Резервирана територия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Резервирана територия

Националният превозвач "България ер" разширява все повече бизнеса си

Резервирана територия

"Химимпорт" купи дял в дружество за туристически резервации "Амадеус България"

Калина Горанова
7384 прочитания

Националният превозвач "България ер" разширява все повече бизнеса си

© Надежда Чипева


Информацията е ресурс. А инвестирането в достъп до нея и в нови за компанията продукти винаги дава конкурентни предимства.

Точно това направи националният авиопревозвач "България ер", собственост на "Химимпорт", с покупката на 45% от "Амадеус България". Компанията е дъщерна на испанската Amadeus IT Group, която управлява една от най-големите в света резервационни системи с 35.6% пазарен дял. Услугите й в България ползват всички туристически агенции без две. Сделката на стойност 1.5 млн. евро е финализирана в края на лятото и вече е вписана в Търговския регистър.

За 2008 г. "Амадеус България" има приходи от 1.4 млн. лв. и печалба 59 хил. лв. според представения в търговския регистър отчет. В глобален машаб Amadeus IT Group пък отчита приходи от резервации за около 530 млн. евро за 2008 г. Компанията има 217 представителства в целия свят. Най-добре представена е в Европа и Латинска Америка. Авиационните й продукти се ползват от 136 авиокомпании, а резервациите на общо 456 превозвача могат да се правят през системата. Прогнозите за 2009 г. са, че 570 млн. пътувания ще бъдат резервирани през нея. Доставчици на услуги са и над 70 хил. хотела по цял свят, както и 270 хотелски вериги. Системата на практика е огромна база данни за развитието на туризма.

Конкурентни предимства

Системата Amadeus ще даде на авиокомпанията информация за актуалните промени и тенденции на пазара на туристически услуги. "Това е среда за публикуване на актуалните цени и условия, които авиокомпаниите предлагат", коментира Ирина Найденова, председател на контролния съвет на асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. В системата има оферти и за хотели, коли под наем и други.

"България ер" ще може да действа и като туроператор, като предлага пълен набор от туристически услуги", обяснява и другите предимства Денка Гунева, изпълнителен директор на "Амадеус България". За да се предоставят такива услуги, е необходимо компанията да е регистрирана по Закона за туризма. Според Александър Керезов, прокурист на "Химимпорт", не е изключено дружеството да влезе и в този бизнес в бъдеще.

Освен това "България ер" би могла да получи и по-добри условия на ползване на специалните продукти на Amadeus, предназначени за авиокомпаниите, като например резервационна система. "Всичко е въпрос на договаряне", коментира Керезов. Освен това в системата могат да бъдат представени и други, свързани с "Химимпорт" компании. Застрахователно дружество Армеец най-вероятно ще е първото, което ще се възползва от тази възможност.

На въпроса дали авиокомпанията ще влезе и в оперативното управление на "Амадеус България" Керезов обясни, че всичко е въпрос на решение на съдружниците и че към момента по-важно за тях е участието им да е под формата на контрол.

Системата като бизнес

Освен конкурентните предимства, които българският авиопревозвач получава от сделката, собствеността в компания в подобна специфична дейност не е за пренебрегване. На практика "Амедеус България" е монополист на пазара и работи с над 350 агенции. Преди време опит да навлезе на българския пазар направи друга голяма резервационна система Galileo. Тя обаче не успява да привлече голям брой клиенти, тъй като базата за поддръжка се намира в Гърция.

Допреди кризата приходите на българското дружество нарастват с около 10% на година. Увеличението идва както от повечето туристическите агенции и резервациите, които минават през системата, така и от разработването на нови продукти от компанията майка. Приходите на дружеството се формират на база ползването на продуктите, които системата предлага на клиентите и доставчиците си. Туристическите агенции например заплащат услугите, които ползват или на базата на месечна такса или на брой транзакции.

"Амадеус" в България

Испанската Amadeus IT Group е собственост на дружество със специална цел, в което инвеститори са "Луфтханза", "Ер Франс", "Иберия" и група финансови институции. В края на миналата година дъщерното на "Луфтханза" - "Луфтханза техник", създаде общо предприятие с "Бългериан авиейшън груп" (част от "Химимпорт") - "Луфтханза техник София" за ремонт и обслужване на самолети.

Amadeus е на българския пазар от 1999 г. Допреди около пет години акционер в "Амадеус България" с 51% от акциите е авиокомпания "Балкан". През 2004 г. обаче Агенцията за държавни вземания продаде дела й на испанците и те получиха 100% контрол над дружеството. "Парче по парче си връщаме всичко загубено навремето от "Балкан", заяви изпълнителният директор на "България ер" Димитър Павлов през седмицата.

Информацията е ресурс. А инвестирането в достъп до нея и в нови за компанията продукти винаги дава конкурентни предимства.

Точно това направи националният авиопревозвач "България ер", собственост на "Химимпорт", с покупката на 45% от "Амадеус България". Компанията е дъщерна на испанската Amadeus IT Group, която управлява една от най-големите в света резервационни системи с 35.6% пазарен дял. Услугите й в България ползват всички туристически агенции без две. Сделката на стойност 1.5 млн. евро е финализирана в края на лятото и вече е вписана в Търговския регистър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK