За "Фамилия" или хубаво, или нищо
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За "Фамилия" или хубаво, или нищо

Скоро надписът "Фамилия" ще изчезне от повечето магазини

За "Фамилия" или хубаво, или нищо

Софийската верига за храни беше разпродадена на парче

Зорница Маркова
23332 прочитания

Скоро надписът "Фамилия" ще изчезне от повечето магазини

© Цветелина Ангелова


"Дежа вю." Така завърши последният текст, в който в началото на ноември миналата година ви разказахме за поредните промени в собствеността на софийската верига за храни "Фамилия". Били сме прави. Само два месеца по-късно веригата отново има промяна. Част от магазините имат два нови собственика. Всъщност вече не може да се говори и за "Фамилия" като за верига. Магазините са разпродадени на парче, всички постепенно ще бъдат прекръстени. С този текст може да сложим край на "Фамилия" и начало на други нови вериги за храни.

Малко от предисторията

"Фамилия" беше създадена през 2000 г., смени няколко пъти собствениците си, имаше силни периоди и много моменти, в които компанията беше докарвана до фалит (виж хронологията).

През последните две години на веригата оранжевото лого беше собственост на Дилян Попов чрез неговата компания "Нова Фамилия 2007". След лятото на 2009 г. компанията изпадна в поредните финансови затруднения и натрупа големи дългове към доставчиците си. Около 300 фирми трябваше да си получат общо 2.5 млн. лв. Отделно имаше неизчистени дългове и от предишните промени в собствеността. Колкото повече дълговете се натрупваха, толкова повече компаниите отказваха да доставят стока на магазините и те изпразваха щандовете си.

Преди два месеца Дилян Попов коментира ситуацията пред "Капитал" така: "Поех компанията с огромни задължения. Получи се и по-голям интензитет на натрупване на нови дългове, отколкото очаквахме. Доставчиците казваха, че няма да ни дават стоката, докато не платим. В същото време правехме и експанзия. Така се стигна до проблеми с ликвидността."

През септември миналата година беше подготвена сделка, при която един от доставчиците на "Фамилия" в качеството му на кредитор придоби бизнеса й. Това е компанията "Елис 2005", която се управлява от Евгени Стамов, съдружник в дистрибутора на тютюневи изделия "Табак трейдинг партнър".

"Елис 2005" не купи тогава дружеството "Нова Фамилия 2007", а само бизнеса в 16 магазина под наем. Това беше начин кредиторите да си върнат натрупаните вземания, коментира тогава Христо Лачев, който консултира купувачите.

Дълговете на "Фамилия" останаха в "Нова Фамилия 2007" на Дилян Попов.

Отново промяна в плана

През последните няколко месеца на миналата година всичките магазини на "Фамилия" се управляваха от "Елис 2005". Новият собственик инвестира около 1 млн. лв. в зареждане на магазините, преподписа договорите с доставчиците от свое име. От "Елис 2005" не искат да съобщават детайли по разплащането. Дилян Попов трябваше да остане в бизнеса, като помага в управлението.

"През декември стана ясно, че показателите, които бяха набелязани първоначално, не бяха достигнати и се наложи промяна в параметрите на сделката. Това е причината само част от магазините да останат собственост на "Елис 2005", обясни Лачев. Компанията запазва само девет обекта. "Другите са под площта, която обезпечава необходимата ефективност", каза той. Новите собственици на веригата прекратяват и сътрудничеството с Дилян Попов.

Развръзката

В последните дни на декември с "Фамилия" се случват поредни промени:

- "Елис 2005" запазват общо девет обекта, в които според тях има потенциал за успешна търговия. - Два от магазините на "Фамилия", които се намират на бул. "Янко Сакъзов" и в кв. "Лагера", стават собственост на Димитър Самодумов чрез компанията му "Самодумов ко". Той реално е нов играч в търговията с храни. До момента основният му бизнес е в сферата на рекламата. Той имал вземания от "Нова Фамилия 2007" и срещу тях получил обектите.

- Дяловете на самото дружество "Нова Фамилия 2007" в последните дни на декември са прехвърлени на друга компанията в сферата на търговията с бързооборотни стоки - "Ена маркет". Новият собственик получава два магазина (на бул. "Стамболийски" и в Бояна) и оборудването в тях, както и ангажимента по дълговете на дружеството към доставчиците. Според един от собствениците на "Ена" става въпрос за около 1.2 млн. лв.

Спас Спасов от "Ена маркет" коментира за "Капитал", че са направили сделката, защото са видели възможност да разширят бизнеса си с още два обекта. Той обясни, че ще се търсят схеми за изчистване на отношенията с доставчиците напред във времето.

Засега двата магазина ще работят под старата марка, но не след дълго може да се очаква да бъдат ребрандирани. С тях "Ена" има вече 14 магазина. Очаква се да отворят още два в София.

- Останалите магазини са затворени.

Наследниците на "Фамилия"

В момента деветте магазина на "Елис 2005" работят като отделна верига и скоро ще бъдат ребрандирани. Новата марка ще е "Верде" и промяната ще се види до две-три седмици. Обсъжда се да бъдат наети още помещения и през следващите месеци да има поне два-три нови обекта.

Концепцията на новата верига "Верде" ще е магазините да се позиционират в сегмента среден-висок клас и да привличат клиентите в периметър от 500 метра от тях, независимо дали живеят или работят в района. За всеки магазин ще се прилага индивидуален подход в ценообразуването в зависимост от района, в който работи обектът. Целта на новия собственик е да направим нова верига, в която да се знае, че има качествени продукти, обясни Лачев и добави, че на пазара липсва достатъчно предлагане в този сегмент.

Друг от наследниците на "Фамилия" ще е  нова верига с името "Хитър Петър". Тя ще започне с двата магазина, взети от "Самодумов ко", и към тях до два месеца ще се добавят още два обекта. Целта е веригата да се развие до десетина магазина, каза за "Капитал" Димитър Самодумов. Условие на новия собственик по сделката е било магазините да се прехвърлят с марка. Така той получава от Дилян Попов марката "Хитър Петър", запазена от него миналата година.

Справка в търговския регистър показва, че Самодумов и Дилян Попов имат обща фирма, регистрирана през 2007 г. Димитър Самодумов коментира, че съдружието му с Попов се е провалило още в зародиш и двамата вече нямат общ бизнес. Той заяви, че ще управлява "Хитър Петър" сам и с новосформиран екип.

И лошото наследство

С разпродажбата на "Фамилия" на трима нови собственици на практика се слага край на бранда. Така че за "Фамилия" или хубаво, или нищо. Остават обаче дълговете на името на "Нова Фамилия 2007". Само че в дружеството не са останали много активи и на практика изплащането на задълженията е въпрос на добрата воля и лични споразумения между новите отговорници за тях - "Ена маркет" и доставчиците.

Поставена в общия контекст, историята на "Фамилия" има и добра страна. Нейните наследници ще работят в ниша, която все още предлага възможности за развитие в София, а и в други градове. На пазара липсва истински голяма верига в сегмента Convenient Stores (удобни магазини), която да има мрежа от 30-40 магазина и да предлага качество и конкурентни цени на клиентите. Всички играчи на този пазар с магазини от този тип имат не повече от 15 обекта и това все още не ги прави достатъчно значими в лицето на доставчиците. При по-голям брой биха могли да договарят и по-добри условия.

Доказателство, че тази ниша не е запълнена, е интересът на някои чужди компании да придобиват в страната малки магазини и да ги обединяват във верига. Въпреки кризата очевидно на пазара все още има потенциал. И дано лошият опит на "Фамилия" послужи за урок.
Наследниците на "Фамилия"

- "Ена маркет" взима два магазина и дружеството "Нова Фамилия 2007". Веригата има 12 магазина, ще отвори още два и към тях ще добави и двата от "Фамилия". Продажбите на веригата "Ена" за миналата година са около 9.5 млн. лв.

- "Елис 2005", управлявана от Евгени Стамов, взе девет магазина на "Фамилия". До две-три седмици те ще се превърнат във "Верде" и към тях се очаква да се прибавят още два-три обекта.

- "Хитър Петър" започва да работи с два магазина от старата "Фамилия" и още два обекта, местата за които сега се договарят. Целта е веригата да порасне до десет магазина. Собственост е на Димитър Самодумов чрез компанията му "Самодумов ко".

Автор: Капитал

"Дежа вю." Така завърши последният текст, в който в началото на ноември миналата година ви разказахме за поредните промени в собствеността на софийската верига за храни "Фамилия". Били сме прави. Само два месеца по-късно веригата отново има промяна. Част от магазините имат два нови собственика. Всъщност вече не може да се говори и за "Фамилия" като за верига. Магазините са разпродадени на парче, всички постепенно ще бъдат прекръстени. С този текст може да сложим край на "Фамилия" и начало на други нови вериги за храни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    клиент

    Най - печеливш е Христо Попов.Развитието на Фамилия е типичен пример за стила му на работа.Най-напред го изгониха от Шел за маса золуми.Той им говърна чрез фалирането на доставчика им Микс експрес на който беше управител.Схемата беше същата - големи планове , експанзия , много доставчици , обеми , спиране на плащането, фалит.Да ви изглежда познато?.Следващия проект беше Фамилия- На ред са Интерснак с българския вкус произведен в Румъния.

  • 2
    Avatar :-?
    Dimo

    Експерт по фалиране. Моля, Капитал да информира коя е следващата фирма, която ще "консултира". Искам да следя развитието на този тип.

  • 3
    malkia avatar :-|
    malkia

    Кой е Христо Попов и каква връзка има с Интерснак?

  • 4
    mrtosh avatar :-|
    mrtosh

    Ne e Convenient stores ami e Convenience Stores

  • 5
    Avatar :-|
    я

    А ЦБА?

  • 6
    yol avatar :-|
    Yol

    До №3- За същия човек става въпрос

  • 7
    Avatar :-|
    бай бобо

    Магазина до Централна баня, вече е сменил бранда, и се нарича Верде", но вътре си е същата тъпотия, абсолютно нищо не е променено.
    Те какво си мислят, че като смениш името пуснеш малко реклами и готово. Хората не са балами.
    Неслучайно хората от тях си купуват главно кисело мляко.
    И "Верде" скоро ще фалира.

  • 8
    Avatar :-P
    фараон

    Бранд, ребранд, терца дамска и три пики. Икспеншън, пъзишънин, таргетинг , трейдинг партнърс и фичка лелина.

    Куче влачи рейс.

  • 9
    sofia avatar :-|
    София

    Много отдавна Фамилия за нищо не става...

  • 10
    Avatar :-|
    AAA

    Най-интересното в случая е, че доставчиците са едни и същи и всеки път ги "работят" с един и същи номер. И той минава успешно всеки път! И ако това не е лакомия, кажи му здраве.
    От друга страна, ако имахме нормална държава, такива псевдо-бизнесмени като собствениците на "Фамилия" ( пълната колекция), отдавана да са забравили думата бизнес или да са с раирани костюми. Но нашата държава за съжаление е абдикирала от задълженията си на всички нива, какво остава за търговията на дребно, където е и най-мафиозната колекция от "бизнесмени".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK