Жадни за търгове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жадни за търгове

Търгът за изграждане на речна информационна система по Дунав привлече огромен брой кандидати

Жадни за търгове

Десет консорциума се борят за поръчка за 15 млн. лв.

Калина Горанова, Панайот Ангарев
8963 прочитания

Търгът за изграждане на речна информационна система по Дунав привлече огромен брой кандидати

© Надежда Чипева


Споменаването на думите речна информационна система най-често предизвиква неразбиращ поглед и бърз въпрос в стил "какво е това". Ако обаче се погледне дългият списък от големи компании от строителния, оръжейния бизнес и сектора на информационните технологии, кандидатстващи за нейното изграждане, въпросът става друг. А отговорът е лесен - става въпрос за потенциален договор за 15 млн. лв., и то по време на криза.

Системата трябва да подобри управлението на корабоплаването по реката. Тя ще бъде съставена от 14 центъра за пренос на информация, като оперативният ще се намира в Русе. Възложител е държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", в случая бенефициент по Оперативна програма "Транспорт". Това е първата фаза от общо три на проекта, като 85% от стойността се отпускат от структурните фондове на Европейския съюз, а останалите 15% трябва да се съфинансират от държавата. Според представители на компаниите, подали оферти, в края на януари се очаква да станат известни оценките на подадените оферти дали те отговарят на техническите изисквания и евентуално към април да се преговаря по финансовата част.

През декември срокът за подаването на офертите изненадващо и в последния момент беше удължен с още две седмици, след като многократно подобно удължаване е било отказвано от "Пристанищна инфраструктура". Това събуди съмнения сред някои от кандидатите, че удължаването се прави с цел да се даде възможност на някой, който не е могъл да се подготви навреме, да участва. 

Сблъсъкът на големите

В крайна сметка десет консорциума от по 3-4 компании подават оферти за спечелване на проекта (виж списъка с кандидатите). Съвместното участие на фирми се налага поради сложността на заданието и различните специфични аспекти на работа. Така компании в сферата на строителството се кооперират със сектора на информационните технологии.

След срива на пазара на имоти компаниите от строителния сектор насочиха вниманието си основно към инфраструктурата, която предстои да бъде изграждана със средства от оперативните програми на Европейския съюз като "Транспорт", "Регионално развития", "Околна среда". Строителният сектор се сви с около 50%, коментираха от бранша. "Този търг е възможност за работа", коментира Захари Хайтов, управител на строителната компания "Хайтови и сие", която участва като подизпълнител в два от консорциумите. 

"Петнайсет милиона никога не са излишни, особено в ситуацията, в която се намира строителният сектор в момента", заяви Павел Калистратов, главен изпълнителен директор на "Главболгарстрой". По думите му основната мотивация на компанията обаче идва от възможността да натрупа опит в изграждането на подобна система. "Такива системи тепърва ще се строят и в други държави и подобен опит ще е наше предимство", допълва още той.

Въоръжаване

Впечатление прави и засиленото участие на оръжейни компании. Ефектът на икономическата криза в много голяма степен е в сила за оръжейните фирми, които доскоро печелеха поръчки от Министерството на отбраната.  Вече повече от година отбранителното ведомство не е започнало тръжна процедура за доставка на нова комуникационна техника за армията. В началото на март 2009 г. военното министерство почти започна един от най-скъпите си търгове – за изграждане на комуникационна система на армията (около 220 млн. евро), но процедурата беше спряна поради липса на пари.  Част от компаниите, които кандидатстват за речната информационна система, се надяваха, че ще се включат като подизпълнители именно в този търг. Според източници от Министерството на отбраната обаче едва през 2012 е възможно да се започне тръжната процедура за комуникационната система на армията, което налага военните фирми да се пренасочват към цивилни (граждански) проекти.

"Много фирми ни дължат пари в момента и ако нямаме друга работа, с която да можем да оцелеем, може би над 40 човека от нашата фирма ще останат без работа. Ситуацията е много тягостна", коментира пред "Капитал" управителят на "Промакс 99" Иван Петров. Компанията купи през 2008 г. завода за ремонт на радиолокационна техника в Божурище "Ген. Владимир Заимов". Той обясни интереса към речения конкурс с финансовата и икономическа криза в момента. Според изпълнителния директор на "Електрон прогрес" Красимир Пингелов големият интерес към конкурса се дължи на факта, че проектът е "интересен и в някаква степен е уникален за България". "Системата не е проста и очаквам, че комисията по оценка на офертите ще отдели повече време, за да види кой какво предлага. Още повече че този търг до голяма степен е свързан с европейско финансиране. В този смисъл всичко трябва да бъде изрядно и прецизно", каза още Пингелов.

Кандидатите



Тръжни предложения в конкурса за информационна речна система по река Дунав подадоха десет консорциума. Офертите са на:

- HP ("Хюлет - Пакард") с подизпълнители английската Tranzas Marine, както и българските "Лирекс" и "Енергомонтаж"

- Обединение "Булрис 2009", в което влизат компютърната CNSys и Държавното предприятие "Строителство и възстановяване". Сред участниците са още българската "Технологика" и хърватският Център за развитие на вътрешното плаване

- Консорциум Инфологистика, в който участват компютърната "Стемо" и "Бон Марин Агенция", част от "Бон Марин холдинг" на варненския бизнесмен Георги Бонин (който заедно с "Фрапорт" спечели концесията на летищата във Варна и Бургас). Подизпълнители са базираната във Виена Frequentis и българската "Стройкомерс"

- Консорциум ИСКРОС, който включва "Пътища Пловдив" (в която мажоритарен акционер е контролираното от пловдивския бизнесмен Георги Гергов дружество "Слънчев ден"), българската "Хиновски инвестмънт груп" и гръцката INova Solutions – Greece. Сред подизпълнителите е строителната "Епсилон констракшън", която беше един от кандидатите за лиценз за четвърти GSM оператор. Другите две компании в списъка с подизпълнителите са "Ериксон" и италианската "Engineria Informatica"

- Самоковската компания от сектора на отбранителната промишленост "САМЕЛ 90". Подизпълнители са испанската "Amper Sistemas" и "ГБС Холдинг"

- Обединение ПРОМАКС, в което членове са "Промакс", "Интернационални морски технологии" и "ЕЛ ООД". Подизпълнител е държавното военно дружество "Терем"

- Италианската компания "Selex", която участва в изграждането на пуснатата през 2008 г. нова система за въздушния трафик в София. Подизпълнител е смолянската "Хайтови и сие", която участваше в цифровизацията на мрежата на БТК

- "Контракс", която беше избрана за изпълнител на проекта за телефон 112. Подизпълнители са " Хайтови и сие" и доставчикът на оборудване и услуги за мобилни спътникови връзки "Скортел"

- Консорциум "РИВЪРСИС", в който участват "Софстрой" (част от "Алфа финанс холдинг", в която съдружник е един от издателите на "Капитал", Иво Прокопиев) и контролираният от Георги Крумов "Електрон прогрес". Подизпълнител е испанската Indra Sistemas, която беше един от кандидатите за изпълнител на новата система за таксуване за столичния градски транспорт

- Консорциум "Балкантел – Енемона – БУЛРИС" с членове телекомуникационната "Балкантел" и строително-инженериговата компания "Енемона"

Споменаването на думите речна информационна система най-често предизвиква неразбиращ поглед и бърз въпрос в стил "какво е това". Ако обаче се погледне дългият списък от големи компании от строителния, оръжейния бизнес и сектора на информационните технологии, кандидатстващи за нейното изграждане, въпросът става друг. А отговорът е лесен - става въпрос за потенциален договор за 15 млн. лв., и то по време на криза.

Системата трябва да подобри управлението на корабоплаването по реката. Тя ще бъде съставена от 14 центъра за пренос на информация, като оперативният ще се намира в Русе. Възложител е държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", в случая бенефициент по Оперативна програма "Транспорт". Това е първата фаза от общо три на проекта, като 85% от стойността се отпускат от структурните фондове на Европейския съюз, а останалите 15% трябва да се съфинансират от държавата. Според представители на компаниите, подали оферти, в края на януари се очаква да станат известни оценките на подадените оферти дали те отговарят на техническите изисквания и евентуално към април да се преговаря по финансовата част.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.