Новият крал на пиците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият крал на пиците

С покупката на пиците Nestle си навлече обвинения, че прави отстъпление от стратегията си в подкрепа на здравословното хранене.

Новият крал на пиците

Nestle купи бизнес на Kraft Foods в Северна Америка и заздрави позициите си на пазара на храни

5006 прочитания

С покупката на пиците Nestle си навлече обвинения, че прави отстъпление от стратегията си в подкрепа на здравословното хранене.

© DENIS BALIBOUSE


Швейцарската компания Nestle отхапа голям залък от пазара на пица и в същото време се отказа от шоколадите на Cadbury. С поредица от сделки в началото на годината гигантът се позиционира стабилно в сектора на храните. В понеделник той продаде дела си от 52% в световния лидер в грижата за очите, Alcon, за 28.1 млрд. долара, а на следващия ден купи бизнеса със замразени пици в Северна Америка на Kraft Foods за 3.7 млрд. долара. С тези две сделки швейцарската компания показа, че е гладна за нови сделки и че ще търси растеж в основния за нея сектор - храните. Извън него Nestle запазва един-единствен голям актив - 29% дял във френския козметичен гигант L'Oreal.

И докато всички очакваха, че с парите от продажба на акциите си в Alcon Nestle ще се включи в битката за британския производител на шоколади Cadbury, за да допълни асортимента си от бестселъри като десертите Кit Kat, швейцарската компания изненадващо се отказа от шоколадите и от политиката си в подкрепа на здравословното хранене и си купи... пици.

Лидер на пазара

С придобиването на този бизнес Nestle става лидер в категорията на замразените пици, където досега нямаше голямо присъствие. Сделката включва водещи марки като DiGiorno, Tombstone, California Pizza Kitchen, Jack’s и Delissio. Очаква се тя да приключи до края на годината, след като получи одобрението на регулаторните органи в САЩ и Канада.

Kraft Foods е лидер на пазара в САЩ. Към края на ноември делът на компанията на този пазар се оценява на 39% по данни на Information Resources Inc. По същото време Nestle е заемала четвърто място с дял около 7%. За миналата година продажбите на пици на Kraft Foods в САЩ се оценяват на 2.1 млрд. долара, след като през последните четири години те са нараствали с двуцифрени темпове на растеж. Именно този растеж се очаква да помогне за подобряване на резултатите на сегмента на готовите храни и фиксове на Nestle. През 2008 г. сегментът, в който присъстват марките Maggi, Buitoni и Hot Pockets, генерира продажби от 18.1 млрд. швейцарски франка, с 2.1% по-малко спрямо 2007 г. Нормата на печалба от оперативната дейност в сегмента през 2008 г. бе 12.8% и бе под средните за групата 14.3%.

Сделката с Kraft Foods беше посрещната със смесени реакции от анализаторите. Някои оценяват положително концентрирането на Nestle върху храните, но за други сделката противоречи на стратегическите цели на дружеството. Тя е отстъпление от стратегията на Nestle да се разраства в сегментите на полезните, диетичните и хранителните продукти, твърди Андрю Ууд от Bernstein пред агенция Bloomberg. "Какво е полезното в една замразена пица", пита възмутено Ууд в бележка до своите клиенти. В отговор говорител на Nestle заяви, че сделката не влиза в противоречие със стратегията на компанията: "Опитваме се да повишим хранителната стойност на всички наши продукти, включително и на готовите." Анализатори от Zuercher Kantonalbank и Bank Vontobel заявиха, че биха предпочели сделката да е за активи в други сфери като по-полезните продукти или пък на развиващите се пазари.

Анализатори от Bank Wegelin обаче са на противоположното мнение и смятат, че покупката е изгодна за Nestle. "Тази сделка няма да убие апетита на инвеститорите (към акциите на компанията), тъй като секторът на замразените храни играе все по-важна роля в съвременното общество", твърдят експертите от Bank Wegelin пред агенция AFP. Сделката запълва голяма празнина във вече значителния асортимент от замразени храни на Nestle в САЩ, където швейцарската компания е известна с марките Stouffer's, Lean Cuisine, Buitoni, Hot Pockets и Lean Pockets. Освен това замразените пици в Северна Америка допълват бизнеса с пици в Европа (виж карето).

Амбициите на Nestle

"С продажби на стойност 3 млрд. швейцарски франка Nestle ще се превърне в световен лидер на атрактивния и бързоразвиващ се пазар на замразени пици", уверен е Пол Булке, изпълнителен директор на компанията.

Това е първата голяма сделка на Булке в сектора на храните. Последната бе придобиването на производителя на детски храни Gerber за 5.5 млрд. долара през 2007 г. Първата работа на Пол Булке, след като пое директорския пост през 2008 г., бе да свие разходите и да заздрави лидерската позиция на Nestle на пазара на храни.

С приходите от продажбата на Alcon Nestle вече ще бъде достатъчно добре подсигурена, за да се върне към стратегията си на разрастване чрез дръзки сделки, за която е свикнала да харчи между два и три милиарда швейцарски франка на година. Сред потенциалните цели, които може да погъделичкат апетита на Nestle, са производителите на детски храни Mead Johnson Nutrition или на зърнени храни General Mills. Nestle и General Mills имат споразумение за продажби извън Северна Америка.

Освен това швейцарската компания все пак може да придобие някои от активите на Cadbury. Отдавна се говори, че тя се интересува от дъвките Hollywood и напитките Schweppes.

Част от постъпленията от Alcon ще бъдат използвани за обратно изкупуване на акции. През седмицата компанията обяви, че през 2010 г. ще започне нова програма за обратно изкупуване на акции на стойност 10 млрд. франка (близо 9.64 млрд. долара), след като приключи настоящата, на стойност 25 млрд. франка.

Kraft заменя пицата за шоколад

Решението на Kraft Foods бе изненадващо, като се има предвид, че именно замразените пици бяха най-продаваната стока на Kraft по време на Голямата депресия през 30-те години на миналия век. При настоящата рецесия те също отчитат двуцифрен растеж (виж карето). С парите от продажбата на пиците обаче Kraft Foods се надява да успее да подслади офертата си към британския производител на шоколади Cadbury, чиито продажби също растат с високи темпове въпреки кризата. Не е сигурно обаче дали стратегията на Kraft Foods ще успее.

През седмицата компанията на Уорън Бъфет Berkshire Hathaway, която е един от големите акционери в Kraft Foods с 9.4% от акциите, се обяви против предложението покупката на Cadbury да се финансира с нова емисия акции.

Kraft Foods използва постъпленията, от договорената с Nestle сделка, за да повиши кешовия компонент в офертата (самата тя е комбинация от пари в брой и акции на Kraft и е на стойност 10.5 млрд. лири, или 16.8 млрд. долара). Първоначално новото предложение не се хареса на собствениците. До редакционното приключване на броя офертата бе приета само от 1.52% от акционерите на Cadbury. Според британското законодателство Kraft Foods трябва да представи окончателната си оферта до 19 януари, а акционерите трябва до 2 февруари да решат дали да я приемат.

Ако Kraft не успее да купи Cadbury, единственият печеливш от сделките през първата седмица на годината ще се окаже Nestle. Анализаторът Ерин Суонсън от Morningstar смята, че Kraft Foods се отказва от пицата в името на по-голямата цел - Cadbury. Сделката "показва, че ръководството (на Kraft) смята, че по-високият растеж в продажбите на шоколади е по-изгоден в дългосрочен план". Очевидно ръководството на Nestle не е на същото мнение.

Кое гъделичка апетита на Nestle

Световният пазар на замразени пици нарастваше със средногодишен темп от 22.5% през периода 2004 - 2009 г., твърди специализираното издание за пазарни анализи Euromonitor. До 2014 г. се очаква ръстът да се забави до 12.8%, но в САЩ той ще остане най-висок - 17% на година.

В САЩ на година се продават замразени пици на стойност 4.5 млрд. долара.

Досега присъствието на Nestle на пазара на пици бе съсредоточено в Европа. В края на миналата година швейцарската компания придоби мажоритарен дял в германския производител Wagner Tiefkuhlprodukte, който държи 33% от пазара в Германия.

Швейцарската компания Nestle отхапа голям залък от пазара на пица и в същото време се отказа от шоколадите на Cadbury. С поредица от сделки в началото на годината гигантът се позиционира стабилно в сектора на храните. В понеделник той продаде дела си от 52% в световния лидер в грижата за очите, Alcon, за 28.1 млрд. долара, а на следващия ден купи бизнеса със замразени пици в Северна Америка на Kraft Foods за 3.7 млрд. долара. С тези две сделки швейцарската компания показа, че е гладна за нови сделки и че ще търси растеж в основния за нея сектор - храните. Извън него Nestle запазва един-единствен голям актив - 29% дял във френския козметичен гигант L'Oreal.

И докато всички очакваха, че с парите от продажба на акциите си в Alcon Nestle ще се включи в битката за британския производител на шоколади Cadbury, за да допълни асортимента си от бестселъри като десертите Кit Kat, швейцарската компания изненадващо се отказа от шоколадите и от политиката си в подкрепа на здравословното хранене и си купи... пици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    чичка

    Я някой американец да каже хубави ли са тези замразени пици или са същите като в Австралия - истински боклук в сравнение с пресните.

  • 2
    Avatar :-|
    Marisol24Tran

    If you want to buy a car, you will have to get the <a href="http://lowest-rate-loans.com/topics/business-loans">business loans</a>. Furthermore, my father usually utilizes a commercial loan, which seems to be the most reliable.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.