Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 фев 2010, 13:30, 3065 прочитания

Новият дресьор на Jaguar

Карл-Петер Фьорстер става директор на индийската Tata Motors и се заема с мисията да спаси британското й поделение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В търсене на спасението си легендарният британски автомобил Jaguar се сдоби с нов изпълнителен директор. Името му е Карл-Петер Фьорстер, ветеран в световната автомобилна индустрия, който става и първият чужденец начело на индийската Tata Motors - собственик на Jaguar и Land Rover.

Бившият ръководител на европейското поделение на General Motors поема поста главен изпълнителен директор на Tata. Освен за цялостната дейност на автопроизводителя, Фьорстер ще обръща особено внимание на едно от най-слабите й звена - Jaguar и Land Rover. Първата цел на родения в Лондон германец ще бъде превръщането на дружеството в "истинска международна компания" по думите на председателя му Ратан Тата. Фьорстер заема позицията на Рави Кант, който от началото на годината стана вицепрезидент на Tata Motors.

Кариера на скорост

Петдесет и пет годишният Фьорстер влезе в автомобилния бизнес преди 24 години и направи бърза кариера в германската компания BMW. Там прекара 13 години, включително като директор на производството по време на злощастната връзка между MG Rover и Land Rover. Краят на кариерата на Фьорстер в BMW дойде през 2000 г., когато германската компания реши да намали загубите си и да продаде "английските си пациенти". Година по-късно той се присъедини към General Motors, където отговаряше за Opel, Vauxhall, Saab и Chevrolet. Под негово ръководство бе извършено бавно преструктуриране на Opel и Vauxhall. Съкратени бяха разходи и затворени заводи. Именно на Фьорстер се приписват известни заслуги за подобряване на пазарните позиции на Opel.


Карл-Петер Фьорстер напусна европейското поделение на GM през ноември, след като публично изрази несъгласие с решението на GM да запази Opel и Vauxhall.  Мениджърът бе сред привържениците на дълго подготвяната сделка за продажба на марките на канадския производител на авточасти Magna Intenational и руската банка "Сбербанк". GM обаче се отказа от сделката и се зае да търси средства за спасяването на Opel.

В много отношенияФьорстер е

Идеалният кандидат



за Tata Motors и за мисията си в индийската компания - а именно да изправи на крака двете луксозни британски марки, които индийският конгломерат купи от Ford през 2008 г. за 1.3 млрд. лири. В тази задача вече се провали предишният директор на Jaguar и Land Rover (JLR) Дейвид Смит, поради което и напусна поста в края на миналия месец. Въпреки значителния ръст в продажбите през миналия месец и строгите мерки за контрол на разходите, поделението JLR продължава да е в тежест на Tata Motors. Индийците отчетоха, че през третото тримесечие на миналата година то е донесло загуба в размер на 60 млн. лири.

Настоящата година обаче започва обнадеждаващо. През януари продажбите на Range Rover и Land Rover нараснаха над три пъти в сравнение със същия месец на 2009 г., а продажбите на Jaguar се удвоиха, като по-голяма част от увеличението е реализирано на външни пазари, твърди британският вестник Times. Значителният растеж идва след една изключително тежка година за автомобилната промишленост, когато продажбите на Land Rover намаляха с 16%, а на Jaguar се понижиха с една трета.

Фьорстер идва в Мумбай, където е централата на Tata Group, с пълен визитник с ценни контакти и с още по-важното - стратегическо ноу-хау за управление на големи автомобилни компании. Сред основните предимства на роденият в Лондон Фьорстер е, че той отблизо познава европейския автомобилен пазар и индустрията, коментира специализираното издание Just-Auto. Освен това той добре знае как работят големите автомобилни компании като GM с многобройни дейности и широко международно присъствие. Бившият кадър на GM би трябвало да е научил немалко и за препъникамъните в управлението на разходите в сектора покрай злополучния проект "Олимпия", чиято цел в началото на века бе да изведе GM и Opel обратно на печалба.

Професорът от Университета Уоруик Лорд Бхатачария заяви, че международният опит на Карл-Петер Фьорстер е от жизненоважно значение за бъдещето на Jaguar, Land Rover и на самата Tata Motors. "Преобладващата част от продажбите на двете луксозни марки се реализират в чужбина и затова опитът на външните пазари е онова, от което се нуждае Tata." Бхатачария е убеден, че новият шеф ще ускори интеграцията на Jaguar и Land Rover в Tata Motors. Въпросът е дали индийските собственици ще се решат да преместят производството от Великобритания в Индия, нещо, което Tata Motors досега винаги е отричала.

Сред непосредствените въпроси, с чието решаване ще трябва да се заеме новият директор на Tata Motors, е и преструктурирането на дейностите в Мидландс. Компанията ще трябва да затвори или завода в Солихъл, където се произвежда Range Rover или завода за Jaguar в Касъл Бромич. Надеждите за бъдещето на британските марки освен в преструктурирането и съкращенията са свързани и с въвеждането на нови модели като Jaguar XJ и Range Rover LRX.

"Макар назначаването [на Фьорстер] да е неочаквано, като цяло в него има смисъл", заяви анонимен консултант на Tata пред индийския икономически всекидневник Economic Times и допълни, че индийските операции на групата са под контрол, но европейските имат сериозна нужда от ремонт. "То [назначението] отправя ясен сигнал, че компанията иска да се глобализира и да увеличи приходите си от всички части на света", коментира Вайшали Джаджо, анализатор от Angel Broking.

По пътя към глобализация

Бизнесът на Tata Motors Group се състои от редица дейности - производство на превозни средства в Индия, Jaguar и Land Rover, смесено предприятие в Южна Корея за производство на камиони, което пое част от активите на фалиралата южнокорейска компания Daеwoo Motors, смесено дружество с Fiat за продажба на италианските коли в Индия. Tata Motors твърди, че е най-голямата автомобилна компания в Индия с годишни продажби в размер на 14 млрд. долара (през 2008-2009 г.). Тя е лидер в производството на лекотоварни коли в родината си, втори по големина производител на автобуси в света и е на четвърто място по производството на камиони на глобалния пазар.

Голямата надежда за глобализиране на бизнеса на Tata Motors в момента е малкият и евтин автомобил Nano, който излезе на пазара през миналата година. Компанията планира да започне скоро продажби в Европа и САЩ. Дейв Легет от сайта Just-Auto смята, че сред първите задачи на Фьорстер трябва да бъде именно преразглеждане из основи на проекта Nano, който досега не отговаря на очакванията за безусловен успех. Самият Фьорстер поиска 100 дни, преди да обяви плановете си за Tata.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа

Днес тарифата е почти 12 евро/мВтч, а вчера беше три пъти по-ниска

5 апр 2020, 641 прочитания

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 712 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Mobile First*

Телекомите и производителите на телефони се опитват да намалят преднината на Apple, но все повече си приличат

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10