С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
39 19 фев 2010, 14:43, 13578 прочитания

Милиард в релси

Фирмите се борят за скъпи поръчки за жп линията София - Бургас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Железопътните линии никога досега не са били любими на бизнеса, но тази година ще са безспорна звезда. Над един милиард лева ще бъдат разпределени между строителни компании, които ще обновят релсовия път между София и Бургас.

Ако изключим жп линията от Пловдив до Свиленград, досега работата в сектора се изчерпваше до текущи ремонти на скромни участъци от влаковите трасета. И бизнес за фирмите почти нямаше за разлика от пътищата, които от години предизвикват голямо вълнение сред строителите заради честите търгове. Каквито има и тази година - само за магистрала "Тракия" държавните поръчки ще са за около 600 млн. лева. Метрото в София също ще влее в строителния бизнес още средства (виж стр. 49). Така излизането от кризата поне на някои фирми изглежда напълно възможно.

Път за милиони

Средствата за подновяването на жп линиите идват основно по оперативна програма "Транспорт". Линията София - Бургас е избрана пред София - Варна например, защото е част от европейски коридор. На 11 февруари бяха отворени офертите на осем участници в търга (виж карето) за рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас на стойност 187.3 млн. евро. Линията е разделена на три отсечки (лота): Михайлово - Калояновец; Стара Загора - Ямбол и Завой - Зимница; Церковски - Карнобат. Тя трябва да е готова за три години. Към края на пролетта пък се очаква да бъде обявен търгът и за модернизацията на линията София - Пловдив с индикативна стойност 450 млн. евро.


За рехабилитацията на линията Пловдив - Бургас документи закупиха 94 компании. След сриването на пазара на имоти строителният бранш видя в проектите, финансирани от Европейския съюз, реална възможност за изход от кризата. Сред кандидатите в конкурса има и редица големи европейски компании със сериозен опит в жп строителството. "Западните компании гледат с все по-голям интерес към страните от региона", коментира Цветанка Нешева, изпълнителен директор на "СК-13 холдинг". "В Европа жп строителството премина своя пик, големите проекти се реализираха и сега изграденото основно се поддържа", продължава тя.

Очакванията на бизнеса са, че предстоящият търг за линията София - Пловдив ще се радва на още по-голям интерес както от страна на големите западни компании, така и от местните фирми. Едновременно с това обаче жп строителството е сравнително ново поприще за по-голямата част от местния строителен сектор. "Нямаше обекти и инвестиции в тази област, но това е възможност за трупане на опит", коментира Нешева. Представителите на бранша са на мнение, че няма българска компания, която самостоятелно да покрие 100% от изискванията за допускане до търговете или да може да свърши цялата работа сама. Затова и българските фирми участват в консорциуми.

Изискванията към участниците

- Средногодишният оборот на кандидата за лот 1 трябва да е минимум 30 млн. лв. за последните 3 години, а за лот 2 и 3 - 110 млн. лв.

- Кандидатът трябва да е завършил успешно поне 3 жп проекта за последните 5 години. За лот 1 максималната стойност на тези проекти трябва да е минимум 30 млн. лв. За лот 2 и 3 - минимум 120 млн. лв.

- Кандидатът трябва да има опит и в големи проекти аналогични на българския като дължина и скорост на трасето.

- За посочените обекти участникът трябва да е изпълнил поне 40% (като стойност) от строителството и доставките директно (не като подизпълнител или партньор от консорциум).

- Ръководителят на проекта трябва да е с общ професионален опит от 15 години и с 10-годишен опит като ръководител на изпълнението на инфраструктурни обекти. Признава се само подобна длъжност, заемана в сферата на проектиране и/или строителство на железопътни участъци.

Баласт, релси, баласт, релси
Всъщност изграждането на релсов път е всичко друго, но не и просто и евтино начинание. По данни на бранша цената на 1 км железен път може да варира от 1 до 5.6 млн. евро. Огромната разлика се дължи на много различни фактори. Важно е дали става въпрос за рехабилитация (основен ремонт), каквато е отсечката Пловдив - Бургас; за модернизация (подобряване на показателите на трасето), какъвто е случаят София - Пловдив, или за ново строителство. Цената зависи и от това дали теренът е хълмист или равнинен, каква е отдалечеността от населеното място. Колко са гарите по пътя и има ли нужда да се изграждат тунели, мостове, естакади. Дали линията е електрифицирана или не, трябва ли да се подменят телекомуникационните съоръжения.



Около 55-60% процента от себестойността на жп линията отиват за материали – релси, стоманенобетонни траверси, така нареченият натрошен камък (баласт), медни проводници и стълбове за контактната мрежа. В България няма производство на релси, обясниха от бранша. Вносът им от държави като Полша, Чехия, Австрия, Германия допълнително оскъпява цената им. За разлика от другите материали в строителството цената на релсите не е отчела значителни корекции надолу. При големите проекти релсите обикновено трябва да са по заявка. Цената им се движи от порядъка на 1800-2000 лв. на тон. За линията Пловдив – Бургас например ще са необходими над 30 хил. тона релси. Контактният меден проводник също е внос от чужбина. От реализацията на бъдещите големи жп проекти шанс за бизнес имат българските производители на железобетонни траверси, стълбове на контактна мрежа и баласт.

Характерно за жп строителството е, че едва около 10% от разходите отиват за труд. При пътното строителство този процент е над 15. За сметка на това обаче около 30% от разходите отиват за машини. Ако компания иска да влезе в този бизнес, специфичното жп техническо оборудване (за траверси, за изграждане на контактна мрежа и т.н.) ще й струва минимум 17 млн. евро, обяснява Александрос Михайлидис, ръководител на проекти от публичната инфраструктура в "Терна България". Към тази сума трябва да се прибавят и средствата за обособяване на централна база в близост до жп гара. "Най-ключовата част от инвестицията обаче е обучението и придобиването на ноу-хау от специализирания персонал, който компанията е длъжна да поддържа дори и през периодите, когато няма поръчки и проекти за реализация", обяснява още той.

