Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 сеп 2009, 15:54, 2319 прочитания

Туроператори на мушката

Трагедията в Охрид събуди искания за свръхрегулация в туризма

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Корабокрушение в Охридското езеро почерни България. Общо 15 удавени туристи, пътували към манастира "Свети Наум", където ходят поклонници за изцеление. Трудно е да се обясни на опечалените роднини, че техните близки са станали жертва на натрупване на обстоятелствата - стар претоварен кораб, техническа авария, неопитен капитан, който, вместо да спре двигателите, е оставил плавателния съд да се движи с пълен ход, липса на спасителни средства... В общи линии това са причините, които са довели до катастрофата в Македония, според досега известните факти.

Тъй като все пак трябва да има виновен и той да бъде ясно формулиран, за такъв в България се набеждава организаторът на екскурзията и той автоматично, макар и неоснователно, се оказа, че стои зад трагедията. Естествено, че ако компанията няма лиценз за туроператор, трябва да си понесе санкцията според закона. Но никой не обяснява (или може би не осъзнава) факта, че дори и фирмата да е имала лиценз, трагедията е щяла да се случи, след като има такова натрупване на обстоятелства.


Вместо това всички скочиха срещу туроператорите и с емоционални изказвания настояваха да се засили контролът върху бранша, да се въведат драконовски мерки при регистрацията на компаниите, да се създаде туристическа полиция...

Само че покрай исканията за всички тези нови ограничения върху българския туристически бизнес се пропуска нещо много важно - те не биха решили проблема с техническата неизправност на македонските кораби, което всъщност е и основната причина за инцидента. Регистриран или не, легитимен или не, туроператорът, завел групата в Охрид, нямаше да има никаква отговорност покрай инцидента, още повече когато документите на кораба му позволяват да плава.

Вместо това...



В момента се мисли в изкривена посока към свръхрегулация на бранша. Под лозунга "търсене на необходимия грешник" вече са набелязани първите промени, които трябва да затегнат контрола върху туризма. Ресорният зам.-министър на икономиката Иво Маринов обяви, че ще се увеличат санкциите за нарушителите на закона. В случая имаше предвид най-вече тези компании, които работят като туроператори, без да имат това право. В момента санкцията за тях е до 30 хил. лв. Обмисля се и създаването на отделна дирекция само за туризма към Комисията за защита на потребителите. Нейните служители (мисли се за около 25 души) ще трябва да обикалят страната и да търсят незаконни туроператори. Ще се обаждат на телефони, разлепени по спирки, стълбове и дървета, и ще проверяват дали зад тях стоят лицензирани компании. И, разбира се, тези "хвърковати чети" отново ще легнат на издръжка на данъкоплатците.

Воплите за затягане на режима идват и от самите представители на бранша. Трябва да има лицензиране, за да се носи отговорност, казва Шеке Екмекчиян, която е член на управителния съвет на Българската асоциация на туристическите агенции. Според нея свободата на пътуване не означава анархия.

Според Ирина Найденова от другата по-голяма асоциация на туроператорите казва, че затягането на режима за регистриране на компаниите няма да реши проблема но трябва да се спазват правилата и да има по-стриктен контрол. Във всеки случай и от двете организации искат нов закон.

Представители на бизнеса призовават туристическа полиция да контролира автобусите с пътници; регистърът на туроператорите да се свърже с граничните пунктове и през тях да минават само легитимните; да се наказват съучастниците на незаконните туроператори и ако транспортна фирма отдаде автобуса си на незаконен туроператор, да дължи санкция. Остава неясно обаче как всъщност може да се направи разлика на границата между два микробуса - единият нает от група приятели (които се смятат за индивидуални туристи) и от туроператор, който прави организиран туризъм.

Ефектът от засилването на контрола във формата, в която се предлага, също е спорен. Не е ясно например как точно ще се налага глобата, при положение че в повечето случаи тези така наречени нелегитимни туроператори дори не са фирми, а са физически лица. И проблемът вече не е на Закона за туризма, а на Търговския закон, и ангажиментът за решаването му не е на Комисията за защита на потребителите.

Стрес в системата

Въвеждането на по-строги правила за туроператорите обаче ще има по-скоро негативен, отколкото положителен ефект и за бизнеса, и за клиентите му. Най-малкото защото затегнатите регулации така или иначе ще важат само за компаниите, които и сега спазват закона и са на светло и по никакъв начин няма да ограничат сивия сектор. Пак няма гаранция, че фирмите по селата, които събират клиенти с обяви по автобусите, ще се регистрират като туроператори. Освен това, колкото повече регистрационни режими и рестрикции се въвеждат, толкова повече се увеличава възможността по-голям брой компании да спрат да спазват правилата и да преминат и те в нелегалност. Всъщност в закона и сега съществуват изискания към туроператорите, които са, меко казано, комични и биха могли да отпаднат - така например незаконен би бил този туроператор, чийто офис се намира на 4 етаж в офис сграда, защото законът казва, че туристическият офис трябва да е на партерния или първия етаж в жилищна сграда или на не по-високо от 3 етаж в бизнес сграда. Има и цяла наредба за образованието на собствениците на туристическите компании, според която мениджър с MBA например не може да си направи туроператорска компания, ако няма две години стаж в туризма (защо точно две - не е ясно).


Истинският регулатор...


в крайна сметка са клиентите и свободният пазар. "За съжаление винаги ще има потенциален потребител, за който водеща причина ще е цената, поради което ще има и недобросъвестни търговци, които ще бъдат изкушавани да вършат такава дейност", коментира зам.-министърът на икономиката Иво Маринов. Но пак това не е проблем само на туризма, а на всеки друг бизнес, при който има сив сектор. И тук вече никой не отрича, че трябва да има сериозни санкции за всички, които работят отвъд търговските и данъчните закони. Но не е ясно защо трябва да има по-особен регулаторен режим за туроператорите, а не за магазините за хранителни стоки.
Другият лост за въздействие е волята и културата на самите потребители, казва Екмекчиян. На това мнение е и Дамян Лазаров от Комисия за защита на потребителите.

Докато има клиенти, които не търсят сключването на договор, не искат касова бележка и не се интересуват на кого си дават парите, ще има и нелегитимни фирми. И в този случай нито един клиент не може да настоява за каквато и да било защита. И обратното - постепенно все повече потребители ще се убеждават в значението на това да си търсят правата. Просто трябва да мине време.

С риск за повторение, трябва да стане ясно, че България по никакъв начин не е застрахована от подобен сценарий, какъвто се случи в Охрид. Но този нелеп инцидент може да послужи като червена лампа, за да се предотвратят сходни нещастни случаи и тук било то с кораби, лодки или автобуси. Защото в крайна сметка правила съществуват, а всичко е въпрос на контрол.

Контролът в туризма

Изискванията, които и сега съществуват към българските туроператори, са доста по-стриктни от общото положение в европейските страни. В Европа браншът се регулира от директива, която посочва най-общо две неща: туроператорът и туристът трябва да подписват договор, в който точно да са описани какво получава клиентът и при какви условия договорът може да бъде разтрогнат. С други думи, клиентът трябва да има възможност да прави информиран избор и да е сигурен, че ще бъде настанен в хотел с 5 звезди, след като си е платил предварително за такъв. Вторият ангажимент на туроператорите е финансов - те трябва да гарантират сума, която да покрие разходите при евентуален фалит на фирмата. В различните страни тази сума се събира под формата на гаранционен фонд, застраховка или банкова гаранция. В България туроператорите трябва всяка година да сключват професионална застраховка и това осмисля създаването на регистър на туристическите компании. Всички други ограничения и допълнителни регулации за компаниите обаче са по-скоро опит за ограничаване на конкуренцията и само стимулират и без това големия сив сектор в бранша.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: КЗП туризъм

Прочетете и това

Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас

Зарядните станции за електромобили на компанията ще нараснат най-малко с 80

31 май 2020, 112 прочитания

ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми

Онлайн програмата покрива пет основни теми и цели да достигне до 10 хил. души

31 май 2020, 396 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Тотото изпуска "Шанса"

Трите нови игри на "Евробет" засилват натиска за промени в спортния тотализатор

Още от Капитал
Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Ако това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10