Дотком бум 2.0
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дотком бум 2.0

Ще стане ли Facebook следващия Google?<br /> <br />

Дотком бум 2.0

През 2010 г. се очакват няколко големи листвания на технологични компании

Константин Николов
3497 прочитания

Ще стане ли Facebook следващия Google?<br /> <br />

© bloomberg


Няма компания в Силиконовата долина, която да не иска да е следващият Google, дори и онези фирми, които не го признават открито. Преди да излезе на борсата през 2004 г., много експерти и инвеститори се съмняваха в дългосрочните перспективи пред търсачката. Но технологичният гигант опроверга всички скептици и направи създателите си Сергей Брин и Лари Пейдж мултимилиардери. След дебюта й за 85 долара за акция пазарната капитализация скочи седемкратно и в момента е 190 млрд., долара или над 597 долара на акция - едно от най-впечатляващите и печеливши листвания в историята.

Технологичният сектор отдавна търси следващия голям хит на борсата. Процесът се забави през последните две години заради глобалната криза и последвалия срив на фондовите пазари. Но от Силиконовата долина идват все повече сигнали, че 2010 г. може да е една от най-активните години за първични публични предлагания от началото на ХХІ в. Компаниите от сектора, финансиращи се основно чрез фондове за рисков капитал, обикновено имат два хода: или се продават на по-голям конкурент, или излизат на борсата, за да наберат пари.

Сред най-очакваните листвания са социалните мрежи Facebook и LinkedIn, фирмата за софтуерни приложения Zynga и производителят на електрически автомобили Tesla Motors. Всъщност публичните технологични компании са най-добре представящите се групи на борсата и през настоящата година - от началото на 2009 г. индексът Technology Select Sector SPDR на Нюйоркската борса се е покачил с около 34%, а борсата Nasdaq е нагоре със 73% от най-ниските си нива през април.

Засега не са много компаниите, които са подали проспекти за първично предлагане през 2010 г. Сред тях са не толкова известни фирми като онлайн ритейлърът Newegg и производителят на сензори Sensata Technologies. Но анализаторите потриват ръце пред възможността популярни фирми като Facebook и Zynga да излязат на борсата. "Около 100 компании с приходи за стотици милиони долари се готвят за листване", коментира пред Financial Times Фейсал Сохаил, партньор във фонда за рискови инвестиции СMEA Capital, който действа в Силиконовата долина. Друг експерт - Джордж Лий от Goldman Sachs, очаква 50 сигурни IPO-та през следващата година, голямо повишение спрямо листваните девет фирми през 2009 г.

И за разлика от дотком бума в края на 90-те години и началото на ХХІ век сега основната цел на инвеститорите са фирмите със силен растеж на приходите и печалбата. Новите неофициални критерии към технологичните компании е да имат най-малко 100 млн. долара приходи и печалба от 10 млн. долара. Някои посредници предупреждават, че сред подготвящите се за листване компании ще има и такива, които въобще няма да стигнат до борсата, а ще бъдат погълнати от по-голям конкурент.

Най-обсъжданото име

Спукването на дотком балона през 2001 г. настъпи след невероятното надценяване на редица IT компании, които в доста случаи се оказаха кухи. Сега инвеститорите са решени да не повтарят грешките си. Но историята е показала, че горчивите уроци много често се забравят...

Няма компания в Силиконовата долина, която да не иска да е следващият Google, дори и онези фирми, които не го признават открито. Преди да излезе на борсата през 2004 г., много експерти и инвеститори се съмняваха в дългосрочните перспективи пред търсачката. Но технологичният гигант опроверга всички скептици и направи създателите си Сергей Брин и Лари Пейдж мултимилиардери. След дебюта й за 85 долара за акция пазарната капитализация скочи седемкратно и в момента е 190 млрд., долара или над 597 долара на акция - едно от най-впечатляващите и печеливши листвания в историята.

Технологичният сектор отдавна търси следващия голям хит на борсата. Процесът се забави през последните две години заради глобалната криза и последвалия срив на фондовите пазари. Но от Силиконовата долина идват все повече сигнали, че 2010 г. може да е една от най-активните години за първични публични предлагания от началото на ХХІ в. Компаниите от сектора, финансиращи се основно чрез фондове за рисков капитал, обикновено имат два хода: или се продават на по-голям конкурент, или излизат на борсата, за да наберат пари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    abc

    Г-н Николов,

    Можете ли да посочите някой български речник, в който има следните думи:

    Дотком
    Силиконовата долина
    онлайн ритейлърът
    IPO-та
    листване

    Ако не можете, причината вероятно е в това, че няма такива думи в българския език. Моля ви, следващия път когато ги употребявате пред невинна публика, постарайте се при първоначалното споменаване на някой от тези чужди и непознати термини да обяснявате за какво става въпрос. Може с бележка под линия. Може и с изписване на определението, последвано от краткия термин (чуждица) в скоби, и след това само краткия термин. Може и по други начини ...

    По този начин ще подобрите стила си на писане, и същевременно ще направите статиите си по-приятни за четене.

    Иначе статията е интересна, обаче е разбираема само за специалистите говорещи съответния жаргон.

  • 2
    fccf avatar :-|
    fccf

    бе не е важно да е разбираема, важно е да е фьешън. добре че от някой и друг холивудски филм сме прихванали по някой термин, та да разбираме..

  • 3
    capitalist avatar :-|
    capitalist

    До коментар [#1] от "abc":

    това все пак не е вестник трета възраст ....
    и какъв е проблема със силиконовата долина ,ако имаш предвид ,че оригинално е силициевата долина ,ами просто "силиконовата" е възприета и никой почти не използва силициева ......предполагам ,че дори и в тълковните речници е силиконова,с обяснението защо ,не е силициева....

  • 4
    Avatar :-|
    abc

    До коментар [#3] от "capitalist":

    Да, така е, не е "Трета възраст". Също така не е жълт вестник. Също така не е часов вестник. Или поне се опитва да не бъде такъв - преди 10-15 години успяваше, сега само понякога.

    Това не отговаря на въпроса в кой речник на българския език ги има тези термини. Нито отговаря на въпроса защо едни автори от това издателство правят от мухата слон (вж. скорошните спорове за пълния член в мъжки род в Дневник), а други трошат българския език както им падне и очакват да им се размине.

    А по въпроса с долината, именно неграмотните журналисти въведоха термина "Силиконова" - оправданието сега, че вече било популярно, издиша отвсякъде. Именно тези които са сторили грешката преди време от незнание - журналистите - могат да я поправят сега, като почнат да ползват правилния термин. Ама не е фьешън, както обясниха по-горе, и да си признаваш грешките и да ги поправяш явно не е на мода ....

  • 5
    Avatar :-|
    Не се научихте

    Долината не е силиконова, а силициева. Там има фирми разработващи електроника и компютри, а не фирми за изработка на цици.

  • 6
    Avatar :-|
    t

    До коментар [#1] от "abc":

    Г-н Николов,

    не преглеждайте ре4ниците! Ако думите ги няма в ре4ниците, зна4и ре4ниците са ни стари.

  • 9
    Avatar :-|
    Константин Николов

    Привет на всички читатели и благодаря за коментарите ви. В текста използвам технологични и финансови термини, които отдавна сме възприели във вестника. Да, много добре разбирам, че боравим с чуждици, но за повечето ни читатели те не са неясни. Що се отнася до "Силиконовата долина", отдавна тече спор как точно да я наричаме. Аз я пиша така, а всеки може да си прави асоциации с каквито иска импланти. Благодаря на всички ви за коментарите и не спирайте да ни посочвате какво ви харесва или дразни

  • 10
    Avatar :-|
    abc

    До коментар [#9] от "Константин Николов":

    Да говориш на жаргон с колегите си е рабираемо, всеки го прави - от докерите до учените в CERN. Въпроса е там, че да говориш с колегите си и да пишеш статии в седмичник с обща насоченост (неспециализиран) са две доста различни неща. Позволете ми - като човек, който си вади хляба със слушане на жаргон и писане за простосмъртни - да ви посъветвам да не смесвате двете неща и да употребявате съответния речников запас съобразно целевата аудитория. С други думи, простосмъртния читател не е длъжен да знае какъв жаргон употребява един малък кръг от хора. Ако го отблъснете с ползване на такъв жаргон, той просто няма да ви обръща внимание повече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK