Томас Дзокас: Очаквам онлайн хазартът да расте с 15% на година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Томас Дзокас: Очаквам онлайн хазартът да расте с 15% на година

Томас Дзокас: Очаквам онлайн хазартът да расте с 15% на година

Регионалният мениджър на bwin за Източна Европа пред в. "Капитал"

Вера Денизова
3322 прочитания

© Цветелина Ангелова


Профил

Томас Дзокас е магистър по бизнес администрация от университета на Ню Йорк и университета "Фарлей Дикинсън" Започва кариерата си в bwin като регионален мениджър за Гърция и Кипър. Компанията e собственост на bwin Interactive Entertainment AG със седалище във Виена. Оперативният й бизнес обаче се извършва от подразделения и асоциирани компании на базата на лицензи в Гибралтар, Германия, Италия и други. Потърсихме Дзокас във връзка с предложенията на правителството за промени в Закона за хазарта, които предвиждат лицензиране на онлайн операторите на хазартни игри. Част от гилдията обяви предложенията за спорни, тъй като поставят непреодолими бариери за навлизането на нови играчи на този пазар.

Kак работят онлайн операторите на хазартни игри?

bwin предлага залагания върху спортни събития, имаме онлайн казино, както и управляване на една от най-големите мрежи за онлайн покер. В момента ние сме може би най-големият организатор на онлайн игрии залагания в света. Инвестираме почти цялата си печалба в нови технологии и спонсорство – не само в реклама.

Бизнес моделът изглежда сравнителнопрост, но само на пръв поглед. Имаме сървър, чрез него предлагаме своя продукт по света. Достъпът до него е през интернет, така че можете да играете на нашия сайт без значение от коя страна сте. При нас физическите граници нямат значение.

bwin е листвана на Виенската фондова борса, така че цялата информация за нас е достъпна и прозрачна. Освен това ние сме съосновател и член на Европейската асоциация за игри и залаганияи работим според регулаторните изисквания на отделните страни.

Каква е маркетинговата стратегия на bwin за България?

Нашата стратегия е глобална. А интересът ни към даден пазар зависи от неговия потенциал. Например имаме по-голям бюджет за маркетинг и реклама за Германия, по-малък за Гърция и още по-малък за България. В момента тестваме какъв е реалният потенциал на българския пазар и дали да навлезем по-сериозно на него. Както и какви игри да предложим на българските потребители. Например разучаваме дали да предложим залагания върху срещи от българските първенства и да организираме местни онлайн покер турнири. Всъщност, един от победителите в глобалните покер турнири напоследък беше българин.

Колко са уникалните посещения на сайта ви от България и какви са печалбите ви от българския пазар?

Финансовата криза се отрази на всички пазари - в последната година нямаме печалба от българския пазар. Разбира се, предпочитаме да сме на печалба, но ни е необходимо време да приспособим нашите продукти къмбългарския пазар. Що се отнася до потребителите -  няколко хиляди българи вече са опитали нашите продукти. Ние сме компания, която предлага развлечения, не сме само хазартен оператор. Купуваме и правата за излъчване на различни спортни събития и ги излъчваме в нашия сайт. Предлагаме цялата гама от продукти, свързани с избрания от нашия клиент спорт – целта е да прекарва повече време на нашия сайт и да се забавлява, не само да залага и да губи или печели. Когато клиентът напуска сайта в добри настроение и впечатление от прекараното време, той ще се върне отново при нас. Това е нашата философия. Затова не сме конкуренция на традиционните компанииза залагания.

Бъдещето принадлежи на развлекателната индустрия, не на хазарта. Преди се казвахме Betandwin (залагай и печели). Променихме това. Не защото не харесваме миналото си, а защото трябва да се развиваме.

Какви са оборотите, които реализират онлайн хазартните оператори в световен мащаб и bwin в частност?

По данни на H2 Gaming Capital – една от водещите компании за пазарни анализи в този сектор, разликата между получените постъпления и изплатените печалби е 263.8 млрд. евро за 2008 г. От тях 15.2 млрд. евро са на онлайн пазара (спортни залагания, казино, покер и игри). Тоест онлайн пазарът има дял от 5.8% от целия пазар, а делът на офлайн пазара е 94.2% . Прогнозите са през 2012 г. оборотът на онлайн пазара да достигне 23.3 млрд. евро, а на офлайн пазара - 278.1 млрд. евро в световен мащаб. За да демонстрирам по-добре за какви обеми става въпрос в тази индустрия - в САЩ заради забраната на онлайн хазарта пропуснатите данъчни постъпления са в размер на 750 млн. долара. През 2008 г. bwin има приходи в размер на 420 млн. евро.

.

Кои са предпочитаните игри?

Предпочитанията в отделните страни са различни. Например в Северна Европа се играе предимно покер. В Италия се играе покер и бинго. В Гърция дори не знаят какво е това бинго. В България хората предпочитат основно спортните залагания. Но все повече нараства и интересът към покера и други подобни игри.

Какви са очакванията ви за развитието на онлайн пазара в Европа?

Очакваме да се разраства бързо - с около 15% ръст на приходите на година. Но бъдещето според мен е в онлайн игрите, не толкова в хазарта. Затова и нашите инвестиции са насочени натам.

Какви са обичайните инвестиции, които правите при навлизането на даден пазар, например в България?

Най-голямата инвестиция е в технологии – да направим нашия сайт удобен за използване от българските клиенти. Кодиране, превод, служители, които да могат да отговарят на запитванията на клиентите на български по всяко време, лиценз. Това са постоянните разходи. В началото разходите за маркетинг не са големи.

Kолко са инвестициите ви в България?

В момента са минимални. Около 300-400 хил. евро. Надяваме се през 2010 г. да сме готови с проучването на пазара. След това вече ще наемаме хора, ще инвестираме в маркетиране на сайта и може би в спонсорство. Така че едва през 2011 г. ще мога да ви кажадали сме готови да инвестираме в пазара и колко точно.

Няколко наши конкуренти вече са стъпили на българския пазар и са направили по-големи инвестиции тук. Но нашето разбиране е, че, преди да се хвърлим презглава, трябва да опипаме почвата.

Бихте ли кандидатствали за български лиценз?

Да. Уважаваме националните законодателства на отделните европейски държави, стига те да отговарят на европейските норми. Ако се изисква лиценз, със сигурност ще кандидатстваме за такъв. В момента можем да оперираме по правилата на ЕС за свободно движение на стоки и услуги в общността, но ако има локални изисквания към компаниите, които предлагат онлайн игри и залагания - ще се съобразим с тях. По-добре и по-сигурно за пазара е да има правила – така ще се откроят добрите компании от останалите.

Категорично сме против прането на пари и измамите. Залозите при нас са минимални. Напълно открити сме. По тази причина сме публична компания, а не базирана на някое екзотично място.

Компания като вашата би ли приела сървърите й да са разположени на територията на България и информацията за оборотите й да се подава в релано време към българската приходна агенция?

Един от сървърите на bwin е най-големият Microsoft Exchange сървър в Европа. От тази гледна точка няма как да го преместим от Виена в България. Но има чисто технологичен начин правителството да получи достъп до нужната му информация. В Италия например има същото изискване. Не преместихме сървъра си там, но осигурихме на тяхната приходна агенция връзка с нашия сървър. Всичко е прозрачно – колко печелим ние, каква е печалбата на клиента. Така че няма проблем чисто технически да осъществим връзка между нашия сървър и вашата приходна агенция.

Българското правителство подготвя промени в Закона за хазарта. Има и много рестрикции. Как ще ги коментирате?

Убеден съм, че българските регулатори ще се съобразят с европейските директиви и няма да предложат дискриминативни текстове. ЕС не одобрява подобни опити. Правилата за всички компании трябва да са еднакви – да няма преференции или дискриминация спрямо едни или други фирми. Убеден съм, че бългaрският регулатор ще се съобрази с това. Убеден съм също така, че Европейската комисия ще следи, ако има нов закон, той да отговаря на европейските изисквания.

Това, че имате желание да получите лиценз в България, означава ли, че сте готови да плащате данъци в България и да регистрирате компания тук?

Разбира се. Не съм запознат със законодателството ви в подробности и не съм сигурен дали можем да плащаме тук данъци като австрийско дружество, или трябва да регистрираме българска фирма, която да е 100% собственост на компанията майка и която да плаща данъците. Ако това се изисква от нас, ще го направим.

Защо според вас регулациите в този сектор вървят след бизнеса. Какъв е опитът ви?

Винаги бизнесът върви преди регулациите. Особено когато става въпрос за високи технологии и интернет базирани бизнеси. Допреди десетина години много хора не знаеха какво е интернет и дори не ползваха компютри. За младите хора обаче компютрите са част от ежедневието. Така че въпросът е регулаторите да разберат променящата се среда и да отговорят на новостите. По отношение на онлайн хазартните игри това вече се разбира в страни като Италия, Испания, Германия, Австрия и Великобритания. Други държави се отнасят към този бизнес с пренебрежение и оставят този въпрос за по-късен етап. Трети се опитват да наложат рестрикции или да го забранят.

Но колкото по-бързо правителствата се научат да разбират какво точно представлява интернет бизнесът като цяло, толкова по-добре за потребителите. Забраната не е решение. Вижте какво се случва с опитите на Китай да цензурира достъпа до информацията в интернет. Подобни каузи са обречени на неуспех. Така че регулирането на пазара е позитивна стъпка. Но преди да се пристъпи към писане на правила за този пазар, е добре да се разбере как работи той.

Коя е страната, в която регулациите на онлайн хазарта са добри според вас?

Най-добрата регулация е тази, която е в служба на бизнеса и на клиентите. В момента най-добър е английският модел. В Италия също се работи добре. А може би най-добрият модел ще е следващият, тъй като правителството, което го предложи, ще е още по-добре запознато с начина, по който функционират онлайн компаниите за хазартни игри. А и регулациите не се правят само с цел данъчно облагане. По време на криза този въпрос стана актуален, но преди всичко целта на регулациите е да защитават правата на клиента. Те трябва да следят дали компаниите са прозрачни, изплащат дължимата печалба и не предоставят продукт, който води до пристрастяване. От друга страна, трябва да се осигури среда за бизнеса да печели, за да създава работни места и да плаща данъци. Така че става въпрос за две страни на една монета.

Профил

Томас Дзокас е магистър по бизнес администрация от университета на Ню Йорк и университета "Фарлей Дикинсън" Започва кариерата си в bwin като регионален мениджър за Гърция и Кипър. Компанията e собственост на bwin Interactive Entertainment AG със седалище във Виена. Оперативният й бизнес обаче се извършва от подразделения и асоциирани компании на базата на лицензи в Гибралтар, Германия, Италия и други. Потърсихме Дзокас във връзка с предложенията на правителството за промени в Закона за хазарта, които предвиждат лицензиране на онлайн операторите на хазартни игри. Част от гилдията обяви предложенията за спорни, тъй като поставят непреодолими бариери за навлизането на нови играчи на този пазар.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Осведомен

    Най-сетне някой да каже нещо смислено по въпроса...

  • 2
    Avatar :-|
    Димитър
  • 3
    Avatar :-|
    Разумен
  • 4
    Avatar :-|
    Grinder

    Брао Вера :)

  • 5
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Интересно интервю с интелигентен събеседник, рядко вярни разсъждения и изводи валидни дори извън сферата на хазарта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.