Маржът на печалбата в сектора варира между 6 и 8%, обясниха представители на няколко компании от сектора.

Слаби участъци

Строителството на жп линии има своите специфични особености, когато трасето вече съществува и се използва. Една от тях е т.нар. работа на "прозорец". Това означава, че строителят разполага с няколко часа за ремонтирането на определена дължина жп път. Ако изпълнителят се забави и влакът не спази разписанието си заради него, той трябва да плати неустойка, която може да стигне до 15 хил. лв. на забавяне. Работата по точно определен график е и един от рисковете в жп строителството. 

За разлика от пътното строителство при рехабилитацията на вече съществуващ железопътни линии няма опасност от непредвидени обстоятелства от типа на археологични открития или изчакването на дълги процедури по отчуждаване. При модернизацията обаче тези рискове съществуват, тъй като при нея е възможно да има промяна на трасето. Тръжната документация не дава възможност за последваща корекция на ценовата оферта. Най-честите проблеми, които могат да възникнат за изпълнителите и не могат да се предвидят на 100%, са слабите места от пътя, които налагат допълнително укрепване, както и отводняването на гарите. Възможни са и искания от страна на възложителя, които не са предвидени в тръжната документация, обясниха от бранша. Най-често в тази графа попада проектирането и строителството на гарите по пътя.

Известни рискове за изграждането на инфраструктурни проекти крие и все по-голямото залагане върху цената, като фактор за избор на изпълнител. При проекта Пловдив - Бургас цената е със 70% тежест. С по 10% са избраната технология, предвижданата организация и предложеният график. Тенденцията е цената да става все по-приоритетна. При един от бъдещите търгове например - за строителството на терминала на гара Драгоман, цената определя избора на победител на 100%. Това, от една страна, е добре за държавата, но е и нож с две остриета. Така на заден план остават изборът на технология, важна за безопасността и качеството на тези проекти, както и сроковете за изпълнение на поръчката, при положение че средствата се осигуряват по програми с определен период на действие.

Във всеки случай търговете са добра възможност за бизнеса. А клиентите на железницата получават една по-прилична скорост - максимална скорост от 130 км в час, или пътуване до морето по-кратко с час и 10 минути. Остава да има и достатъчно нови влакове.

По темата работи и Яна Бодурова

Осемте кандидата за жп линията Пловдив - Бургас

*Terna (лот 1, 2 и 3) Гръцката компания изгражда първата фаза на жп линията Пловдив - Свиленград в участъка Крумово - Първомай. Тя е и главен изпълнител на столичния търговския център "Карфур Цариградско". В края на миналата година започна и изграждането на собствен офис комплекс на софийския площад "Македония".

*SWIETELSKI, Австрия (лот 1, 2 и 3).  Това е дебютът на компанията на българския пазар. В момента заедно със  СССF и Wiebe рехабилитира в Румъния жп линията Букурещ - Кампина.

*Консорциум "Леонард Вайс" (лот 1, 2 и 3). Обединението включва едноименната германска компания LEONHARD WEISS, ДП "Транспортно строителство и възстановяване" и "Главболгарстрой". В търга LEONHARD WEISS участва с румънското си подразделение. "Главболгарстрой" рехабилитира жп Дупница - Кулата в периода 2000-2001 г. Държавното предприятие пък е основен изпълнител на рехабилитации в железниците.

*Консорциум "Салчеф" (лот 1, 2 и 3). Водеща компания в обединението е италианската Salcef , а неин партньор е "Енергоремонт".

*Съдружие "С.М.С., Италия - "Трейс" - "СК 13" (лот 1, 2 и 3). В същия състав преди две години групата кандидатства и за отсечката Свиленград - турска граница, част от проекта Пловдив – Свиленград.

*СLF S.P.A., Италия, (лот 2 и 3). Една от водещите европейски компании в сферата на жп строителството. Построила е високоскоростните железници Флоренция - Рим, Орте - Фалконара,  Волоня - Верона, Касерта - Фоджия, поддържа и обновява жп линии в района на Милано, Рим - Лидо и други.

*OHL ZS, (лот 3). Чешката компания е избрана за строителството на жп линията Свиленград - турска граница, последната част от жп проекта Пловдив - Свиленград, по ОП "Транспорт". Фирмата има три подизпълнителя - "Балкансаст", "Електрификация на жп линии Прага", "Моравия консулт Обомолкс".

*TSO Chemin du corps de gard, Франция (лот 1). Освен със строителство компанията се занимава и с производство, поддържане и ремонт на влакова техника - мотриси, локомотиви. Участвала е в строителството на повечето високоскоростни железопътни трасета във Франция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Общото събрание на "Алкомет" одобри 0.15 лв. дивидент на акция Общото събрание на "Алкомет" одобри 0.15 лв. дивидент на акция

Компанията ще разпредели 20% от печалбата си за 2018 г.

17 юни 2019, 723 прочитания

Huawei очаква свиване на приходите и спад на продажбите на смартфони 1 Huawei очаква свиване на приходите и спад на продажбите на смартфони

Пускането на сгъваемия 5G телефон на компанията ще се забави, а операционната й система ще излезе след девет месеца

17 юни 2019, 778 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стари магазини, нови собственици

В поредния епизод на сагата "Фамилия": неудовлетворени доставчици и промяна при веригата "Ена"

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

Резултатите от изборите: Какво показват данните

Статистическият анализ на "Капитал" показва контурите на скритото влияние по места

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото