Магистрала "Тракийско съкровище"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистрала "Тракийско съкровище"

Членовете на комисията собственоръчно пренесоха кашоните с офертите до заседателната зала <br />

Магистрала "Тракийско съкровище"

Строителните фирми поискаха да изграждат магистрала "Тракия", но са притеснени от суровите условия на държавата

Яна Бодурова
8161 прочитания

Членовете на комисията собственоръчно пренесоха кашоните с офертите до заседателната зала <br />

© Надежда Чипева


В ранния следобед на 12 януари конферентната зала на агенция "Пътна инфраструктура" напомняше на мотриса в пекинското метро в час пик. С тази разлика, че в ръцете на повечето опитващи да се натъпчат в залата имаше фотоапарати, камери, стативи или диктофони.

Централното място в цялата композиция от хора и светкавици беше отредено на осем кашона с различна големина, опаковани грижливо в разноцветна амбалажна хартия. В тях се съдържаха офертите на осемте компании, решили да кандидатстват в конкурса за изпълнител на отсечката от магистрала "Тракия" между Стара и Нова Загора (лот 2).

За по-голямата част от представители на строителните компании, които бяха в залата, това не беше първият път, когато присъстват на отваряне на документи за тази отсечка. Някои от тях дори можеха да цитират техническите специфики на трасето наизуст. Не им беше скучно, защото в залата се решаваше кой има шанс да спечели поръчка с приблизителна стойност 95 млн. евро, което си е внушителна сума на фона на липсата на бизнес в строителния сектор.

След като официалната част приключи и деветчленната комисия започна отварянето на офертите и проверката на представените от кандидатите документи, залата магически се изпразни още преди да се разгледа втората оферта. Останаха само няколко журналисти, представителите на фирмите и един наблюдател от неправителствената организация "Прозрачност без граници". За съжаление на комисията почти до края остана и един включен прожектор.

Отварянето на всички кашони продължи близо шест часа. Неразпечатани останаха само пликовете с ценовите оферти, които се намираха в тях. По думите на председателя на комисията Димитър Маргаритов пликовете ще бъдат разпечатани едва когато комисията прегледа детайлно представените документи и прецени кои компании отговарят на поставените изисквания. Само техните оферти ще бъдат отворени, като предложилият най-ниската цена, за която ще построи 31-километровия участък, ще бъде избран за изпълнител. Офертата му обаче не трябва да е по-ниска от 30% от средно претеглената цена, предложена от останалите участници в търга. Това условие се поставя с цел офертата на победителя да бъде реална, а не свръхзанижена, и в бъдеще компанията да не дострои магистралата или да поиска още пари.

Ценовите предложения ще бъдат отворени публично, като дотогава те ще бъдат съхранявани под строги мерки за сигурност в сградата на Министерството на отбраната. За да се гарантира допълнително, че пликовете няма да бъдат подменяни по време на двата месеца, през които комисията заседава върху всеки от тях, се подписваше някой от присъстващите представители на конкурентна компания.

Стари партньори или нови конкуренти

Компаниите, подали документи сега, напълно се припокриват с тези, които участваха и в търга, проведен през 2008 г. (виж карето).

Тогава освен за този участък се търсеше и изпълнител и на отсечката между Нова Загора и Ямбол (лот 3). Тогава Европейската комисия спря процедурата заради условия, които автоматично отхвърляха офертите на чуждите компании, като например кандидатите да притежават собствена или наета асфалтова база, разположена на не повече от 80 км от най-отдалечената точка на обекта. Такива условия този път нямаше. Критериите бяха направени така, че да се даде равен шанс и на българските компании, като изискването за опит в изграждането на първокласни пътища беше формулирано така, че голяма част от тях да успеят да го покрият. Ако не сами, в консорциум.

Въпреки дадения равнен шанс не се сбъднаха очакванията на организаторите в търга той да привлече интереса и на все още неработили в България големи компании. Напротив, за разлика от търга през 2008 г. участниците, освен че бяха същите, само че обединили се по различен начин, бяха и с един по-малко. Сега оферта не подаде турската "Онур Тааххют Ташъмаджълък".

