Стара история с нова "Фамилия"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стара история с нова "Фамилия"

Стара история с нова "Фамилия"

Софийската верига магазини има нов собственик за трети път

Зорница Маркова
19119 прочитания

© Цветелина Ангелова


"Мамо, мамо, как изглеждаха магазините при социализма?" "Ще те заведа във "Фамилия" и ще видиш."

Допреди няколко седмици тази шега не звучеше неуместно. По един-два кренвирша се въргаляха по рафтовете в магазините, а отегчена, но искрена продавачка, обясняваше: "Няма синьо сирене. И бяло няма. Не сме плащали, не ни носят."

Но ето, че ситуацията се променя. Сега обектите на "Фамилия" лека-полека започват да се пълнят със стока и много скоро отново могат да заприличат на нормални магазини за хранителни стоки. Причината е, че за пореден път веригата с оранжевото лого има нов собственик, който обещава да възстанови бизнеса й и да я развие. Ситуацията е истинско дежа вю, защото се случва за трети път, откакто "Фамилия" беше създадена преди девет години.

Неотложната продажба

Сега продавач на веригата е Дилян Попов, който стана неин собственик в края на 2007 г. чрез компанията си "Нова Фамилия 2007". Той купи магазините от инвестиционния фонд Equest. Още тогава търговската верига беше в тежко състояние - натрупани дългове към доставчици, празни магазини, накърнен имидж заради липсата на каквото и да било разнообразие в обектите й. При това неуспехите не спохождаха веригата за пръв път (виж графиката с хронологията).

През последните две години Попов развиваше компанията и на моменти дори успя да я стабилизира. За да я разграничи от старите собственици, я прекръсти на "Нова Фамилия" (надолу в текста ще продължим да наричаме веригата "Фамилия" като по-позната на потребителите).

През последните няколко месеца обаче бизнесът му тръгна надолу. За пореден път доставчиците спряха да получават парите за осигурените стоки, а дълговете към тях растяха непрекъснато. Плаща се само в краен случай, казват близки до веригата. Ето как самият Попов обясни ситуацията: "Поех компанията с огромни задължения. Получи се и по-голям интензитет на натрупване на нови дългове, отколкото очаквахме. Доставчиците казваха, че няма да ни дават стоката, докато не платим. В същото време правехме и експанзия. Така се стигна до проблеми с ликвидността."

Положението на "Фамилия" заприлича на дяволски кръг: няма свежи средства за разплащане с доставчиците, те от своя страна не зареждат магазините, защото не получават парите си. Ако пък веригата се разплати с един, задлъжнява към друг. Всичко това съвпадна с трудностите на кризата - спад на общото потребление и липсата на оборотни кредити. В резултат в най-слабите моменти среднодневният оборот на магазините "Фамилия" пада до по-малко от 20 хил. лв., твърди Христо Лачев, който сега е консултант по сделката. За сравнение - в силните периоди от миналата година оборотът е бил около 80 хил. лв. на ден.

Пред стария вече собственик се появи неотложната необходимост да реши проблема със задлъжнялостта, и то веднага. Изходът е да привлече външен инвеститор или партньор. До сделка се стига в началото на октомври, а преговорите се водят още от юли тази година. През това време трима-четирима потенциални купувачи се интересуваха и разглеждаха компанията, съобщиха близки до "Фамилия".

Купувачите

Новите собственици на веригата "Фамилия" са двама съдружници, познати от търговията с цигари. Това са Емил Маринов и Евгени Стамов, които са партньори в една от най-големите дистрибуторски компании за тютюневи изделия "Табак трейдинг партнър". Те придобиват веригата чрез фирмата си "Елис 2005", която в момента е в процес на пререгистрация, потвърди за "Капитал" Емил Маринов. Причината точно тези инвеститори да са новите собственици на "Фамилия" е, че са били един от основните "кредитори" на веригата от последните месеци. Към тях компанията е натрупала сериозни задължения и като партньори от дълги години старите и новите собственици са потърсили общо решение за изход от ситуацията.

Всъщност "Фамилия" има натрупани дългове към почти всички свои доставчици (около 300 компании). В средата на годината задълженията са били около 2.5 млн. лв. Към тях има още около 1 млн. лв. неизчистени дългове от предишната смяна на собствеността през 2007 г., както и малки заеми от банки. При сегашната сделка се очаква постепенно да се изчистят както всички невърнати средства, така и отношенията с доставчиците.

Разплащането

Сделката е сложно структурирана. Купувачът "Елис 2005" не купува дружеството, а става собственик на марката и бизнеса на веригата и получава 16 магазина, които са под наем. Натрупаните дълговете на "Фамилия" остават в компанията "Нова Фамилия 2007" на Дилян Попов.

В момента тече пререгистрация в "Елис 2005", а когато тя завърши, собствеността ще е разделена така: 10% ще са на мениджърски екип, а останалите ще са разделени поравно между Емил Маринов и Евгени Стамов, обясни консултантът Лачев.

Новата придобивка ще струва на двамата собственици общо 3.5 млн. лв. От тях 2.5 млн. ще се платят на продавача за активите, марката, наличната стока и приспаднат към него дълг. Те директно ще отидат за покриване на задължения към доставчици. С останалите 1 млн. лв. "Елис 2005" ще зареди магазините наново.

Въпросът е какво се случва с дълговете. За да преподпишат договорите с доставчиците, новите собственици и Дилян Попов са им предложили схема за разплащане, на която почти всички са се съгласили, съобщи Христо Лачев. Малко под половината от задълженията се връщат на момента с парите, влезли в "Нова Фамилия" от сделката. Останалата част се разсрочва за по-късен период и тя остава отговорност на стария собственик Дилян Попов. Той пък ще участва в управлението на веригата и в разпределението на печалбата, с която ще покрие остатъка от дълговете към доставчиците.

Емил Маринов обясни, че единици са тези, които не са се съгласили на предложената схема. "След пет-шест месеца сами ще пожелаят да се върнат, когато се убедят, че компанията е стабилна", каза той.

Положителна обратна връзка дойде и от страна на доставчиците: "Новите собственици ни предложиха приемлива схема, възобновихме отношенията с тях и имаме положителни впечатления", коментира собственикът на компанията за колбаси "Тандем" Кирил Вътев.

Плановете

Новите собственици имат амбициозни планове да развиват веригата. "Имаме опит в търговията. Това за нас е ново предизвикателство и ние искаме да се справим", коментира Емил Маринов.

Първата въведена промяна е във взаимоотношенията с доставчиците. Те осигуряват стоката и получават парите си веднага. Тази схема тип cash&carry в момент на криза е изгодна и за двете страни: производителите и вносителите могат да получат парите си веднага и по този начин са спокойни, че няма да изпаднат отново в позицията на кредитори. Веригата също има интерес от тази схема, защото може да настоява за по-добри условия от доставчиците и да работи на по-високи маржове, обясни Христо Лачев. По този начин новите собственици се надяват магазините да възвърнат нормалния си вид и доброто си зареждане до края на месеца.

В момента се правят проучвания за пазара и се изготвя нова стратегия за бъдещето на "Фамилия" в средносрочен план. Мисли се дори и дали е необходимо да се смени името на веригата, макар това да е по-малко вероятно.

Магазините ще се позиционират в средния и над средния ценови сегмент, но това конкретно ще зависи от локациите. До края на годината няма да се отварят нови обекти. До година и половина броят на магазините трябва да нарасне до 25-30, а след това, ако концепцията проработи, ще се търси и експанзия извън София. Новите собственици не скриха, че дори и след като са влезли във владение на компанията, към нея има интерес от инвеститори. "Сега не искаме да продаваме", коментира Емил Маринов и добави: "Ако бизнесът е добър, защо да го продаваме."

Изводът

Ако промените с оранжевата верига се случваха за пръв път, плановете за нейното бъдеще щяха да звучат обнадеждаващо. Само че казусът с "Фамилия" е натоварен със спомените от предходните години - три пъти силно изпразнени магазини, сърдити касиерки, разочаровани клиенти и натрупани дългове в милиони. И след всеки крах следваше смяна на собствеността и веднага след нея - оптимистични и амбициозни планове за ново начало и успешно развитие на компанията. До момента резултатът винаги е бил финансово болезнен както за собствениците, така и за компаниите, станали неволни кредитори на "Фамилия". Неуспехите досега се дължаха на комбинация от фактори - непремерена експанзия, непреценени парични потоци, непресметнат риск, грешка в управлението. Новите собственици са изправени пред още едно предизвикателство - кризата.

Предпоставката за положителния изход от затрудненото положение на "Фамилия" и този път е налице - нов собственик с желание да се докаже като добър търговец и мениджър. Необходимите ходове също са ясни - да спечели обратно доверието на доставчиците и клиентите и да разгърне потенциала на веригата. Иначе е по-добре веригата да се прекръсти на "Дежа вю".

Автор: Капитал
Преглед на оригинала

"Мамо, мамо, как изглеждаха магазините при социализма?" "Ще те заведа във "Фамилия" и ще видиш."

Допреди няколко седмици тази шега не звучеше неуместно. По един-два кренвирша се въргаляха по рафтовете в магазините, а отегчена, но искрена продавачка, обясняваше: "Няма синьо сирене. И бяло няма. Не сме плащали, не ни носят."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    Змей Горянин

    О, музичка за ушите ми - ФАЛИТ :)))

  • 2
    petrov.de avatar :-|
    peer

    хубава статия, браво

  • 3
    tonibg avatar :-(
    tonibg

    До коментар [#1] от "Змей Горянин":


    Няма фалит, просто доставчиците, които имат задължения горят /а парите от продажбата на стоките са си останали за собствениците /. Затова освен с Фантастико никой от доставчиците не иска да работи с БГ фирми.

  • 4
    vladimiryosifov avatar :-|
    Владимир Йосифов

    Няколко пъти съм писал, че българинът не харесва оранжево.
    Крайно време е да се разбере това .
    Жълтото е светлина, а българинът обича мрака.
    Оранжевото е здраве и чистота.
    Истина, а българинът не е здрав, и МРАЗИ истината.
    Време е да се замислят защо оранжевият цвят в България носи само загуби.
    ---
    В сайта ми има оранжево, но не ми пука.
    Аз харесвам истината.
    Използвам оранжево за да "разгонвам" идиотите.
    Има написани добри анализи на цветовете.
    Четете , братя !

  • 5
    Avatar :-|
    pr4

    Владко, я отхапи от оранжевия портокал и се успокой, а?

  • 6
    vladimiryosifov avatar :-|
    Владимир Йосифов

    Мамо , мамо какво е портокал?
    Като дойде Дядо Мраз ще ти покажа.

  • 7
    Avatar :-|
    me

    копеле, прасни си една и бегай да продаваш недвижими имоти у червен брег

  • 8
    Avatar :-?
    sina sas saka

    Ще познаете ли? Вече много си подсказвахме, покажете и вие нещо-военни Ифи В 50, внос от бившата ГДР например.

  • 9
    Avatar :-@
    пре...н доставчик

    цитата "Разплащането

    Сделката е сложно структурирана. Купувачът "Елис 2005" не купува дружеството, а става собственик на марката и бизнеса на веригата и получава 16 магазина, които са под наем. Натрупаните дълговете на "Фамилия" остават в компанията "Нова Фамилия 2007" на Дилян Попов."

    Тълкуването на сложно структурираната сделка е ПРОСТО! Доставчиците да го д...т - ще чакат пари от "Нова Фамилия 2007" т.е. на кукуво лято!

    Новите собственици почват на чисто! Младоженецът може да целуне булката! Честито!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK