Готови, на касата, старт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Готови, на касата, старт

Тук ще е един от магазините на Mercator в София - в &quot;Мега мол&quot; в Люлин.<br />

Готови, на касата, старт

Сръбската Delta Maxi и словенската Mercator започват пряко съревнование в България

Зорница Маркова
10311 прочитания

Тук ще е един от магазините на Mercator в София - в &quot;Мега мол&quot; в Люлин.<br />

© Надежда Чипева


Две вериги с една цел - това е най-краткото обобщение на конкуренцията между сръбската Delta Maxi и словенската Mercator. И двете заявяват открито амбицията да са номер 1 на Балканите.

"Визията ни е да сме най-голямата компания за бързооборотни стоки в Югоизточна Европа", пише в годишния отчет на Mercator за 2008 г., когато компанията постигна оборот от 2.7 млрд. евро. И това изречение се повтаря като мантра при повечето изказвания на представители на групата, когато говорят за плановете за експанзия.

"Целта ни е да станем най-голямата търговска верига в страните в Югоизточна Европа" - това е цитат от преди точно две години. Каза го изпълнителният директор на сръбската Delta Maxi, част от мегаструктурата Delta Holding на милиардера Мирослав Мишкович в момента, в който сърбите обявиха официално, че купуват българската хранителна верига "Пикадили".

Приликите между заявените амбиции не спират дотук. Най-голямата словенска и най-голямата сръбска верига за храни мерят мускули вече доста години на балкански терен. И двете яростно следват стратегията да са лидер в региона, влагат огромни усилия да разширяват влиянието си и бизнеса си и не жалят средства дори по време на криза.

За първи път обаче двубоят на двете компании изглежда толкова интересен. Delta Maxi и Mercator се срещат в директен сблъсък, лице в лице в България. Всеки от тях се стреми да завземе голяма територия и се готвят да се състезават по писта, в която, както вече изглежда, ще тичат сами.

България във фокуса

Словенската Mercator е най-голяма в своята страна и една от най-големите търговски компании в региона. След дни тя ще отвори първия си хипермаркет в Стара Загора, след като повече от две години се готвеше за премиерата си тук. След това ще последват обекти в София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе, като целта е до края на 2010 г. в България да има поне седем магазина с тази марка.

В София засега се знае, че ще има Mercator в "Мега мол" в Люлин, който в момента се строи, и на бул. "Владимир Вазов", където наскоро свой обект отвори веригата за строителни материали и стоки за дома - Baumax. По думите на мениджъра на словенската компания за България Йордан Терзийски търсят се и други подходящи места за магазини.

Първата част от инвазията на словенците в България ще струва 40 млн. евро, съобщи Жига Дебеляк, който е изпълнителен директор и председател на борда на директорите на групата в Словения. Дори в период на криза може да си позволим да инвестираме, защото работим в ликвиден бизнес, който непрекъснато генерира приходи, макар и с по-малки печалби, допълни той.

Mercator вече има бизнес в Сърбия, Хърватия, Черна гора, Босна и Херцеговина. България е част от втората вълна на разширение, с което се цели регионално лидерство. В момента Mercator се готви да влезе още в Албания, Македония и Косово.

Стари познайници

В България Mercator среща своя най-пряк конкурент - сръбската Delta Maxi, която преди две години купи 85% от българската "Пикадили". Въпреки че по финансови резултати търговията с бързооборотни стоки на Mercator e по-голяма от тази на Delta Maxi, двете вериги са достойни съперници. Също така и двете имат интересна история. Delta Maxi е собственост на човек, наричан в Сърбия Императорът. Той има нескрити амбиции да разраства бизнеса си не само в Сърбия (където Delta Maxi е абсолютен лидер), но и в чужбина. Мишкович е сред най-богатите бизнесмени в Сърбия, а интересите му се простират от търговията, строителството, имотите, хранителния сектор, до банките.

С Delta Maxi, която обединява търговските магазини, Мишкович успя да навлезе в Босна, Черна гора и Албания, а сега започва бизнес и в Македония. От години се опитва да купи някой местен търговец и в Словения, включително и Mercator. Неведнъж сръбският бизнесмен е подавал оферта да придобие акции от конкурента си, но без успех. Причината е силно протекционистка политика в полза на местните компании, водена от словенската държава. Още повече че Mercator e един от символите на словенския бизнес и е компания със съществен принос за икономиката на бившата югославска република. В последната класация на Deloitte за най-големите дружества в региона Mercator е на 46-то място. Delta Maxi пък е на 101-во място от общо 500 класирани дружества.

Bugarska u fokusu

Още преди три години милиардерът Мишкович видя потенциал в търговията с бързооборотни стоки в България и след продължителни преговори през есента на 2007 г. влезе в "Пикадили". Съвсем наскоро Delta Maxi придоби и останалите 15% от веригата, които в началото на сделката бяха на българските собственици. При покупката веригата имаше 11 магазина, а сега - вече 20. Сделката беше важна за сръбския холдинг и заради това, че България вече беше член на Европейския съюз.

Тихото състезание между Delta Maxi и Mercator в България всъщност започна още преди две години, когато словенците започнаха да търсят подходящи места за първите си хипермаркети, а "Пикадили" - за своето разрастване (оттук нататък са планирани още поне 20 магазина). Въпреки големия брой нови проекти за молове, които буквално заливаха пазара до миналата година, истински добрите и атрактивни локации не бяха много. Така в един и същ момент представители на двете компании преговаряха за едни и същи места, коментираха източници от пазара.

Mercator успя да влезе в някои молове, към които и конкурентът му имаше интерес, защото се съгласи да плаща значително по-висок наем, съобщи представител на консултантска агенция, запознат с процеса на договаряне. От "Пикадили" пък не са били склонни да влизат в даден обект "на всяка цена". Така например "Пикадили" е имала предварителен договор за "Мега мол", но впоследствие там е влязла "Меркатор". Подобно надцакване с наемите се получи и в бъдещите молове на инвеститора GTC в Стара Загора и Бургас, съобщиха запознати с преговорите.

Мениджърът на Mercator за България Йордан Терзийски коментира, че компанията е действала и сега следва предварителните си планове за експанзия и е въпрос на сметка и индивидуална преценка доколко даден разход има основание.

Потрошачите* са ни скъпи

Истинската конкуренция обаче ще се усеща тепърва. Причината е, че двете вериги имат много сходна концепция. "Пикадили" се утвърди в средновисокия ценови сегмент, залага на голям асортимент и качествено обслужване. Стратегията съвпада с тази на компанията майка в Сърбия. По-новите и големи магазини на Delta Maxi там се отличават с топли цветове на интериора, богато разнообразие и симетрично подредени стоки, светлина, усмихнат персонал. Собствениците на "Пикадили" се стремят да въвеждат това усещане и в магазините в България.

Същевременно такива обещават да бъдат и хипермаркетите на Mercator в България. "Ще предлагаме качество на най-добрата цена", казват от веригата, докато обясняват своята концепция. Асортиментът им ще включва стоки от всички ценови сегменти, включително среден и висок. Ако запазят визията на обектите си в Словения, тук те също трябва да са с доволно голямо разнообразие и привлекателна подредба на рафтовете и витрините. Очаква се да има допълнителни удобства като каси за самообслужване и информационни пултове за някои от продуктите.

Вредности

Конкурентната среда става още по-интересна на фона на кризата, която доведе до цялостен спад в потреблението. Това накара повечето вериги да заложат на концепцията "ниска цена", като се опитват да са привлекателни за потребителите с финансови притеснения. Най-ярък пример за тази тенденция е BILLA, която направи остър завой в политиката си и смени посланията към клиентите. В средата на септември мениджърът на веригата Емил Стефанов официално обяви, че компанията "все повече ще участва в опитите на домакинствата да оптимизират бюджета и ще предлагат ниски цени на потребителите". Като се проследи историята на веригата в България, този акт може да се сметне за исторически. До неотдавна веригата с жълто-червено лого се асоциираше със средно високи цени в сравнение с останалите търговци.

