Facebook изправя 11 инженери срещу Google
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook изправя 11 инженери срещу Google

Битката за онлайн търсенето в реално време ще се води от Google, Twitter и Facebook (воден от Марк Зукърбърг)<br />

Facebook изправя 11 инженери срещу Google

Социалната мрежа купи FriendFeed, за да заеме сигурно място сред търсачките в реално време

Андриан Георгиев
6129 прочитания

Битката за онлайн търсенето в реално време ще се води от Google, Twitter и Facebook (воден от Марк Зукърбърг)<br />

© Reuters


Питър Фентън е един много щастлив човек. В рамките на ден той приключи успешно две сделки на обща стойност почти половин милиард долара. Тридесет и шест годишният Питър Фентън е партньор в Benchmark Capital - инвестиционен фонд, чието портфолио включва(ше) социалната мрежа FriendFeed и разработчика на софтуер за интернет SpringSource наред с други компании. В този текст вниманието ще е върху сделката за FriendFeed.

Facebook - операционната система на интернет

Купувач на FriendFeed е Facebook, най-големият сайт за социални контакти с над 250 млн. потребители от цял свят. FriendFeed има 46 000 регистрирани потребители по данни на BBC. Двата сайта са социални мрежи - в тях хората споделят снимки, пишат с истинските си имена и пренасят реалните си приятелства онлайн.

FriendFeed се различава от всички по това, че той събира на едно място съдържание от много социални мрежи. Сайтът подрежда в реално време лавината от информация чрез уникална технология. Въпреки че има над 900 хил. посещения месечно само в САЩ, FriendFeed не успя да стане популярен като Facebook или Twitter.

Сайтът се задвижва от единадесет инженери и един стажант. Сред основателите на портала е Пол Бъкхайт, бивш служител на Google. Той е идеологът на Gmail и човекът, измислил мотото на търсачката ("Не бъди зъл").

На практика Facebook плати 48 млн. долара, за да вземе на работа прогресивния екип от програмисти на FriendFeed заедно с разработената от тях иновативна технология. Служителите на FriendFeed ще получат достъп до над 250 млн. потребители, за да изпробват върху тях своя софтуер за онлайн общуване.

Те имат паричен стимул да останат във Facebook. Акции на стойност над 32 млн. долара ще станат тяхна собственост, ако инженерите работят още няколко години за обединената компания. FriendFeed ще продължи да съществува още известно време като сайт, но "по-късно" ще се влее във Facebook. Четиримата основатели на FriendFeed ще заемат висши позиции в компанията.

Срещу Twitter и Google

FriendFeed има няколко специални черти, които Facebook по-късно също предложи на своите потребители. Две от тях са обновяването на съдържанието в реално време и функцията "аз харесвам". Дори външно сайтовете си приличат доста. Двете компании са напълно наясно с препокриването на функциите и през последните месеци имаше неофициална информация за преговори между тях.

Обединението е насочено срещу Twitter, сайт за публикуване на съобщения до 140 знака, и Google, най-популярната онлайн търсачка. Twitter е телеграфът на интернет, в сайта 40 млн. потребители от цял свят пишат какво им се случва в момента. Поради лесното и бързо публикуване все повече събития първо се случват, после се отразяват в Twitter и накрая - навсякъде другаде.

Напоследък сайтът се позиционира като търсачка в реално време. Чрез нея може да се следи какво казват всички потребители по дадена гореща тема. Например коментари на дипломатическата мисия на Бил Клинтън в Северна Корея или облеклото на актрисите на церемонията по връчването на оскарите. Увеличаващите се потребители на социални мрежи ще публикуват все повече съдържание, така че този тип търсачки ще стават все по-адекватни. Силата им е, че преглеждат съдържание, оценено от живи хора, а не от компютърен алгоритъм.

Facebook непрекъснато се разширява и все повече се превръща в операционната система на интернет. Идеята на Марк Зукърбърг, основател на Facebook, е, че в бъдеще, като искате да купите нов имот, ще потърсите за коментари първо в неговия сайт.

Освен намиране на съвет неговите потребители скоро ще могат да пазаруват директно от сайта. В следващите два месеца ще се появят над 20 приставки за онлайн търговия във Facebook, предава "Файненшъл таймс".

Обратно към търсенето

Моделът на търсене, който промотират Facebook и Twitter, е различен от сега наложения от Google. Най-популярната търсачка е добра в намирането на съдържание, разхвърлено по сайтове и други статични платформи. Като например коя е столицата на Хондурас или колко е продължила Стогодишната война.

Google обаче се затруднява с претърсването на места като Facebook, Twitter и LinkedIn, където хората създават по-бързо и повече съдържание. Дори Лари Пейдж, основател на Google, призна през пролетта, че неговата компания изостава и Twitter се справя по-добре с тази задача.

Сделката за FriendFeed най-вероятно ще изключи спекулациите, че Facebook може да купи Twitter. Така битката за търсенето в реално време се заформя около Google, Facebook, Twitter и няколко независими проекти като Scoopler и OneRiot. Засега търсенето привлича най-добри пари в интернет. Над 90% от годишните приходи на Google (над 20 млрд. долара за 2008 г.) идват именно от рекламите, поставени до резултатите от търсенето.

Както заяви Дилън Джейуърдейн, създател на Scoopler, преди време за "Дневник": "Според нас границите между социалните медии и "останалата мрежа" скоро ще се загубят, тъй като все повече сайтове ще започнат да публикуват и споделят съдържание чрез инструменти, присъщи за социалните медии."

Как ще се промени Facebook

Ако имате профил във Facebook значи знаете, че сайтът често показва съдържание, което не ви интересува. Това може да са тестове тип "Кой тип патогенна бактерия си?" или снимките от уикенда на съученик от гимназията. Тук идва FriendFeed и неговият софтуер за интелигентно сортиране на съдържанието. Чрез него сайтът значително ще подобри своята търсачачка.

Facebook ще интегрира още няколко неща от своята нова покупка, прогнозира блогът ReadWriteWeb. Сайтът ще стане по-отворен и повече съдържание ще стане видимо за интернет. Освен това когато се заформи дискусия във Facebook, повече хора ще бъдат известявани за нея с идеята те също да се включат.

Инициативата Facebook Connect също ще се разшири. Чрез нея потребителите на социалната мрежа посещават други сайтове чрез регистрацията си във Facebook. По време на встъпването в длъжност на Барак Обама много от тях гледаха видеото на сайта на CNN и коментираха събитието в своите профили във Facebook.

Дни след покупката на FriendFeed Facebook включи своята търсачка в режим реално време. Сайтът също позволи на външни програмисти да напишат приложение, с което хората да проверят своята поща във Facebook. Така подобно на Outlook скоро ще може да видите от своя десктоп кой ви е писал в социалната мрежа, като засега, за да отговорите трябва да влезете в сайта й.

Facebook прави всичко това, защото иска да бъде заглавната страница на повечето интернет потребители, така както е Google днес. А Питър Фентън може да се окаже човекът, дал първия изстрел във войната.

Питър Фентън е един много щастлив човек. В рамките на ден той приключи успешно две сделки на обща стойност почти половин милиард долара. Тридесет и шест годишният Питър Фентън е партньор в Benchmark Capital - инвестиционен фонд, чието портфолио включва(ше) социалната мрежа FriendFeed и разработчика на софтуер за интернет SpringSource наред с други компании. В този текст вниманието ще е върху сделката за FriendFeed.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Аз

    Браво на Андриан

  • 2
    Avatar :-|
    t

    търсачачка

  • 4
    Avatar :-|
    Ivantscheff

    Страхотна статия!!!

  • 6
    kelly avatar :-|
    Kelly

    Със сигурност ФБ ще залезе, ако не бъде променен по някакъв начин... сайтът се напълни с множество апликации, с които искаш- не искаш те спамят. Туитър е доста по-семпъл, сортирането на инфо става бързо, получаваш само инфото, за което си се "абонирал". Именно поради това в САЩ Туитър е доста по-популярен от ФБ...

  • 7
    Avatar :-|
    до некадърния модератор

    Защо модераторите скриха коментарт 3 и 5? Те са прави. Верно или за глупаци ни мислят или самите автори са глупаци! И да кажеш на глупака че е глупак не е обида, а само констатиране на факт :)) Хайде от мен да мине, ще го каже по-културка :)) -- некадърен журналист или некадърен copy/paste преводач-плагиат :)))

  • 8
    Avatar :-P
    противник на такива мрежи

    "Живият" контакт с хора от никакви социални мрежи не може да бъде заместен.
    Освен това ако толкова държиш да подържаш връзка с приятели и познати от разстояние има телефони, e-mail-и, Skype, ICQ, GTalk и др. Освен това всички знаем какъв риск има в използването на социални мрежи. Никога не можеш да бъдеш сигурен какви данни се събират и за какво и на кого служат. Тъй, че Facebook и другите подобни на него "у лево" !

  • 10
    black_dragon avatar :-|
    Black Dragon

    ФБ му предстои един ГОЛЯЯЯЯМ залез!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK