Готови, на касата, старт

Сръбската Delta Maxi и словенската Mercator започват пряко съревнование в България

Тук ще е един от магазините на Mercator в София - в &quot;Мега мол&quot; в Люлин.<br />
Тук ще е един от магазините на Mercator в София - в &quot;Мега мол&quot; в Люлин.<br />
Тук ще е един от магазините на Mercator в София - в &quot;Мега мол&quot; в Люлин.<br />    ©  Надежда Чипева
Тук ще е един от магазините на Mercator в София - в &quot;Мега мол&quot; в Люлин.<br />    ©  Надежда Чипева

Две вериги с една цел - това е най-краткото обобщение на конкуренцията между сръбската Delta Maxi и словенската Mercator. И двете заявяват открито амбицията да са номер 1 на Балканите.

"Визията ни е да сме най-голямата компания за бързооборотни стоки в Югоизточна Европа", пише в годишния отчет на Mercator за 2008 г., когато компанията постигна оборот от 2.7 млрд. евро. И това изречение се повтаря като мантра при повечето изказвания на представители на групата, когато говорят за плановете за експанзия.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
30 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Реалист
    • - 4
    • + 26

    В България конкуренцията между двете вериги ще има съвсем различен характер. В Сърбия, Хърватия и Словения пазарът е, правилно отбелязано, силно протекционистичен. Но това се проявява не само срещу компании от съседни държави, а и срещу западноевропейските вериги. Тук, обратното, пазарът е доста отворен за конкуренцията и битката за медалите идните 10 години ще си остане между Метро, Била и Кауфланд, а не между Пикадили и Меркатор.

    Нередност?
  • 2
    ariman_info avatar :-|
    Ariman
    • - 5
    • + 13

    До реалист: Прав си, но в центъра на градовете, където искат да се позиционират има друг профил на потребителите - такива със средни и високи доходи, а не потребители на Метро и Кауфланд, който са или малки фирми/квартални магазини/ или домакинства с ниски и/или ниски към средни доходи.
    Билла има все още имидж на скъп маганин, за тях новата им политика е или спасение или потъване с развети знамена.
    Големите вериги държат пряко едва 20-25 % от пазара, малкият бизнес е още твърди жилав в България и дано да оцелее.0

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 1
    • + 4

    Вредности - това на сръбски е ценности. Това ли се е имало предвид?

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Love Giver
    • - 18
    • + 9

    Не ми говорете за "ПИКАДИЛИ", особено за Ирина Петкова от техния отдел ЧР-Варна. БЯх на интервю при тях, а тя веднага се обадила на мой колега от фирмата ми да я разпитва за мене, представяте ли си за каква конфиденциалност става дума??
    То бива бива клюкарство и непрофесионализъм, ама чак пък толкова!!
    Възмутен съм от техния отдел ЧР,просто- нямам думи!

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    изнервен потребител
    • - 1
    • + 10

    На няколко пъти виждах стоки с изтекла годност в Пикадили и не пазарувам вече често оттам. Да гледаш всяко етикетче на всяка стока увеличава времето за пазар много, но друга оправия няма. Не знам коя верига е по-изгодно за мене като потребител да спечели битката.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    ABV
    • + 19

    Не съм сигурен дали авторката на статията познава дейността на веригите в страните им или пише само по усещане и впечатления от пресата.
    Това което съм видял обаче в Словения в Меркатор ( при това не само в Любляна ), е по-скоро противоположно на описаното от статията.
    "Високото качество" на съответна цена е съчетано с жесток протекционизъм на местното производство, независимо от качеството. Това води до действително висок оборот, но без конкуренция. Собствениците на веригата са и политически фигури, крупни собственици на производствени предприятия, които не дават на чуждите производители и търговци даже шанса да се пробват на местния пазар, ако са действителна конкуренция. Местоположението на магазините на веригата са най-доброто, което може да бъде избрано, а на все още слабата външна конкуренция са отделени неудобни и по-трудно достъпни локации. Въпреки това, веригата имаше трудности и беше готова да се продаде, но не се намери купувач, вероятно и по тази причина. Навлизането на българския пазар вероятно цели именно това - по-лесна продажба на външен голям "играч", а не сериозни намерения за растеж. С това вероятно се обясняват и високите наемни цени, които се плащат в мол-овете. И като цяло някои от магазините на веригата в страната и иазглеждат като нашите "Фантастико" и то в старта надейността им, при това с доста съмнителна хигиена.
    За Делта груп и Пикадили не ми се коментира - след като Пикадили стана 100% сръбска собственост, а и малко преди това, не само че качеството на обслужване не се подобри, а на рафтовете се появяват и периодично стоки със съмнителен произход, без етикиране на български език и в никой случай с по-добри качествени показатели ( напоследък такъв беше някакъв уж италиянски зехтин ).
    Така че реалността е далече от желаната и описана в статията и е само опит за преследване на по-далечни и то различни от заявените цели. Все пак е добре, че двете вериги са у нас. Малко или много засилват конкуренцията в сектора, което работи в определена степен и за клиента.
    Но сериозната журналистика би се поинтересувала, например и кой от българска страна подкрепя интереса на двете вериги и какви биха били последствията от това за българския потребител и производител в по-дългосрочен план.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    до 6
    • - 8
    • + 2

    прочетох горния коментар и относно крайното му изречение бих искала да допълня:
    да, би било добре, но журналистката пише кратка статия, а не дисертация по темата.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    m.
    • - 1
    • + 11

    До известна степен българският потребител е буквално като невидял и това се използва от веригите, които могат да си позволят икономии от мащаба и low costs. Определено все още е незадоволен българския потребител, и особено що се отнася до качествени стоки, които за съжаление за сега в България се продават много по-скъпо от чужбина. Да видим докога ще бъде така.. А за нехранителните стоки, според мен ако се улесни максимално онлайн търговията от чужбина, едва ли някой ще пазарува от глупавите молове, където няма почти нищо, а това, което го има е на ненормални цени...

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    И В В
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#1] от "Реалист":

    Лчино по мое мнение, концепцията Метро е вече почти изчерпана. С последните си три неуспешни проекта Търново , Плевен и Пловдив 2 , компанията започва все по-сериозно да се задъхва. А заради експанзията на останалите вериги магазини, техните клиенти стават все по-малобройни.
    Билла направи най-лесното, което можеше - смени политиката си и насочвайки вниманието си към друг сегмент потребители, до голяма степен изгони лоялните си клиенти. С актуалната си "програма за лоялни клиенти" ще се стреми да запази новопривлечените такива, но всички знаем ,че нископлатежният клиент е всичко друго,но не и лоялен. Интересно ми е как ще оцеят хода си, когато "кризата свърши"
    Единствено Кауфланд запази политиката си и сякаш успя да извлече дивиденти от цялата тази сируация.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    me
    • - 2
    • + 7

    Не забравяйте и Карфур ;) За сега в Бургас, скоро и в други градове. Аз лично съм безкрайно доволен от тях и отсвирих другите вериги... АДа не говорим, че имат собствена продукция на много стоки и ги продават на доста ниска цена, а качеството е по-високо от аналогичния БГ продукт, а цената няма да коментирам. А Пикадили специално са доста скъпички...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал