Какви квоти, какви 20 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви квоти, какви 20 млн. евро

&quot;Астра Биоплант&quot; ще може по-бързо да си възвърне инвестицията, ако екоминистерството им позволи да продават емисии &nbsp; &nbsp; <br />

Какви квоти, какви 20 млн. евро

Три години Екоминистерството блокира проекта за завод за биодизел на "Астра Биоплант"

Калина Горанова
5311 прочитания

&quot;Астра Биоплант&quot; ще може по-бързо да си възвърне инвестицията, ако екоминистерството им позволи да продават емисии &nbsp; &nbsp; <br />

© "Астра Биоплант"


Ако се гледа отстрани работата на доскорошното ръководство на екоминистерството, то сякаш си беше поставило за цел да прогони максимален брой инвеститори. Проектите затъваха с години, на ниво картбланш от страна на ведомството. Христоматийният пример е "Челопеч майнинг", но ако не вярвате, питайте, когото се сетите. Например "Астра Биоплант".

Добро начало

В началото на 2006 г. местната компания решава да изгради за завод за биодизел в Сливо поле край Русе за нуждите на транспорта. Той трябва да произвежда екологичното гориво от слънчоглед и рапица, като в региона има големи възможности за отглеждането на растенията. Идеята на компанията е да развие проекта по схемата за "съвместно изпълнение" по Протокола за борба с климатичните промени от Киото. Това са проекти, в които една държава инвестира в чисто производство в друга държава. След одобрение от страната домакин и от специализиран орган към Обединените нации, страната инвеститор получава правото да ползва съответното количество въглеродни емисии, които са спестени от чистата технология. Страната домакин пък губи тези количества.

През февруари 2006 г. "Астра Биоплант" информира Министерството на околната среда и водите (МОСВ) за проектната си идея и през май 2006 г. компанията получава подкрепата на ведомството за проекта. Междувременно компанията се свързва с австрийската KWI Consultants, с която го разработва съвместно. Провежда се търг, за да се избере купувач, който да даде най-добра цена за емисиите въглероден диоксид. Търгът е спечелен от Kommunalcredit Public Consulting, която се явява оторизиран купувач на Република Австрия.

В края на 2006 г. независимият орган към Рамковата конвенция на Обединените нации по изменение на климата сертифицира проекта. Остава единствено финалното одобрение от МОСВ. Одобрението така и не идва.

Отрязани от световния пазар

Първоначалното забавяне от страна на министерството се обяснява с това, че проектът няма комплексно разрешително, което се издава от същото това ведомство. Впоследствие комплексното разрешително става факт. В края на 2008 г. заводът започва работа, но одобрение все още няма. Проблемът стига до екоминистъра на Австрия, както и до бившия вицепремиер Меглена Плугчиева. До решение отново не се стига. Мотивът на министерството този път е, че страната няма достатъчни квоти парникови емисии, за да ги предостави на Австрия. Всъщност изчисленията на министерството са правени на база европейската схема за търговия с емисии, където количествата наистина са малко. Проектът на "Астра Биоплант" обаче не попада в нея, тъй като транспортът е извън европейската схема (тя засяга само енергетиката и производствата). Той попада в схемата по Киото, по която страната разполага и с големи количества, които могат да бъдат продавани или да отиват именно за проекти съвместно изпълнение.

"Без одобрението на министерството ние не можем да си продаваме емисиите и от това губим средства", коментираха от компанията. За периода 2008 - 2012 г. компанията разполага с 677 216 т въглероден диоксид за продан. Емисиите по тази схема са по-евтини от тези, които се търгуват на европейските карбонови борси. Ако приемем, че цената е 10 евро на тон, това прави 6.7 млн. евро. Те биха били добре дошли за инвеститора, който трябва да възвръща вложенията си в размер на над 20 млн. евро.

И блокирани на местния

Другият път за реализиране на приходи, а именно продажбата на продукцията, също е блокиран. Причината е, че вносителите на горива отказват да смесват биогоривата. Основният вариант за компаниите, които се занимават с производството им, е износът (това прави и "Астра Биоплант"), в случай че им е икономически изгодно. Според Закона за възобновяемите енергийни източници и биогоривата за 2009 г. 3% от горивото трябва да е био. Към 2020 г. Европейският съюз си е поставил за цел това количество да нарасне на 10%. За момента в България обаче законът не се спазва и няма санкции за това. Така производителите на биогориво, които са инвестирали в подобно производство, защото държавата е разписала в закон, че то има бъдеще на практика са се оказали подведени.

От противоречивите действия на държавата инвеститорите губят пари, а когато в плановете са намесени чужди компании и дори държави страда и имиджът на България. За безумно закъснелия проект на "Астра Биоплант" обаче все пак има надежда. В началото на ноември новото ръководство на МОСВ ще разгледа проекта на "Астра Биоплант", както и още няколко подобни по схемата "съвместно изпълнение". Отмятането на тази работа макар и със закъснение може да даде ценен сигнал на инвеститорите дали ще си възвърнат парите.

Ако се гледа отстрани работата на доскорошното ръководство на екоминистерството, то сякаш си беше поставило за цел да прогони максимален брой инвеститори. Проектите затъваха с години, на ниво картбланш от страна на ведомството. Христоматийният пример е "Челопеч майнинг", но ако не вярвате, питайте, когото се сетите. Например "Астра Биоплант".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Излъганите тарикати, любители производители на биогорива... е айде карайте си камионетките с биогориво....

  • 2
    kalnik avatar :-|
    Калник

    Жалко е, когато чиновници спъват развитието на бизнеса. Само че в конкретния случай не съжалявам. Според мен прозводството на биогорива от хранителни култури е перверзия, когато над 1 милиард души гладуват по света. Такова производство вдига цената на тези култури и все по-малко хора могат да си ги позволят. Това се усети преди 1-2 години по целия свят. Освен това екологичния ефект е минимален, тъй като за производството на земеделска продукция се използват голямо колочество нефтопродукти и торове (чието производство е енергоемко, а понякога включва и нефтопродукти). Подобно нещо е единствено разумно по отношение на отпадъци от производството на храни и е най-добре да става с биотехнологии, които са по-ефективни.

  • 4
    kamendc avatar :-|
    Камен

    И аз не мога да разбера от къде се спестяват 600 хиляди тона въглероден диоксид - това е много голямо количество! Биодизелът като гори, да не би да не изпуска въглероден двуокис? Той си е пак дизел.
    Може би смятат, че уж рапицата е поела този въглероден диоксид от атмосферата, докато е растяла - но тук има два проблема:
    - първо, 600 хил. тона, като знам че вадят 300 кг. от декар, прави 1.8 милиона декара, колко земя със сигурност няма в Сливо Поле, значи оценката е изкуствено раздута
    - второ, ако не беше рапица, там щеше да расте жито или царевица, а дори и бурени да растяха, пак щяха да поемат въглероден диоксид от атмосферата, така че тези спестявания са напълно измислени!

  • 5
    Avatar :-|
    Анонимен

    Не наливат нито 3% нито ще наливат 10% биодизел вносителите и разпространителите на горива докато не махне законодателя безсмисления АКЦИЗ върху био-дизела, който го прави по-скъп и от нормалния дизел- добиван от нефт. Миналото правителство просто е искло от още нещо да измисли приход в хазната... и накрая се получи едно голямо нищо - и нулев приход - за всички.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK