Четеш ти, печели и сайтът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четеш ти, печели и сайтът

Четеш ти, печели и сайтът

Порталите за спортни новини привличат рекламодатели и инвеститори с лоялна аудитория

Андриан Георгиев
6459 прочитания

© Капитал


Българските сайтове за спортни новини привличат 37% по-често стажанти, отколкото средното ниво за интернет. Данните са от проучване на Gemius, събрало отговорите на аудиторията на интернет през юли, и те са показателни за развитието на този прохождащ сектор. Към края на 2008 г. почти 2.4 млн. българи влизат в интернет, увеличение с почти 200 хил. за една година по данни на InternetWorldStats. Над трийсетте български спортни сайта се посещават предимно от млади хора с перспективна кариера. Въпреки това повечето интернет специалисти смятат, че пренасищане няма, защото качествените сайтове с уникално съдържание са малко.

Пазарът (ще) расте и обяснението е просто. В последните години в България навлизат все повече онлайн букмейкъри, чиито маркетингови стратегии се насочват именно към подобна аудитория. А очакванията за все повече рекламни приходи в спортните сайтове засилват и инвеститорския интерес към тях.

Това е спортът!

Sporta.bg влиза в топ 5 сайтове по посещения според Gemius. Неговият ръст е показателен за потенциала на тези портали. Той се появява в интернет тъкмо за началото на Олимпийските игри в Пекин през лятото на 2008 г. Тогава се провежда и европейското първенство по футбол, което също катализира повишение в трафика към спортни сайтове. От декември миналата година sporta.bg се измерва от агенцията за интернет проучвания Gemius. Оттогава до март уникалните потребители скачат от 120 хил. на 200 хил. месечно. По добре утвърдено в сектора правило от компанията не коментират какви са техните приходи. Все пак маркетинг мениджърът Златина Василева казва, че постъпленията са "достатъчни, за да се самоиздържат". Подобен сценарий дава увереност на MSKey Group, собственик на сходно наречения сайт sportal.bg, да разшири бизнеса и наскоро да създаде сайт в Сърбия на адрес sportal.rs.

Спортните сайтове имат много важно предимство. Като цяло техните потребители влизат по-често всеки месец, отколкото потребителите на други сайтове (с изключение на хората в сайтовете за запознанства). Дори по-лоялни са посетителите на сайтове, посветени на отделни футболни клубове. Така например 3500 потребители на realmadrid-bulgaria.com посещават средно по 8 пъти нишовия сайт. Този сайт е собственост на ямболската Sport Media Group. Тя разработва също сайтове за феновете на "Ливърпул", "Барселона", "Байерн", измервани от Gemius. Скоро Sport Media Group ще пусне в интернет още няколко сайта, сред които sportisti.com. Там хората могат да качат видеоклипове от спортни срещи. Засега концепцията наподобява спортен vbox7.com. Интерес представлява и доколко Sport Media Group притежава правата да ползва марката на европейската футболна асоциация, след като поддържа сайт uefa-bulgaria.com.

Магнетичната аудитория

Най-често спортните сайтове живеят от продажба на реклама, а лоялната и сравнително хомогенна аудитория спомага за привличането на рекламодатели. Най-активни са чуждите букмейкъри. Това са компании като bet-at-home.com. bwin.com, Betfair, Bet365 и т.н. Нито една компания не пожела да обясни повече за своите инвестиции в българските медии. По неофициални данни за миналата година общите приходи на българските интернет компании от реклама възлизат на 18 млн. лв., или ръст от 50% спрямо 2007 г. Отново по неофициални данни ръстът тази година ще е по-малък. Както "Капитал" писа преди няколко месеца, по данни на "Главна дирекция борба с организираната престъпност" (ГДБОП) годишно онлайн букмейкърите заработват 500 млн. лв. от българския пазар. Очакванията са всяка година тази сума да расте с 20%. Дори и тези данни да са силно преувеличени, вероятно букмекърите ще имат все повече пари за инвестиране в реклама. От екипа на sporta.bg посочват още няколко типа рекламодатели на спортни сайтове - финансови институции, автомобилни компании, телекоми и т.н.

Възходът на спортните сайтове вече привлича и инвеститори. В сектора се говори, че winner.bg е намерил нов собственик в лицето на млада интернет компания. Няколко независими източника потвърдиха, че сделката скоро ще е факт. Стойността на покупката не е ясна, а до редакционното приключване на "Капитал" Антон Желев, управител на winner.bg, не отговори на поставените въпроси за повече детайли. От данните на Gemius прави впечатление, че сайтът има доста лоялна аудитория. Средно неговите потребители правят по 6.61 посещения на месец. Този показател е сред най-високите спрямо останалите независими сайтове. По този критерий winner.bg може да се конкурира със sportal.bg, въпреки че има три пъти по-малка аудитория. Основната разлика е, че новините в winner.bg са строго футболни, докато в sportal.bg има по-голямо изобилие от теми. Друго характерно за winner.bg е, че там могат да се правят фуболни прогнози. Близък до кандидат-купувача заяви, че в бъдеще спортните теми на сайта ще се увеличат.

А ако секторът продължава да се развива със същия темп, вероятно и сделките ще се увеличат.

-------

В текста липсват данни за три големи спортни сайта - sportni.bg (собственост на "Нет Инфо БГ"), topsport.bg (собственост на Web Media Group) и dnevnik.bg/sport (собственост на "Икономедиа" - издател на в. "Капитал"). Gemius не предоставя данни за тези сайтове.

Автор: Капитал

Българските сайтове за спортни новини привличат 37% по-често стажанти, отколкото средното ниво за интернет. Данните са от проучване на Gemius, събрало отговорите на аудиторията на интернет през юли, и те са показателни за развитието на този прохождащ сектор. Към края на 2008 г. почти 2.4 млн. българи влизат в интернет, увеличение с почти 200 хил. за една година по данни на InternetWorldStats. Над трийсетте български спортни сайта се посещават предимно от млади хора с перспективна кариера. Въпреки това повечето интернет специалисти смятат, че пренасищане няма, защото качествените сайтове с уникално съдържание са малко.

Пазарът (ще) расте и обяснението е просто. В последните години в България навлизат все повече онлайн букмейкъри, чиито маркетингови стратегии се насочват именно към подобна аудитория. А очакванията за все повече рекламни приходи в спортните сайтове засилват и инвеститорския интерес към тях.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Без Sportni, Topsport и Sport1 класацията просто не е достоверна...

    Интересно е, че много от тези сайтове нямат журналисти, а просто преписват от другите и от спортните вестници. Така се ражда лавина от слухове, особено по остта Левски - ЦСКА, а за да разбере спортният фен дали една "новина" е истинска му се налага да прави тройно сравнение с Gong, Novsport и Sportni ;-)

  • 2
    Avatar :-|
    George

    smeshna statia :) Pishete za Sportni saitove a ste otdelili nai mnogo vnimanie na Sporta.bg i Winner.bg. Smeshni ste. Vlezte v Alexa.com, sravnete vsichkite sportni saitove i vijte koi nakude se dviji i kak. Sportal.bg prosto e trudno da se sravni s koito i da e , taka che, pravilno, za nego ne pishete. Te prosto sa v druga klasacia :)
    a otnosno dnevnik.bg/sport - ama molia vi se, ne stavaite smeshni :) tova ne sum chuval niakoi da go chete :)

  • 3
    Avatar :-|
    Anton

    "Подобен сценарий дава увереност на MSKey Group, собственик на сходно наречения сайт sportal.bg" ????
    abe vie vuobshte znaete li kakvo pishete i kakvo pokazvate na klasireneto po-gore?
    Koi vijdate tam s nad 5 mil. 11 puti po golqm ot sporta.bg,
    ? za kakuv "podoben szenarii za uverenost i shodstvo" vuobshte stava vupros ? :)))

  • 4
    Avatar :-|
    Iva

    hahahhahah , zabavliavam se s takiva pisania. Avtora, vzemi info ot Sportal.bg ot Gong.bg, vse pak sa nai posestavanite.iavno praviat nesto interesno za da se chetat. Ti citiras nekvi amatiori. Ot tiah li da se uchim, te li da ni vpechatliat?

  • 5
    Avatar :-|
    Peter

    Plamen, i trite saita sa dosta slabi po otnoshenia na trafik. Tyxo.bg ste ti pokaje gore dolu kude sa.

  • 6
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Peter, ами точно според Тyxo (доколко може да му се вярва е друга работа) и трите са около Gol, трети според класацията в статията...

  • 7
    Avatar :-|
    Peter

    Plamen, taka e. Imai predvid che Gemius otchita SAMO trafic v BG i susto taka otchita znachitelno po malko ot tova koeto pokazva Google Analytics (i Tyxo). Taka che tova koeto pokazva Tyxo, v Gemius ste e oste po malko. Abe, ne sa ot golemite , tva imam v predvid :)

  • 8
    Avatar :-|
    Misho

    Sportal.bg ! - ima li smisul da se komentira

  • 9
    Avatar :-?
    misho_lev

    Момчета, спортал имат по над 30-40 новини от БТА на ден. И те преписват здраво...

  • 10
    Avatar :-|
    Данъчен

    Аз пък се забавлявам на момента с цифрите от 500 млн. оборот на он-лаян операторите. Тази цифра беше за 2007 г.!!!!!!!!! ГДБОП прогнозираше 1 млрд. лв. оборот за 2008 г.! А сега сме 2009 г. И не по-високия оборот е толкова решаващ за повечето реклама в интернет на он-лайн операторите в случая, а това, че не внасят 10% данък върху целия оборот. Т.е. при оборот 500 млн. лв. за 2007 г., държавата е загубила 50 млн. лв. данък от тях. И ако приемем, че тогава това бяха около 5 он-лан оператора, съвсем бакалската излиза, че всеки от тях си е спестил 10 млн. лв. Ами че това са бюджетите за реклама на Еврофутбол, БСТ и Държавната лотария заедно!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK