С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
47 11 сеп 2009, 15:27, 12884 прочитания

От "За тебе е" до "Всичко, което ни свързва"

БТК, "Вивател" и 2be се обединяват под марката "Виваком"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази година е специална за българските мобилни оператори. Насищането на пазара на безжична телефония принуди и трите големи играча да направят промени в своята корпоративна идентичност - къде козметични, къде по-сериозни. "Мобилтел" преобрази логото си в триизмерен знак, "Глобул" смени своя слоган, който оттук нататък ще е "Нашият свят си ти". Очакваше се най-голямата промяна да се случи на бившия държавен телеком БТК. От този четвъртък това вече е факт и компанията е с ново име - "Виваком".

"Виваком" е марката, под която обединените БТК, "Вивател" и 2be ще продават своите продукти и услуги. "Нашите клиенти все повече имат необходимост от атрактивни технологични предложения, обединяващи всички услуги – фиксирани, мобилни и интернет. Създаването на една марка, която ги обединява, е най-добрият подход за привличане и задържане на клиентите", каза за "Капитал" Бернар Москени, главен изпълнителен директор на "Виваком".


За обединението беше загатнато още с юридическото сливане на БТК и "Вивател", което завърши през януари 2009 г. През април БТК закупи магазинната мрежа за продажба на мобилни телефони 2be и така рязко се опитва да увеличи своето търговско присъствие. Моментът не е случаен и по друга линия. "Кризата дава добри възможности за препозициониране на пазарните участници с цел максимално възползване от очакваната промяна в поведението на потребителите вследствие свиването на домакинските бюджети", коментира Красен Йотов, анализатор в Industry Watch.

"Следващите стъпки, които ни предстоят, са внедряване на единна билинг система и създаване на организация, фокусирана върху развитието на услуги", допълва Бернар Москени. "Като цяло смея да кажа, че "Виваком" по-скоро вече излиза от периода на масови преструктурирания", допълни той.

По-далеч от старото БТК



Логото на "Виваком" е дело на рекламната агенция Publicis MARC Group. От юли тя се грижи за креативното представяне на телекома. Николай Неделчев, изпълнителен директор на Publicis MARC Group, каза за "Дневник", че новата рекламна стратегия на "Виваком" цели да свърже компанията с нови ценности, които да я отдалечат от образа на бившия държавен телеком.

"Очаквах много повече", коментира Велина Мавродинова, творчески директор на студио за страгически дизайн "Ентусиазъм". "Логото на "Виваком" е доста безлично, това не е лого на компания, която има ясни стремежи или идеи за развитие, нито лого на марка, която ще убеди хората, че е точно за тях, това е лого на компания, която трябва да изглежда като голям телеком, готвещ се за продажба", допълва тя.

От "Виваком" не отговориха колко ще инвестират в налагането на новото лого и през какви етапи ще мине процесът. Според Красен Йотов обаче трябва да се внимава: "Решенията за препозициониране винаги трябва да бъдат съобразени с размера на необходимите нови инвестиции, за които е необходимо осигуряване на свеж финансов ресурс по време на значително свиване на ликвидността в местната (а и глобалната) икономика."

"Ребрандигът на БТК не е повод да променяме своята бизнес и рекламна стратегия", коментираха за "Капитал" от конкурентния оператор "Мобилтел". Представителите на "Глобул" пък отказаха коментар. Очаква се съкратените маркетингови бюджети на двата конкурентни безжични оператора и по-евтините реклами в кризата да улеснят "Виваком" в налагането на новата марка.

От нов бранд към стратегически промени

Пред "Виваком" предстоят няколко интересни месеца. Стратегически важните услуги за компанията вероятно ще бъдат мобилните комуникации и безжичният интернет. Събирането на телекомуникационните услуги в една компания вероятно ще изхвърли страничните дейности от времето на БТК зад борда. Според неофициална информация на "Капитал" "Виваком" вече е договорила продажба на 80 имота на обща стойност около 100 млн. евро. Официален коментар на компанията по този въпрос няма.

Освен това преди няколко месеца "Виваком" сключи сделка за продажба на НУРТС - предприятието, което сега излъчва ефирната програма на националните телевизии, но договорът беше замразен поради законови неуредици. Цифровизацията на тв честотите е в застой, но засега изглежда сигурно, че на един по-късен етап НУРТС също ще смени собственика си.

През следващите месеци цените на разговорите със сигурност ще продължат да падат и това също ще е предизвикателство за "Виваком" (както и за нейните конкуренти). Вивиан Рединг, ресорният еврокомисар по телекомуникациите и информационното общество, смята, че до 2012 г. цените на едро в ЕС трябва да паднат до около 2 евроцента на минута. Това са таксите, които телекомите плащат помежду си за приемането на разговори, изходящи от други оператори. Сега в България тези тарифи са средно 10 евроцента.

"Виваком" обаче има няколко важни предимства. Компанията е основен играч на пазара на кабелния високоскоростен интернет със своята ADSL технология. Въпреки че "Мобилтел" и "Глобул" все по-агресивно навлизат на пазара на стационарни разговори, "Виваком" продължава да държи дял от над 95% на него. Приходите на бившата "Вивател" растат динамично и по-точно с 51% за 2008 г. въпреки нарастващата конкуренция на пазара на мобилна телефония. В парично изражение повишението е 78 млн. лв.

Ребрандирането на една от най-големите компании в България обаче доказва, че БТК опитва да се отърси от образа на бивш монопол и е готова за динамиката на телеком бизнеса. Или както самият Москени казва:  "Идеята ни беше да сътворим нещо ново, запазвайки най-доброто от старото. Времето ще покаже дали успяхме."
БТК през годините
2004 г. - Държавата продава 65% от БТК на "Вива венчърс" за 230 млн. евро.
2005 г. - България предлага на борсата своя остатъчен дял от 35%
2005 г. - "Вива венчърс" продава нейния дял от БТК на исландския милиардер Тор Бьорголфсон за неофициалната сума от 620 млн. евро
2005 г. - БТК създава "Вивател"
2007 г. - AIG Investments плаща 1.5 млрд. евро за 90% от БТК
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Излизането на Saudi Aramco на борсата може да се отложи заради атаката с дронове Излизането на Saudi Aramco на борсата може да се отложи заради атаката с дронове

Експертите поставят под въпрос сигурността на активите на компанията и доверието на бъдещите акционери

17 сеп 2019, 271 прочитания

"Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства на стойност 300 млн. лв. 3 "Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства на стойност 300 млн. лв.

Съоръжението на компанията на братята Кирил и Георги Домусчиеви беше открито от премиера и трима министри

16 сеп 2019, 2909 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Туроператори на мушката

Трагедията в Охрид събуди искания за свръхрегулация в туризма

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език