Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 25 сеп 2009, 12:27, 17160 прочитания

С един куршум няколко заека

Изнасянето на ИТ процеси спестява пари и позволява на компаниите да се фокусират в основната си дейност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Служител в счетоводна къща поддържа сървърни системи и конфигурира последния модел рутер на Cisco. Почти няма кой да го контролира просто защото никой не разбира от работата му. Сигурно така се раждат легендите за системните администратори.
От друга страна, всеки е наясно, че с тези неща трябва да се занимават специалисти, които обаче са скъпи. В резултат за поддръжката и развитието на ИТ инфраструктурата в много компании отиват много ресурси. Така изграждането на функционираща информационна и комуникационна среда на оптимална цена, както и нейното поддържане, се превръща във все по-сложен процес.

Именно това е нишата, в която някои български компании се опитват да намерят нов източник на приходи. Идеята не е революционна - изнасяне на ИТ дейности извън рамките на дружествата. Плюсовете са ясни: намалени разходи, по-висока производителност на труда и на техниката и съсредоточаване върху основната дейност. Разбира се, има и минуси. Те най-често произтичат от не добре прецизиран договор за предоставяне на въпросните услуги или внезапното му прекъсване.

Аутсорсинг на ИТ дейности



Представители на бранша разделят изнасянето на ИТ процедури грубо на две групи - аутсорсинг на ИТ инфраструктура (компютри, сървъри, комуникации) и аутсорсинг на приложения (базов софтуер и по-разпространени програми).
Тези услуги в България се предлагат от компании, попадащи в три категории: фокусирани основно към тази дейност; системни интегратори (фирми, които разпространяват и инсталират софтуерни и хардуерни компоненти на големи световни компании), които предлагат и различни опции за аутсорсинг на ИТ дейност; и специалисти на свободна практика, които работят на повикване.

Когато става въпрос за малки и средни компании, най-често за тяхната ИТ инфраструктура и софтуер се грижат или почасови специалисти, или други малки фирми, специализирани в поддръжката на софтуер и хардуер. Големите дружества пък използват по-сложни услуги за изнасяне на ИТ дейности, каквито са например управляваните услуги (Виж карето).

На практика

Една от фирмите, чиято основна дейност е аутсорсингът на ИТ дейности, е "Евриста". В нея работят 11 служители. Най-често клиентите й са дружества с размер до 40-50 работни места, разказва управителят й Мариян Миланов. В повечето случаи, когато компанията сключи договор за аутсорсване на ИТ дейности, клиентът се нуждае от комплексно обслужване и единственото, което прави е да определи свои служител, който да комуникира със специалистите на "Евриста".



Напоследък в сферата на изнасянето на ИТ дейности навлизат и по-големи компании като системния интегратор "Телелинк", който наскоро получи сертификат на технологичния гигант Cisco за предоставяне на управлявани услуги. На пазара е и държавната компания "Информационно обслужване", която има договор за аутсорсинг на ИТ дейности с Министерството на финансите. Системният интегратор "Контракс" също предлага различни типове стандартизирани услуги, които се доближават до типа управлявани услуги. "Все още не можем да твърдим, че всички предлагани от компанията услуги са на това ниво, но вървим в тази посока", разказва Йордан Йорданов, изпълнителен директор на "Контракс". "В процес сме на изграждане на Service Catalog, сертифициране по стандартите за предлагане на услуги и сервизно обслужване, както и на система за предлагане на портфолио от управлявани услуги", добавя той.

Комфорт за отънели джобове

20% от разходите за комуникации могат да бъдат намалени чрез управлявани услуги, разказва Мирослав Кацаров, директор бизнес развитие и системна интеграция в "Телелинк". Икономиите идват от това, че клиентът не инвестира в технологии, които не са пригодни (тоест не се купува ненужна техника), а оперирането на мрежата и услугите се извършва от професионална организация, добавя Кацаров. Компанията разполага с Network Operations Center (NOC), който позволява наблюдаването на множество клиенти в реално време и отстраняването на евентуални проблеми за кратък срок - често преди клиентът да е разбрал за съществуването на въпросния проблем. Големите икономии идват и от разходите за назначение, обучение и поддръжка на специализиран персонал.

На същото мнение е и Мариян Миланов от "Евриста": "Всеки може сам да сравни своите разходи за заплати, осигуровки, обучение и материално осигуряване на работните места за ИТ персонал с нашата оферта, след което да съобрази дали икономическата изгода и професионална компетентност са на негова страна".

Тлеещ потенциал

Към момента няма официални данни за размера на пазара на изнесени ИТ дейности. Според Кацаров пазарът на ИТ услуги в България за 2008 е около 180 млн. долара. По данни на IDC пък е приблизително 195 млн. лв., а 10-15% или около 30 млн. лв. от тях се падат на аутсорсинга на ИТ дейности. Всички обаче са на мнение, че той тепърва ще се развива, защото реално сега се полагат основите на пазара на управлявани услуги в България. Съществуват и други ясни предпоставки за нарастването му през следващите години. Такива са осъзнаването на все повече малки компании, че разходите им за ИТ не свършват със закупуването на хардуер, както и възможността публичната администрация да намали значително разходите си за комуникации. А кризата сигурно само ще катализира този процес.
Аутсорсинг по време на криза

В условията на криза аутсорсингът е предпочитано средство не толкова за намаляването на разходите (което също е факт), колкото за промяната им от капиталови към оперативни. Т.е. чрез аутсорсинг се избягват инвестициите в покупка на хардуерни и софтуерни продукти и решения. Клиентът ги ползва като чиста услуга, за която плаща всеки месец и използва чужди хардуерни и софтуерни продукти и решения. Това точно е и изнасянето на ИТ дейности извън организацията клиент, която получава крайния продукт – обработени данни, справки, отчети, графики, карти, чертежи, заявки и т.н.
Какво са управлявани услуги?

Управляваните услуги не са типичен аутсорсинг на ИТ инфраструктура. Те са междинен модел - клиентът дефинира услугите и за част от тях наема професионална организация, която да прави точно тези неща. Според специалисти в бранша това е следващият етап в развитието на аутсорсинга на ИТ дейности. "Ние консултираме клиентите, правим план, бюджет, подписваме договор за гарантирано ниво на обслужване (SLA) и представяме ефективно и евтино изпълнение на тези нива", разказва Мирослав Кацаров от "Телелинк". Една от важните разлики между изнасянето на ИТ дейности и управляваните услуги е, че в първия случай времето за реакция при отстраняване на проблем е по-дълго. При управляваните услуги се осъществява мониторинг в реално време, който позволява бързо и точно локализиране на възникнал проблем. 


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 519 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 955 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
На прицел

Руският производител на легендарния "калашник" е пред фалит

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10