Пак заради кризата България стана атрактивна и за агресивните западни дискаунт вериги, които се целят в най-ниския ценови сегмент. Конкуренцията в него ще стане истински жестока, след като заработят първите магазини на компании като Lidl, Plus и Penny. Всъщност Plus вече отвори някои свои обекти. Carrefour също се насочи към евтиния сегмент при дебюта си в Бургас, но е възможно след края на кризата да се ориентира и към по-високия.

В тази стремглава ценова борба на практика в средния сегмент ще останат най-вече "Пикадили" и Mercator. На въпроса защо мисли, че концепцията на словенската компания ще успее в момент, в който всички залагат на евтиното, Йордан Терзийски отговори, че нишата на магазините със средни цени и високо качество има голям потенциал в България. "Има клиенти, които искат качество", каза той.

Мениджърът на "Пикадили" в България Александър Чампаревич пък казва, че ръководената от него компания винаги се стреми да изпълни желанието на клиентите и че всяка нова верига на пазара стимулира още повече предлагането на качество. Изказванията на двамата мениджъри ражда една добра новина: българските потребители ги чакат големи вредности. Всъщност вредност на сръбски е полза. Използва се и за стойност.

* Потрошач - така звучи потребител на сръбски

Конкурентите

Mercator е на 46-о място в класацията на Deloitte за най-големите фирми в Централна и Източна Европа. Има 2.708 млрд. евро приходи за 2008 г.

Delta Maxi е на 101-во място в класацията. Има 1.649 млрд. евро приходи за 2008 г.

Две вериги с една цел - това е най-краткото обобщение на конкуренцията между сръбската Delta Maxi и словенската Mercator. И двете заявяват открито амбицията да са номер 1 на Балканите.

"Визията ни е да сме най-голямата компания за бързооборотни стоки в Югоизточна Европа", пише в годишния отчет на Mercator за 2008 г., когато компанията постигна оборот от 2.7 млрд. евро. И това изречение се повтаря като мантра при повечето изказвания на представители на групата, когато говорят за плановете за експанзия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

30 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Реалист

    В България конкуренцията между двете вериги ще има съвсем различен характер. В Сърбия, Хърватия и Словения пазарът е, правилно отбелязано, силно протекционистичен. Но това се проявява не само срещу компании от съседни държави, а и срещу западноевропейските вериги. Тук, обратното, пазарът е доста отворен за конкуренцията и битката за медалите идните 10 години ще си остане между Метро, Била и Кауфланд, а не между Пикадили и Меркатор.

  • 2
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До реалист: Прав си, но в центъра на градовете, където искат да се позиционират има друг профил на потребителите - такива със средни и високи доходи, а не потребители на Метро и Кауфланд, който са или малки фирми/квартални магазини/ или домакинства с ниски и/или ниски към средни доходи.
    Билла има все още имидж на скъп маганин, за тях новата им политика е или спасение или потъване с развети знамена.
    Големите вериги държат пряко едва 20-25 % от пазара, малкият бизнес е още твърди жилав в България и дано да оцелее.0

  • 3
    Avatar :-|
    Никола Йорданов

    Вредности - това на сръбски е ценности. Това ли се е имало предвид?

  • 4
    Avatar :-|
    Love Giver

    Не ми говорете за "ПИКАДИЛИ", особено за Ирина Петкова от техния отдел ЧР-Варна. БЯх на интервю при тях, а тя веднага се обадила на мой колега от фирмата ми да я разпитва за мене, представяте ли си за каква конфиденциалност става дума??
    То бива бива клюкарство и непрофесионализъм, ама чак пък толкова!!
    Възмутен съм от техния отдел ЧР,просто- нямам думи!

  • 5
    Avatar :-|
    изнервен потребител

    На няколко пъти виждах стоки с изтекла годност в Пикадили и не пазарувам вече често оттам. Да гледаш всяко етикетче на всяка стока увеличава времето за пазар много, но друга оправия няма. Не знам коя верига е по-изгодно за мене като потребител да спечели битката.

  • 6
    Avatar :-|
    ABV

    Не съм сигурен дали авторката на статията познава дейността на веригите в страните им или пише само по усещане и впечатления от пресата.
    Това което съм видял обаче в Словения в Меркатор ( при това не само в Любляна ), е по-скоро противоположно на описаното от статията.
    "Високото качество" на съответна цена е съчетано с жесток протекционизъм на местното производство, независимо от качеството. Това води до действително висок оборот, но без конкуренция. Собствениците на веригата са и политически фигури, крупни собственици на производствени предприятия, които не дават на чуждите производители и търговци даже шанса да се пробват на местния пазар, ако са действителна конкуренция. Местоположението на магазините на веригата са най-доброто, което може да бъде избрано, а на все още слабата външна конкуренция са отделени неудобни и по-трудно достъпни локации. Въпреки това, веригата имаше трудности и беше готова да се продаде, но не се намери купувач, вероятно и по тази причина. Навлизането на българския пазар вероятно цели именно това - по-лесна продажба на външен голям "играч", а не сериозни намерения за растеж. С това вероятно се обясняват и високите наемни цени, които се плащат в мол-овете. И като цяло някои от магазините на веригата в страната и иазглеждат като нашите "Фантастико" и то в старта надейността им, при това с доста съмнителна хигиена.
    За Делта груп и Пикадили не ми се коментира - след като Пикадили стана 100% сръбска собственост, а и малко преди това, не само че качеството на обслужване не се подобри, а на рафтовете се появяват и периодично стоки със съмнителен произход, без етикиране на български език и в никой случай с по-добри качествени показатели ( напоследък такъв беше някакъв уж италиянски зехтин ).
    Така че реалността е далече от желаната и описана в статията и е само опит за преследване на по-далечни и то различни от заявените цели. Все пак е добре, че двете вериги са у нас. Малко или много засилват конкуренцията в сектора, което работи в определена степен и за клиента.
    Но сериозната журналистика би се поинтересувала, например и кой от българска страна подкрепя интереса на двете вериги и какви биха били последствията от това за българския потребител и производител в по-дългосрочен план.

  • 7
    Avatar :-|
    до 6

    прочетох горния коментар и относно крайното му изречение бих искала да допълня:
    да, би било добре, но журналистката пише кратка статия, а не дисертация по темата.

  • 8
    Avatar :-|
    m.

    До известна степен българският потребител е буквално като невидял и това се използва от веригите, които могат да си позволят икономии от мащаба и low costs. Определено все още е незадоволен българския потребител, и особено що се отнася до качествени стоки, които за съжаление за сега в България се продават много по-скъпо от чужбина. Да видим докога ще бъде така.. А за нехранителните стоки, според мен ако се улесни максимално онлайн търговията от чужбина, едва ли някой ще пазарува от глупавите молове, където няма почти нищо, а това, което го има е на ненормални цени...

  • 9
    Avatar :-|
    И В В

    До коментар [#1] от "Реалист":

    Лчино по мое мнение, концепцията Метро е вече почти изчерпана. С последните си три неуспешни проекта Търново , Плевен и Пловдив 2 , компанията започва все по-сериозно да се задъхва. А заради експанзията на останалите вериги магазини, техните клиенти стават все по-малобройни.
    Билла направи най-лесното, което можеше - смени политиката си и насочвайки вниманието си към друг сегмент потребители, до голяма степен изгони лоялните си клиенти. С актуалната си "програма за лоялни клиенти" ще се стреми да запази новопривлечените такива, но всички знаем ,че нископлатежният клиент е всичко друго,но не и лоялен. Интересно ми е как ще оцеят хода си, когато "кризата свърши"
    Единствено Кауфланд запази политиката си и сякаш успя да извлече дивиденти от цялата тази сируация.

  • 10
    Avatar :-|
    me

    Не забравяйте и Карфур ;) За сега в Бургас, скоро и в други градове. Аз лично съм безкрайно доволен от тях и отсвирих другите вериги... АДа не говорим, че имат собствена продукция на много стоки и ги продават на доста ниска цена, а качеството е по-високо от аналогичния БГ продукт, а цената няма да коментирам. А Пикадили специално са доста скъпички...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.