Стоманената ръка на Митал грабна Escada
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стоманената ръка на Митал грабна Escada

Стоманената ръка на Митал грабна Escada

Семейството на индийския милиардер купува фалиралата германска луксозна марка

2295 прочитания

© Bloomberg


За екстравагантните милиардери кризата е като манна, която им осигурява изобилие от възможности за имиджови инвестиции и за удовлетворяване на прищевките. Мегха Митал, снахата на милиардера от индийски произход Лакшми Митал, ще задоволява страстта си към дизайна, опитвайки се да върне блясъка на фалиралата германска компания Escada. Един от тръстовете на Митал постигна на 5 ноември споразумение да придобие основните активи на модната къща. Когато Мегха е била представена на персонала на компанията, свидетели съобщиха пред германските медии, че хората са "плакали от радост" с надеждата, че финансовият гръб и инвеститорските умения на семейство Митал ще сложат край на трудностите на Escada.

Мегха е съпруга на Адитиа Митал, единствения син на Лакшми Митал, най-големия и най-известния от тримата братя в семейството. Адитиа е финансов директор на най-голямата компания за производство на стомана в света - европейския гигант ArcelorMittal, създаден от баща му. Мегха специализира финанси и стратегически мениджмънт в американския Wharton Business School, където среща бъдещия си съпруг Адитиа. И двамата са на 33 години. Женени са от 1998 г. и имат две дъщери.

Първоначално Мегха навлиза в семейния текстилен бизнес в Индия, а от 2000 г. се пробва в света на финансите - част е от екипа на инвестиционната банка Goldman Sachs, където работи с телекомуникационни, медийни и технологични компании. Но за кратко. След година осъзнава, че това не е нейната страст, разказва познат на семейството пред агенция Reuters. Тя е запалена по дизайна. Мегха Митал получава следдипломна квалификация по архитектурен дизайн от лондонското училище Inchbald през 2003 г. Първоначално задоволява страстта си, като прави дизайна на офисите и къщите на близки на семейството. Голямо предизвикателство за нея било да промени интериора на частния самолет на семейство Митал. Сега се заема с още по-голямо предизвикателство - да извади Escada от фалита и да възвърне блясъка й на модния подуим.

Още преди да се е заловила с новата задача, Мегха съвсем обяснимо се озова под светлината на прожекторите. Самата тя не задоволява любопитството на медиите и не разкрива как точно смята да възстанови Escada. Ще влезе в надзорния съвет на компанията, но оперативното й управление ще остави в ръцете на досегашния мениджмънт. Очаква се настоящият директор Бруно Залцер да запази поста си и да получи подкрепа в усилията си да наложи по-евтини линии паралелно с луксозните. Същата стратегия Бруно Залцер прилагаше и като директор на друга германска компания - Hugo Boss, която ръководеше, преди да оглави Escada в средата на 2008 г. Залцер дойде в дамската модна къща, натоварен с очакванията да повтори успеха в мъжката модна компания. Въпреки че не успя да се справи, Мегха смята да го остави на директорския пост, твърди говорител на индийското семейство пред AFP.

Новата визия на Escada

Макар че мениджмънтът на Escada ще остане същият, стратегията на компанията съществено ще се промени. Източници от семейство Митал разкриват пред Reuters, че новите собственици планират да реорганизират бизнеса на модната къща и да я позиционират в масовата мода, а не само в луксозния сегмент. Мегха одобрява стратегията на Залцер за трансформиране на Escada в по-достъпна луксозна марка, пише New York Post. Това означава да бъдат разнообразени линиите от лъскави рокли на четирицифрени цени, с които обичат да дефилират холовудски звезди като Кейти Холмс и Хилари Суонк.

В наши дни Escada произвежда главно модни дамски облекла, но също и спортни и детски дрехи, парфюмерия, луксозни аксесоари, кожени изделия и очила. Бизнесът й е разделен в два основни сегмента - луксозен с марката Escada и в средния ценови сегмент с марката Primera. Escada има 182 собствени бутика и 225 лицензирани дистрибутора в над 60 държави по света и 2.2 хиляди служители. Компанията произвежда на ишлеме в Германия, Италия, Източна Европа и Азия. Основните й пазари са Западна и Източна Европа, Северна Америка и Азия.

