С интернет ли говоря
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

С интернет ли говоря

С интернет ли говоря

Смартфоните ще увеличат трафика в мрежата, а приходите на мобилните оператори от разговори ще паднат, прогнозират от Deloitte

Андриан Георгиев
3465 прочитания

© Shutterstock


Една от прогнозите на консултантската компания Deloitte за 2009 г. беше, че продажбите на смартфони ще се увеличат с двуцифрени темпове.

Познаха. Този процес ще продължи и през 2010 г. Популярността на смартфоните ще изкара на повърхността нови тенденции. Очаква се най-силна да е борбата между търсачките, пригодени за екрана на мобилния телефон.

Второто важно явление е, че през 2010 г. разговорите по мобилен интернет (VoIP - Voice over Internet Protocol) ще достигнат критична маса потребители, отбелязват анализаторите.

Повишеният трафик от смартфоните ще натовари инфраструктурата на телекомите. Освен това ще се усили натискът върху операторите да инвестират в повече зелени технологии.

В резултат телекомите трескаво ще търсят как да намалят разходите. Те ще избират между споделяне на мрежите помежду си и изнасяне на техническия персонал към външни доставчици. Така можем да обобщим прогнозите на Deloitte за телеком пазара през тази година.

Отначало

През 2009 г. за пръв път броят на продадените смартфони надминава този на преносимите компютри. Техният най-силен коз е мобилният достъп до интернет. А какво правите основно в интернет? Основно търсите. Очаквано 40% от японските потребители всеки ден търсят в интернет през мобилни телефони.

Светът не е Япония, но от Deloitte смятат, че тази година търсенето ще се нареди сред петте най-популярни приложения за телефони. Въпреки че глобалните приходи се изчисляват в милиарди, софтуерните производители вероятно ще инвестират в пъти по тази сума, за да се позиционират в този бизнес и дочакат по-сериозен интерес, твърдят от Deloitte.

Бъдещето изглежда страхотно. До 2011 г. новите смартфони на пазара ще надминат всички продадени персонални компютри (стационарни и преносими). Година по-късно, търсенето в интернет ще генерира основния дял от мобилната реклама. Световните приходи от нея могат да достигнат $7.2 млрд., казват от Deloitte.

Ускорените продажби на смартфони няма да подминат България. Местният пазар "разполага със значителен потенциал, тъй като подмяната на традиционните мобилни апарати със смартфони е все още в началото в сравнение с по-развитите пазари", казва Красен Йотов, анализатор в IndustryWatch.

Още повече че според оптимистичния сценарий българската икономика ще излезе от рецесията до края на тази година, добавя Красен Йотов. Това означава, че "М-тел", "Глобул" и "Виваком" ще се активизират в маркетирането на смартфоните като масов продукт, ще инвестират в нови софтуерни приложения и ще предложат повече нови модели, смята макроикономистът на IndustryWatch.

Другото явление, на което в Deloitte приписват успешна година, са разговорите през мобилния интернет. Така, вместо хората да изчерпват своите минути, те могат да говорят през мобилната версия на Skype.

Засега т.нар. мобилни VoIP разговори остават нишов продукт заради скъпите телефони с Wi-Fi и липсата на безжично интернет покритие. Според Deloitte това ще се промени през 2010 г. с увеличения брой смартфони в джобовете на хората.

Техните анализатори отиват по-далеч и прогнозират, че формата на VoIP разговорите ще заприлича на социална мрежа. Това ще стане възможно с функции като едновременно обаждане до няколко души и конвертирането на глас в текст. По този начин портали като Facebook могат да добавят опцията мобилни разговори, ако човек го посещава през смартфон.

Приходите от мобилния VoIP бизнес ще растат лавинообразно от под $100 млн. през 2009 г. до над $30 млрд. след три години, убедени са в Deloitte.

Пренасянето на обаждания през интернет ще затъмнява все повече гласовите услуги, категорични са от Deloitte. Oттам може да се очаква намаление в цените на едро между операторите. Това са таксите, които телекомите плащат помежду си за приемане на повикване от конкурентна мрежа.

От друга страна, популярността на VoIP може да навреди на приходите на операторите. От това ще пострадат инвестициите в инфраструктурата и напредъка към технологиите от четвърто поколение LTE и WiMAX.

Едно от решенията е операторите да таксуват за пренос на данни, а тарифите с неограничен интернет трафик да изчезнат. Красен Йотов посочва още решения като предлагане на услуги с по-висока добавена стойност, пакетиране на услуги и допълнително поевтиняване на стандартните мобилни услуги.

Бизнесът прави компромиси

В краткосрочен план телекомите ще се изправят пред все по-натоварена инфраструктура. Концепцията за мрежова неутралност може все повече да се дискутира. Тя задължава доставчиците да осигуряват еднакъв достъп на своите потребители до своята мрежа.

Телекомите ще се борят за повече власт в управлението на трафика и ще търсят решения за намаляване на разходите. Сред тях са споделяне на мрежите с конкуренти и изнасяне на техническата поддръжка към външни фирми. Според Красен Йотов посоката на дискусията около мрежовата неутралност ще зависи "в голяма степен от политическата воля на регулаторите в САЩ и Европа".

От Deloitte подчертават, че клиентите, недоволни от своя достъп до интернет, не са склонни да плащат повече за по-добра услуга. От друга страна, през тази година бизнесът ще бъде по-прагматичен в своите изисквания към мрежата в името на по-ниските разходи, обясняват от Deloitte. Освен това средната продължителност на договорите между фирмите и телекомите може да се понижи от 5-10 години до 1-3.

Операторите все повече ще инвестират в зелени технологии. Анализаторите на Deloitte препоръчват намаляване мощността на мрежата през нощта, когато има по-малко активни потребители.

Използването на универсално зарядно за повечето модели също може да има огромно влияние. Вие също може да помогнете - когато видите, че батерията на телефона ви е заредена, изключете го от контакта.

Една от прогнозите на консултантската компания Deloitte за 2009 г. беше, че продажбите на смартфони ще се увеличат с двуцифрени темпове.

Познаха. Този процес ще продължи и през 2010 г. Популярността на смартфоните ще изкара на повърхността нови тенденции. Очаква се най-силна да е борбата между търсачките, пригодени за екрана на мобилния телефон.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    v

    тук в белият свят отдавна си ползваме смартфони без да чакаме Wi Fi покритие,просто имаме достатъчно пари за "mobile broadband internet",между другото цените за този интернет+огромно количество вкл.минути за телефиния изобщо не са високи в белия свят!

  • 2
    Avatar :-|
    До SNOB-a "V"

    :-)))
    този "бял свят" да не е в Аляска....щото скоро там няма и да видите Wi Fi покритие...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.