Обяснението е в прекалено тежките условия, поставени от възложителя. След като вече е подадена офертата, участникът няма право да увеличава цената независимо от каквито и да било обстоятелства. Срокът също е фиксиран, а за нарушаването му строителят дължи неустойки. След сключване на договора той се задължава и да извърши допълнително проектиране за своя сметка, като се очаква да е калкулирал всички възможни рискове в цената, която е предложил. Ако има грешки в проекта, предоставен от възложителя, на базата на които компаниите са калкулирали офертите си, отстраняването им отново е за тяхна сметка. При разкриване на археологически находки следва работата да се спре, но срокът не се променя, а неустойките за закъснение остават. По същия начин стои въпросът и с геодезичните проучвания на терена, които освен стари са и непълни.

Дори представителите на компаниите, взели участие, коментираха, че срокът от 25 месеца, в който се иска от тях да бъде построен участъкът, е трудно постижим. Проблемът с изпълнението се засилва от изискването постоянно да се завършват напълно малки отсечки, което отнема възможността строителните компании да работят по цялото трасе.

Друга смушваща клауза, която стряска строителните компании, е гаранцията за качествено изпълнение, която важи пет години след завършването на строителството и е в размер на 5% от стойността му.

За да участва в процедурата, дадена компания трябва да докаже, че има достъп до собствени финансови ресурси, кредитна линия или еквивалентен финансов инструмент в размер не по-малък от 20 млн. лв.

"Ако предишните управляващи си бяха свършили добре работата и всички проблеми по трасето бяха отстранени, това условие нямаше да притесни никого. В момента обаче мините, заровени по пътя, са прекалено много. Например не са отчуждени терените, върху които трябва да се изместят електропроводите, които в момента се намират върху самото трасе", обяснява изпълнителният директор на Българската строителна камара Иван Бойков. Списъкът с рискове продължава и с възможни неточности в геоложките проучвания, неразкрита археология или непълноти в инвестиционния проект.

Две, три, четири

Тежките изисквания не останаха без реакция. Седмици преди отварянето на офертите две от компаниите, купили документи, обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията част от изискванията на проектодоговора. Това бяха германската "Хохтийф канстръкшън" и хърватската "Осиек-Котекс". Компаниите протестират именно срещу невъзможността за удължаване на срока за строителство дори при независещи от тях условия. Другото им възражение е срещу дължимата неустойка при закъснение на всеки срок от графика без значение, че то може да се навакса.

И двете жалби обаче бяха отхвърлени от Комисията за защита на конкуренцията, тъй като са подадени след 14-дневния срок за внасяне. Очаква се обаче условията в предстоящите търгове за изграждане на участъците от Нова Загора до Ямбол и между Ямбол и Карнобат да са същите. Ако тогава двете компании отново обжалват, но този път в срок, това може да значи проточване на процедурата и дори нейното спиране за седмици или месеци. Факт е, че за тези участъци още няма издадено разрешително за строеж. Не са приключили и отчуждителните процедури за терените, върху които трябва да се изместят електропроводите, пресичащи трасето, и не са напълно готови археологическите проучвания. Вече е обявено обаче, че търговете за строителство за другите две отсечки ще са още през февруари, а поръчките ще са за общо 250 млн. евро.

Ако искаш

Все пак, макар и строги, условията са еднакви за всички и явно се намериха компании, които да поемат риска да участват.

"Българските фирми виждат в този търг шанс за оцеляването си и дори да понесат някакви загуби накрая, той ще им донесе ликвидни средства, от които имат жизнена нужда в момента. Няма да се налага и да освобождават работници, а и ще натрупат опит, който ще им е полезен за участие в други процедури извън България, обяснява Иван Бойков.

Факт е, че компаниите, които решиха да участват, познават трасето и възможните проблеми много добре и за разлика от западните си колеги могат сравнително точно да калкулират рисковете. Част от тях дори вече са инвестирали в кариери и асфалтови бази, разположени в близост до трасето, и така, спестявайки част от разходите за транспорт и материали, могат да предложат по-ниски. Чуждите кандидати пък имат опит и експертиза.

В строителния сектор дори се очаква в следващите два търга да участват повече компании, включително и чужди. А обяснението е, че тези, които сега не са подали документи, или са се забавили с изготвянето, или чакат да се отварят ценовите оферти за първата отсечка, за да се ориентират какво точно да предложат. Например според информация на "Капитал" нов участник ще е консорциумът между българската строителна компания "Галчев инженеринг" и португалската "Лена".

Дотук видяното на първия търг показва няколко неща - процедурата изглежда прозрачна и без опит някой фаворит да я спечели, държавата опитва да спази предизборното си обещание да построи магистрала, макар и притискайки кандидатите със строги условия. Опасността е да не се влезе в съдебни битки, които да забавят и без това закъснялата магистрала.

Кой рискува

Доуш иншаат" - турската компания построи участъка от Карнобат до Бургас на магистрала "Тракия", а в момента изграждат участъка на метрото от жк "Надежда" до бул. "Патриарх Евтимий".

"Щрабаг" - австрийската компания има реализирани няколко проекта у нас, като премиерата й в България беше ремонтът на софийското летище и беше съпроводена серия от скандали. В момента компанията изгражда един от най-големите офисни центрове в София-"Мега парк", на друга австрийската компания- "Соравия".

"Български магистрали" – консорциумът включва само български фирми. Това са "Автомагистрали Черно море ", "Главболгарстрой" , "Пътстрой 92" и "Иса 2000".

"Терна" - гръцката компания е сред водещите строителни фирми в южната ни съседка. В момента тя строи жп линията Крумово – Първомай и изгражда мола на "Карфур" на бул. "Цариградско шосе" в София. Чрез дружество от групата инвестира в офис сграда с хотел срещу Министерството на земеделието и е главен изпълнител на проекта.

"Алпине - Холдинг Пътища" - контролираното от Васил Божков дружество е най-голямата пътна компания в България, а австрийската "Алпине" изгражда хидровъзела "Цанков камък" и каскадата "Горна Арда".

"Магистрала Трейс" – основните компании в консорциумът са "Трейс груп" и "СК13 холдинг", като първата построи отсечката от Оризово до Стара Загора на магистрала "Тракия". В момента изгражда участъка на софийското метро от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Черни връх".

"Актор" – е в топ три на гръцките строителни компании по приходи. Участвала е в търговете за магистрала "Люлин" и софийското метро, в момента нейна дъщерна компания е сред кандидатите за завода за боклука на София заедно с германската "Хохтийф".

"Конструктор - Тракия" – обединението е между хърватската "Конструктор" и контролираното от Васил Божков дружество "Пътни строежи" - Пловдив. Хърватите досега са участвали в няколко търга в България, но не са печелили, за сметка на това в страната си са един от водещите играчи.

Участниците в търга през 2008 г.

Лот 2

(Стара Загора - Нова Загора)

- "Алпине Бау", Австрия

- "Актор", Гърция

- "Онур Тааххют Ташъмаджълък", Турция

- "Конструктор инженеринг" ДД, Хърватия

- Консорциум "Щрабаг - ИСА" ("Щрабаг" АГ, Австрия, "ИСА 2000", България)

- Сдружение "Загора трейс" ("Трейс груп холд", "СК-13 холдинг", "Пътно строителство" - Добрич, "Пътища и мостове" - Варна)

- Сдружение "Пътища Тракия" ("Холдинг Пътища", "Гранит 97" АД - Кюстендил, "Пътни строежи" - Велико Търново, "Хидрострой" - Варна, "Пътно строителство" - Разград, "Пътинженерингстрой - Т" - Търговище, АБ - Хасково)

- Консорциум "Загора" ("АМ Черно море" - Шумен, "ГБС Инфраструктурно строителство", ГБС - София, "Пътстрой 92").

Лот 3

(Нова Загора - Ямбол)

- "Алпине БАУ", Австрия

- "Актор", Гърция

- "Доуш иншаат ве тиджарет" , Турция

- "Онур Тааххют Ташъмаджълък", Турция

- Консорциум "Щрабаг - ИСА" ("Щрабаг АГ", Австрия и "Иса 2000", България)

- Сдружение "Трейс Тракия" ("Трейс груп холд", "СК 13 холд - инг", "Пътища и мостове" - Варна, и "Пътно строителство" - Добрич)

- Сдружение "Тракия" ("Холдинг Пътища", "Пътни строежи Велико Търново", "АБ-AД - Хасково", "Пътно строителство" - Разград, "Гранит 97" - Кюстендил, "Пътинжинеринг - Т" - Търговище, "Мостстрой", "Хидрострой" - Варна)

- Консорциум "Кабиле" ("АМ Черно море", "ГБС Инфраструктурно строителство", ГБС - София, "Пътстрой 92" АД)

В ранния следобед на 12 януари конферентната зала на агенция "Пътна инфраструктура" напомняше на мотриса в пекинското метро в час пик. С тази разлика, че в ръцете на повечето опитващи да се натъпчат в залата имаше фотоапарати, камери, стативи или диктофони.

Централното място в цялата композиция от хора и светкавици беше отредено на осем кашона с различна големина, опаковани грижливо в разноцветна амбалажна хартия. В тях се съдържаха офертите на осемте компании, решили да кандидатстват в конкурса за изпълнител на отсечката от магистрала "Тракия" между Стара и Нова Загора (лот 2).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Пешеходец

    Освен условието за археологическите разкопки, всички останали критерии изглеждат справедливи.

  • 2
    _ avatar :-|
    _

    "Друга [...] клауза, която стряска строителните компании, е гаранцията за качествено изпълнение, която важи пет години след завършването на строителството и е в размер на 5% от стойността му."

    Искам да стисна ръката на този, който се е сетил да включи това.

  • 3
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Айде бе хора,време беше...Писна ми да ходя до Бургас за 6 часа!Затова сега пожелавам късмет на участниците и дай Боже най-сетне да стане!!!

  • 4
    Avatar :-|
    do #2

    tova e ot b.b.

  • 5
    Avatar :-|
    ха!

    До коментар [#2] от "Анонимен":

    Съгласен съм! Росен май ще се окаже една приятна изненада.

  • 6
    Avatar :-|
    Фас

    Браво на новото правителство затегнали са нещата.

  • 7
    antonk avatar :-|
    Anton K

    Искрено се надявам тази магистрала да бъде построена през това столетие. През последните 20 години хората построиха пътища, градове, влакове които се движат със 200 км/ч, а ние една магастрала не можем да построим. Срамота.

  • 8
    Avatar :-?
    Al Bundi

    Плевенлиев,
    за се изрежат възможностите за обжалване от ТУРЦИТЕ за следващите търгове.

    -Ако може да се направи следното:
    1. Който закупи и подаде документи за търга да няма право да завежда дела
    срещу правилата и начина на провеждане на търга. (Мосля че, можете да изготвите документи който да бъдат удоберни от ЕС, нали искат резултати)

    2. Незакупили тръжна документация нямат отношение към търга.

    За да вържете гащите, дайте документите за търга в ЕС за удобрение
    и турските претенции у лево в зародиш.

  • 9
    Avatar :-|
    -

    До коментар [#8] от "Al Bundi":

    Бе ти нУрмален ли си бе? Обжалват не турци, а хървати и немци. Българите и те искаха да Убжалват, но ... не посмяха.

  • 10
    Avatar :-|
    русенец

    До коментар [#7] от "Anton K":

    Ами ние в Северна България, какво да кажем като не е стартирана нито една?

    Сега с европейски фондове правителството започва строителство на 4 магистрали едновременно (Люлин, Тракия, Марица, Струма), а в Северна България нищо! Концесия на АМ Хемус така и не се вижда.

    Скоро освен делението между бедни и богати, нищо чудно да се появи и такова на Северна България и Южна България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.