Създадена е през 1976 г. от съпрузите Маргарета и Волфганг Лей. Звездната й слава е в края на 80-те и началото на 90-те. След това тя започна да изпитва проблеми, да губи клиенти, а от лятото на 2008 г. Escada изпадна в агония. През август тази година тя обяви несъстоятелност и поиска съдебна защита от кредитори, за да преструктурира задълженията си. Към 30 април нетният й дълг бe 187.6 млн. евро. За първото шестмесечие на финансовата 2009 г. продажбите й намаляха с 24% до 151 млн. евро, а нетната й загуба нарасна от 8 на 91.7 млн. евро.

Еscada не за първи път служи за имиджова инвестиция за милиардери. През 2003 г. най-голям акционер в нея стана руският бизнесмен Рустам Аксененко с 26.7% от акциите. Аксененко е син на бившия министър на пътищата и съобщенията и първи вицепремиер на Русия Николай Аксененко. Много бързо обаче отношението към него коренно се промени и на Рустам Аксененко започна да се гледа не като на спасител, а като на една от основните причини за тежкото състояние на Escada в момента. Според Deutsche Welle бизнесът на компанията е поел по стръмното нанадолнище, откакто Аксененко е назначил за директор френския моделиер Жан-Марк Лубие, само и само да отстрани предишния ръководител на Escada, с когото са имали различни виждания за развитие на бизнеса.

От средата на октомври 2009 г. Аксененко усилено разпродава акции и излиза от надзорния съвет на компанията. В деня на обявяване на сделката с Митал делът на Аксененко вече не се разкрива. По данни от сайта на Escada нейният основател Волфганг Лей държи 8.04% от акциите, а 91.96% са в свободно обращение. Не е ясно и какво се е случило с дела на братята Михаел и Волфганг Херц (собственици на империята Tchibo), които през миналата година купиха значителен дял в Escada (виж графиката).

От стоманата към модата

Въпреки засиления интерес към условията, при които семейство Митал купува германската луксозна марка, детайлите по сделката са оскъдни. Не е известно каква е сумата, нито какъв дял от акциите ще контролира новият собственик. Според германски вестници продажната цена е 30 млн. евро, но сумата вероятно е значително по-висока, ако се включва и дългът, възлизащ на 187 млн. евро. Предстои сделката да получи одобрението на антимонополните власти.

На фона на множеството неизвестни остава да се види как точно фамилията на Митал ще се справи в света на модата и дали индийските милиардери ще напипат успешната формула за възраждане на Escada.

Семейство Митал придоби световна известност със своите инвестиции в производството на стомана. През 2006 г. най-големият брат, Лакшми, създаде световния лидер в стоманодобива ArcelorMittal. Стратегията му в стоманодобива е агресивно разрастване чрез покупка на изпаднали в затруднение предприятия и съживяването им. Моделът му го превръща в един от най-богатите хора в света. Но кризата бързо стопява богатството му. През миналата година то намаля с 25.7 млрд. долара до 19.3 млрд. долара, което му отреди осмо място в класацията на Forbes на най-големите милиардери в света.

Семейство Митал развива бизнес и в България. По-малките братя на Лакшми - Прамод и Винод Митал, контролират компанията "Глобал стийл", мажоритарен собственик на намиращото се в процедура на фалит предприятие "Кремиковци". До края на миналата година Прамод Митал бе собственик и на футболен клуб ЦСКА.

Автор: Капитал

За екстравагантните милиардери кризата е като манна, която им осигурява изобилие от възможности за имиджови инвестиции и за удовлетворяване на прищевките. Мегха Митал, снахата на милиардера от индийски произход Лакшми Митал, ще задоволява страстта си към дизайна, опитвайки се да върне блясъка на фалиралата германска компания Escada. Един от тръстовете на Митал постигна на 5 ноември споразумение да придобие основните активи на модната къща. Когато Мегха е била представена на персонала на компанията, свидетели съобщиха пред германските медии, че хората са "плакали от радост" с надеждата, че финансовият гръб и инвеститорските умения на семейство Митал ще сложат край на трудностите на Escada.

Мегха е съпруга на Адитиа Митал, единствения син на Лакшми Митал, най-големия и най-известния от тримата братя в семейството. Адитиа е финансов директор на най-голямата компания за производство на стомана в света - европейския гигант ArcelorMittal, създаден от баща му. Мегха специализира финанси и стратегически мениджмънт в американския Wharton Business School, където среща бъдещия си съпруг Адитиа. И двамата са на 33 години. Женени са от 1998 г. и имат две дъщери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK