Costa в рая на кафето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Costa в рая на кафето

Costa в рая на кафето

Британската верига купува Coffeeheaven за 36 млн. лири в сделка важна и за българския пазар

8239 прочитания

© надежда чипева


Съчетанието на италианската страст към кафето с британския нюх към бизнеса отведоха Costa Coffee направо в рая на кафето чрез покупката на полската Coffeeheaven (от англ. рай на кафето). На 15 декември ръководството на британскoто дружество постигна споразумение да купи по-малкия си конкурент за близо 36 млн. британски лири. Обединението ще се почувства и на българския пазар, където присъстват и двете вериги.

Полската компания Coffeeheaven, която притежава 90 заведения в Централна и Източна Европа, ще се превърне в поделение на бързо разрастващата се британска верига Costа, която в последните десет години стремително настъпва на изток. След като се установи в Близкия и Далечния изток, британската верига за кафе реши да заздрави позициите си и в Европа. На Стария континент Costa е представена отвъд Ламанша главно в източната част - в България, Гърция, Сърбия, Черна гора, Хърватия, Чехия, Полша, Русия, а отскоро и в Унгария. Поглъщането на Coffeeheaven обаче показва апетита на Costa да се превърне в сериозен конкурент на американския гигант Starbucks, коментира в. Times.

"Сделката ще заздрави позициите на Costa на важния и бързо растящ пазар в Централна и Източна Европа", заяви Джон Деркач, управляващ директор на дружеството. "Бизнесът на Coffeeheaven ще се възползва от големите ресурси на Costa, а нашият персонал ще има възможността да работи за една много по-голяма компания да продължи да разраства и разработва бизнеса", допълни в официално заявление председателят на Coffeeheaven Ричард Уортингтън.

Costa предлага да плати по 24 пенса за всяка акция на Coffeeheaven, с 25% над нивото от 11 юни тази година - деня, преди да бъде обявено, че двете вериги водят предварителни разговори за обединение. Британците са получили съгласието на всички директори и на някои акционери на Coffeeheaven, които държат около 19% от акциите. Директорите ще препоръчат сделката пред останалите акционери.

Придобиването на Coffeeheaven от Costa дава утвърдителен отговор на двата основни въпроса при всяка сделка - дали се вписва в стратегията и дали цената е изгодна, коментира Найджъл Парсън от Evolution Securities пред британския вестник Guardian. Според него полската компания представлява предмостие за британската в Централна и Източна Европа, откъдето веригата ще продължи бързо да се разраства, а цената от 36 млн. лири е малка в сравнение с тристате милиона лири, които Whitbread обикновено харчи на годината за своето разрастване.

Costa, създадена през 1971 г. от италианските братя Серджо и Бруно Коста, сега е най-голямата и най-бързо разрастваща се верига за кафе на Острова. Тя осигурява едва четвърт от продажбите на своята компания майка - британската Whitbread. Освен кафетериите с марката Costa тя притежава нискоразходни хотели, както и ресторанти. В портфейла й от брандове присъстват Premier Inn, Beefeater, Table Table, Brewers Fayre и Taybarns. В Whitbread работят над 33 хиляди служители. За първото полугодие на нейната финансова година, приключила на 27 август 2009 г., приходите й от продажби нараснаха с 3% на годишна база до 703.3 млн. британски лири. През първото полугодие съвкупните й продажби нараснаха с 20% на годишна база до 155.4 млн. лири.

Изпълнителният директор на Costa Алън Паркър смята, че успехът на веригата се дължи на по-добрите маркетинг и реклама и диференцирането на марката с качеството на нейното кафе. По всичко личи, че бизнесът й сякаш остава незасегнат от кризата. Макар рецесията да взе много бизнес жертви във Великобритания, тя не успява да повлияе на постоянството, с което англичаните сменят традиционния за тях чай с кафе. От началото на годината Whitbread е отворила над 150 нови кафетерии в родината си и 22 в чужбина. Върху картата на нейните заведения обаче Северна, Южна Америка и Австралия все още остават празни петна. В Източна Европа компанията стъпи от 2006 г. Задграничните й обекти работят на франчайзинг, като понякога в тях участват и местни партньори.

Бизнесът на Coffeeheaven е съсредоточен в Централна и Източна Европа - в Полша притежава 62 кафетерии, в Чехия 14, 7 в Латвия, 3 в България и 4 в Унгария. Веригата отваря първото си заведение през август 2000 г. в Полша, а на международната сцена стъпва през 2004 г. с отварянето на кофи шопове в Чехия и Латвия. От 2001 г. акции на Coffeeheaven се търгуват на алтернативната платформа AIM в Лондон.

Полската верига отдавна гъделичка апетита на конкурентите си. В началото на годината в италианския печат се появиха съобщения, че от бизнеса й се интересуват Lavazza заедно с Costa и американския гигант Starbucks. В крайна сметка в "рая на кафето" успя да влезе Costa със самочувствието, че рекламното й послание "Ние го правим по-добре" не са празни думи.

Двете компании в България

Coffeеheаven отвори първите си две заведения в България в Mall of Sofia и City Center Sofiа през 2006 г. Тогава представител на компанията за страната беше "Си Ейч Ай България", която година по късно беше купена от Coffeеheаven Holding Ltd. Компанията има три заведения в София и подписва договори за новите молове, които се строят в момента.

Първото заведение на британската верига Costa Caffee отвори врати в столицата в началото на 2007 г. Към момента на територията на страната компанията има десетина заведения, като освен в София работи и във Варна, Бургас, Стара Загора.

Съчетанието на италианската страст към кафето с британския нюх към бизнеса отведоха Costa Coffee направо в рая на кафето чрез покупката на полската Coffeeheaven (от англ. рай на кафето). На 15 декември ръководството на британскoто дружество постигна споразумение да купи по-малкия си конкурент за близо 36 млн. британски лири. Обединението ще се почувства и на българския пазар, където присъстват и двете вериги.

Полската компания Coffeeheaven, която притежава 90 заведения в Централна и Източна Европа, ще се превърне в поделение на бързо разрастващата се британска верига Costа, която в последните десет години стремително настъпва на изток. След като се установи в Близкия и Далечния изток, британската верига за кафе реши да заздрави позициите си и в Европа. На Стария континент Costa е представена отвъд Ламанша главно в източната част - в България, Гърция, Сърбия, Черна гора, Хърватия, Чехия, Полша, Русия, а отскоро и в Унгария. Поглъщането на Coffeeheaven обаче показва апетита на Costa да се превърне в сериозен конкурент на американския гигант Starbucks, коментира в. Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    sofianec avatar :-|
    Софиянец

    Пил съм кафе във всички подобни вериги в София и най-много ми харесва Старбъкс...харесва ми най-вече като вкус, но и атмосферата в двете заведения повече ми допада.

  • 2
    Avatar :-|
    Несофиянец

    Този на "Васил Левски" е пълна скръб; няма нищо общо с атмосферата на Старбъкс другаде. Кофихевън и Коста са на (много) по-добро ниво...

  • 3
    Avatar :-|
    Барист

    Хора тук не говорим само за атмосфера, а качество на напитките, вкус, красота. Всеки има право на мнение но тези кофи-шопове са главно за качество на кафе... Е когато всичко е съчетано и с атмосферата... Откийте вашето кафе и намерете своя вкус... Това целим ние хората които ежедневно правим невероятни кафета... Открийте вкуса...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK