Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 окт 2009, 13:54, 4765 прочитания

Всичко се върти около интернет

Телекомите ще трябва да се препозиционират, ако чипсетите с безжична свързаност се наложат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Мислите си, че Централна и Източна Европа са новата гореща технологична дестинация на Стария континент? Помислете пак. Под 10% от високотехнологичните компании в региона попадат в класацията на Deloitte за 500-те най-големи бизнеси в Централна и Източна Европа.

Всъщност по-малобройни са само компаниите в здравеопазването, държавния сектор и строителните предприемачи. В класацията присъстват двата най-големи български телекоми - "Мобилтел" и "Виваком".


Проучването на Deloitte включва не само IT компании, но и медии. Собственици на местните телекомуникационни и IT компании са основно мултинационални корпорации. Обяснението на Deloitte е, че в тези сектори са позиционирани гигантски бизнес конгломерати, които са на "ти" с икономията от мащаба. В медийния сектор преобладават локални компании, тъй като най-важният фактор е уместното съдържание в контекста на региона.

Най-големите придобивания в медийния сектор през 2008 г. се случиха в България. Modern Times Group купи "Нова телевизия", а CME придоби мажоритарен дял в "Ринг ТВ" и ТВ2. Така компаниите залагат на подобрени пазарни позиции, когато започне цифровизацията на българските телевизии. В началото на тази година Time Warner купи 33% дял от CME. Deutsche Telekom също се фокусира в Югоизточна Европа с купуването на дял от OTE - гръцкият собственик на телекоми в Албания, България, Румъния и Сърбия.

Телевизионните приходи от реклама ще пострадат сериозно в резултат от съкратените бюджети за маркетинг. От Deloitte прогнозират спад от над 10%, като ситуацията е най-тежка за украинските и румънските канали. Но времето, прекарано от зрителите пред телевизора, ще расте заради повишената безработица и по-малкото пари за забавление.



Понижените цени за тв реклама ще се сторят привлекателни за бизнеси, желаещи да достигнат по-голяма аудитория. Авторитетното бизнес издание Economist пък очаква старт на повече платени телевизионни канали във възникващи пазари като Латинска Америка и Източна Европа въпреки рецесията.

По-добрите възможности за насочване на реклама към конкретни потребителски групи ще стимулира повече инвестиции в интернет, смятат от Deloitte. Те смело предричат, че приходите на интернет медиите в региона ще отбележат двуцифрен ръст за тази година. Данни на IAB - Европа, пък са още по-оптимистични и сочат, че рекламните онлайн приходи могат да скочат с 20% въпреки кризата.

Вестници и телевизии са сред най-големите инвеститори в глобалната мрежа, тъй като те следват предпочитанията и навиците на своята аудитория.

Рекламните приходи на печатните медии падат главоломно по света, но в Централна Европа те са сравнително по-незасегнати. Базираната в Германия Bauer Media например увеличава своите приходи с 52% през 2008 г. Очевидно кризата улеснява гигантски компании с разнообразен бизнес в преодоляването на спада в търсенето, коментират от Deloitte.

 
Статията е част от поредицата секторни анализи, включени в класацията на Deloitte CE Top 500. В следващия брой ще бъде публикуван анализ на регионалните тенденции в публичния сектор.

По време на рецесията два инвестиционни фонда наляха свеж капитал в кабелни оператори в региона. След продължителна финансова суша "Евроком" и "Кейбълтел" се сляха под шапката на инвестиционния фонд EQT V и така създадоха най-голямата кабелна мрежа в България. Фондът за дялови инвестиции Mid Europa Partners придоби UPC Slovenia и нейните почти 160 хил. клиенти.

Най-многобройни в класацията традиционно са телекомите. От тях само унгарските Magyar Telekom и Pannon GSM, украинският UMC и Romtelekom завършват годината на финансова загуба. Операторите вече наблюдават прага на приходите от гласова телефония и постепенно ще се фокусират върху предлагането на високоскоростен интернет.

В по-далечно бъдеще мобилните оператори трябва да предугадят как ще се възползват от чипсетите, които могат да работят с няколко безжични стандарта. Очаква се тяхната цена да падне до $1-2 през 2009 г. Следователно чипсетите могат да се разпространят по същия начин, както Wi-Fi модулите в лаптопите днес. Тогава те могат да създадат много нови пазарни ниши. Анализаторите на Deloitte посочват няколко примера за приложение на бъдещите безжични устройства - от дистанционно управление на светофари до вграждане в дрехи, така че те да следят здравословното състояние на хората.

Мобилните оператори ще трябва да премислят къде да се позиционират в това бъдеще. В глобален мащаб от Deloitte очакват хората да изтеглят 10 млрд. софтуерни приложения за мобилни телефони. Появяват се все повече портали, откъдето човек може да свали софтуер за мобилен телефон. Сега част от тези портали не са преки източници на приходи за операторите. Техните мениджъри не бива да се тревожат, тъй като ще печелят косвено от таксуване на трафик, необходим за работата на софтуера, смятат от Deloitte.

Другата голяма група са компаниите за потребителска електроника. Тук Deloitte включват производители на лаптопи, камери, телефони, телевизори. Прогнозата им не изненадва. Samsung, Nokia, IBM, HP, Panasonic и т.н. ще продължат да обновяват често своите продуктови линии, за да компенсират падащите цени на стоките.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас Eldrive увеличава мрежата си от е-зарядни в партньорства с OMV и община Бургас

Зарядните станции за електромобили на компанията ще нараснат най-малко с 80

31 май 2020, 217 прочитания

ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми ЕБВР предлага безплатни ресурси за справяне с кризата за малки и средни фирми

Онлайн програмата покрива пет основни теми и цели да достигне до 10 хил. души

31 май 2020, 428 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Как се размрази стоманата

Пазарът на метали дава първи признаци на излизане от кризата

Още от Капитал
Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10