Хенри Макговърн: Който продава свежа храна, той ще има успех
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хенри Макговърн: Който продава свежа храна, той ще има успех

"Пазарът в България се отличава с все още слабата конкуренция"

Хенри Макговърн: Който продава свежа храна, той ще има успех

Зорница Маркова
6116 прочитания

"Пазарът в България се отличава с все още слабата конкуренция"

© Капитал


Ако има бизнес, за който може да се каже, че би извлякъл макар и малка полза от кризата, това са заведенията за бързо хранене. Или поне такова е мнението на някои представители на бранша. Аргументът им е, че по време на криза хората, които се хранят навън, ще се преориентират от ресторантите (където традиционно е по-скъпо) към fast food заведенията.

Има и друга причина този сектор да се развива - в България предстои да се отварят нови молове - два големи проекта ще са напълно готови в София, а други се довършват в градовете из страната. В тях традиционно се настаняват и заведения за бързо хранене, освен магазини за облекла, обувки и аксесоари. Факт номер три в подкрепа на тази теза е, че разнообразието сред заведенията за хранене в България е в пъти по-ограничено от възможностите, които клиентите получават в по-развитите западни страни. Оттук идват и очакванията, че през следващите години fast food компаниите ще се развиват и могат да запълнят тази празна ниша. Ето защо потърсихме мнението на един от смятаните за специалисти в бизнеса за "бърза храна" - Хенри Макговърн.

Американецът, който сега е на малко над 40 години, е сред създателите и собствениците на една от най-големите компании за заведения в Централна и Източна Европа - базираната в Полша AmRest Holding. Тя е основана преди повече от 15 години, а от близо две работи и в България. В някои страни от Централна и Източна Европа фирмата държи правата на заведенията Applebee's, Rodeo Drive, Starbucks, Freshpoint, Pizza Hut, KFC и Burger King, като от последните две марки отвори заведенията и в България.

Ето какво казва той:

"В момента има

три основни тенденции,

около които се ориентира fast food бизнесът." Те обикновено се задават в развитите пазари и след това идват в новите, какъвто е българският. Първата според собственика на AmRest е свързана с напитките. Преди в заведенията се предлагаха най-вече газирани питиета. Сега на напитките се гледа като на възможност да заситят донякъде глада, като се продават различни видове шейкове и млечни плодови напитки (Smoothie). Вече се предлага и голямо разнообразие от кафета и това става все по-популярно.

Втората тенденцията е свързана с времето - преди се влизаше в заведенията за хранене само около трите основни хранения - закуска, обяд и вечеря. Но животът става все по-забързан и във веригите за хранене непрекъснато влизат клиенти. Бизнесът трябва да се пригоди така, че да предлага и нетрадиционни и разнообразни форми на хранене.

Третата тенденция е, че ниската цена има все по-голямо значение. Не само в Източна Европа, но и в другите страни като Германия или САЩ.

"Ние например разработихме една програма, която акцентира върху две неща - от една страна, продуктите са с високо качество и са свежи, но от друга, се предлагат на ниска цена. Така клиентите могат да влизат в заведенията по-често и не само по обяд или вечеря" , казва Хенри Макговърн.

Пазарът в България

На фона на горните тенденции собственикът на AmRest смята, че пазарът в България се отличава с все още слабата конкуренция. "И то не толкова липсата на компании, колкото в разнообразието в храната и услугите. Клиентите имат нужда от предлагане, което все още не им се предоставя", казва той.

Има три обяснения за тази слаба конкуренция. Първата е, че България е сред новите икономики в Европейския съюз и до момента малко вериги са имали интерес да стъпят в страната. На второ място стои проблемът с дистрибуцията. "Имаме София в единия край и Варна и Бургас - в другия. Между тях няма много големи градове. Това създава голямо предизвикателство от логистична гледна точка... Тук няма големи градове. В Чехия например населението е еднакво с това на България, но там има 30 града с над 100 хил. души население. Докато в България е различно", казва Хенри Макговърн. Третата причина за липсата на конкуренция е тази, че потребителската сила в страната все още не е голяма.

Има някои специфични проблеми, характерни за бизнеса в България, пояснява той. И на първо място е споменатото вече предизвикателство от логистична гледна точка. Трудно е нова компания, която още не е изградила мрежа, да поддържа и осигурява заведения едновременно в двата края на страната - София и Варна.

Потенциалът

"Веригите за храна имат предизвикателството да се справят с проблемите при намирането на подходящи терени, с инфраструктурата, с ютилити услугите и т.н. Но от другата страна клиентите имат необходимост от разнообразие. Ако компаниите успеят да преодолеят проблемите, биха имали успех в бизнеса, защото потребителите са тук", казва собственикът на AmRest.

Според американеца продажбите на заведенията за бързо хранене в България ще растат през следващите десет години. Тъй като пазарът е малък, ръстът ще е в големи проценти. Лично за своята компания той очаква тя да удвоява продажбите си в страната поне през следващите пет години. Плановете са да се отварят между пет и десет обекта на година.

"Ние трябва да развиваме бизнеса си, за да има смисъл от работата ни. В нашия бизнес трябва да създадем голяма мрежа от заведения, за да предложим конкурентна цена на клиентите, да имаме ефективна дистрибуция и т.н.", казва Хенри Макговърн.

Приликите с другите страни от региона

Въпреки някои разлики, които Макговърн вижда в България, като цяло той смята, че бизнесът е сходен с този в другите страни от Източна Европа. И там конкуренцията е по-слаба от по-развитите икономики; и там разнообразието в услугите е сравнително бедно.

Той открива още едно сходство и това е нагласата към качествена и свежата храна. Клиентите са изключително чувствителни към темата и държат на това условие.

"Хората са свикнали да купуват храната си директно от пазара и те могат да направят разграничението между прясна и замразена храна. И ние например се стремим да удовлетворяваме тези нужди. Навсякъде в Централна и Източна Европа, където присъстваме с KFC, веригата получава по-висока оценка от конкурентите си по критерия качество на храната. Всичко, което предлагаме в KFC, е свежо. Който продава прясна храна, той ще има успех." Тук естествено идва въпросът за връзката между бързото хранене и здравословното хранене.

Бързо/здравословно хранене

Хенри Макговърн потвърждава, че темата за здравословното хранене става все по-важна за заведенията, и твърди, че екипът му отделя много време на тази тема. Той разказва как в работата им се използват свежи продукти, пилето се произвежда на място, салатите се правят в ресторантите. Хората, които не искат да ядат пържени картофи заради мазнината, могат да си вземат малка салата.

"Всяка година се опитваме да подобряваме менюто и акцентираме върху това, че предлагаме fast food, който може да бъде и здравословен. Клиентите имат представата, че бързото хранене не е добро за здравето им, и това възприятие не може да променим за една нощ. От друга страна, начинът на живот вече изисква да ядем бързо, хапваме и тръгваме. И трябва да се чувстваме добре. Да, клиентите смятат, че най-добре е да се хранят у дома. На другия край е яденето на крак. "Нашата цел е да намалим пропастта между двете крайности", смята собственикът на AmRest.

Кризата

Бъдещето на бизнеса е позитивно, вярва Макговърн. Причината е, че въпреки кризата начинът на живот на хората увеличава значението на fast food-а. "Хората имат нужда от възможността да се хранят бързо. Мисля, че ни очаква добро бъдеще".

Според него сегашното положение има двустранен ефект. Положителният например е, че спадът в пазара на имоти улеснява компаниите в разрастването на бизнеса им. Негативният е, че клиентите намаляват разходите си, включително и за храна. "В краткосрочен план бизнесът ще е предизвикателен, в дългосрочен - очаквам добри перспективи". Звучи позитивно.

Ако има бизнес, за който може да се каже, че би извлякъл макар и малка полза от кризата, това са заведенията за бързо хранене. Или поне такова е мнението на някои представители на бранша. Аргументът им е, че по време на криза хората, които се хранят навън, ще се преориентират от ресторантите (където традиционно е по-скъпо) към fast food заведенията.

Има и друга причина този сектор да се развива - в България предстои да се отварят нови молове - два големи проекта ще са напълно готови в София, а други се довършват в градовете из страната. В тях традиционно се настаняват и заведения за бързо хранене, освен магазини за облекла, обувки и аксесоари. Факт номер три в подкрепа на тази теза е, че разнообразието сред заведенията за хранене в България е в пъти по-ограничено от възможностите, които клиентите получават в по-развитите западни страни. Оттук идват и очакванията, че през следващите години fast food компаниите ще се развиват и могат да запълнят тази празна ниша. Ето защо потърсихме мнението на един от смятаните за специалисти в бизнеса за "бърза храна" - Хенри Макговърн.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Камен

    Е това ли ще ни е то файдата от глобализацията и развитието: "начинът на живот вече изисква да ядем бързо, хапваме и тръгваме."
    Аз поне компромиси с това никога не съм правил - ако нямам време и свобода да седна спокойно да хапна и пийна, то за какво тогава? Гледам, че и повечето българи мислят така, все още.
    Дано му се провали бизнесът на този.

  • 2
    Avatar :-|
    IELTS Academic Level

    българите казват: ПРЯСНА ХРАНА, ПРЕСНИ ПЛОДОВЕ, ПРЕСНИ ЗЕЛЕНЧУЦИ, ПРЯСНО МЛЯКО, а не свежое молоко. Английският трябва да се превежда правилно.

  • 3
    Avatar :-|
    IELTS Academic Level

    Много хубава статия ! Бих желал да чуя и коментар на наши лекари гастроентеролози по този въпрос. Също така към заглавието бих добавил, че " и който употребява прясна храна ще има здраве" !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK