувания до Гърция и вместо това да пълнят гардеробите си със световни марки, купени в България.

Кой влиза през 2010 г. в София

За дрехи и обувки

Inditex - Zara, Bershka, Stradivarius и др.

LPP - полска компания, еквивалент на Inditex, с бизнес в Източна Европа

GAP

Peec&Cloppenburg - оператор с портфолио от над 300 марки, сред които Boss, DKNY, Gant, Tommy Hilfiger, Guess, Joop!, Marc O'Polo, Vero Moda...

New Yorker

Deichmann

XYZ - верига на словенската Sportina Group

Козметика и дрогерии

Sephora

M.A.C.

DM Drogeriemarkt

Море, узо и Олимп са трите думи, с които Гърция се асоциира по целия свят. Само в България името на Гърция има и четвърто значение - магазини.

Хиляди жени от България помъкват всяка година мъжете и децата си до Солун, за да разгледат новата колекция на Zara и да си купят мебели от Ikea. Правят го не защото много им харесва да пътуват четири часа само за няколко нови дрешки, а защото в България изборът на мода все още е твърде ограничен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

40 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    v

    Hubavo ama oshte nqma schedule za Banana taka li?

  • 2
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Eeee.... Peek & Cloppenburg се казва фирмата, не PeeC.

  • 3
    Avatar :-|
    Rila

    И на мен ми е интересно за Banana Republic. Авторката можеше да бъде малко по-конкретна за техните планове както и да обясни в какво се състои отдръпването на C&A - дали забавят влизането или се отказват изобщо от българския пазар. Не спомена нищо за евeнтуално влизане на Aldo, Accessorize, Yamamay и H&M за които периодично постъпват новини за интерес към влизане в България.

  • 4
    Avatar :-|
    Mall of Златна Панега

    Zara, Bershka, Stradivarius и New Yorker се възприемат като непретенциозни марки. Така че без излишен ентусиазъм. Но кой знае, все пак в БГ и Little Big минава за бутикова продукция

  • 5
    Avatar :-|
    Пеленгатор

    Ще споделя моето разбиране за магазин за дрехи, а нека и други читатели напишат след мен своето. Добър магазин за дрехи е този, в който като погледнеш от вратата, да се сетиш да си подмениш дрехите. И в добавка, да не ти обърка финансите до следващата заплата. Ако един магазин не постига такъв ефект, една риза може да се носи и 10 години, докато се протрие.

    Примери за магазини, които ми въздействат по този начин, са С&А и Н&М, от които съм пазарувал в Германия. Колкото пъти вляза, може да имам 5 колана, но там си намирам шести. Контрапример: много от бутиците по софийските молове. На една стена наковани 5 етажерки и на всяка етажерка по 1 обувка или една сгъната блуза. Извинете, но първото нещо, за което си мисля и което се оказва вярно, е че с 5 ризи или 5 обувки този бутик трябва да си избие оборота. И не случайно девойките гледат какво се продава, но после си го купуват от Илиянци или носят снимката на шивачката си, защото пак по-евтино излиза.

  • 7
    Avatar :-|
    Estrella

    Нисък ценови клас е Зара за тях. Притесняваме обаче, че тук ще наплескат едни цени, дето ум да ти зайде, само защото някоя мацка е решила, че Зара е супер фешън. Когато видя дрехите на Зара на нормални за България цени - не повече от 50 лева, тутакси ще си сменя мнението. До тогава ще се разхождам в мола заради климатика.

  • 8
    the8 avatar :-|
    The 8

    Големите марки стъпвали тук ... Айде да видим как ще се "изкривят" нещата - щото това е сигурно, че ще се случи!

    Само се чудя кой ли ще купува ... Все пак ако говорехме за храна - да, ще се купува, но в криза може и без "маркови" дрехи, които всъщност са "маркови" парцалки ...

  • 9
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    ако някога marks&spencer, carrefour, starbucks, gap, banana republic и sephora додат поотделно и от самосебеси... ще може да се каже че някой е дошел...
    дотогаз йосифовите (№6) обмазани с бодилоушън и с наднормено тегло франчайзъри... които имат навик да блъфират в сделките... ще отварят дюкяни в българия... и цените на аутлетфешъна по витошка ще са по-високи от тез на карнаби стрийт и етиенмарсел...

  • 10
    Avatar :-|
    turist

    Аз последно като бях в Ню Йорк лятото на 2008ма, си напазарувах така от народните марки 4 дълги панталона Banana Republic по $25-35 и 2-3 къси гащи на GAP по 20-ина долара, и няколко ризи, абе за около 250-300 долара скромен шопинг. За цялата тази сума в хипер-гига-луксозните български модни центрове на световната мода не мога да си купя и два парцала, престояли година на витрината. Докато не видя тези цени в БГ, ще купувам пак само по някой друга дреха, покрай командировка при лошите капиталисти в Лондон или Ню Йорк.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK