Има ли пилот на летището

"Враждебна" може да е по-дружелюбно място и за пътници, и за бизнес

Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.
Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.
Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.    ©  Надежда Чипева
Новият терминал на софийското летище беше открит в края на 2006 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

За какво са летищата? За да излитат и кацат самолетите на тях? Неееее. Хората ходят там, за да пият скъпо кафе. Така известният американски комик Джери Зайнфелд много точно обяснява какъв е бизнесът на летищата. Те не са само гара разпределителна на пътници, не са стъклени сгради, които посрещат и изпращат самолетите, а са огромни машини за бизнес, които генерират милиарди приходи. Постъпленията от авиационна дейност на аерогарите са само 60-70%, всички останали печалби идват от допълнителни услуги и продукти, за които клиентите харчат парите си, докато стоят и чакат следващия полет.

Допреди няколко години един от основните проблеми на София беше, че няма голямо и модерно летище. От три години това вече не е пречка. В края на 2006 г. заработи нов терминал, беше изградена и нова писта, а инвестицията на държавата в двете беше около 100 млн. евро. Оказа се обаче, че за да е успешна една аерогара, не е достатъчно да има само нова сграда. Трябва да има ефективен, бърз и адаптивен мениджмънт, който да вкарва иновации, да има гъвкава политика по отношение на цените и услугите и да решава проблемите бързо. Поредният тест идва по Коледа, когато многохиляден поток от пътници ще трупа впечатления и малко нерви.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

137 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Lili
    • - 12
    • + 75

    Истината е, че летището ни е повече от ужасно! Друго такова неприветливо и некомуникативно летище не съм виждала, а на доста аерогари съм била. И естествено най-прецакан е пътникът- не стига, че самолетът му закъснява, ами и има опасност да се побърка от скука, докато чака. Няма никакви магазини, няма кафенета, няма закусвалня. То може и за добро да е, защото с тези цени...Била съм на много европейски летища-дори там цените на кафето и напитките не са такива. Няма аптека-най-близката е в Дружба. Няма място за пушене, което също е от значение за пушачите. Почти на всички европейски летища има зони за пушене, въпреки, че има забрана за пушене на обществени места.
    Отново някой си изпра парите, а ние обикновените хора да го....

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Kичозен полилей
    • - 50
    • + 12

    Предложения за ново име на летището? Моето и на доста други хора е за "Цар Борис III"

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Беззъба
    • - 2
    • + 71

    статия, която загатва разни неща, но не посочва с пръст към главния виновник за нещастното състояние на летище Враждебна - неговия изпълнителен директор. "Капитал" е предпочел да бъде мил с Министерство на транспорта вместо да покаже документи, от които корупцията и шуробаджанащината на ръководеното от Пламен Станчев летище ще блеснат като стерилните терминали на самото летище.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Отпътувал
    • - 4
    • + 45

    Името на летището казва всичко. Не чакайте гостоприемност, уют и удобства на "Враждебна", избрана за място за летище от немците на най-забутаното и мъгливо място на Софийското поле.
    След "топлото" посрещане от паспортната служба и митничарите, паркинг-рекетьорите, такситата-копърки и т.н., цяло чудо е, че спада на пътниците е само 3%. Явно на много хора им е крайно належащо да ползват услугите на това съоръжение.
    Полетите са на половин цена, има много нови директни полети... Ако и дестинацията си струваше, пътникопотокът щеше да продължава да расте.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    Гео Милев
    • - 1
    • + 29

    Доста мек материал за езика на иначе смелата с хотелиерите Маркова.. Почти прозира :))

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    ани
    • - 1
    • + 52

    Тази статия нищо не казва. Няма факти, няма данни. Има само догатки. Дори не казва колко магазини и кафенета са предвидени на летището, нито кои магазини са си отишли, освен книжарницата. Да бяхте поне потърсили някой който е напуснал да обясни какви са му били оборотите, като казвате, че кафето е скъпо, кажете колко и т.н. Много, ама много повърхностно

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    FB
    • - 3
    • + 55

    Всичко в статията е истина, както и в коментарите. С едно важно изключение - във ВИП салона на Т2 не само че няма интернет, но няма обхват и на МТел, което е повече от скандално. Този салон е просто една стая с диванчета. Онази вечер, събота, в 18.00 ч. викат "Това е последният полет, нали?". Нали?! На околните на София летища движението е денонощно, с движение на 30 секунди. Тук два самолета да кацнат едновременно и настъпва паника. Колкото до граничарите и митничарите, тук ти викат "Аре давай!", а в азиатските страни дори ти благодарят, когато ти връщат документите. И така..

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    ...
    • - 1
    • + 12

    Аз най обичам комините-лампи при багажните ленти :)
    Не само че са грозни но и не работят по предназначение.
    Поне ги чистят редовно, ако не друго ...

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    киро акционера
    • - 2
    • + 87

    любимата ми тема:) вече е време за мъглите, днес полетите са с час-два закъснение а има половин педя сняг, но няма вестници и кафето е на цената на старбъкс в манхатън. Това летище е позор и пример колко безидейни могат да бъдат хора с власт и без идеи, не нови, стари и доходоносни. Как изобщо можете да си позволите да имате незаети търговски площи по време на криза на това летище? На летището във Виена има магазин на Билла, продават лимонада за 30Е цента и сандвич за 1,5Е. Как може все още да няма нормален автобусен транспорт? Как може копърките да се вият на глутници 24/7 от години? Как може тавана да ви беше паднал година след като го завършиха и да стои така 10 месеца? Как може да няма платен интернет за 2-3Е на час!!??? та това е инвестиция от 5000 лева да покриете летището и на ниво 1993 година...Къде мога да си заредя лаптопа?
    До утре следобед тогава кацам, вземам си такси до центъра и заминавам в "провинцията" без да си купя вестник от вас дори и след 13 месеца извън България.
    На всичко можете да се научите, само не и да правите пари!!!
    Поздравления за наземния персонал и служителите във въздуха, има хора които дават душа за авиацията в тази държава.

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    това летище
    • - 5
    • + 32

    още с построяването си беше остраяло с 10 години, да не говорим колок некачестени материали са вложени- вижте плочките от 9 кинта, и още какъв бизнес какви 5 лева в тази обрулена от кражби, наглост и простотия територия
    вижте летището в истанбул и ли дори в будапеща. прост народ, крадлив и вулгарен

    Нередност?
Нов коментар