Има ли пилот на летището

"Враждебна" може да е по-дружелюбно място и за пътници, и за бизнес

Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.
Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.    ©  Надежда Чипева
Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.
Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.    ©  Надежда Чипева

За какво са летищата? За да излитат и кацат самолетите на тях? Неееее. Хората ходят там, за да пият скъпо кафе. Така известният американски комик Джери Зайнфелд много точно обяснява какъв е бизнесът на летищата. Те не са само гара разпределителна на пътници, не са стъклени сгради, които посрещат и изпращат самолетите, а са огромни машини за бизнес, които генерират милиарди приходи. Постъпленията от авиационна дейност на аерогарите са само 60-70%, всички останали печалби идват от допълнителни услуги и продукти, за които клиентите харчат парите си, докато стоят и чакат следващия полет.

Допреди няколко години един от основните проблеми на София беше, че няма голямо и модерно летище. От три години това вече не е пречка. В края на 2006 г. заработи нов терминал, беше изградена и нова писта, а инвестицията на държавата в двете беше около 100 млн. евро. Оказа се обаче, че за да е успешна една аерогара, не е достатъчно да има само нова сграда. Трябва да има ефективен, бърз и адаптивен мениджмънт, който да вкарва иновации, да има гъвкава политика по отношение на цените и услугите и да решава проблемите бързо. Поредният тест идва по Коледа, когато многохиляден поток от пътници ще трупа впечатления и малко нерви.

Е, летище Враждебна - София трудно се справя с всички предизвикателства. През последните години имаше немалко неуредици - таксита, паркинги, мъгли. Последният по-виден проблем, който ще е и новото предизвикателство пред мениджърите на летището, е бизнесът вътре. Да влезем вътре и да видим.

Внимавайте с кафето

Купете си само ако ви пада кръвното. В публичната зона на аерогарата има точно две кафета. Липсата на достатъчно конкуренция позволява на собствениците им да работят с неприлично високи маржове. Оправданието на търговците за високите цени пък са прекалено високите наеми, с които работят.

Важна подробност е, че тези високи наеми са постигнати след конкурс, на който самите кандидати са наддавали до непазарни нива. В момента има наем за търговски обект за 10 хил. евро на месец, казаха от летището.

Ако сте минали контролата и сте забравили да си купите вестник, лошо. Ще трябва да чакате полета без да четете. Не се опитвайте да хванете и интернет. Такъв има само в бизнес салона. Преди три месеца от втория етаж на новия терминал пък се изнесе книжарницата, в която имаше и вестници. Сега служители, които имат право свободно да минават контролата, са открили нова бизнес ниша - пътниците им дават пари, те слизат до първия етаж и им купуват вестник с надценка.

С кризата намаляха пътниците и техните разходи и условията станаха непосилни, каза за "Капитал" Илиян Андонов от "Книгомания", който заедно със "Сиела" държаха книжарницата на новия терминал. Неговият пример последваха и магазините за бижута, цветя, техника... Всички напускат.

Самолетът може да закъснее

Летището среща очевиден проблем с управлението на търговските си площи. Големите аерогари по света са се превърнали в машини за пари именно в тази част - услугите и магазините, които пътниците ползват, докато чакат. Летището на Виена например формира 25% от приходите си от неавиационна дейност. В София търговският микс е изключително беден, а с кризата и развалените договори с търговците става още по-непривлекателен. Затова сега салонът на новия терминал е толкова пуст, че е леко сюрреалистичен.

Вероятно причините за сегашното състояние на аерогара София са много, но по-скоро става въпрос за правилно управление. Аерогарите са уникално място с гарантирани клиенти със свободно време, затова там всеки би искал да прави бизнес. Освен ако не направиш така, че да откажеш кандидатите. Например като поставиш условие в конкурсите кандидатът да има поне две години опит в България. Така тотално елиминираш чуждите компании, които нямат дълъг опит в страната, но пък са лидери на световно ниво например.

През миналата година постъпленията на аерогара Враждебна в София от наеми са едва 10-12% от приходите от основната дейност на летището (тук не влизат всички държавни такси като такса кацане и пътническа). Практиката е показала, че от наеми може да се печели многократно повече, като някои летища така са организирали т.нар. второстепенна дейност, че дори покриват голяма част от оперативните си разходи с тях.

Тази година от наеми летището в София ще събере 8.6 млн. лв. Миналата са били над 9 млн. лв., а за следващата отново е заложен спад - 7.7 млн. лв. Самият Пламен Станчев - изпълнителен директор на аерогарата, призна, че са правени изчисления на пропуснатите ползи от неотдадената търговска площ. "Губим 30 хил. евро на месец", каза той. Но смята само освободените магазини, а не всички неоползотворени празни простарнства.

Проблемът с търговските площи има и още едно измерение. В проекта на терминала е заложено търговската зона да е концентрирана на едно място и дори не е на пътя на пътниците между контролата и гейтовете. За да отидат до някой магазин, те трябва да се отклонят. От маркетингова гледна точка това не е ефикасно, коментира търговец, който е имал намерение да кандидатства за магазин там, но се е отказал. А на летището във Виена пътникът до самото начало на гейта минава покрай кокетни магазинчета и кафенета, без никакво усилие и отклоняване.

"Това, което виждате на новия терминал, е точното изпълнение на проекта, одобрен от Министерството на транспорта", обясни Пламен Станчев. "Да, вижда ни се празно и казваме, че може да го напълним с магазинчета, да го направим като привлекателна търговска площ или като мол. Но това не трябва да бъде правено на парче, а да е с една обща концепция, за да не изглеждаме след това като Илиянци. Това ще е част от стратегия за увеличаване на търговските приходи за дружеството."

Затегнете коланите

Дали лошото усещане, оставяно у пътниците и фирмите, работещи на аерогарата, се вижда и от приходите? Попитан как ще оцени работата си до момента, изпълнителният директор на "Летище София" Пламен Станчев каза, че за четиригодишното си управление говорят финансовите резултати. "Те са повече от добри. Дори и през тази година, която беше година на криза и която криза летището усети по същия начин, както всички европейски летища, ние ще завършим с 13 млн. лв. печалба. Ще превозим само със 120 хил. пътници по-малко в сравнение с 2008 г., която беше рекордна. Това означава, че спадът на пътникопотока е едва 3%... Има, разбира се, и още много какво да се прави. Общо казано моята оценка е в средата."

Малко по-задълбочен поглед в резултатите на летището обаче показва по-различна картина. Прогнозните приходи на летището за тази година спрямо миналата ще са с 10 на сто спад. В същото време печалбата намалява с една трета и от 19 млн. лв. за 2008 г. тази ще е 12 млн. лв. (виж таблицата).

Пламен Станчев признава, че този спад се дължи на няколко факта: приходите от наеми, безмитната търговия и продажбите в другите магазини, които се управляват от самото летище, от таксите за зареждане на самолетите, които летището получава като посредник.

Има ли пилот в самолета

Проблемите на "Летище София" не са останали незабележими и за принципала - Министерството на транспорта. След смяната на правителството беше обновен и бордът на директорите на държавната компания. Остана само изпълнителният директор Пламен Станчев. Другите нови мениджъри са Янаки Янакиев и Димитър Богданов. Първият има съдружие в няколко частни компании с различни дейности, а вторият е адвокат и с опит като синдик в дълъг списък от компании.

По думите на зам.-министъра с ресор авиация Камен Кичев със смяната на управлението трябва да се изготви и цялостна нова бизнес стратегия за управлението на летището. Целта е да се повишат приходите, като потенциалът е в две посоки - да се използват по-ефективно търговските площи и да се привлекат нови превозвачи. "Трябва да се въведе нова гъвката политика в цените и услугите", каза Кичев, като целта е София да бъде предпочитана дестинация пред Букурещ или Солун.

"За мен летището е едно от най-хубавите. Само трябва да се използва по-добре", каза Кичев.

Впрочем, докато подготвяхме този материал, се проведе заседание на новия борд на директорите. На него се обсъждаха подробностите около бъдещи конкурси за наематели в летището. Един от търговете беше за доставката на столове за масажиране. След около три месеца VIP пътниците може би ще може да ползват и тази услуга. И тогава Джери Зайнфелд може би ще каже, че летището е място, където хората ходят на масаж.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


137 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Lili

    Истината е, че летището ни е повече от ужасно! Друго такова неприветливо и некомуникативно летище не съм виждала, а на доста аерогари съм била. И естествено най-прецакан е пътникът- не стига, че самолетът му закъснява, ами и има опасност да се побърка от скука, докато чака. Няма никакви магазини, няма кафенета, няма закусвалня. То може и за добро да е, защото с тези цени...Била съм на много европейски летища-дори там цените на кафето и напитките не са такива. Няма аптека-най-близката е в Дружба. Няма място за пушене, което също е от значение за пушачите. Почти на всички европейски летища има зони за пушене, въпреки, че има забрана за пушене на обществени места.
    Отново някой си изпра парите, а ние обикновените хора да го....

  • 2
    Avatar :-|
    Kичозен полилей

    Предложения за ново име на летището? Моето и на доста други хора е за "Цар Борис III"

  • 3
    Avatar :-|
    Беззъба

    статия, която загатва разни неща, но не посочва с пръст към главния виновник за нещастното състояние на летище Враждебна - неговия изпълнителен директор. "Капитал" е предпочел да бъде мил с Министерство на транспорта вместо да покаже документи, от които корупцията и шуробаджанащината на ръководеното от Пламен Станчев летище ще блеснат като стерилните терминали на самото летище.

  • 4
    Avatar :-|
    Отпътувал

    Името на летището казва всичко. Не чакайте гостоприемност, уют и удобства на "Враждебна", избрана за място за летище от немците на най-забутаното и мъгливо място на Софийското поле.
    След "топлото" посрещане от паспортната служба и митничарите, паркинг-рекетьорите, такситата-копърки и т.н., цяло чудо е, че спада на пътниците е само 3%. Явно на много хора им е крайно належащо да ползват услугите на това съоръжение.
    Полетите са на половин цена, има много нови директни полети... Ако и дестинацията си струваше, пътникопотокът щеше да продължава да расте.

  • 5
    Avatar :-|
    Гео Милев

    Доста мек материал за езика на иначе смелата с хотелиерите Маркова.. Почти прозира :))

  • 6
    Avatar :-|
    ани

    Тази статия нищо не казва. Няма факти, няма данни. Има само догатки. Дори не казва колко магазини и кафенета са предвидени на летището, нито кои магазини са си отишли, освен книжарницата. Да бяхте поне потърсили някой който е напуснал да обясни какви са му били оборотите, като казвате, че кафето е скъпо, кажете колко и т.н. Много, ама много повърхностно

  • 7
    Avatar :-|
    FB

    Всичко в статията е истина, както и в коментарите. С едно важно изключение - във ВИП салона на Т2 не само че няма интернет, но няма обхват и на МТел, което е повече от скандално. Този салон е просто една стая с диванчета. Онази вечер, събота, в 18.00 ч. викат "Това е последният полет, нали?". Нали?! На околните на София летища движението е денонощно, с движение на 30 секунди. Тук два самолета да кацнат едновременно и настъпва паника. Колкото до граничарите и митничарите, тук ти викат "Аре давай!", а в азиатските страни дори ти благодарят, когато ти връщат документите. И така..

  • 8
    Avatar :-|
    ...

    Аз най обичам комините-лампи при багажните ленти :)
    Не само че са грозни но и не работят по предназначение.
    Поне ги чистят редовно, ако не друго ...

  • 9
    Avatar :-|
    киро акционера

    любимата ми тема:) вече е време за мъглите, днес полетите са с час-два закъснение а има половин педя сняг, но няма вестници и кафето е на цената на старбъкс в манхатън. Това летище е позор и пример колко безидейни могат да бъдат хора с власт и без идеи, не нови, стари и доходоносни. Как изобщо можете да си позволите да имате незаети търговски площи по време на криза на това летище? На летището във Виена има магазин на Билла, продават лимонада за 30Е цента и сандвич за 1,5Е. Как може все още да няма нормален автобусен транспорт? Как може копърките да се вият на глутници 24/7 от години? Как може тавана да ви беше паднал година след като го завършиха и да стои така 10 месеца? Как може да няма платен интернет за 2-3Е на час!!??? та това е инвестиция от 5000 лева да покриете летището и на ниво 1993 година...Къде мога да си заредя лаптопа?
    До утре следобед тогава кацам, вземам си такси до центъра и заминавам в "провинцията" без да си купя вестник от вас дори и след 13 месеца извън България.
    На всичко можете да се научите, само не и да правите пари!!!
    Поздравления за наземния персонал и служителите във въздуха, има хора които дават душа за авиацията в тази държава.

  • 10
    Avatar :-|
    това летище

    още с построяването си беше остраяло с 10 години, да не говорим колок некачестени материали са вложени- вижте плочките от 9 кинта, и още какъв бизнес какви 5 лева в тази обрулена от кражби, наглост и простотия територия
    вижте летището в истанбул и ли дори в будапеща. прост народ, крадлив и вулгарен


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал