Интернет обединява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Интернет обединява

Интернет обединява

Големите уебгрупи в България се сдружават, за да налагат общи стандарти за онлайн реклама

Калина Калчева
3733 прочитания

© Shutterstock


Пет от най-големите български интернет издатели - "Дарик уеб", "Дир.БГ", "Икономедиа" (издател на в."Капитал" и в. "Дневник"), "Инвестор.БГ" и "Нет Инфо.БГ" се обединиха през седмицата в браншово сдружение. Организацията се нарича Interactive Association Bulgaria и според създателите си покрива над 80% от пазара на онлайн реклама и над 90% от интернет аудиторията в страната.

За създаването на сдружение в българския онлайн сектор, подкрепено от най-големите компании, се говори отдавна, но досега опитите в тази посока не бяха 100% успешни. Например във функциониращата Българска уеб асоциация не членуват "Нет Инфо.БГ" (най-големият онлайн издател), както и неговия подгласник "Дир.БГ". Големият въпрос в момента е ще успее ли Interactive Association Bulgaria наистина да обедини пазара за общата полза.

Членството в организацията ще е отворено не само за уебгрупите, които привличат най-голям онлайн трафик в България, но и за рекламни агенции, по-малки издатели, рекламодатели и експерти. "Вярвам, че ще успее да се наложи като обединител […], важно е още в началото в организацията да влязат големите рекламодатели в интернет, големите медийни и рекламни агенции, които управляват над 60% от интернет бюджетите, специализираните агенции за интернет маркетинг, както и най-големите уебстудиа", коментира Мартин Попов от агенцията за онлайн реклама и маркетинг Interactive Share, като заяви, че ще подкрепи инициативата. Пламен Русев, организатор на изложението за е-бизнес и е-маркетинг Webit (което ще се проведе на 7 и 8 октомври), обясни, че не вижда алтернатива на вече основаната от петте големи онлайн медии асоциация. Стига да бъдат създадени кристално ясни правила, да се излезе извън тесните интереси на онлайн издателите и организацията да се отвори към всички участници на пазара, смята той.

Ползите от истинско браншово сдружение за сектора са големи и поне на думи осъзнати от всичко заинтересувани страни. Световен пример за успешна дейност е организацията Interactive Advertising Bureau (IAB). Грижа на IAB например е да наложи общи стандарти за работа в сектора и да утвърди добрите практики – големина на рекламните карета, използване на легално съдържание и т.н. Освен това браншовата организация подготвя обучения и пазарни изследвания за сектора и най-важното - популяризира онлайн рекламата пред широката общественост.

Новосъздадената Interactive Association Bulgaria заявява намерение да следва тези принципи. "Интернет като медийна среда е подценен както от бизнес, така и от обществена гледна точка. Компаниите от сектора вече са в състояние да отстояват своята полезност и значимост", обясни Владимир Жеглов, изпълнителен директор на Дир.БГ. Даниела Петрова, директор "Връзки с обществеността" на "Нет Инфо.БГ" допълни, че чрез единната търговска асоциация всички участници на пазара могат да си сътрудничат и да регулират индустрията, така че да ускорят растежа и да наложат стандарти в дигиталния и интерактивния маркетинг.

Съвпадението в ценностите и стремежите на учредителите никак не е случайно. Ако първата положителна стъпка за развитието на сектора е създаването на браншова организация, следващата е присъединяване към международната IAB. В момента в европейската структура на организацията членуват 18 държави и 5500 компании. Още пет са в процес на присъединяване. Надали някой с интерес към онлайн рекламата ще бъде изненадан да узнае, че в сравнение с членуващите в IAB Europe страни България е с най-малък обем на пазара. По-тревожно е, че процентът на интернет реклама в общия микс при тези държави е далеч по-голям, отколкото у нас. В Унгария например 9.4% от рекламните бюджети са отишли за онлайн кампании. В България по неофициални данни той е между 3% и 5%. Между другото събирането и представянето на официални и обективни данни за състоянието на пазара е още една от надеждите, които се възлагат на новата браншова организация.

Основания да считаме, че скоро ще бъде създадена IAB - България, има. В рамките на изложениетоWebit президентът на IAB Europe – Ален Юро, ще посети България. Наскоро той коментира за в. "Капитал", че Webit е перфектният апел към пазара за задвижване на процеса по създаване на местно звено на IAB.

Жанет Найденова, председател на Interactive Association Bulgaria, пред "Капитал":

Когато най-големите се обединят, се създава правилната бизнес култура

Жанет Найденова е основател на "JNN Консулт" - маркетинг консултантска агенция, специализирана в областта на IT и представител на Gartner за България.

Kaк ще промени състоянието на сектора създаването на браншова организация?

Когато най-големите конкуренти се обединяват, това създава правилната култура, за да може пазарът да се развира и да расте по-бързо и стабилно. Организацията е отворена за членство на технологичните компании, рекламните агенции и рекламодатели в България за по-нататъшно стимулиране и развитие на интерактивната реклама у нас. По този начин всички участници на пазара могат да си сътрудничат и да регулират индустрията, така че да ускорят заедно растежа и да наложат стандарти в дигиталния и интерактивния маркетинг в България.

Ще има ли някакви критерии за присъединяване към организацията ви?

Има два вида членство – пълноправно и асоциирано, позволяващо различни по големина участници на пазара, да членуват в асоциацията. Измежду най-важните критерии за присъединяване към асоциацията са използване на легално съдържание, следване на професионалните и етични стандарти, споделяне целите на сдружението и средствата за тяхното постигане.

На какъв етап са отношенията ви с Interactive Advertising Bureau за създаване на национална IAB Bulgaria?

Преди близо 2 години, когато международните агенции за измервания стъпиха и на българския пазар, стартира идеята за създаване на съсловна организация, която да приеме правила и стандарти и да се развива в духа на целите и стойностите на световната организация The Interactive Advertising Bureau (IAB). Това даде възможност на основните конкуренти на пазара да се събират на една маса, да търсят преодоляване на различията в пазарните им подходи, да осъзнаят необходимостта от обединение около определени ценности. Естествено в световен мащаб този път беше извървян, затова за свой модел онлайн медиите припознаха световната организация The Interactive Advertising Bureau (IAB). Един от препъникамъните в процеса на подготовка беше, както обикновено, намирането на лицето, което да обедини интересите и да задвижи организационните въпроси. След като в началото на лятото на тази година имах честта да бъде избрана моята кандидатура, процесът започна и след поредица от сбирки в началото на август 2009 г. се състоя учредителното събрание на Interactive Association Bulgaria с учредители "Дарик нюз" ЕООД, "Дир.БГ" АД, "Икономедиа"АД, "Инвестор.БГ" АД и "Нет Инфо.БГ" АД.

Какви са основните проблеми пред сектора?

Основните проблеми в сектора са в три направления: Използване на нелегално съдържание за генериране на трафик, липса на стандарти за ефективните форми, критерии за единна измеримост на интерактивната реклама, професионални и етични стандарти и малък дял на интерактивния маркетинг и реклама в общите маркетинг бюджети. Как виждате годината до момента за бранша? Какъв е обемът на пазара? Годината не е лека за бранша, имайки предвид; двуцифрения спад на рекламните бюджети на големите рекламодатели като цяло. Това обаче отваря възможности за предлагане на нови ефективни икономични рекламни продукти към малкия и средния бизнес, увеличаване на дела на PPC (Pay Per Click) рекламата. При нетен пазар на интернет рекламата за 2008 г. (стойността, която са генерирали интернет медиите) около 25 милиона лева, България, следвайки тенденциите на пазарите от Централна и Източна Европа, може да постигне през следващата година двуцифрен ръст, за което ще спомогне и Interactive Association Bulgaria.

Пет от най-големите български интернет издатели - "Дарик уеб", "Дир.БГ", "Икономедиа" (издател на в."Капитал" и в. "Дневник"), "Инвестор.БГ" и "Нет Инфо.БГ" се обединиха през седмицата в браншово сдружение. Организацията се нарича Interactive Association Bulgaria и според създателите си покрива над 80% от пазара на онлайн реклама и над 90% от интернет аудиторията в страната.

За създаването на сдружение в българския онлайн сектор, подкрепено от най-големите компании, се говори отдавна, но досега опитите в тази посока не бяха 100% успешни. Например във функциониращата Българска уеб асоциация не членуват "Нет Инфо.БГ" (най-големият онлайн издател), както и неговия подгласник "Дир.БГ". Големият въпрос в момента е ще успее ли Interactive Association Bulgaria наистина да обедини пазара за общата полза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    ivanivanov avatar :-|
    ivanivanov

    Хммм. Странно как българският пазар се държи на 90% от посочените групи, като делът на adwords и примерно Easytrader е бая голям и определено не е 10%. По принцип google последната година навлизат бая добре на пазара и познавам рекламодател с годишен бюджет над 60-70000 към тях и 10-20000 към всички други, примерно.
    Ако ще давате в рекламно съобщение данни за пазарен дял, то би трябвало обективно да покажете данни на всички големи в бизнеса. Примерно пиратски сайт като Замунда генерира ОГРОМЕН трафик по-голям от abv.bg и vbox на НетИнфо, а си управлява сам рекламите. Не познавате ли пазара дотолкова, че да знаете тези неща?
    Иначе пожелавам успех на начинанието, но нека е без гръмките думи.

  • 2
    ariman_info avatar :-P
    Ariman

    към по-горе: + блоговете и форумите, самостоятелните сайтове и т.н.

  • 3
    Avatar :-|
    Красимир

    Всъщност си 80% от пазара на онлайн реклама и 90% от аудиторията. Ще си позволя малко уточнение, че да не заблуждаваме читателите.
    Съгласен съм, че въпросните 5 групи покриват 90% от БГ интернет аудиторията, но това далеч не означава че за всички останали БГ сайтове остават 10%, напротив, всички останали също покриват 90%.
    Както се казва сумата надхвърля 100% тъй като потребителите посещават повече от 1 сайт месечно :)
    Интересно е и едно от условията за членство в IAB - "Измежду най-важните критерии за присъединяване към асоциацията са използване на легално съдържание..."
    Я да видим сега какво съдържание има в някой от сайтовете на учредителите:
    Дали Vbox7 (собственост на Нетинфо) е с легално съдържание ?
    Какви ли файлове се съхраняват по чекмеджетата на abv (също собственост на netinfo)?
    Какви ли файлове се обменят чрез tranz.it (собсвеност на dir.bg) ?
    ...и т.н. и т.н.

  • 4
    Avatar :-|
    Станислав

    Дир.бг не е на второ, а на поне 7-мо място в БГ интернет компаниите. Те са малко като Лили Иванова, само дето тя по-често вади нов албум, от колкото те нов сайт.

  • 5
    activesr avatar :-|
    activeme

    Картел.
    Картел е думата, а не сдружение

  • 6
    Avatar :-P
    и аз съм с #5

    Е, как така ще се обединяват, бе?
    90% от аудиторията?! Какви са тия глупости? Колко процента от пазарния дял е това?
    КЗК, КЗП, или на който там е в юрисдикцията, защо не са направили нищо по въпроса?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK